Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-11-2014, 13:15
Commander2
Avatar van Commander2
Commander2 is offline
Hallo iedereen, Ik zit midden in de toetsweek van HAVO 4 en heb a.s. woensdag mijn toets Wiskunde B , ik sta er op dit moment een 5,2 voor (4,7 en 5,7) en de toets gaat over H1 t/m H3 , dus twee herhalingshoofdstukken en het nieuwe hoofdstuk 3

Hoofdstuk 3 gaat over Oppervlakte en Inhoud. Maar dit hoofdstuk heeft heel erg veel formules bijv. de formule Ocilinder = 2 x Pi x r x h + 2 x Pi x r2
Hoe pak ik dit hoofdstuk het beste aan? Gewoon alle formules stampen en dan toepassen op de vragen uit het boek? Zijn er op het internet nog uitlegfilmpjes over Oppervlakte en Inhoud op Havo 4 niveau?

Dit hoofdstuk bevat ongeveer 20 formules
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-11-2014, 13:49
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Misschien is het een idee om voor jezelf op papier (of desnoods in een Word document) een overzicht te maken van de verschillende vlakke figuren en ruimtefiguren, waarbij je per vlakke of ruimtefiguur aangeeft welke formules daarbij horen, waarbij je eventueel een voorbeeld erbij zet om te kijken hoe je de formule precies gebruikt. Op die manier heb je een beter overzicht wanneer je welke formule precies gebruikt.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 29-11-2014, 14:00
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Veel formules komen op hetzelfde neer. Zo is de inhoud van veel ruimtefiguren te geven met de formule inhoud = oppervlakte grondvlak x hoogte. Wat verschilt, is dan de vorm van het grondvlak. Bij een kubus is dat een vierkant, dus zijde x zijde. Bij een balk is dat een rechthoek, dus lengte x breedte. Bij een cilinder is dat een cirkel, dus straal x straal x pi.

Probeer om te begrijpen waarom de formules zo zijn. De oppervlakte van een cilinder bestaat uit de oppervlakte van boven- en ondervlak, dus twee cirkels, en de cilindermantel. Als je de mantel open zou knippen en uit zou vouwen, vormt de cilindermantel een rechthoek waarvan de hoogte gelijk is aan de hoogte van de cilinder en de breedte gelijk aan de omtrek van de cirkel die boven- en ondervlak is. Met dat inzicht kun je op je toets de ingewikkeldere formules zelf beredeneren. Je moet natuurlijk nog wel de formules voor basisfiguren zoals de cirkel kennen, maar die heb je in de brugklas al geleerd.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2014, 14:18
Commander2
Avatar van Commander2
Commander2 is offline
Bedankt voor de reacties! Ik heb vandaag een aantal bladen gemaakt met alle formules , daarbij eventueel een tekening en daarbij een som die daarbij hoort. Ik ga dit nu oefenen en verder nog andere opgaven maken
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Leren voor de toetsweek
Commander2
21 03-12-2014 13:58
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Wiskunde B algebraïsch oplossen havo eindexamen
weetniks
2 12-05-2013 17:09
Algemene schoolzaken [Opmerking/Poll] Tijd voor verandering?
>:-)
3 21-03-2011 16:43
Studeren wis. A of B?? Please advies..
112958
10 20-03-2010 21:16
Algemene schoolzaken PWS (aarh!)
heddur
25 09-01-2009 16:37
Huiswerkvragen: Exacte vakken Wat is het verschil tussen Wis. B & A
saartjeh
13 01-06-2003 19:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:02.