Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2006, 20:23
Anika
De laatste tijd heb ik het nogal vaak benauwd. Het voelt alsof ik veel te weinig zuurstof heb en ik heb de neiging om dan heel diep in te gaan ademen om dat tekort te compenseren. Ik heb het voornamelijk als ik gewoon rustig thuis zit of in bed lig en ik heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn. Maar dat diepe inademen is best vervelend, want daar word je zo duizelig van!

Ik weet niet meer precies hoe lang ik het al heb, ben het inmiddels "gewoon" gaan vinden, maar mijn vriend vindt het nogal raar en zegt dat ik beter naar de dokter kan gaan. Zelf lijkt mij dat een beetje overdreven, maar ik ben toch benieuwd naar de mening van anderen: is een doktersbezoek inderdaad nodig of valt het allemaal wel mee?

Ik heb trouwens huisstofmijtallergie en kattenallergie, maar aan katten kan het sowieso niet liggen want daar vermijd ik alle contact mee. En als het aan m'n huisstofmijtallergie ligt zou ik dat ook een beetje vreemd vinden, aangezien ik er niet minder last van heb als er net is schoongemaakt ofzo.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 21:17
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind het een beetje klinken als hyperventilatie. Wordt het ook erger als je diep in gaat ademen?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-11-2006, 21:34
Anika
Meestal wel ja, daarom probeer ik ook om niet dieper in te gaan ademen, maar die neiging is gewoon zo sterk.
Vaak gaat het over door me echt volledig op iets anders te concentreren zodat m'n ademhaling weer wat regelmatiger gaat. Maargoed, dat is lastig.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 14:56
it is anoli
it is anoli is offline
Het kan ook astma zijn. Ik heb zelf ook astma en dat komt bij mij ook het meeste voor als ik in bed ligt of iets rustigs doet. 's Nachts is de bloeddruk lager, de ademhaling gaat trager en het hart werkt minder hard. De luchtwegen zijn juist het meest prikkelbaar (overgevoelig) tussen 1 en 4 uur in de ochtend. Wat wel helpt bij mij is om hoger te liggen (extra kussens). Heb je last met bepaalde seizoenen/weerstypen bijvoorbeeld? Dat is veel voorkomend bij astma patienten. Verder hangt het er heel erg vanaf waar iemand niet tegen kan. Het is vrij vaak erfelijk (niet altijd dus), weet niet of er iemand in je familie luchtwegklachten heeft? Ik zou toch even langs de huisarts gaan en een blaastest doen ofzo.
of rook je? Dat is ook nogal funest voor je longen. Als je er op die manier last mee krijgt, zou ik er dan helemaal meteen mee stoppen.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 15:38
Anika
Nee ik rook niet, nooit gedaan en ga er ook nooit aan beginnen! Ik ben zo anti-rook als het maar zijn kan.
Ik heb er eigenlijk nog nooit op gelet wanneer ik er precies last van heb, begin er nu op te letten omdat het de afgelopen paar weken veel erger geworden is.
Maar van dat kussen kan ik inderdaad eens proberen. En misschien toch maar naar de dokter dan.. voor de zekerheid.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 15:57
it is anoli
it is anoli is offline
Dat je de laatste paar weken er last van hebt kan goed kloppen, het is herfst geworden. Met herfst en voorjaar heb ik er het meeste last van, en de meeste astmagevallen wel. Heeft verband met vocht.
en dat antiroken is goed
Een goede conditie en goed slapen helpt ook wel.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2006, 17:15
BleuEyes
Avatar van BleuEyes
BleuEyes is offline
Ik zou voor de zekerheid toch even langs de dokter gaan.. Ik bedoel; hoeveel kwaad kan 't?
__________________
Je hebt een vriend, iemand die voor jou door vuur gaat, elke dag weer voor je klaar staat, voor altijd aan je zij**
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 13:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb zelf ook astma en ik heb echt goed gelezen of ik dingen herkende in haar verhaal omdat dat vaak toch het eerste is waar je aan denkt als je 'benauwdheid' leest en zelf astma heb. Toch herken ik er eigenlijk niet veel in. Astma kan weliswaar bij iedereen anders zijn maar ik denk dat dit soort verschijnselen ook wel bij astma kunnen voorkomen maar dan eerder omdat je gaat hyperventileren als je in een aanval zit dan van de astma zelf.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:39
Anika
Is het eigenlijk ook niet zo dat je astma al op jongere leeftijd krijgt? Ik heb er namelijk eerder nooit echt last van gehad ofzo..

Gisteren bedacht ik me opeens dat het misschien toch aan die huisstofmijtallergie ligt. Toen ik nog bij m'n ouders woonde had ik namelijk altijd zo'n speciale anti-allergie matrashoes, en die heb ik nu niet.
Dus ik ga het eerst even aankijken met wel een hoes om m'n matras en kussen en als het dan nog niet overgaat kan ik alsnog naar de dokter.

Suf dat ik daar niet eerder aan heb gedacht, maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:53
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je hoeft astma niet perse al op jongere leeftijd te krijgen. Je hebt twee soorten: allergisch en niet allergisch astma. Allergisch astma krijg je meestal op jongere leeftijd maar het hoeft niet. Allergisch astma krijg je juist vaker op oudere leeftijd. Als jij al astma zou hebben zou het gaan om allergisch astma omdat je iig allergisch bent voor huisstofmijt.

Het zou best aan je allergie kunnen liggen. Ik heb er nu ook veel meer last van en in de herfst is er ook altijd meer huisstofmijt dan in de andere tijden van het jaar, zeker met vochtig weer. Zo'n hoes kan ook een heleboel schelen. Ik weet niet of je nu ook vloerbedekking hebt of gordijnen terwijl je die voorheen niet had? Je kan dan beter laminaat of een andere gladde vloer en lamellen nemen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-11-2006, 17:58
Anika
Overal in huis ligt vynyl, speciaal rekening mee gehouden.
Verder hebben we niet echt gordijnen die stof aantrekken ofzo, gewoon hele gladde dingen. Dusja, dan maar hopen dat die hoes helpt.

Ik wist trouwens niet dat er in de herfst meer huisstofmijt was, dat is dan wel iets om rekening mee te houden! Nog maar wat meer poetsen dan maar
Met citaat reageren
Oud 12-11-2006, 19:13
deleugen
deleugen is offline
(sorry ik kom hier n beetje met mn eigen probleem, als dat mag )
Ik heb dit ook een paar keer gehad maar ben niet allergisch, en hebt het nooit eerder gehad. Ik dacht toen dat ik misschien allergisch was maar nu denk ik het niet. (want het is al n tijd geleden)
Als het hyperventilatie is, hoe kan dat dan? Want er werd mij bij een psycholoog gezegd dat ik misschien hyperventileerde, omdat ik last had van zweten. Maar waarom is dat dan als je rustig in bed ligt? (en op het moment zelf zweette ik btw niet)
En ik weet niet of ik dan op andere momenten hyperventileerde (waardoor ik dus ging zweten) omdat ik er dan niet op let ofzo? (En als je rustig bent let je er dus vanzelf op)
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid benauwd?
Verwijderd
5 25-10-2010 22:17
Liefde & Relatie Benauwd gevoel
snowflakes
19 08-05-2008 20:53
Lichaam & Gezondheid Benauwd --> jeuk op rug?
LiesSsbeth
1 16-04-2007 20:22
Lichaam & Gezondheid benauwd
I love stars
17 12-07-2005 21:40
Liefde & Relatie benauwd gevoel
blondiejzz
19 24-08-2003 11:18
Lichaam & Gezondheid Benauwd en gevoel van slijm in mn keel.
D@mien
8 29-11-2002 16:29


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.