Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2003, 10:51
misssarcasmm
Avatar van misssarcasmm
misssarcasmm is offline
ik vraag me af of er überheupt iemand KAN zijn die er net zo tegenop ziet als mij?
__________________
Life's a bitch, but so am I
Advertentie
Oud 22-05-2003, 10:52
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
misssarcasmm schreef op 22-05-2003 @ 11:51:
ik vraag me af of er überheupt iemand KAN zijn die er net zo tegenop ziet als mij?
Mjah, ikke..
He, er was nog geen bio topic he?!
Oud 22-05-2003, 10:53
Narrator
Avatar van Narrator
Narrator is offline
Citaat:
misssarcasmm schreef op 22-05-2003 @ 11:51:
ik vraag me af of er überheupt iemand KAN zijn die er net zo tegenop ziet als mij?
Sarcasme?

Oud 22-05-2003, 10:54
Verwijderd
Ik heb vorige examens van bio wel ok gemaakt, dus 't zal wel goed komen morgen...

Iedereen succes trouwens
Oud 22-05-2003, 10:55
misssarcasmm
Avatar van misssarcasmm
misssarcasmm is offline
Citaat:
Snufje schreef op 22-05-2003 @ 11:52:
Mjah, ikke..
He, er was nog geen bio topic he?!
het viel mij ook al op ja

we zijn toch niet de enige die geen bio kunnen he?


ik hoop echt dat er niet al te veel scheikunde-gedoe inzit, dan geef ik het gelijk al op..

Moet trouwens een 4,7 halen voor een 6, hoe zit het bij jullie?
__________________
Life's a bitch, but so am I
Oud 22-05-2003, 10:56
misssarcasmm
Avatar van misssarcasmm
misssarcasmm is offline
Citaat:
Raptor schreef op 22-05-2003 @ 11:53:
Sarcasme?

nee dis serieus

Maar aan de andere kant...als ik een één haal ben ik nog geslaagd dus zó erg is het ook weer niet, zijn vast wel mensen die het erger hebben dan mij...(gelukkig )
__________________
Life's a bitch, but so am I
Oud 22-05-2003, 10:58
Verwijderd
Citaat:
misssarcasmm schreef op 22-05-2003 @ 11:55:
het viel mij ook al op ja

we zijn toch niet de enige die geen bio kunnen he?


ik hoop echt dat er niet al te veel scheikunde-gedoe inzit, dan geef ik het gelijk al op..

Moet trouwens een 4,7 halen voor een 6, hoe zit het bij jullie?
Ik moet een 6 halen voor een zes... mja, heb geen SE-cijfers ofzo, dus Maar wel nog een mondeling... twee 5,5 en is goed voor een zesgemiddeld... daar ga ik maar voor dan he
Oud 22-05-2003, 16:07
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
misssarcasmm schreef op 22-05-2003 @ 11:55:
Moet trouwens een 4,7 halen voor een 6, hoe zit het bij jullie?
Ik een 4,9.

Volgens onze leraar is het punt dat je nu haalt, het gemiddelde van de drie laatste toetsen (wij hadden de gehele stof in stukjes gehakt over drie se's gekregen dit jaar). Dus als dat klopt moet er wel een 5,8 in zitten. Maar of dat gaat lukken...?

Weet niet hoe het bij jullie zit, maar onze se's zijn vanaf de vierde al met echte examenvragen, alleen dan op onderwerp gesorteerd. Dus we weten precies hoe ze het gaan vragen. Eigenlijk precies hetzelfde als een se, alleen dan langer en met alle onderwerpen door elkaar.

Wel jammer btw dat ecologie eruit is. Daar scoorde ik altijd punten mee!
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Oud 22-05-2003, 16:50
maaike0
maaike0 is offline
Ik heb een vraagje over kruisingen...ik snap er niks van

monohybride gaat nog, amar dihybride...gekoppeld (met en zodner crossing over!)

iemand die mij kan helpen?

en nog iets....de 5 en 3 richting van dna zou dat erg van belang zijn, dat snap ik ook nog steeds niet namelijk!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 22-05-2003, 16:52
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Ik ben ontzettend zenuwachtig, ik móet een 5 halen
Oud 22-05-2003, 16:53
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 22-05-2003 @ 17:50:
Ik heb een vraagje over kruisingen...ik snap er niks van

monohybride gaat nog, amar dihybride...gekoppeld (met en zodner crossing over!)

iemand die mij kan helpen?

en nog iets....de 5 en 3 richting van dna zou dat erg van belang zijn, dat snap ik ook nog steeds niet namelijk!
Ja, ik kan jehelpen!
Oud 22-05-2003, 16:55
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
P AABB x aabb
F1 AaBb x AaBb

De enige ‘paren’ die gevormd kunnen worden zijn AB en ab. Ab en aB kunnen niet gevormd worden doordat AB en ab als het ware aan elkaar vast zitten op het chromosoom en niet met elkaar vermengd kunnen worden.
Oud 22-05-2003, 16:57
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Snufje schreef op 22-05-2003 @ 17:55:
P AABB x aabb
F1 AaBb x AaBb

De enige ‘paren’ die gevormd kunnen worden zijn AB en ab. Ab en aB kunnen niet gevormd worden doordat AB en ab als het ware aan elkaar vast zitten op het chromosoom en niet met elkaar vermengd kunnen worden.
hmm jij weet echt alles he! ik snap het geloof ik wel een beetje nu...ik blijf t vaag vinden als ik zon vraag zie, maar ja dat ben ik he

(offtopic: hoe ging je wis?)

stellen die letters allelen voor eigenlijk en bevinden die zich op hetzelfde chromosoom of n andere?

ja ik ben dom, sorry
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 22-05-2003, 17:01
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 22-05-2003 @ 17:57:
hmm jij weet echt alles he! ik snap het geloof ik wel een beetje nu...ik blijf t vaag vinden als ik zon vraag zie, maar ja dat ben ik he

(offtopic: hoe ging je wis?)

stellen die letters allelen voor eigenlijk en bevinden die zich op hetzelfde chromosoom of n andere?

ja ik ben dom, sorry
Wist ik alles maar, dan wist ik nu zeker dat ik wiskunde gehaald had.. Wat een KLOTE-examen. Ik snapte er echt nits van en zelfs kansrekening ging fout....
Maar dit stukje komt letterlijk uit mijn pws, en daarna kruisingsschema......
(en ook als het niet gekoppeld is..) maar heb daar geen plaatje meer van.. dus als je het echt wilt hebben, dan kan ik wel een stuk van het pws mailen
Oud 22-05-2003, 17:03
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Snufje schreef op 22-05-2003 @ 18:01:
Wist ik alles maar, dan wist ik nu zeker dat ik wiskunde gehaald had.. Wat een KLOTE-examen. Ik snapte er echt nits van en zelfs kansrekening ging fout....
Maar dit stukje komt letterlijk uit mijn pws, en daarna kruisingsschema......
(en ook als het niet gekoppeld is..) maar heb daar geen plaatje meer van.. dus als je het echt wilt hebben, dan kan ik wel een stuk van het pws mailen
hmm op zich geen verkeerd idee, is dat duidelijk? VAst wel he als je dat wilt....iuk ben echt een ramp in kruisingsschema's

Ik ga zo ff eten, vanavond ben ik weer hier dan ga ik bio doornemen

btje jammer voor je wis, maar die 2,3 zit er vast wel in joh!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 22-05-2003, 17:12
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 22-05-2003 @ 18:03:
hmm op zich geen verkeerd idee, is dat duidelijk? VAst wel he als je dat wilt....iuk ben echt een ramp in kruisingsschema's

Ik ga zo ff eten, vanavond ben ik weer hier dan ga ik bio doornemen

btje jammer voor je wis, maar die 2,3 zit er vast wel in joh!
Ik mail je wel een deel van de inleiding van mijn pws.. Ik had 55 van de 56 punten op mijn pws dus dat zit wel goed
Oud 22-05-2003, 17:25
alwaysgood
alwaysgood is offline
ik moet een 6,8 halen voor een 8 op mn eindlijst
__________________
Do or do not. There's no try
Oud 22-05-2003, 17:26
alwaysgood
alwaysgood is offline
sta nu een 8,2 gemiddeld.
__________________
Do or do not. There's no try
Ads door Google
Oud 22-05-2003, 18:39
Basia
Basia is offline
sta een 6,6 en moet dus een 4,4 halen voor een 5,5
__________________
blablabla
Oud 22-05-2003, 18:46
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Waar vinden welke processen plaats (mitochondrium, cytoplasma, etc..!)

- Donkerreactie (cytoplasma?)
- Lichtreactie (vacuole ofzo, celwand?)
-
Oud 22-05-2003, 18:51
brynn
brynn is offline
chlorofyl a/b toch? eerst b en dan naar a; en dan vind de donkerreactie daar binnen plaats, geloof ik.
Oud 22-05-2003, 23:01
Zoetje01
Zoetje01 is offline
Citaat:
Snufje schreef op 22-05-2003 @ 19:46:
Waar vinden welke processen plaats (mitochondrium, cytoplasma, etc..!)

- Donkerreactie (cytoplasma?)
- Lichtreactie (vacuole ofzo, celwand?)
-
Ik weet niet wat de wetenschappelijke naam is zeg maar, maar in ons boek (Nectar) staat er in het hoofdstuk van planten een plaatje met een doorsnede van een blad. Daarin zie je van die kleine 'geldstapeltjes'. Daar vinden die process in plaats.
Weet je wat, ik zoek het wel ff op.
Momentje
__________________
groetje van zoetje
Oud 23-05-2003, 07:23
maaike0
maaike0 is offline
Hi allemaal,

al iemand wakker Ik wel, zit lekker te stressen voor bio

Ff twee vraagjes:
-DNA: is het zo dat een DNA streng uitelkaar wordt gehaald, door middel van enzymen, vervolgens gaat aan iedere DNA streng een nieuwe streng vormen (de nieuwe streng is de complementaire streng???) Aflezen van DNA kan alleen van .....3' --> 5'??! --> replicatie
WAAROM VORMEN WE EERST EEN HELE NIEUWE DNA-STRENG? want op zich heb je toch al 1 DNA-streng waaraan we mRNA kunnen vormen?

DNA-strengen wijken uiteen en het RNA ontstaat langs de template-streng. HEt aflezen van het DNA gebeurt in de 3' --> 5' richting. Het RNA groeit in de 5' --> 3' richting. De andere streng die je als het ware overhoudt noemen we de coderende streng, deze heeft dezelfde basenvolgorde als het gevormde RNA. (Thymine, vervangen door uracil.) De gevormde mRNA streng laat los . --> transcriptie.

mRNA transporteert DNA-informatie naar de ribomsomen, zodat hier de translatie kan plaatsvinden.

de eiwitsynthese op het mRNA start altijd bij het startcodon AUG. HEt einde van de eiwitsynthese wordt aangegeven door het stopccodon.
Translatie vindt dus plaats op de ribosomen, 1 voor 1 voeren tRNA-moleculen de aminozuren aan in een volgorde die vastligt in het mRNA. De aminozuren koppelen aan elkaar via een peptide binding.

JUllie denken vast wat doet dit lulverhaal hier, amar ik ben niet echt cker van mn eigen verhaal vandaar!

- Ik snap niet waarom er twee typen geheugencellen zijn (dit heeft met afweer te maken), waarom niet alleen de T-geheugencellen...?

Alvast bedankt als iemand dit leest
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 08:06
madwoman
madwoman is offline
biologie wordt een ramp.moet een 5.0 halen voor een 6.ik ga gewoon nog een paar examens uit mn bundel oefenen en dan zie ik wel.ik ben gewoon niet zo biologisch aangelegd.
__________________
you can't milk a cow with your hands in your pants!!
Oud 23-05-2003, 08:12
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
madwoman schreef op 23-05-2003 @ 09:06:
biologie wordt een ramp.moet een 5.0 halen voor een 6.ik ga gewoon nog een paar examens uit mn bundel oefenen en dan zie ik wel.ik ben gewoon niet zo biologisch aangelegd.
ik moet een 4,3 halen, op zich zou het te doen moeten zijn maarja... heel veel succes straks! Ik ga vandaag helemaal geen vragen meer doornemen, dan wordt ik alleen maar gek!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Advertentie
Oud 23-05-2003, 08:12
Basia
Basia is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 23-05-2003 @ 08:23:
Hi allemaal,

al iemand wakker Ik wel, zit lekker te stressen voor bio

Ff twee vraagjes:
-DNA: is het zo dat een DNA streng uitelkaar wordt gehaald, door middel van enzymen, vervolgens gaat aan iedere DNA streng een nieuwe streng vormen (de nieuwe streng is de complementaire streng???) Aflezen van DNA kan alleen van .....3' --> 5'??! --> replicatie
WAAROM VORMEN WE EERST EEN HELE NIEUWE DNA-STRENG? want op zich heb je toch al 1 DNA-streng waaraan we mRNA kunnen vormen?

DNA-strengen wijken uiteen en het RNA ontstaat langs de template-streng. HEt aflezen van het DNA gebeurt in de 3' --> 5' richting. Het RNA groeit in de 5' --> 3' richting. De andere streng die je als het ware overhoudt noemen we de coderende streng, deze heeft dezelfde basenvolgorde als het gevormde RNA. (Thymine, vervangen door uracil.) De gevormde mRNA streng laat los . --> transcriptie.

mRNA transporteert DNA-informatie naar de ribomsomen, zodat hier de translatie kan plaatsvinden.

de eiwitsynthese op het mRNA start altijd bij het startcodon AUG. HEt einde van de eiwitsynthese wordt aangegeven door het stopccodon.
Translatie vindt dus plaats op de ribosomen, 1 voor 1 voeren tRNA-moleculen de aminozuren aan in een volgorde die vastligt in het mRNA. De aminozuren koppelen aan elkaar via een peptide binding.

JUllie denken vast wat doet dit lulverhaal hier, amar ik ben niet echt cker van mn eigen verhaal vandaar!

- Ik snap niet waarom er twee typen geheugencellen zijn (dit heeft met afweer te maken), waarom niet alleen de T-geheugencellen...?

Alvast bedankt als iemand dit leest
oefffff daar denk ik dus echt niet over na
ik neem van zulk soort dingen altijd maar aan dat het zo is..
heb wel gekeken in een samenvatting, maar WAAROM er nou bijv. 2 types geheugencellen zijn staat er toch echt niet in
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:16
maaike0
maaike0 is offline
nee klopt, maar ik vraag me dat wel af jammer genoeg!

haha maar goed, laat maar dan, zal wel niet van belang zijn!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 08:17
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
maaike0 schreef op 23-05-2003 @ 08:23:
Hi allemaal,

al iemand wakker Ik wel, zit lekker te stressen voor bio

Ff twee vraagjes:
-DNA: is het zo dat een DNA streng uitelkaar wordt gehaald, door middel van enzymen, vervolgens gaat aan iedere DNA streng een nieuwe streng vormen (de nieuwe streng is de complementaire streng???) Aflezen van DNA kan alleen van .....3' --> 5'??! --> replicatie
WAAROM VORMEN WE EERST EEN HELE NIEUWE DNA-STRENG? want op zich heb je toch al 1 DNA-streng waaraan we mRNA kunnen vormen?

Ben je nu niet in de war met dna-replicatie en het maken van mRNA?
Oud 23-05-2003, 08:23
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
bio is echt friggin veel en ik ga erheen zonder ook maar een woord geleerd te heben

alles op de auto-pilot en we zien wel of we in de her-examens belanden
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Oud 23-05-2003, 08:24
LostProphetX
Avatar van LostProphetX
LostProphetX is offline
tot slot nog een bericht van mijn para collega:

Put It All On Black says:
HEEEEEEEEEEEEEEEELP!!! ER WORDT KANKERVEEL SCHEIKUNDE GEVRAAGD
__________________
T h e F a k e S o u n d O f P r o g r e s s
Oud 23-05-2003, 08:26
Basia
Basia is offline
ben nu een 85 kantjes tellende samenvatting aan t doorlezen en daarna nog ff in mn examenbundel oude examens bekijken. dan vind ik t ook wel goed en hoop ik dat die minimale 4,4 binnen is.

op de havo werd btw veel over ecosystemen gevraagd hoorde ik
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:26
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
lucy48 schreef op 23-05-2003 @ 09:17:
Ben je nu niet in de war met dna-replicatie en het maken van mRNA?
ja weet ik niet, daarom zeg ik ook dat ik er niet cker van ben ...dus verbeteringen zijn welkom!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 08:29
Basia
Basia is offline
-DNA: is het zo dat een DNA streng uitelkaar wordt gehaald, door middel van enzymen, vervolgens gaat aan iedere DNA streng een nieuwe streng vormen (de nieuwe streng is de complementaire streng???) Aflezen van DNA kan alleen van .....3' --> 5'??! --> replicatie
WAAROM VORMEN WE EERST EEN HELE NIEUWE DNA-STRENG? want op zich heb je toch al 1 DNA-streng waaraan we mRNA kunnen vormen?


Te beginnen bij transcriptie, de overschrijving vindt plaats in de kern. Hier wordt het messengerRNA met de erfelijke informatie van het DNA overgeschreven. Dit is nodig, want het DNA kan niet de cel uit en de eiwitten worden gevormd in het cytoplasma. Let vooral goed op de verschillen bij het mRNA en het DNA: het DNA bestaat uit twee ketens en het mRNA maar uit 1. Het mRNA heeft bovendien ribose ipv desoxyribose en het heeft uracil tegenover adenine liggen (ipv themine !!). de informatie voor een eiwit stond dus op een gen. Alleen het specifieke gen wordt overgeschreven op het mRNA. Het is dus nodig dat het begin en het eind van een gen herkent wordt. Het begin wordt dan ook herkend aan de promotie en het eind is te herkennen aan een terminator. Het enzym RNA-polymerase schrijft uiteindelijk een bep. gen over van de promotie tot de terminator van de actieve keten van het DNA (de andere is de inactieve, ook wel de codestreng).

hieruit kan ik niet opmaken dat er een nieuwe streng DNA wordt gevormd. ze gaan alleen uit elkaar, en aan slechts 1 vd 2 ketens wordt mRNA gevormd (ofzo)
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:31
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:26:
ben nu een 85 kantjes tellende samenvatting aan t doorlezen en daarna nog ff in mn examenbundel oude examens bekijken. dan vind ik t ook wel goed en hoop ik dat die minimale 4,4 binnen is.

op de havo werd btw veel over ecosystemen gevraagd hoorde ik
Het domein Ecosystemen is uitgesloten voor Biologie VWO
__________________
de rest is geschiedenis
Oud 23-05-2003, 08:32
Basia
Basia is offline
goh leuk dat ik daar NU achterkom. had wel zoiets gehoord, maarjaaaaa
dacht dat ik in die oude examens van vorig jaar enzo daar wel wat over tegenkwam maar goed
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:33
metalgirl
Avatar van metalgirl
metalgirl is offline
Citaat:
Lynn schreef op 23-05-2003 @ 09:31:
Het domein Ecosystemen is uitgesloten voor Biologie VWO
Balen!! Daar scoorde ik mijn punten mee!!
__________________
Let's set sail for seas of passion...
Ads door Google
Oud 23-05-2003, 08:36
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:29:
Te beginnen bij transcriptie, de overschrijving vindt plaats in de kern. Hier wordt het messengerRNA met de erfelijke informatie van het DNA overgeschreven. Dit is nodig, want het DNA kan niet de cel uit en de eiwitten worden gevormd in het cytoplasma. Let vooral goed op de verschillen bij het mRNA en het DNA: het DNA bestaat uit twee ketens en het mRNA maar uit 1. Het mRNA heeft bovendien ribose ipv desoxyribose en het heeft uracil tegenover adenine liggen (ipv themine !!). de informatie voor een eiwit stond dus op een gen. Alleen het specifieke gen wordt overgeschreven op het mRNA. Het is dus nodig dat het begin en het eind van een gen herkent wordt. Het begin wordt dan ook herkend aan de promotie en het eind is te herkennen aan een terminator. Het enzym RNA-polymerase schrijft uiteindelijk een bep. gen over van de promotie tot de terminator van de actieve keten van het DNA (de andere is de inactieve, ook wel de codestreng).
Hmm, ik dacht dat het DNA bij transcriptie afgelezen werd, waardoor 1 RNA-streng zou ontstaan en dat déze dan afgelezen wordt door mRNA. Dus niet dat het DNA "persoonlijk" door mRNA afgelezen wordt, maar dat de kopie van het DNA (RNA) door mRNA afgelezen wordt..

Of ben ik nou zo stom?
__________________
de rest is geschiedenis
Oud 23-05-2003, 08:38
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:32:
goh leuk dat ik daar NU achterkom. had wel zoiets gehoord, maarjaaaaa
dacht dat ik in die oude examens van vorig jaar enzo daar wel wat over tegenkwam maar goed
Ja, dat is ook zo, in de examens van vorig jaar zat inderdaad wel wat over ecosystemen. Wij hebben een paar maanden geleden al zo'n blaadje gekregen van onze leraar waar op staat wat je niet hoeft te kennen (altijd leuk...). 't Staat ook op internet trouwens...
__________________
de rest is geschiedenis
Oud 23-05-2003, 08:39
Basia
Basia is offline
Citaat:
Lynn schreef op 23-05-2003 @ 09:36:
Hmm, ik dacht dat het DNA bij transcriptie afgelezen werd, waardoor 1 RNA-streng zou ontstaan en dat déze dan afgelezen wordt door mRNA. Dus niet dat het DNA "persoonlijk" door mRNA afgelezen wordt, maar dat de kopie van het DNA (RNA) door mRNA afgelezen wordt..

Of ben ik nou zo stom?
heb geen idee. dit staat in de samenvatting. snap uberhaupt niet dat iemand een samenvatting van 85 kantjes gaat maken, maar ik ben dan ook niet echt het toonbeeld van een actieve leerling
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:42
maaike0
maaike0 is offline
hmmm nu snap ik er helemaal zeer weinig meer van haha Naja mijn leraar dacht dat er onwijs veel in ou komen over DNA enow maar ja hoe kan die dat nou weten! BEetje jammer!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 08:44
Basia
Basia is offline
hoe werkt dat crossing-over bij genetica precies ? iemand die dat een betje duidelijk uit kan leggen...?
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:47
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:44:
hoe werkt dat crossing-over bij genetica precies ? iemand die dat een betje duidelijk uit kan leggen...?
ik ben al blij dat ik en beetje inzie wat gekoppeld inhoudt haha Mijn leraar zei tegen mij: 'meisje maak je niet druk over crossing over, dat is misschien 1 punt, zorg ervoor dat je gekoppeld en ongekoppeld een btje snapt'

Naja, die ene punt wil ik liever wel hebben haha! maar goed
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 08:51
Basia
Basia is offline
ja dat gekoppeld snap ik ook nog een beetje..
bijv bij AaBb * AaBb dat er alleen AB of ab kan ontstaan ofzo..
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:51
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:44:
hoe werkt dat crossing-over bij genetica precies ? iemand die dat een betje duidelijk uit kan leggen...?
Mijn boek vindt het volgende:
crossing over - incidentele (per ongeluk dus ) uitwisseling van homologe delen van twee homologe chromosomen tijdens meiose I. Gekoppelde genen raken dan los van elkaar en kunnen daardoor in verschillende voorplantingscellen terecht komen.

Ik interpreteer dit als een soort van mutatie. Tis in ieder geval eerder negatief dan positief, zon crossing-over
__________________
de rest is geschiedenis
Oud 23-05-2003, 08:53
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:51:
ja dat gekoppeld snap ik ook nog een beetje..
bijv bij AaBb * AaBb dat er alleen AB of ab kan ontstaan ofzo..
Ja, en bij ongekoppeld kun je AB, Ab, aB en ab krijgen. Toch?
__________________
de rest is geschiedenis
Oud 23-05-2003, 08:54
Basia
Basia is offline
Citaat:
Lynn schreef op 23-05-2003 @ 09:51:
Mijn boek vindt het volgende:
crossing over - incidentele (per ongeluk dus ) uitwisseling van homologe delen van twee homologe chromosomen tijdens meiose I. Gekoppelde genen raken dan los van elkaar en kunnen daardoor in verschillende voorplantingscellen terecht komen.

Ik interpreteer dit als een soort van mutatie. Tis in ieder geval eerder negatief dan positief, zon crossing-over
thnx, hoop dat ik er wat aan heb nog meer hopen dat t er gewoon niet in zit
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 08:55
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
Lynn schreef op 23-05-2003 @ 09:53:
Ja, en bij ongekoppeld kun je AB, Ab, aB en ab krijgen. Toch?
ik zou zeggen ja maar hoe weet je dat je bij gekoppeld AB en ab alleen kan krijgen en geen Ab en aB bijvoorbeeld?
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Oud 23-05-2003, 08:56
Basia
Basia is offline
A en B zijn dan dominant en 2 dominante allelen zullen wel aan elkaar gekoppeld zijn denk ik
__________________
blablabla
Oud 23-05-2003, 09:00
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Citaat:
Basia schreef op 23-05-2003 @ 09:56:
A en B zijn dan dominant en 2 dominante allelen zullen wel aan elkaar gekoppeld zijn denk ik
Mjah zoiets..of de eerste genen van beide eigenschappen met elkaar en de tweede genen met elkaar. Dit klinkt vaag, dus even ter verduidelijking:
A a B b
1 2 1 2

A en B zijn de eerste genen van een eigenschap, die gaan met elkaar. a en b zijn de tweede genen en die gaan dus ook met elkaar.

Ik weet niet of het echt zo is, ik probeer maar wat Die van jou lijkt me logischer, dus ik ga daar maar van uit
__________________
de rest is geschiedenis
Oud 23-05-2003, 09:02
Lynn
Avatar van Lynn
Lynn is offline
Kennen jullie trouwens ook het hele verteringsstelsel uit je hoofd? Dus welke organen wat afbreken, hoe ze dat doen, met wat voor verteringssappen..blablabla?!

En kan iemand me trouwens snapbaar uitleggen hoe het nou precies zit met die kapseltjes van Bowman in je nieren?
__________________
de rest is geschiedenis
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Zijn beeldend kunstenaars ketters/heidenen/ongelovigen?
Gatara
96 30-09-2006 01:59
Verhalen & Gedichten -Nog titelloos-
I C U
180 10-04-2005 17:33
Levensbeschouwing & Filosofie dump hier u religieuze teksten
beaming eye
116 05-02-2005 10:19
Levensbeschouwing & Filosofie Wat vinden christenen en joden van de profeet Mohammed? En wat vinden joden van jezus
Donny must die
117 24-01-2005 21:50
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.