Oud 18-03-2004, 18:19
---Lisette99---
---Lisette99--- is offline
Nou ik weet dus echt niet welke studie ik volgend jaar moet gaan doen...zit een beetje te twijfelen tussen Facility Management en Vrijetijdsmanagement.
Ook lijkt International Business & Languages met als richting Event Management me wel leuk.
Zijn er hier misschien mensen die 1 van die opleidingen volgt. Bevalt het je?? Wat kan je er nou precies mee?? Leuke vakken?? Enz...

Dus zoveel mogelijk info graag!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-03-2004, 18:24
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik weet van iemand die IBL doet dat het qua niveau verschrikkelijk tegenvalt.

Laag niveau dus.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:25
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Ik weet niet hoor, maar van heel veel relatief nieuwe HBO-opleidingen heb ik het idee dat ze allemaal ruk zijn, het niveau erg laag is. (Leisure Managmente, Mediamanagement, Rechten etc.) Nu wil dat niet zeggen dat dat ook het geval is bij jouw opleiding, maar goed.

zinloze reply overigens
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 20:38
Verwijderd
Nee, je hebt gewoon gelijk. Er is echt een wildgroei aan waardeloze HBO-opleidingen. Volgens recente inventarisatie zijn er ongeveer 140 universitaire studies in Nederland en ruim 1450 HBO-opleidingen. Voor werkelijk de waanzinnigste deelgebiedjes heb je een 'blablabla-management' opleiding. Zaak om goed te kiezen dus, want voor je het weet sta je met een opleiding op de arbeidsmarkt waar je niets aan hebt en waar geen vraag naar is.
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 21:19
Loesje86
Avatar van Loesje86
Loesje86 is offline
Een vriendin van mij doet Facility Management in Deventer, haar bevalt de opleiding heel goed, verder heeft ze ook best wel veel vrije tijd, dus een heel erg zware studie is het niet.
__________________
** wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... **
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 21:47
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Loesje86 schreef op 18-03-2004 @ 22:19:
Een vriendin van mij doet Facility Management in Deventer, haar bevalt de opleiding heel goed, verder heeft ze ook best wel veel vrije tijd, dus een heel erg zware studie is het niet.
Studie? Opleiding zal je bedoelen.

(Ik reageer nog vóór nare man. )
Met citaat reageren
Oud 18-03-2004, 21:58
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Gaea schreef op 18-03-2004 @ 21:25:
Ik weet niet hoor, maar van heel veel relatief nieuwe HBO-opleidingen heb ik het idee dat ze allemaal ruk zijn, het niveau erg laag is. (Leisure Managmente, Mediamanagement, Rechten etc.) Nu wil dat niet zeggen dat dat ook het geval is bij jouw opleiding, maar goed.

zinloze reply overigens
Vertel mij wat
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 09:00
Verwijderd
Mijn vriendin heeft FM gedaan > zuigt big time; je kunt er niets mee. (is dus maar naar de unie gegaan - weer 4 jaar kwijt)
Vrijetijdskunde doet een vriend van mij > is idd vrijetijdskunde.
IBL weet ik niets van, maar van deze drie de beste optie vanwege banenkansen.
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 09:12
Birdy 85
Avatar van Birdy 85
Birdy 85 is offline
Maybe een beetje maf, want de opleiding die k nu ga zeggen heb je nog niet genoemd
Maar ik doe zelf de opleiding Food & Business. (FB)
Ik vindt dit echt een toppie opleiding. Een vriend van mij heeft vorig jaar FM gedaan en is nu dus overgestapt naar FB en dat bevalt hem prima. Het heeft dus wel wat met voeding te maken
Voor wat info hierover kun je de volgende site ff checke food & business

Succes met je keuze
__________________
Ik hou van....van alles!
Met citaat reageren
Oud 19-03-2004, 14:04
*** Sido ***
Avatar van *** Sido ***
*** Sido *** is offline
Mijn vriendin heeft FM gedaan > zuigt big time; je kunt er niets mee. (is dus maar naar de unie gegaan - weer 4 jaar kwijt)
Vrijetijdskunde doet een vriend van mij > is idd vrijetijdskunde.
IBL weet ik niets van, maar van deze drie de beste optie vanwege banenkansen.




je kunt er niets mee?

vertel hoezo niet, want ik wil mischien ook facility management gaan doen,........
__________________
Steady as the goes.....
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 10:52
---Lisette99---
---Lisette99--- is offline
Thanx voor jullie racties allemaal!! Over FM heb ik al vaker gehoord dat je er na de opleiding weinig mee kan ja, dus daarom twijfel ik ook zo...

Maar dat Food & Business lijkt me misschien ook wel wat. Heb m nog al eens gezien, maar ik weet niet waarom ik m toen niet zo leuk vond...zal me er ff verder in verdiepen gaan.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 10:54
Verwijderd
Offtopic:
Citaat:
Fleet Admiral schreef op 18-03-2004 @ 22:47:
Studie? Opleiding zal je bedoelen.

(Ik reageer nog vóór nare man. )
Iedereen weet nu wel hoe jij er over denkt, je hoeft het niet continu te posten.


Ik ken iemand die IBL doet en dat bevalt erg goed...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 11:13
Verwijderd
Waar ik nou wel benieuwd naar ben, wat is facilitair management eigenlijk? Volgens mij leidt het op tot een soort veredelde conciërge, een manusje-van-alles. Het kan zijn dat ik er volledig naast zit, maar ik vind heel veel van die HBO-opleidingen echt volledig duister qua inhoud en nog veel duisterder qua beroepsperspectief.

Wat voor baan kun je er later mee beoefenen? Ja, facilitair manager maar wat houdt dat in? En Food & Business, wat kun je daarmee worden?
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 12:48
---Lisette99---
---Lisette99--- is offline
Nou wat ik begrepen heb wat je er mee kan doen (maar ik weet het dus ook niet precies, daarom vraag ik het hier...):

Je hoeft in ieder geval niet persée Facility manager te worden...dat komt toch vooral neer op pennetjes en computertjes voor het personeel regelen en nee, dat is nou ook niet echt mijn bedoeling. Dat zal trouwens per bedrijf wel verschillen, bij een andere heb je misschien wel weer 'belangrijkere' dingen te doen. Maar dat zijn ook maar dingen die ik gehoord heb...

Je kan gewoon manager worden van allerlei verschillende afdelingen, omdat de opleiding zo breed is.
Je leert gewoon alles over de faciliteiten in een bedrijf: catering, management, housekeeping, verhuizing enz...

Maar ik kan het ook mis hebben hoor...

Wat ik er vooral mee wil doen is evenementen organiseren...maar ja of daar nou zoveel werk in is...
Met citaat reageren
Oud 20-03-2004, 21:52
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Meid, zoek een goede HBO-opleiding. Als evenementenorganiseerdster kun je net zo goed een suf LOI-cursusje doen. Je hebt meer aan een degelijke opleiding, dan aan een huppeldehup-management opleiding.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 12:56
---Lisette99---
---Lisette99--- is offline
Tja en zoals??

Beetje moeilijk om een 'goede' opleiding te kiezen als die richtingen je allemaal niet aanstaan...
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 13:26
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Maar wat heb je aan een HBO-opleiding die niets voorstelt? Ik zou dan nog liever een opleiding kiezen die wat hoger aanzien/goede naam heeft met goede beroepsperspectieven, dan een "leuke" opleiding waar je niets mee kunt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 15:16
---Lisette99---
---Lisette99--- is offline
Citaat:
Gaea schreef op 21-03-2004 @ 14:26:
Maar wat heb je aan een HBO-opleiding die niets voorstelt? Ik zou dan nog liever een opleiding kiezen die wat hoger aanzien/goede naam heeft met goede beroepsperspectieven, dan een "leuke" opleiding waar je niets mee kunt.
Maar je kan er genoeg mee, dus ik zie het probleem niet...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-03-2004, 15:36
Gaea
Avatar van Gaea
Gaea is offline
Maar die dingen die je ermee kunt doen kun je ook doen na een andere HBO-opleiding. Omdat er voor dat soort dingen niet echt veel opleiding nodig is. Elke idioot kan een manager worden. Maar je mag die opleiding van mij wel gaan volgen, ik waarschuw je alleen maar dat er grote kans is dat je er later veel spijt van krijgt.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2004, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Gaea schreef op 20-03-2004 @ 22:52:
Meid, zoek een goede HBO-opleiding. Als evenementenorganiseerdster kun je net zo goed een suf LOI-cursusje doen. Je hebt meer aan een degelijke opleiding, dan aan een huppeldehup-management opleiding.
Dat lekkere Suffe LOI cursusje van jou is toch prettiger imho dan een voltijd HBO studie waar je veel op school zit, weinig efficient bezig bent en uiteindelijk hetzelfde diploma binnenhaalt.
Suf allerminst, tenminste, de HBO cursussen..

ff ontopic, ik heb zelf IBL gedaan, erg leuk op zich, maar zorg dat je de juiste instelling kiest, want hoewel het principe hetzelfde is wil de aanpak per school wel eens verschillen.
Wat betreft FM, let goed op je uiteindelijke beroepenveld. Was uiteindelijk voor mij persoonlijk de reden dit niet te doen..
Veel lezen, en vraag vooral aan mensen die ergens op school zitten hoe het is, en niet 1 of 2, maar het liefst zoveel mogelijk.

Laatst gewijzigd op 21-03-2004 om 21:01.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2004, 20:50
Birdy 85
Avatar van Birdy 85
Birdy 85 is offline
Nou, wat je na de opleiding F&B kan doen is bijvoorbeeld:
- manager van een supermarkt;
- sensorisch onderzoek verrichten
- iets met enquetes enzo
- de reclame eventueel in
- maar je kan ook manager ofzo worden van iets wat totaal niet met voeding heeft te maken.
Eigenlijk ken je er behoorlijk veel mee!
Als er iemand nog meer info wil kan je me rustig pmen of mailen...
__________________
Ik hou van....van alles!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:10
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik ga ook FM doen, en ik heb juist niet het idee dat ik er niks mee kan.
Pennen en potloden regelen voor werknemers zie ik ook niet echt zitten, maar werken in de horeca weer wel. Heb expres niet voor de Hogere Hotelschool gekozen omdat je dan volgens mij weer min of meer vast zit aan de horeca, wat met FM naar mijn mening niet zo is.

Daarnaast hoor ik van veel mensen dat je na de FM ook veel kanten op kan die je met commerciele economie eventueel ook zou kunnen doen. Dus ik heb absoluut niet het idee dat het een blabla-management opleidinkje is. Het is natuurlijk wel zo dat ze tegenwoordig elke opleiding een dure naam geven, tis alleen ff de kunst om daar heeeeeeel even doorheen te kijken
Met citaat reageren
Oud 04-05-2004, 22:30
never mind
Avatar van never mind
never mind is offline
volgens mij kan je alles wat je met FM kan ook bereiken met een carriëre bij de AH.....

gewoon 10 jaar bij de AH blijfen (van je 16e tot je 26e) zorgen dat je een hoge functie krijgt. Deze eenpaar jaar aanhouden en vervolgens gaan solliciteren bij andere bedrijfen.

Op basis van voldoende ervaring en een leuk uiterlijk kan je ookwel de baan 'manager' bij een of andere winkel krijgen. Bovendien kan je behalve met FM ook met 1000 andere opleidingen (oke ik overdrijf) solliciteren naar de functie van manager
__________________
*engeltjuh* fliefd!
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 09:27
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ben ik niet helemaal met je eens..... want als het een beetje meezit wil ik later (met mn FM-diploma) evenementen gaan organiseren, of iets in de hotel-sfeer gaan doen. En dat lukt toch niet denk ik met 10 jaar AH-vakvulervaring

En dr zijn wel 100.000 verschillende soorten managers, die niet allemaal elkaars werk kunnen doen omdat het gewoon compleet andere vakgebieden zijn...
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 11:20
matrix21
matrix21 is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 05-05-2004 @ 10:27 :
ben ik niet helemaal met je eens..... want als het een beetje meezit wil ik later (met mn FM-diploma) evenementen gaan organiseren, of iets in de hotel-sfeer gaan doen. En dat lukt toch niet denk ik met 10 jaar AH-vakvulervaring

En dr zijn wel 100.000 verschillende soorten managers, die niet allemaal elkaars werk kunnen doen omdat het gewoon compleet andere vakgebieden zijn...
Maar dat is de grap van manager zijn. Eigenlijk hoef je niet eens zoveel te weten van het werk zolang je maar goede mensen om je heen verzameld. Dus globaal de dingen weten en de mensen om je heen kunnen voor de informatieverziening zorgen zodat jij je beslissingen kan nemen.

Ik heb nu al spijt van m'n post, volgens mij krijg ik een hoop gezeik over me heen

Laatst gewijzigd op 05-05-2004 om 11:23.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-05-2004, 22:45
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Facility management is heel anders dan VTM. Bij facility mangement moet je ook koken heb ik gehoord bijvoorbeeld. Zoals de naam al zegt regel je de facilliteiten bij bijv. een evenement en daarom moet je ook zelf weten wat die faciliteiten inhouden.

VTM leer je organiseren (bijv. een evenement en jij huurt dan dus een facility managemer in die de faciliteiten managed), maar ook concept- en productontwikkeling, marketing, communicatie, sales. Economisch wel, maar niet moeilijk, veel termen en niet veel sommen.
Ik vind het een leuke opleiding; heel breed, maar wel in de richting die me aanspreekt, namelijk vrijetijd. En die term kun je heel breed nemen. Verzin wat jij in je vrijetijd doet en dat kun je wat mee doen. maar je kunt ook altijd nog het gewone bedrijfsleven in en je richten op iets anders. je leert veel vaardigheden en kennis die je eigenlijk breed kunt toepassen, maar in de opleiding aan de hand van vrijetijdgerelateerde onderwerpen.
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:00
Denise84
Avatar van Denise84
Denise84 is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-03-2004 @ 12:13 :
Waar ik nou wel benieuwd naar ben, wat is facilitair management eigenlijk? Volgens mij leidt het op tot een soort veredelde conciërge, een manusje-van-alles. Het kan zijn dat ik er volledig naast zit, maar ik vind heel veel van die HBO-opleidingen echt volledig duister qua inhoud en nog veel duisterder qua beroepsperspectief.

Wat voor baan kun je er later mee beoefenen? Ja, facilitair manager maar wat houdt dat in? En Food & Business, wat kun je daarmee worden?
Jij studdert rechten. Dat is concreet want zonder het rechtwetboek e.d. te kennen kun je niets in die branche. Zo is het ook bij HBO-verpleegkunde; je leert spuiten zetten, mensen omdraaien enz. Zonder die opleiding kun jij geen verpleegkundige worden.

Maar er zijn, net zo goed als er HBO-studies zijn, veel universitatire studies die je eigenlijk alleen maar op academisch niveau leren denken, zeggen ze, en verder ook weinig concreets inhouden. Beleids en organisatiewetenschappen, wat stelt dat voor? Denkwijzen van bedrijfsfilosofen leren, beetje politiek enz. Heel veel theorie, zoals vele opledingen.
HBO management opleidingen zijn eigenlijk maar vaag, ja. Maar wat de essentie ervan is, dat je veel vaardigheden (in combinatie met de door jouw gekozen management rochting) leert die je op managementgebied kunt toepassen. Je hebt een opstapje, je leert waar je aan moet denken, hoe je het beste kunt managen, mensen kunt motiveren, bedrijf inschatten ook qua cijfers, de hele bedrijfsvoering eigenlijk van cijfers tot communicatie tot structuur tot marketing/verkoop tot promotie enz. enz.

Bij VTM: er zijn heel wat mensen die een evenementenbureau beginnen, daar heb je opzich geen opleiding voor nodig. Maar dat is in zoveel beroepen en zoveel opleidingen.

Het is net als je rijbewijs halen: je leert pas echt rijden als je je rijbewijs hebt! Alleen die essentiele vaardigheden moet je kennen en kunnen..
__________________
(geen signature)
Met citaat reageren
Oud 05-05-2004, 23:07
Verwijderd
Citaat:
Denise84 schreef op 06-05-2004 @ 00:00 :
[...]HBO management opleidingen zijn eigenlijk maar vaag, ja. Maar wat de essentie ervan is, dat je veel vaardigheden (in combinatie met de door jouw gekozen management richting) leert die je op managementgebied kunt toepassen. Je hebt een opstapje, je leert waar je aan moet denken [...]
Juist, je leert vaardigheden en hoe je moet denken. Je leert niet waarom je die vaardigheden leert, noch zelf te denken.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 01:46
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
als je dan graag de evenementenkant op wilt zou ik IBL of Commerciele Economie ofzo gaan doen, dat laatste doe ik zelf en wij hebben ook een event en sport management afstudeerrichting.. En als je dat dan uiteindelijk niet wilt kun je met CE natuurlijk nog honderdduizend kanten op..
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2004, 12:10
Kadaver
Kadaver is offline
Citaat:
Denise84 schreef op 06-05-2004 @ 00:00 :
Maar er zijn, net zo goed als er HBO-studies zijn, veel universitatire studies die je eigenlijk alleen maar op academisch niveau leren denken, zeggen ze, en verder ook weinig concreets inhouden. Beleids en organisatiewetenschappen, wat stelt dat voor? Denkwijzen van bedrijfsfilosofen leren, beetje politiek enz. Heel veel theorie, zoals vele opledingen
Ik studeer dus bedrijfskunde en omdat het een academische opleiding is ligt de nadruk op de ontwikkeling van het abstracte denkvermogen. Pluriform denken (vanuit vele gezichtspunten naar de problematiek kijken) staat centraal en daarom worden we ook gestimuleerd om aan een buitelandse universiteit vakken te volgen. Ik heb dat in Berkeley gedaan (VS). Veel theorie dus zoals je zegt en om die reden lijkt het alsof de studie weinig concreets heeft te bieden. Wij worden geacht om om abstract niveau bedrijfskundige problemen op te lossen.

Vervolgens moet er ook een vertaalslag gemaakt worden naar de concrete situatie. Bij dit laatste spelen vaardigheden een grote rol en daar ligt bij het HBO juist de nadruk op zoals je zelf zegt. Maar dit komt bij ons ook aan bod, ondanks het academisch karakter. Zo ben ik samen met een aantal studenten en docenten het afgelopen half jaar bezig geweest met het opzetten van een studieproject in Polen. Ontwikkeling van vaardigheden komt vervolgens sterk aan bod in onze afstudeerproject, hiervoor ga ik 9 maanden lang een opdracht vervullen voor Philips in Shanghai, China.

Kortom naast theorie ook veel praktijk . Hopelijk heb je nu een beter beeld van de studie bedrijfskunde/bedrijfswetenschappen
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 11:03
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
ik kwam per toeval deze thread weer 's tegen, en wilde toch even reageren na ruim een half jaar FM-ervaring.

voor wat ik er nu van kan zeggen... het is geen opleiding waar je niks mee kan, integendeel. Voor iemand die zich niet verdiept heeft in de inhoud van de opleiding, wordt je een "superconcierge", dat idee. Is niet zo. Wel zijn er veel deelgebieden (catering/schoonmaak/beveiliging/huisvesting e.d.). Waar je echter komt te werken, varieertje.

Natuurlijk, je kan wel een superconcierge worden. MAAR, als je dat niet wilt, kan je ook een "hoge" functie bereiken bij bijvoorbeeld een beveiligingsbedrijf, of een groot congrescentrum.

Nog iemand die van gedachten wil wisselen (met het oog op de mensen die dit jaar nog moeten kiezen )
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 11:42
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
ik ben nu tweedejaars fm en het is een ontzettend vage studie.
ik ga er ook mee stoppen

(ok loze post maar ik zag fm dus ik dacht: ff reageren )
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 11:58
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
hoe bedoel je, vaag? van wat ik nu toe horen heb gekregen is het uiteindelijke beroepenveld erg breed, maar niet vaag.

Waar doe / deed je fm?
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 12:30
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 09-04-2005 @ 12:58 :
hoe bedoel je, vaag? van wat ik nu toe horen heb gekregen is het uiteindelijke beroepenveld erg breed, maar niet vaag.

Waar doe / deed je fm?
haagse hogeschool

het is gewoon een vage opleiding / studie whatever

de docenten hameren er gewoon op dat je facility manager MOET worden zodra je klaar bent en ik zie dat echt niet zitten. de vakken vind ik te omstreden (personeels MANAGEMENT, inkoopMANAGEMENT, projectMANAGEMENT...)

het motiveert mij gewoon niet om iets te gaan doen
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 18:15
karinn
Avatar van karinn
karinn is offline
Ik zit nu dit allemaal te lezen en raak nu wel aan de twijfel... Ik was er wel redelijk zeker van dat ik deze opleiding wilde gaan doen, ik heb de inschrijfformulieren al in huis...

dwight88; waar doe jij fm? En wat voor een soort heb je?
__________________
Sometimes, I wish that I was a cold beer,I'd rest assured that you would hold me near you, I'd be guaranteed to be just what you need
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 09:54
Irmy
Irmy is offline
Ik doe facility management en vind het een leuke varierende opleiding. Soms denk ik ook wel dat ik er weinig mee kan, maar soms sta ik er toch weer verbaasd van bij hoeveel verschillende bedrijven ze een fm'er hebben. Alleen vaak noemen ze het niet zo.

Bij fm opleiding krijg je veel verschillende onderwerpen. Ik ben nu eerste jaar en ik heb vakken als:
- bedrijfseconomie
- rechten
- voeding
- schoonmaakonderhoud
- bouwkunde
- communicatie
- marketing
- cateringservice
- engels

heel varierend dus omdat je als fm'er van veel verschillende dingen iets moet af weten. je kan dus later ook bij veel soort verschillende bedrijven terecht. Het is wel dat je vaak het 'pispaaltje' van een bedrijf bent, omdat mensen pas bij jou komen als er iets fout gaat.
Processen / diensten die een fm'er regelt zijn vaak vanzelfsprekend mensen nemen aan dat het geregeld is, maar zijn niet bewust wat er allemaal bij komt kijken.

Bedenk maar eens wat er geregeld moet worden bij een ziekenhuis om alle patienten goed te kunnen verzorgen. (schoonmaak, eten, etc...)

Ik had ook zitten denken aan vrijetijdsmanagement, maar heb toch voor fm gekozen. Denk nog wel steeds dat VM een leuke opleiding zal zijn. Aan IBL heb ik ook zitten denken, maar door de vele buitenlandse verplichtingen heb ik het niet gekozen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 10-04-2005, 10:25
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
Irmy schreef op 10-04-2005 @ 10:54 :
Ik doe facility management en vind het een leuke varierende opleiding. Soms denk ik ook wel dat ik er weinig mee kan, maar soms sta ik er toch weer verbaasd van bij hoeveel verschillende bedrijven ze een fm'er hebben. Alleen vaak noemen ze het niet zo.

Bij fm opleiding krijg je veel verschillende onderwerpen. Ik ben nu eerste jaar en ik heb vakken als:
lieve schat
in het tweede jaar wordt alles anders
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 12:04
matrix21
matrix21 is offline
Facility management is echt HET voorbeeld van een studie die veel te breed is. Je leert een boel maar specialist ergens in ben je niet. Kortom bedrijven hebben je niet nodig. Dus je komt terecht in een baan waar je eigenlijk niet voor geleerd hebt. Van de mensen die ik ken die facility management doen, gaat driekwart verder studeren waarvan de helft rechten.
Kortom ik zou er nog eens over nadenken.

Als je toch de economische kant op wil zou ik eerder denken aan bedrijfseconomie of accountancy. Beide flink wat gespecialiseerder al moet je het wel leuk vinden.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 14:49
Verwijderd
Ik studeer nu IB&L en het is absoluut geen opleiding met een laag niveau, zoals Rabbi Daniel zei. Ik kom zelf van de uni af, en het valt mij qua moeilijkheid nog best tegen.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2005, 19:07
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 10-04-2005 @ 13:04 :
Facility management is echt HET voorbeeld van een studie die veel te breed is. Je leert een boel maar specialist ergens in ben je niet. Kortom bedrijven hebben je niet nodig. Dus je komt terecht in een baan waar je eigenlijk niet voor geleerd hebt. Van de mensen die ik ken die facility management doen, gaat driekwart verder studeren waarvan de helft rechten.
Kortom ik zou er nog eens over nadenken.

Als je toch de economische kant op wil zou ik eerder denken aan bedrijfseconomie of accountancy. Beide flink wat gespecialiseerder al moet je het wel leuk vinden.
Je kunt bij FM je wel specialiseren
alleen dat moeten ze niet pas toelaten in je vierde en laatste jaar
ja je kunt bij ons al eerder keuzemodules kiezen maar dat kan pas in het tweede jaar en dan kun je alleen van andere opleidingen kiezen

echt je eigen vakken kiezen kan pas in de derde dan vind ik te laat
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 15:47
matrix21
matrix21 is offline
Uhm wacht ff ik ben in de war met MER.
Ik zeg al nix meer
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 18:51
pyres
Avatar van pyres
pyres is offline
Citaat:
matrix21 schreef op 11-04-2005 @ 16:47 :
Uhm wacht ff ik ben in de war met MER.
Ik zeg al nix meer
;x
__________________
mmm lekker mmm ik ben bokkebokkebokkebok
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 20:45
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
S&S --> Studiekeuze
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 11-04-2005, 21:23
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Irmy schreef op 10-04-2005 @ 10:54 :
Ik doe facility management en vind het een leuke varierende opleiding. Soms denk ik ook wel dat ik er weinig mee kan, maar soms sta ik er toch weer verbaasd van bij hoeveel verschillende bedrijven ze een fm'er hebben. Alleen vaak noemen ze het niet zo.

Bij fm opleiding krijg je veel verschillende onderwerpen. Ik ben nu eerste jaar en ik heb vakken als:
- bedrijfseconomie
- rechten
- voeding
- schoonmaakonderhoud
- bouwkunde
- communicatie
- marketing
- cateringservice
- engels

heel varierend dus omdat je als fm'er van veel verschillende dingen iets moet af weten. je kan dus later ook bij veel soort verschillende bedrijven terecht. Het is wel dat je vaak het 'pispaaltje' van een bedrijf bent, omdat mensen pas bij jou komen als er iets fout gaat.
Processen / diensten die een fm'er regelt zijn vaak vanzelfsprekend mensen nemen aan dat het geregeld is, maar zijn niet bewust wat er allemaal bij komt kijken.

Bedenk maar eens wat er geregeld moet worden bij een ziekenhuis om alle patienten goed te kunnen verzorgen. (schoonmaak, eten, etc...)

Ik had ook zitten denken aan vrijetijdsmanagement, maar heb toch voor fm gekozen. Denk nog wel steeds dat VM een leuke opleiding zal zijn. Aan IBL heb ik ook zitten denken, maar door de vele buitenlandse verplichtingen heb ik het niet gekozen.
klinkt herkenbaar. Ook diedenoort?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 20:48
Irmy
Irmy is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 11-04-2005 @ 22:23 :
klinkt herkenbaar. Ook diedenoort?
jep
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:15
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Irmy schreef op 12-04-2005 @ 21:48 :
jep
haha humor, zitten wij elke dag dichter bij elkaar dan we denken

welke klas?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:26
Irmy
Irmy is offline
momenteel A01
Met citaat reageren
Oud 12-04-2005, 21:34
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Irmy schreef op 12-04-2005 @ 22:26 :
momenteel A01
nja ik ook haha... zit je in A of B? en dan in welke groep....? zijn 2 eerstejaarsklassen (MBO-klas is dan de 3e "eerstejaars" klas)
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 07:50
Irmy
Irmy is offline
Citaat:
dwight88 schreef op 12-04-2005 @ 22:34 :
nja ik ook haha... zit je in A of B? en dan in welke groep....? zijn 2 eerstejaarsklassen (MBO-klas is dan de 3e "eerstejaars" klas)
wat bedoel je? Ik zit nu in A01 (geld voor per. 3 & 4) tijdens per. 1&2 zat ik in B01.
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 09:06
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
Citaat:
Irmy schreef op 13-04-2005 @ 08:50 :
wat bedoel je? Ik zit nu in A01 (geld voor per. 3 & 4) tijdens per. 1&2 zat ik in B01.
oh ok... ik zat per 1 en 2 in A, is daarna voor ons niks veranderd in per 3. (was wel zo dat alle vakken van per. 3 gezamelijk waren voor A en B.). maar dan zitten wij niet in dezelfde klas, denk ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Als je iets over facility HBO weet, reager aub.
Psychobo
0 28-02-2014 16:43
Studeren HBO Facility Management Heerlen
MartinaV
1 12-11-2010 18:07
Studeren Wat te doen?
YumYum
9 03-06-2009 16:13
Algemene schoolzaken HVU Amersfoort, Facility Management
Sharona1988
3 25-08-2005 10:18
Studeren Hoger Hotelonderwijs
barbiebitch
2 06-03-2005 14:55
Algemene schoolzaken Toerism Management
Missy Muffett
0 31-03-2003 10:02


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:29.