Oud 23-11-2003, 17:42
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Zie dit niet als een aanklacht tegen religies. Maar ik zou willen vragen aan iedereen die een religie/Heilig Boek aanhangt, wat jullie ideeën zijn over onderstaande:

Citaat:

Jullie heilige boeken zijn maar mensenwerk van onrustige geesten. Wat een waanzin om te denken dat jullie eerst taal en schrift uit moesten vinden om te weten hoe jullie moeten leven. De echte handleiding voor het leven zijn jullie kwijt en jullie hebben je eigen handleiding geschreven. Jullie hebben een geweten gekregen maar jullie luisteren niet naar jezelf. In jullie heilige boeken lezen jullie wat goed en kwaad is. Jullie nemen jullie fabels en sprookjes letterlijk. Jullie hebben zelf de spelregels opgesteld voor het bizarre toneelspel wat jullie leven noemen. Jullie hebben een ongeschonden aarde, een aards paradijs gekregen. Jullie hebben daarop je eigen hel geschapen.
Graag met argumentatie.
En excuses voor het provocerende taalgebruik, de schrijver moet gefrustreerd geweest zijn.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-11-2003, 17:50
Verwijderd
Nou ten eerste weet ik zeker dat de koran geen mensenwerk is.
Onze profeet Mohammad was een analfabeet en was een schapenherder midden in de woestijn. In de koran worden er allerlei dingen besproken. Niet alleen verhalen over andere profeten maar ook allerlei ingewikkeldewetenschappelijke dingen. Veel dingen zijn pas in de 20ste eeuw ontdekt. Hierbij kun je denken aan embryologie, astronomie en ga zo maar door.

De koran is geheel foutlloos, mensen worden zelfs uitgedaagd om fouten of tegenstrijdigheden in de koran te vinden. Over 1 vers in de koran kunnen hele boekwerken geschreven worden, De zinnen zijn zo veelzijdig en veel betekend dat een mens dit niet zomaar kan schrijven laat staan aan analfabeet. Ik geloof ook dat oorspronkelijk de thora en de bijbel het boek van god waren, maar dat ze in de loop der tijd zijn veranderd. De koran zegt zelf dat het onvervalsbaar is. Het bewijs: de britten hadden in india 1 woordje veranderd in de koran en opnieuwe gedrukt. Binnen een paar uur kwamen er meteen klachten overal. Vergelijk een koran van een paar honderd jaar geleden maar met nu. Er zal geen verschil in zitten.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:23
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
dit is al ongeveer 10000 keer besproken.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:25
Dark Psycho
Avatar van Dark Psycho
Dark Psycho is offline
jullie dit, jullie dat.

wie is diegene die ons heeft geschapen? juist, God (ik geloof er niet in maar ik neme het voor het gemak maar ff aan ). Hij heeft ons zo gemaakt. dus wat zeikt hij dan. als hij zo'n God is, waarom verandert ie ons niet dan met bovennatuurlijk superkrachten?

dat ie zn kop houdt..
__________________
No fear is my weakness I hear when faith has been denied
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:46
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 23-11-2003 @ 19:23:
dit is al ongeveer 10000 keer besproken.
dit idee? ik heb er nooit zo over nagedacht, maar ik vindt het evenzogoed een geniale inval.
maar ik geloof niet in zo'n boek, dus kan ik niet reagren he.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 18:49
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Kenjirro: Maar waarom heeft God gewacht met het verspreiden van zijn boodschap, voordat het schrift was uitgevonden? Is het niet veel en veel logischer als er iets 'in' mensen zit waaruit Gods boodschap gehaald kan worden?
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:00
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 19:49:
Kenjirro: Maar waarom heeft God gewacht met het verspreiden van zijn boodschap, voordat het schrift was uitgevonden? Is het niet veel en veel logischer als er iets 'in' mensen zit waaruit Gods boodschap gehaald kan worden?
de schrijfkunst was er al lang VOOR d heilige boeken, toch? In veel natuurgodsdiensten is het trouwens zo dat goden niet alleen voor bliksem zorgen, maar de mens ook van het schrift voorziet, en volgens in elk geval de jongeaarde creationisten is de mens slechst 8000 jaar oud, en kan al vanaf het begin schrijven.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:01
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Citaat:
JaJ schreef op 23-11-2003 @ 19:46:
dit idee? ik heb er nooit zo over nagedacht, maar ik vindt het evenzogoed een geniale inval.
maar ik geloof niet in zo'n boek, dus kan ik niet reagren he.
mwjah... ik bedoel dat dit weer een discussie over de legitimiteit van religie's is. En daar heb ik mn buik van vol de laatste tijd.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:05
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Mnum, als mensen toch geen zin hebben om hier met elkaar gedachten over te wisselen, dan zakt dit draadje vanzelf wel. Zijn we allemaal weer blij...
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 19:07
Verwijderd
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 19:49:
Kenjirro: Maar waarom heeft God gewacht met het verspreiden van zijn boodschap, voordat het schrift was uitgevonden? Is het niet veel en veel logischer als er iets 'in' mensen zit waaruit Gods boodschap gehaald kan worden?
De koran was vroeger mondeling door gegeven aan elkaar. Om er een boek van te maken was, zodat het niet verloren zou gaan. Dus de profeet kreeg weer een vers, en die vertelde hij aan de mensen en die schreven en hetop , of onthielden het.

Ik geloof dat god al vanaf de eerste mens (adam) de boodschap heeft mee gegeven. Hij heeft dus er niet op gewacht
Met citaat reageren
Oud 23-11-2003, 21:57
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 19:49:
Kenjirro: Maar waarom heeft God gewacht met het verspreiden van zijn boodschap, voordat het schrift was uitgevonden? Is het niet veel en veel logischer als er iets 'in' mensen zit waaruit Gods boodschap gehaald kan worden?
In de islam bestaat er dan ook zoiets als de fitrah; de natuurlijke aanleg van de mens. Dit houdt onder andere in dat iedereen bij geboorte "zuiver" is van geloof en dus moslim is. Vervolgens wordt een mens gevormd door opvoeding en omgeving maar iedereen komt op een leeftijd dat hij/zij zelf moet gaan nadenken over het leven en een ieder wordt dan ook geconfronteerd met "de boodschap". Zou je voor die tijd komen te overlijden, bijvoorbeeld een klein kind, dan wordt deze als "zuiver" beschouwd. Dus in zeker zin zit het ook in jezelf en het is jouw verantwoordelijkheid wat je er verder mee doet.

Verder is de boodschap inderdaad al vanaf Adam doorgegeven.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.

Laatst gewijzigd op 23-11-2003 om 21:59.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 11:00
Franse imbeciel
Avatar van Franse imbeciel
Franse imbeciel is offline
de brief, hierboven gepost, is gewoon te gemakkelijk. Je kunt geloof niet afdoen als domdoenerij. Dat is trouwens zeer grappig want ik voel me niet dom.
__________________
un petit coup de chance, c'est toujours là.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 11:01
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Franse imbeciel schreef op 24-11-2003 @ 12:00:
de brief, hierboven gepost, is gewoon te gemakkelijk. Je kunt geloof niet afdoen als domdoenerij. Dat is trouwens zeer grappig want ik voel me niet dom.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 23-11-2003 @ 20:07:

Ik geloof dat god al vanaf de eerste mens (adam) de boodschap heeft mee gegeven. Hij heeft dus er niet op gewacht
Dat denk ik ook. In de Bijbel vind ik dat Jezus Christus heel duidelijk maakt dat geloof niet zit in het naleven van de wetten, maar in het leiden van een bescheiden leven en ''goed doen.'' Zie bijv. Jezus' verwijten in de richting van de joodse schriftgeleerden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 12:10
Project1406
Project1406 is offline
Citaat:
extinction schreef op 23-11-2003 @ 19:49:
Kenjirro: Maar waarom heeft God gewacht met het verspreiden van zijn boodschap, voordat het schrift was uitgevonden? Is het niet veel en veel logischer als er iets 'in' mensen zit waaruit Gods boodschap gehaald kan worden?
Peter:
Als jij de 'Onbekende God' was, wat zou je dan doen om jezelf aan ons (de mensen) bekend te maken? Denk eerst eens over wat je zou doen.

Jouw antwoord:
Ok. Ik heb nagedacht.
Nee, ik wil meteen door.


(Bron: ONBEKENDEGOD.NL, of begin het virtuele gesprek met Peter vanaf het begin.)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 23-11-2003 @ 20:07:
Ik geloof dat god al vanaf de eerste mens (adam) de boodschap heeft mee gegeven. Hij heeft dus er niet op gewacht

hoe?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 14:15:
hoe?
door het via zijn boodschapper (een profeet) te overhandigen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:35
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 23-11-2003 @ 18:50:
Nou ten eerste weet ik zeker dat de koran geen mensenwerk is.
Onze profeet Mohammad was een analfabeet en was een schapenherder midden in de woestijn. In de koran worden er allerlei dingen besproken. Niet alleen verhalen over andere profeten maar ook allerlei ingewikkeldewetenschappelijke dingen. Veel dingen zijn pas in de 20ste eeuw ontdekt. Hierbij kun je denken aan embryologie, astronomie en ga zo maar door.

De koran is geheel foutlloos, mensen worden zelfs uitgedaagd om fouten of tegenstrijdigheden in de koran te vinden. Over 1 vers in de koran kunnen hele boekwerken geschreven worden, De zinnen zijn zo veelzijdig en veel betekend dat een mens dit niet zomaar kan schrijven laat staan aan analfabeet. Ik geloof ook dat oorspronkelijk de thora en de bijbel het boek van god waren, maar dat ze in de loop der tijd zijn veranderd. De koran zegt zelf dat het onvervalsbaar is. Het bewijs: de britten hadden in india 1 woordje veranderd in de koran en opnieuwe gedrukt. Binnen een paar uur kwamen er meteen klachten overal. Vergelijk een koran van een paar honderd jaar geleden maar met nu. Er zal geen verschil in zitten.
tja...
niet meteen verkeerd bedoelt, maar als je hele boeken kan schrijven over 1 vers, had Allah dan niet gewoon een beetje duidelijker kunnen zijn...

als Mohammed (volgens mij is het toch echt met een 'e'...) analfabeet was, wie heeft dan in godsnaam de koran geschreven... zeker uit de lucht komen vallen...

dat jij denkt dat de thora en de bijbel verandert zijn, dan heb je dat een klein beetje verkeert geleerd :
- de thora is het eerste deel van de bijbel : het oude testament. er zijn exemplaren van enkele duizenden jaren bekend die exact hetzelfde zijn als nu. dit deel komt grotendeels overeen met de bijbel
- het nieuwe testament is uniek voor de bijbel, is ca. tweeduizend jaar oud, en is nog steeds hetzelfde. hier zit 'm het verschil met de koran.

overigens zijn er natuurlijk altijd problemen met vertalen : maar dat geld ook voor de koran.

overigens zitten er wel degelijk tegenstrijdigheden in de Koran : de koran 'gedoogt' doden om religieuze redenen, maar gebied op hetzelfde moment dat je niemand mag doden.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-11-2003, 13:43
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-11-2003 @ 14:35:
tja...
niet meteen verkeerd bedoelt, maar als je hele boeken kan schrijven over 1 vers, had Allah dan niet gewoon een beetje duidelijker kunnen zijn...

als Mohammed (volgens mij is het toch echt met een 'e'...) analfabeet was, wie heeft dan in godsnaam de koran geschreven... zeker uit de lucht komen vallen...

dat jij denkt dat de thora en de bijbel verandert zijn, dan heb je dat een klein beetje verkeert geleerd :
- de thora is het eerste deel van de bijbel : het oude testament. er zijn exemplaren van enkele duizenden jaren bekend die exact hetzelfde zijn als nu. dit deel komt grotendeels overeen met de bijbel
- het nieuwe testament is uniek voor de bijbel, is ca. tweeduizend jaar oud, en is nog steeds hetzelfde. hier zit 'm het verschil met de koran.

overigens zijn er natuurlijk altijd problemen met vertalen : maar dat geld ook voor de koran.

overigens zitten er wel degelijk tegenstrijdigheden in de Koran : de koran 'gedoogt' doden om religieuze redenen, maar gebied op hetzelfde moment dat je niemand mag doden.
1. Mohammed citeerde de verzen die aan hem geopenbaard waren aan mensen die wel konden schrijven en hij liet hen vervolgens citeren wat ze hadden opgeschreven, keer op keer.

2. De Koran is nog steeds in dezelfde staat, geen letter is veranderd in tegenstelling tot de bijbel. Met vertalingen loop je inderdaad altijd het risico dat er fouten insluipen en dat de vertaler zijn interpretatie erin legt. Daarom dient een moslim de arabische taal te leren om de authentieke koran te kunnen lezen.

3. Die schijnbare tegenstrijdigheden zijn ook volop in de bijbel terug te vinden. Wat jij zegt over doden is ook lekker simpel. De koran kent het recht van zelfverdediging toe aan de moslims wanneer zij worden bestreden om hun religie, ten tijde van die openbaringen werden de moslims dan ook uit hun huizen verdreven en vervolgd. Dat is iets anders dan doden gedogen om religieuze redenen en daarbij zijn er allerlei regels voor het gebruik van geweld tijdens dit strijden. Onschuldigen mogen nooit getroffen worden, ook dit staat in de koran, en zelfs met de natuur moet rekening gehouden worden. In de bijbel staan verder ook genoeg verzen waar het bloed vanaf druipt en waar God zelfs als bloeddorstig naar voren wordt gebracht.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 24-11-2003 @ 14:27:
door het via zijn boodschapper (een profeet) te overhandigen.
en hoe stel je vast dat iemand een profeet is?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 13:54
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 14:43:
1. Mohammed citeerde de verzen die aan hem geopenbaard waren aan mensen die wel konden schrijven en hij liet hen vervolgens citeren wat ze hadden opgeschreven, keer op keer.


gek dat dit honderd jaar na Zijn dood gebeurde
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:07
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 14:54:
gek dat dit honderd jaar na Zijn dood gebeurde
Dat is helemaal niet waar, toen zijn alle verzen pas gebundeld tot de koran. Hou op met die zogenaamde feiten rondstrooien die uit je duim gezogen zijn!
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 15:07:
Dat is helemaal niet waar, toen zijn alle verzen pas gebundeld tot de koran. Hou op met die zogenaamde feiten rondstrooien die uit je duim gezogen zijn!
Ik vraag me af uit welke duim jij je feiten zuigt.
Ik heb het van een Arabist waarvan het boek thuis ligt, ik wil je wel zijn naam nog geven

(ter jouw informatie, de bijbel (NT) schijnt ook meer dan dertig jaar na dato te zijn opgesteld)
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:17
Yousra
Yousra is offline
Wat is de Koran?

De Koran is een van de Heilige Boeken van de Islam, naast de andere aan de Profeten geopenbaarde boeken in hun oospronkelijke vorm (zoals het Boek der Psalmen, de Thorah, Het Nieuwe Testament met onder meer ook het Evangelie volgens Barnabas, enz.). De Koran neemt wel een bijzonde plaats in, zoals hierna wordt verduidelijkt.

Al Qur'an is een arabisch woord dat letterlijk betekent "lezen, reciteren".

Muslims geloven dat de Koran letterlijk het Woord van God (in het arabisch: Allah) is zoals dat in het arabisch stuk voor stuk aan Mohammed geopenbaard werd gedurende een periode van 23 jaar.

In de afgelopen 1400 jaar is er geen letter, zelfs geen leesteken, aan gewijzigd.

De taal van de oorspronkelijke booschap was arabisch en de woorden zijn letter per letter in Goddelijke orde vastgelegd; daar kan niets aan veranderd worden want dan is het geen Koran meer.

De Koran werd aan ons doorgegeven via een keten die begon bij God via de Aartsengel Gabriël naar de Profeet Mohammed.

De Koran wordt door de meeste Muslims aanzien als laatste Boodschap van God aan de gehele mensheid, voor alle tijden, zonder beperkingen van ras of nationaliteit, als baken en gids voor iedereen, voor alle aspecten van het leven, tot het Einde der Tijden.

De geschreven woorden van de Koran worden als heilig beschouwd. Muslims worden dan ook geacht erg zorgzaam om te springen met een afdruk van deze heilige Woorden en niet zomaar weg te gooien - iemand zou erop kunnen trappen. Dat was zeker vroeger zo. Met de opkomst van de moderne, vluchtige, media is dat wel enigszins veranderd. Deze zorgzaamheid voor het Woord van god is te vergelijken met de zorgzaamheid van de Joden die zelfs het woord God niet voluit schrijven, maar het over "G_d" hebben in hun teksten.

Structuur van de Koran

De hoofdstukken van de Koran zijn gerangschikt volgens lengte, de langste hoofdstukken staan eerst, de kortste laatst.

Mohammed kreeg zijn eerste Openbaring in het jaar 610 na Christus. Gedurende de daaropvolgende 23 jaar werd de Koran vers per vers aan hem geopenbaard. Het eerste wat aan Mohammed geopenbaard werd was de eerste vijf verzen van Surah Al-Alaq:

"Lees voor in de naam van jouw Heer die heeft geschapen"
Geschapen heeft Hij de mens uit een klonter.
Lees voor! Jouw Heer is de Edelmoedigste,
die onderwezen heeft met de pen.
Hij heeft de mens onderwezen wat hij niet wist." (Koran 96:1-5)

Het allerlaatste laatste geopenbaarde vers zegt

"Heden heb ik jullie godsdienst voor jullie voltooid"(Koran 5:3)
Daarmee is volgens de meeste Muslims een einde gekomen aan de Booschap en Boodschapper, zoals ook Profeet Mohammed zei in zijn bekende Laatste Preek: "Geen Profeet of Apostel zal nog komen na mij." Mohammed is de laatste Profeet in de Islam, en de Koran is dan ook het Laatste Geopenbaarde Boek van God. Na Mohammed kunnen volgens de meeste Muslims geen Openbaringen en Profeten meer volgen tot aan het Einde der Tijden.

Surah Al-Fatiha was het eerste volledig hoofdstuk dat geopenbaard werd, Surah an-Nasr het laatste.

De Koran is onderverdeeld in 30 gelijke stukken die in het arabisch "juz" genoemd worden.

Er zijn 114 hoofdstukken van verschillende lengte. Het langste hoofdstuk is Al-Baqarah (286 verzen), het kortste Al-Kwathar (3 verzen).

In totaal bevat de Koran 6.666 verzen die bestaan uit 336.233 letters.

De verzen die geopenbaard werden voor de migratie worden Mekkaans genoemd, de verzen erna Medinish.

Bewaring van de Koranische Boodschap

De Koranische Boodschap wordt bewaard op twee manieren: via data-dragers (papier, CD enz) en via mensen die de Koran volledig memorizeren, wat als erg verdienstelijk wordt aanzien in de Islam. Een Hafeez is een persoon die de Koran volledig van buiten kan. Naar schatting zijn er vandaag de dag zo'n 10 miljoen Huffaz. Op die manier wordt ook voorzien voor noodgevallen, zoals grote overstroming of andere rampen waardoor gedrukte versies verloren zouden kunnen gaan.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 15:17:

In totaal bevat de Koran 6.666 verzen
Dit moet toch wat betekenen natuurlijk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-11-2003, 14:20
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 15:17:
Ik vraag me af uit welke duim jij je feiten zuigt.
Ik heb het van een Arabist waarvan het boek thuis ligt, ik wil je wel zijn naam nog geven

(ter jouw informatie, de bijbel (NT) schijnt ook meer dan dertig jaar na dato te zijn opgesteld)
Ja kom maar op met je arabist.

Het is een feit dat die versen over 23 jaar van het leven van Mohammed zijn geopenbaard en de manier waarop hij ze aan anderen heeft overgragen is algemeen bekend. Dat de verzen na zijn dood pas de koran hebben gevormd is verder niet van belang.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 15:20:
Ja kom maar op met je arabist.

Het is een feit dat die versen over 23 jaar van het leven van Mohammed zijn geopenbaard en de manier waarop hij ze aan anderen heeft overgragen is algemeen bekend. Dat de verzen na zijn dood pas de koran hebben gevormd is verder niet van belang.
Dat is zeker wel van belang, de tijd die tussen de dood van de Profeet ligt en de op schrift stelling van zijn woorden zal die die woorden onherroepelijk vervormen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:26
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 15:22:
Dat is zeker wel van belang, de tijd die tussen de dood van de Profeet ligt en de op schrift stelling van zijn woorden zal die die woorden onherroepelijk vervormen.
ZIJN WOORDEN STONDEN AL OP SCHRIFT.

Maar het is duidelijk dat ik tegen dovemansoren praat. Jij wil het verschil niet zien tussen opschrijven en bundelen.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:31
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 15:26:
ZIJN WOORDEN STONDEN AL OP SCHRIFT.

Maar het is duidelijk dat ik tegen dovemansoren praat. Jij wil het verschil niet zien tussen opschrijven en bundelen.

En ik heb je al verteld dat er wetenschappers bestaan die goed onderbouwd aantonen dat dat niet het geval is. maarja
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:32
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 15:31:
En ik heb je al verteld dat er wetenschappers bestaan die goed onderbouwd aantonen dat dat niet het geval is. maarja
Je hebt één arabist genoemd zonder naam. Er zijn er genoeg die het tegendeel beweren maar jij mag je blijven vastklampen aan jouw ideeën. Ik heb wel wat beters te doen.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:36
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 15:32:
Je hebt één arabist genoemd zonder naam. Er zijn er genoeg die het tegendeel beweren maar jij mag je blijven vastklampen aan jouw ideeën. Ik heb wel wat beters te doen.
ik heb nog gezegd dat dat boek thuis lag, en sommige boekenliggen weer in de bibliotheek.

Maar laat ik eens een leuke naam geven, overigens niet de persoon die ik bedoelde: Hafid Bouazza.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:43
Yousra
Yousra is offline
Hafid Bouazza is een schrijver en geen islam-kenner behalve op het feit van het afkeren van de islam à la Ayaan en bekeren tot het atheïsme, dus ook niet bepaald objectief in zijn oordeel. In jouw ogen maakt hem dat waarschijnlijk reuze interessant maar wat hij te melden heeft is niets nieuws onder de zon.



HET TIJDPERK DE PROFEET V.Z.M.H.
De Koran is geopenbaard aan de Profeet Mohammed v.z.m.h. in gedeelten gedurende de drieëntwintig jaar van zijn profeetschap. Wanneer er een probleem naar boven kwam of wanneer Allah een speciaal advies wilde geven aan de Profeet v.z.m.h. en zijn volgelingen, zond Allah de Engel Djibriel met een gedeelte van de Koran die hij aan de Profeet v.z.m.h. voorlas. Dus de Koran is niet in zijn complete vorm in eens geopenbaard, zoals de vroegere geopenbaarde boeken, maar in gedeelten gedurende een bepaalde periode.

Het vastleggen van de Koran

Toen Djibriel voor de eerste keer een deel van de Koran voorlas aan de Profeet v.z.m.h., probeerde de de Profeet v.z.m.h. het hem woord voor woord na te zeggen. Allah liet Djibriel hem later vertellen dat niet te doen. Hij moest in plaats daarvan aandachtig naar de Koran luisteren. Toen de Profeet v.z.m.h. dat deed, maakte Allah het hem mogelijk om alles te onthouden, zonder enige moeite van zijn kant.

Allah zei in de Koran:

Beweeg jouw tong er niet mee (de Koran) om er haast mee te maken. Voorwaar, het is aan Ons hem te doen bewaren en hem voor te doen dragen. Wanneer Wij hem dan heben doen voordragen, volg dan zijn voordracht. {De Edele Koran 75:16-18}

Het was zeer belangrijk dat de Profeet v.z.m.h. alles wat aan hem werd geopenbaard onthield, want hij kon niet lezen en schrijven.

De Profeet v.z.m.h. heeft alles van de Koran doorgegeven aan zijn metgezellen voordat hij overleed. Hij gebruikte een aantal verschillende manieren om zeker te stellen dat zij het precies zo zouden onthouden en vastleggen zoals hij het had geleerd.

1. De Profeet v.z.m.h. reciteerde altijd diverse delen van de Koran hardop in de gemeenschappelijke gebeden. Zo hoorden zijn volgelingen dagelijks gedeelten van de Koran.

2. Iedereen die toetrad tot de islam werd gedeelten van de Koran onderwezen om te gebruiken voor de dagelijkse gebeden. Moslims waren daarom altijd bezig om elkaar diverse gedeelten van de Koran te onderwijzen of te leren.

3. De Profeet v.z.m.h. heeft zijn volgelingen verteld dat de beste van hen degenen waren die de Koran leerden en onderwezen. Dit motiveerde hen om zich nog meer in te spannen om de Koran uit het hoofd te leren en het aan anderen te onderwijzen.

4. Degenen die in staat waren om te lezen en schrijven, werden door de Profeet v.z.m.h. opgedragen om diverse delen van de Koran op te schrijven als ze werden geopenbaard. De Profeet v.z.m.h. vertelde ze de volgorde waarin ze de verzen moesten vastleggen.

Omdat er geen papier was in Arabië in die tijd, werd de Koran geschreven op alles wat voor handen was. De metgezellen schreven de verzen van de Koran op dadelpalmbladeren, platte stenen, boomschors, hout, gedroogde dierenhuiden en zelfs op de schouderbladen van schapen of kamelen. De verzen van de Koran werden dus bewaard in zowel de harten van de moslims, als op schrift, tijdens het leven van de Profeet. Sommige mensen traden de islam binnen in diverse stadia van de missie van de Profeet v.z.m.h. Slechts enkelen hoorden de gehele Koran rechtstreeks van de Profeet v.z.m.h. Ook waren bepaalde metgezellen beter in het onthouden dan anderen. Dus ook al onthielden ze allemaal gedeelten van de Koran, slechts enkelen waren in staat om de gehele Koran te onthouden tijdens het leven van de Profeet v.z.m.h.

Toen de Profeet v.z.m.h. in het jaar 632 (Chr.) overleed, was de gehele Koran niet opgeschreven in één compleet boek. Het was bewaard op verscheidene stukken schrijfmateriaal en bleef in het bezit van verschillende volgelingen van de Profeet v.z.m.h. Zij hadden allemaal een gedeelte, maar niemand van hen had alles. Omdat de verzen van de Koran doorlopend geopenbaard werden, tot een paar maanden voor de dood van de Profeet v.z.m.h., maakten de metgezellen zich meer zorgen om het te onthouden dan om het allemaal in een boek vast te leggen. Als gevolg daarvan is de bundeling van de Koran in één tekst niet gedaan tijdens het leven van de Profeet v.z.m.h.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:44
Yousra
Yousra is offline
DE MEMORISTATIE VAN DE KORAN

Hoewel het totale aantal van de Sahaabah dat de Koran uit het hoofd had geleerd en voorgelezen aan de Profeet v.z.m.h. klein was, hebben velen het uit het hoofd geleerd na zijn dood. In feite nam het aantal dat de Koran uit het hoofd kende met elke volgende generatie moslims toe. Vandaag de dag zijn er letterlijk honderden duizenden moslims over de hele wereld die dit hebben gedaan.
Er is geen enkel ander boek, religieus of anders, in de gedocumenteerde geschiedenis, dat op zo’n grote schaal uit het hoofd is geleerd. De Koran is ongeveer viervijfde deel van de lengte van het Nieuwe Testament van de Christenen, maar er is geen enkele persoon in de gedocumenteerde geschiedenis bekend die de het Nieuwe Testament compleet uit het hoofd kent. Feit is dat zouden op een of andere manier alle boeken in de wereld vernietigd worden, dan is het enige boek dat woord voor woord opnieuw kan worden geschreven, zonder enige fout, de Edele Koran.

Het belang van het waarborgen van de Koran

Allah heeft in de Koran beloofd dat Hij de verantwoordelijkheid heeft genomen om Zijn Definitieve Woord te beschermen tegen verlies. Hij zei:

Voorwaar, Wij zijn het Die de Vermaning (de Koran) hebben neergezonden. En voorwaar, Wij zullen daarover waken.” {De Edele Koran 15:9}

Dus de Koran is behouden in zowel de mondelinge als de geschreven vorm, zoals dat met geen ander religieus boek in de geschiedenis het geval is.

Waarom heeft Allah de Koran bewaard en toegestaan dat Zijn eerdere Boeken van Goddelijke openbaring zijn veranderd en verloren gegaan? Het antwoord op die vraag ligt in de volgde drie feiten:

1. De eerdere profeten en hun Boeken werden aan specifieke volkeren voor specifieke perioden in de geschiedenis gezonden. Op het moment dat een periode beëindigd was, werd er een nieuwe profeet gezonden, met een nieuw Bpoek, om het voorgaande Boek te vervangen. Daarom was het niet noodzakelijk dat deze Boeken werden bewaard door Allah Zelf. De bewaring van de eerde Boeken werd gegeven aan de mensen als een test voor hen. Dus als de mensen afdwaalden, veranderden zij wat er was geschreven in de boeken die de profeten hadden gebracht, om de dingen die hen waren verboden toegestaan te maken. Op die manier zijn alle eerdere Boeken van Openbaring ofwel veranderd ofwel verloren gegaan.

2. De Profeet Mohammed v.z.m.h. was de laatste profeet die Allah heeft gestuurd, en hij was niet gezonden aan een specifiek volk of een specifieke tijd. Hij was gezonden voor de hele mensheid, tot het einde van de wereld. Allah zegt in de Koran: “Wij hebben jou slechts gezonden uit genade voor de hele mensheid, maar de meeste mensen begrijpen het niet.” {34:28} Dus dit Boek van openbaring, de Koran, moest speciaal worden bewaard tegen elke vorm van verandering of verlies, zodat het beschikbaar zou zijn voor alle generaties van de mensheid tot aan de Laatste Dag van de wereld.

3. De Koran was het voornaamste wonder dat aan de Profeet Mohammed v.z.m.h. was gegeven, om te bewijzen dat hij een ware profeet van God was en geen vervalser. Daarom moest de Koran worden bewaard om te bewijzen aan latere generaties dat Mohammed v.z.m.h. werkelijk de laatste profeet van God was. Alle valse profeten die na de Profeet Mohammed v.z.m.h. kwamen, hebben boeken gebracht waarvan zij beweerden dat ze door Allah waren geopenbaard, maar geen van deze hadden de miraculeuze mogelijkheid om door duizenden te worden gememoriseerd, noch hebben ze iets kunnen toevoegen aan de boodschap van de Koran.

Het belang van de behoudenis van de Koran is dat de Islam daardoor in haar originele pure vorm is bewaard gebleven. De mens kan altijd terugkeren naar de bronnen van de Islam, zonder dat mensen mettertijd iets hebben toegevoegd of vergeten. Alle essentiële principes van de islam kunnen worden teruggevonden in de Koran. Zodoende betekende de behoudenis van de Koran de behoudenis van de Islam in haar definitieve vorm. Het verlies van het Evangelie van Jezus betekent dat Christenen nooit meer terug kunnen keren naar de ware leringen van de Profeet Jezus, behalve door de Islam te accepteren. Zo ging ook de originele Thora verloren toen de Tempel van de Profeet Salomo’s in Jerusalem werd vernietigd door de Babyloniërs. Zodoende kunnen de Joden niet meer terugkeren naar de pure leringen van de Profeet Mozes, behalve door de Islam te accepteren.

Alleen in de Islam zijn de pure leringen van de profeten bewaard gebleven zonder verandering. Daarom zei Allah in de Edele Koran:

Voorwaar, de enige Godsdienst bij Allah is de Islam. {De Edele Koran 3:19}


--------------

Zo, en nu ga ik eens lekker boodschappen doen!
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 14:55
Verwijderd
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 15:44:
Hafid Bouazza is een schrijver en geen islam-kenner behalve op het feit van het afkeren van de islam à la Ayaan en bekeren tot het atheïsme, dus ook niet bepaald objectief in zijn oordeel. In jouw ogen maakt hem dat waarschijnlijk reuze interessant maar wat hij te melden heeft is niets nieuws onder de zon.


Hafid Bouazza heeft van het bestuderen van de Arabische wereld zijn levenswerk gemaakt, heeft Arabische taal en letteren gestudeerd en maakt vertalingen van oud-Arabische gedichten. Hij is met recht een autoriteit te noemen op dat gebied, anders dan Hersi Ali.


Zo, en nu ga ik eens lekker boodschappen doen!
Doe dat, en vermeld daarna dan ook even je bronnen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:26
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 14:53:
en hoe stel je vast dat iemand een profeet is?
nou nu komen er geen profeten meer, dus ik denk niet dat je daar zorgen om moet maken
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 24-11-2003 @ 16:26:
nou nu komen er geen profeten meer, dus ik denk niet dat je daar zorgen om moet maken
dat is geen antwoord op mijn vraag
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-11-2003, 15:32
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 16:30:
dat is geen antwoord op mijn vraag
Een profeet is een persoon dat door god is uitgekozen om zijn boodschap te verkondigen. Elke profeet had zijn eigen wonderen om te laten zien dat hij een profeet was. De grootste wonder wta de profeet Mohammad had was de koran.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:35
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 24-11-2003 @ 16:32:
Een profeet is een persoon dat door god is uitgekozen om zijn boodschap te verkondigen. Elke profeet had zijn eigen wonderen om te laten zien dat hij een profeet was. De grootste wonder wta de profeet Mohammad had was de koran.
Wat bewijst de koran dan? in mijn ogen is het een boek, als alle andere, en iedereen met een beetje literaire gave had het kunnen bedenken.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:37
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 16:35:
Wat bewijst de koran dan? in mijn ogen is het een boek, als alle andere, en iedereen met een beetje literaire gave had het kunnen bedenken.
dat denk jij, lees het eerst maar eens goed
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 24-11-2003 @ 16:37:
dat denk jij, lees het eerst maar eens goed
Ik heb het gelezen, en als dat als bewijs moet dienen, dan loop je achter één of andere malloot aan.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 24-11-2003 @ 16:40:
Ik heb het gelezen, en als dat als bewijs moet dienen, dan loop je achter één of andere malloot aan.
Op de een of andere manier geloof ik je niet, maarja voor sommige mensen is het moslim worden niet voortbestemd.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 17:07
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 14:43:
1. Mohammed citeerde de verzen die aan hem geopenbaard waren aan mensen die wel konden schrijven en hij liet hen vervolgens citeren wat ze hadden opgeschreven, keer op keer.

2. De Koran is nog steeds in dezelfde staat, geen letter is veranderd in tegenstelling tot de bijbel. Met vertalingen loop je inderdaad altijd het risico dat er fouten insluipen en dat de vertaler zijn interpretatie erin legt. Daarom dient een moslim de arabische taal te leren om de authentieke koran te kunnen lezen.

3. Die schijnbare tegenstrijdigheden zijn ook volop in de bijbel terug te vinden. Wat jij zegt over doden is ook lekker simpel. De koran kent het recht van zelfverdediging toe aan de moslims wanneer zij worden bestreden om hun religie, ten tijde van die openbaringen werden de moslims dan ook uit hun huizen verdreven en vervolgd. Dat is iets anders dan doden gedogen om religieuze redenen en daarbij zijn er allerlei regels voor het gebruik van geweld tijdens dit strijden. Onschuldigen mogen nooit getroffen worden, ook dit staat in de koran, en zelfs met de natuur moet rekening gehouden worden. In de bijbel staan verder ook genoeg verzen waar het bloed vanaf druipt en waar God zelfs als bloeddorstig naar voren wordt gebracht.
en waarom gaf Allah zijn woord dan niet aan iemand die geleerd had te schrijven... je weet wel, slimme mensen

leg jij me dan eens uit wat er aan de bijbel veranderd is... en dat de koran niet veranderd is, bevestig ik juist.

in de bijbel word idd soms god belicht als een 'bloeddorstig' wezen, maar 'regels voor geweld' vind ik dus een beetje raar. gewoon geen mensen afmaken, is wel zo simpel.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 17:16
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 24-11-2003 @ 18:07:
en waarom gaf Allah zijn woord dan niet aan iemand die geleerd had te schrijven... je weet wel, slimme mensen

leg jij me dan eens uit wat er aan de bijbel veranderd is... en dat de koran niet veranderd is, bevestig ik juist.

in de bijbel word idd soms god belicht als een 'bloeddorstig' wezen, maar 'regels voor geweld' vind ik dus een beetje raar. gewoon geen mensen afmaken, is wel zo simpel.
Sinds wanneer is geleerd zijn één van de vereisten voor een Profeet? Konden de andere profeten allemaal lezen en schrijven? Zegt dat verder iets over hun kennis? Mohammed was een zeer bijzondere man, ga er eens wat over lezen anders.

Er zijn allerlei versies van de bijbel, dat zegt al genoeg.

En waarom vind je geweld opzich niet vreemd in een heilig boek zoals de bijbel maar beperkingen aan de vrijheid van geweldplegingen in de koran raar?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 17:42
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Pardon lees ik dat goed ik geloof dat ik ga flauwvallen.....

ZESDUIZENDZESHONDERDENZESENZESTIG VERZEN?

in de bijbel word dit het getal van de duivel genoemd minus 1 zes.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 17:45
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Isa schreef op 24-11-2003 @ 18:42:
Pardon lees ik dat goed ik geloof dat ik ga flauwvallen.....

ZESDUIZENDZESHONDERDENZESENZESTIG VERZEN?

in de bijbel word dit het getal van de duivel genoemd minus 1 zes.
Dat is altijd nog een verschil van 6000
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 18:45:
Dat is altijd nog een verschil van 6000
nou eerder een verschil van 1 zes als je het mij vraagt... dit is nou weet ik niet meer wat ik moet geloven...
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:10
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Isa schreef op 24-11-2003 @ 19:04:
nou eerder een verschil van 1 zes als je het mij vraagt... dit is nou weet ik niet meer wat ik moet geloven...
Als jouw geloof van een zesje meer of minder afhangt, moet je je maar eens afvragen of je wel standvastig genoeg in je geloof bent en of je je niet te gemakkelijk laat beïnvloeden.
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:20
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Dit forum heeft heden 36.660 leden
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:28
Yousra
Yousra is offline
Citaat:
Isa schreef op 24-11-2003 @ 19:20:
Dit forum heeft heden 36.660 leden
Ik neem aan dat jij je nu aan het "uitschrijven" bent?
__________________
Als de Indianen een stenger toelatingsbeleid hadden gevoerd was het nu niet zo'n puinhoop geweest in de VS.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2003, 18:31
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
Yousra schreef op 24-11-2003 @ 19:28:
Ik neem aan dat jij je nu aan het "uitschrijven" bent?
ehm nee ik zat aan het kijken of iemand online was

6oerat vee
66oerat het verbieden
666:het getal van de duivel
6666:aantal verzen in de koran.

mmm nouja getallen betekenen iig iets... er moet iets achter zitten...

Laatst gewijzigd op 24-11-2003 om 18:34.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Brief aan God
Verwijderd
8 28-12-2005 12:01
Levensbeschouwing & Filosofie Brief van jezus aan jou..
Tintia*
4 19-09-2005 11:23
Levensbeschouwing & Filosofie Bijbelboek:Openbaringen van Johannes
Vishnu
20 13-08-2004 01:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap jodendom.... het geloof van het geweld
CraigDavid
120 20-06-2003 13:21
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijzen tegen de kruisiging (doden) van Jezus.
Mujahideen
56 29-01-2002 14:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:59.