Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-12-2005, 18:44
*naso*
Avatar van *naso*
*naso* is offline
Heey mensen,

Morgen heb ik tweede beoordelingsmoment van PWS. Ik doe mijn pws over kaas maken. Ik moet een gedeelte van het pws afhebben voor morgen. Maar ik kom niet uit met een reactievergelijking!
het gaat om de omzetting van melksuiker in melkzuur en koolzuurgas. (kaasrijping)

Melksuiker --> lactose --> C12H22O11
melkzuur --> 2-hydroxypropaanzuur
koolzuurgas --> koolstofdioxide (CO2)

dus melksuiker --> melkzuur + CO2
Ik kan deze vergelijking niet kloppend maken en ik weet niet of voor de pijl nog iets bij moet, volgens mij moet er nog H2O bij. Maar weet niet zeker.
Kan iemand me aub helpen met deze vergelijking...
en ik heb een algemene vraag....hoe kun je met behulp van microsoft Word structuurformules maken???
Ik moet dus deze vergelijking morgen klaar hebben!

Alvast bedankt!

Groetjes,
Naso

achtergrond info:

Rijpen van de kaas
Om de kaas op smaak te brengen moet de kaas rijpen. Voor jonge kaas moet deze ongeveer 4 a 5 weken liggen, voordat deze op smaak is. Oudere kaas moet natuurlijk nog langer liggen. Voor het rijpen is het belangrijk dat de kaas in de juiste condities wordt bewaard; de temperatuur moet tussen de 12°C en 18°C, en de luchtvochtigheid tussen de 75 en 80% zijn. Tijdens het rijpen moeten de kazen regelmatig worden gedraaid om een goede consistentie van de kaas te behouden. Kaasrijping is voor een gevolg van de werking van enzymen. Voor de uiteindelijke eigenschappen van de kaas vormen onder andere de volgende processen een rol:
• Omzetten van melksuiker in melkzuur; onder invloed van zuursel verloopt dit proces volledig. Na een dag komt er geen melksuiker meer voor in de kaas. Verder zorgen de bacteriestammen uit het zuursel voor koolzuurgas, onder invloed hiervan komen de gaten in de kaas (ogen).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.