Oud 12-05-2003, 13:30
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Dit las ik vandaag (12-05-2003) in het NRC Handelsblad (maar het stond er zo te lezen al op 10 mei in):

Citaat:
Sterven was voor klimmer geen optie

Door een onzer redacteuren

ROTTERDAM, 10 MEI. De Amerikaanse bergbeklimmer die vorige week een deel van zijn eigen arm amputeerde, heeft gisteren verteld dat hij geen andere manier zag zichzelf te redden nadat hij klem raakte onder een rotsblok. ,,Ik deed wat ik moest doen'', zei Aron Ralston in een interview met de Rocky Mountain News in Grand Junction, Colorado, waar hij in een ziekenhuis ligt.

De 27-jarige technicus en ervaren klimmer wilde zaterdag 26 april een korte klim maken in een afgelegen berggebied op de grens van Utah. Hij wil dit jaar de 55 bergpieken in de Rocky Mountains beklimmen. Bij een steile rotswand zag hij een prachtige manier om naar boven te klimmen; naast een uitstekend rotsblok zaten twee natuurlijke houvasten. Terwijl Ralston aan twee handen hing, draaide het blok echter en kwam zijn rechterhand klem te zitten tussen het bijna honderd kilo wegende blok en de rotswand. ,,En de kei bewoog niet'', vertelde hij gisteren kalm.

De eerste uren van wat hij zijn ,,val'' noemt, wist hij een touw te zekeren aan 'iets' boven hem en maakte zo een zitje. Al hangend bedacht hij dat er maar vier opties waren: wachten op hulp, de kei wegbikken, zijn uitrusting tot een soort katrol verbouwen om de rots te verplaatsen of zijn arm afsnijden en naar de overleving abseilen. Sterven was geen optie.

De eerste drie werkten niet en zijn drie liter water en twee burritos raakten op. Bovendien bewoog het blok niet, ,,zelfs niet microscopisch''. Hij sliep nauwelijks, en had visioenen ,,van vrienden en familieleden''. Op dinsdag bedacht hij dat de laatste optie, hoe macaber ook, zijn enige hoop was op overleven. Hij kraste zijn naam in de rotswand, ,,voor het geval het niet zou lukken'' en bad ,,voor een juiste beslissing''. Met een touw bond hij vervolgens zijn arm af, en hield zijn korte broek klaar als verband.

Het mes bleek te bot. ,,Het was het soort mes dat je krijgt als je voor 15 dollar een zaklantaarn koopt.'' Hij sleep het aan de rotswand, maar bedacht dat het goedkope en stompe lemmet nooit zijn bot kon doorzagen. ,,Ik bedacht me dat ik de botten in mijn arm misschien kon breken. Al de vreugde en euforie dat ik een toekomstig leven kon hebben, schoten door me heen.''

Het kostte Ralston een uur, en vervolgens nog een uur om het vlees door te snijden. ,,Ik had pijn. Ik kon er tegen. Ik ging door.'' Hij denkt dat het feit dat hij iets kon ondernemen, de amputatie vergemakkelijkte. Artsen vertelden hem deze week in het ziekenhuis dat wanneer hij op dat punt was gered, zijn arm na vijf dagen beklemd te zijn geweest, hoe dan ook had moeten worden geamputeerd.

Vervolgens kon hij abseilen en liep hij zeker negen kilometer voor twee Nederlandse toeristen hem vonden. Zij gaven hem water en koekjes, en wisten reddingswerkers te alarmeren. Die zochten inmiddels al naar Ralston, die zijn eigen regel - nooit klimmen zonder dat iemand weet waar je bent - had overtreden. Vrienden waren zich pas dinsdag zorgen gaan maken toen hij niet kwam opdagen in de buitensportwinkel in het ski-oord Aspen waar hij werkt.

Ralston maakt het goed. Aan de Rocky Mountain News vertelde hij zo snel mogelijk weer het natuurgebied in te willen trekken.

De afgesneden hand werd afgelopen zondag gevonden. Er waren dertien mensen voor nodig het loodzware rotsblok in beweging te krijgen.


10 mei 2003
Bron: http://www.nrc.nl/buitenland/artikel/1052457032499.html

Jemig, ik vind dit wel heel knap. Ik weet niet wat ik zou doen, maar ik zou denk ik met geen mogelijkheid m'n eigen arm kunnen amputeren. Denken jullie dat jullie dat zouden kunnen? Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Ik vind het wel heel nuchter van die man!
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-05-2003, 13:34
Gatara
Avatar van Gatara
Gatara is offline
En hoe heeft ie nu zijn bot in stukken gekregen? Toch met dat mes of gebroken?

Ik vraag me ook af wat ie met zn afgesneden hand doet.
__________________
Bureaucracy is the death of any achievement.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 13:59
poesiefox
poesiefox is offline
Wij hadden het er dit weekend nog over. Ik denk dat ik het niet zou kunnen. Jezelf pijn doen gaat teveel tegen je eigen natuur in.

Lafbek? Ja. Tenzij ik los zou moeten komen om mijn kind te redden ofzo. Dan gaat zonder nadenken het mes erin.

Mijn vriend zou ik ook kunnen amputeren, om zijn leven te redden. Het is vreselijk, ik heb een keer een abces bij hem moeten doen, en ik werd misselijk en bibberig van zijn pijn, maar als je eenmaal door bent moet je niet meer nadenken.
__________________
Pfff. Boeie.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 14:05
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 12-05-2003 @ 13:59:
Wij hadden het er dit weekend nog over. Ik denk dat ik het niet zou kunnen. Jezelf pijn doen gaat teveel tegen je eigen natuur in.
Ik denk dat je na vijf dagen een geplette hand hebbend, zonder genoeg voedsel, een stuk minder ervan voelt. Maar misschien klopt dat ook wel niet.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 15:50
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Ik had het ook al een paar dagen geleden gelezen in een colum van jan Mulder, alleen was ik er niet helemaal zeker van dat het echt was.

Ik vind het ook wel knap, ik zou het niet kunnen denk ik, ik kan voor geen meter tegen bloed. Maar ik weet ook niet hoe je je voelt als je andere optie doodgaan aan vochtgebrek oid is.

ik zou in zo'n situatie zorgen dat mensen om mij heen wisten wat ik ging doen en dat ik een telefoon bij me had.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 17:45
Defenderzzz
Avatar van Defenderzzz
Defenderzzz is offline
Auw
__________________
Verander vastbesloten van mening
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 18:33
coecie
Avatar van coecie
coecie is offline
ik had een interview met hem op tv gezien
en heb er ook veeel over gepraat dit weekend... het is ongelooflijk, maar ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben. na 5 dagen beklemt te hebben gezeten, zonder eten en drinken. het gevoel is er dan al grotendeels uit...
__________________
hieperdepiepp!
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 19:59
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
mleen schreef op 12-05-2003 @ 15:50:
Ik had het ook al een paar dagen geleden gelezen in een colum van jan Mulder, alleen was ik er niet helemaal zeker van dat het echt was.

Ik vind het ook wel knap, ik zou het niet kunnen denk ik, ik kan voor geen meter tegen bloed. Maar ik weet ook niet hoe je je voelt als je andere optie doodgaan aan vochtgebrek oid is.

ik zou in zo'n situatie zorgen dat mensen om mij heen wisten wat ik ging doen en dat ik een telefoon bij me had.
een telefoon zou niet echt altijd werken in de bergen (ik ben ook een keer in een gebied geweest waar ik geen bereik had).

ik zou ook laten weten waar ik was. en bovendien zou iemand het raar gaan vinden als ik weg was.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:17
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
ik zou het iig niet kunnen, mn eigen arm amputeren....ook niet in zo'n noodgeval (denk ik)

maar hoe heeft ie het nou uiteindelijk gedaan dan? dat mes was toch te bot?
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:43
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
ekki schreef op 12-05-2003 @ 19:59:
een telefoon zou niet echt altijd werken in de bergen (ik ben ook een keer in een gebied geweest waar ik geen bereik had).

ohja .. *denkt niet na omdat ze haar telefoon nooit gebruikt*

nouja.,. er moet toch een manier zijn om contact te kunnen maken
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:44
mleen
Avatar van mleen
mleen is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 12-05-2003 @ 21:17:
ik zou het iig niet kunnen, mn eigen arm amputeren....ook niet in zo'n noodgeval (denk ik)

maar hoe heeft ie het nou uiteindelijk gedaan dan? dat mes was toch te bot?
hij heeft eerst z'n eigen arm gebroken, want het was te bot om z'n bot door te snijden. Alleen het vlees ging wel (oh bah ik vind het al vies om kort te typen )
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:45
REIE
Avatar van REIE
REIE is offline
Het gaat hier toch niet over het wel of niet kunnen amputeren? Iedereen kan het en als je het nodig vindt, dan doe je het wel. Ik vind het schrijnender dat de "ervaren" bergbeklimmer geen degelijk mes bij had, noch een mobieltje!
__________________
Nu zal ik doden u beide, Elegast u ende uw paard. Ten zi dat gi ter vaart, Nederbeet optie moude: Zo mag uw ors t lijf behouden.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 21:54
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Citaat:
mleen schreef op 12-05-2003 @ 15:50:
Ik had het ook al een paar dagen geleden gelezen in een colum van jan Mulder, alleen was ik er niet helemaal zeker van dat het echt was.

Ik vind het ook wel knap, ik zou het niet kunnen denk ik, ik kan voor geen meter tegen bloed. Maar ik weet ook niet hoe je je voelt als je andere optie doodgaan aan vochtgebrek oid is.

ik zou in zo'n situatie zorgen dat mensen om mij heen wisten wat ik ging doen en dat ik een telefoon bij me had.
Volgens mij was die gast wel kei ver weg van de buitenwereld dus een telefoon zou niet veel helpen denk ik omdat er niet veel zendmasten zullen zijn.
Maar mensen waarschuwen op voorhand is wel goed.
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Oud 12-05-2003, 23:33
Blitzkrieg Bop
Avatar van Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Misschien had ik wel hetzelfde gedaan, maar ik vind het wel een ziek verhaal hoor.
__________________
vive la feast!!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 12:26
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
27 jaar
Die 55 pieken gaan niet meer lukken... Dit jaar niet en anders ook niet.

Maar wat vast staat is dat hij de juiste beslissing heeft genomen.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 13-05-2003, 22:30
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik denk dat ik dan maar voor optie 5 was gegaan...helaas
Alleen de gedachte al , nee echt niet. En als ik het al zou doen dan zou ik toch meteen flauw vallen bij de eerste snee...waarna er voor mij zonder water geen andere uitweg zou zijn dan de 5e.

*grote bewondering hebbende voor die man*
Met citaat reageren
Oud 14-05-2003, 22:44
City2000
Avatar van City2000
City2000 is offline
kan alleen maar 1 ding zeggen
tegen m'n hand nog wel : kom nooit vast te zitten

CIAO
__________________
Hou van mijn Loontjuh
Met citaat reageren
Oud 15-05-2003, 21:27
The Crash Bash
Avatar van The Crash Bash
The Crash Bash is offline
Maar had die bergbeklimmer geen famillie gewaarschuwd?
__________________
What if tomorrow the war could be over? Isn't that worth fighting for? Isn't that worth dying for?Friends: Denise 01, Lionheart.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-05-2003, 21:28
Taeke
Avatar van Taeke
Taeke is offline
Citaat:
The Crash Bash schreef op 15-05-2003 @ 21:27:
Maar had die bergbeklimmer geen famillie gewaarschuwd?
Nee
Met citaat reageren
Oud 19-05-2003, 19:41
Tofke_H
Avatar van Tofke_H
Tofke_H is offline
Dat men zoiets op de voorpagina van een krant durven te zetten Iemand die tegen alle regels van het klimmen ingaat.
Ze kunnen die ruimte op de eerste pagina beter benutten aan iemand die iets nuttigs heeft gedaan voor de maatschappij!
Van zo iemand een held maken
__________________
Liefde: Het pokerspel van het Leven. Je begint met een paar en je eindigt met een full house.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:35.