Oud 15-06-2001, 11:14
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Sinds een paar jaar ben ik helemaal gek van fantasy boeken. Het is begonnen bij Lord of the Rings, vervolgens ben ik de Dragonlance saga gaan lezen en na een heleboel Dragonlance boeken ben ik overgestapt op The Wheel of Time van Robert Jordan.

Wie is er hier nog meer gek op fantasy en wat zijn je favoriete schrijvers/boeken?
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2001, 11:16
Convulsive
Convulsive is offline
Ja fantasy rules, da's duidelijk. IK heb alleen nog niet echt een boek gevonden waar ik helemaal ingezogen werd. Ja deel I van de poort des doods reeks vond ik heel erg goed, maar deel II vond ik weer zo'n tegenvaller. :-(

Heb je nog tips?
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:18
dystopia
dystopia is offline
Zelf vind ik comics heel koel. Alleen ook wel weer duur.

Ik heb enkele strips van Magic: The Gathering thuisliggen maar dat is niet echt fantasy lijkt me.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:19
Uhm... What about... Discworld (schijfwereld) Ik wil uhm gaan lezen.. heb uhm besteld in de bieb... Schijnt heel erg gaaf te zijn...

En tsjah.. Harry potter rules maar ik denk dat je dat niet leuk vind, kinderachtig misschien.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:19
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Ja fantasy rules, da's duidelijk. IK heb alleen nog niet echt een boek gevonden waar ik helemaal ingezogen werd. Ja deel I van de poort des doods reeks vond ik heel erg goed, maar deel II vond ik weer zo'n tegenvaller. :-(

Heb je nog tips?
The Wheel of Time serie is iets waar ik helemaal ingezogen werd, omdat alles zo goed omschreven wordt dat je na een tijdje echt mee gaat leven met de hoofdpersonen en alles voor je ziet (Tolkien beschrijft alles ook vrij goed, alleen wordt het bij hem soms iets TE langdradig daardoor, IMHO).

The Wheel of Time van Robert Jordan is ook in het nederlands vertaald, het rad des tijds. Er zijn tot nu toe 9 delen van de serie

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:22
Convulsive
Convulsive is offline
Citaat:
TearSong schreef:
The Wheel of Time serie is iets waar ik helemaal ingezogen werd, omdat alles zo goed omschreven wordt dat je na een tijdje echt mee gaat leven met de hoofdpersonen en alles voor je ziet (Tolkien beschrijft alles ook vrij goed, alleen wordt het bij hem soms iets TE langdradig daardoor, IMHO).

The Wheel of Time van Robert Jordan is ook in het nederlands vertaald, het rad des tijds. Er zijn tot nu toe 9 delen van de serie

Thanks. :-)
Ik ga de bieb eens induiken.
Wat toevallig dat je dat zei over Tolkien en dat langdradige. Dat had ik nou heel erg bij In ban van de Ring. Ik vond dat boek helemaal niet zo sterk zoals de meeste mensen beweren. Ik kwam er gewoon niet in.
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:23
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Ik hou wel van Fantasy, maar niet van de boeken. Ik schrijf maak de verhalen liever zelf ( in me hoofd zeg maar )
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:24
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Thanks. :-)
Ik ga de bieb eens induiken.
Wat toevallig dat je dat zei over Tolkien en dat langdradige. Dat had ik nou heel erg bij In ban van de Ring. Ik vond dat boek helemaal niet zo sterk zoals de meeste mensen beweren. Ik kwam er gewoon niet in.
ik had dat probleem in het begin ook. Hij omschrijft dingen soms zo lang, dat je aan het eind van de zin niet meer weet waar de zin mee begon, en het duurde even voordat ik me daaraan kon aanpassen...

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:25
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
In de ban van de ring heb ik gelezen, de poort des doodscyclus ook. en ik heb net als dys wat magic:the gathering strips thuis liggen.

En harry potter is ook wel leuk, ook al kan het soms te kinderachtig zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:33
Citaat:
TearSong schreef:
Sinds een paar jaar ben ik helemaal gek van fantasy boeken. Het is begonnen bij Lord of the Rings, vervolgens ben ik de Dragonlance saga gaan lezen en na een heleboel Dragonlance boeken ben ik overgestapt op The Wheel of Time van Robert Jordan.

Wie is er hier nog meer gek op fantasy en wat zijn je favoriete schrijvers/boeken?

Vraagje: In De Ban Van De Ring... ik heb dus de Hobbit ofzow geleend van de bieb, maar hoort die nou bij de serie?! En wat is het eerste deel?!
thx
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:39
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
killah_babe schreef:
Vraagje: In De Ban Van De Ring... ik heb dus de Hobbit ofzow geleend van de bieb, maar hoort die nou bij de serie?! En wat is het eerste deel?!
thx


de hobbit komt in feite voor de 3 boeken van In de Ban van de Ring. In de Ban vd Ring speelt een generatie verder.

Het eerste deel heet 'de reisgenoten'.
waar in feite is het wel het beste als je eerst de hobbit leest voordat je aan In de Ban van de Ring begint.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:41
[quote]Kenny McCormick schreef:
Citaat:
de hobbit komt in feite voor de 3 boeken van In de Ban van de Ring. In de Ban vd Ring speelt een generatie verder.

Het eerste deel heet 'de reisgenoten'.
waar in feite is het wel het beste als je eerst de hobbit leest voordat je aan In de Ban van de Ring begint.
Dan ga ik dat even doen! Dank je
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 11:58
Convulsive
Convulsive is offline
Citaat:
TearSong schreef:
ik had dat probleem in het begin ook. Hij omschrijft dingen soms zo lang, dat je aan het eind van de zin niet meer weet waar de zin mee begon, en het duurde even voordat ik me daaraan kon aanpassen...
Ja, je hebt gelijk. Hij omschrijft misschien teveel, ik houd ervan om zelf wat meer ruimte te hebben over het beeld dat ik creer als ik lees, maar hij vormt het al teveel.

( te vaag dit? )
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 12:57
girlspider
Avatar van girlspider
girlspider is offline
De reeks 'De Drakenrijders van Pern' vind ik heel erg goed. Ben momenteel aan het lezen in "De witte draak" .
__________________
~Nothing suffocates you more than the passing of everyday human events. And isolation is the oxygen mask you make your children breath in to survive~
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:00
Akrobatiks
Akrobatiks is offline
Probeer eens Doodspoort chronicols, ook door weis and hickman (dragonlance) of het doodszwaard. Ownor ! voor mooie celtische/ierse geschiedenis boeken : bridget wood
__________________
I chose the mic to recite, ignite/ light in the night, ....aiiiight?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:01
Convulsive
Convulsive is offline
Raymond E. Feist, iemand daar bekend mee?
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:40
StoneFace
StoneFace is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Ja fantasy rules, da's duidelijk. IK heb alleen nog niet echt een boek gevonden waar ik helemaal ingezogen werd. Ja deel I van de poort des doods reeks vond ik heel erg goed, maar deel II vond ik weer zo'n tegenvaller. :-(

Heb je nog tips?
Na dat deel wordt het beter en beter
Vooral nadat ie de 4de wereld heeft bezocht word het spannend

2de deel was idd wat zwakjes, maar de rest word vanzelf weer beter
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:41
StoneFace
StoneFace is offline
Citaat:
Akrobatiks schreef:
Probeer eens Doodspoort chronicols, ook door weis and hickman (dragonlance) of het doodszwaard. Ownor ! voor mooie celtische/ierse geschiedenis boeken : bridget wood
Doodszwaard begint moeizaam vind ik, ben er zelfs een tijd meegestopt omdat ik het te langzaam vond gaan, maar ben er weer in begonnen en het wordt langzaam aan wat beter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-06-2001, 13:44
StoneFace
StoneFace is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Raymond E. Feist, iemand daar bekend mee?

Ookwel de opvolger van Tolkien genoemd
De wetten van de magie

Zeer zeker goede boeken
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:47
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
ik ga in de zomer beginnen aan LotR. daarna zie ik wel .
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:48
Convulsive
Convulsive is offline
Thanks Rushmore, ik ga weer aan de poort des doods beginnen denk ik. :-)
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:51
StoneFace
StoneFace is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Thanks Rushmore, ik ga weer aan de poort des doods beginnen denk ik. :-)

Bij het eind vond ik het dus zowaar jammer dat het afgelopen was
Ik baalde daar best van.

Dus zou het wel doen ja
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 13:56
Convulsive
Convulsive is offline
Citaat:
StoneFace schreef:
Bij het eind vond ik het dus zowaar jammer dat het afgelopen was
Ik baalde daar best van.
Dus zou het wel doen ja
Komt ghoe. :-)
Damn, thanks voor het opnieuw motiveren. :-)

__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 14:56
StoneFace
StoneFace is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Komt ghoe. :-)
Damn, thanks voor het opnieuw motiveren. :-)

Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 15:06
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
Citaat:
StoneFace schreef:
Na dat deel wordt het beter en beter
Vooral nadat ie de 4de wereld heeft bezocht word het spannend

2de deel was idd wat zwakjes, maar de rest word vanzelf weer beter
deel 1 en deel 5 vinnik het mooist.


Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2001, 17:52
auxx
auxx is offline
ik heb er twee besteld bij de large (www.large.nl) Schijfwereld (omnibus) en een boek dat Traxas heet, schijnt heel komisch en spannend te zijn, ben benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 17:59
Akrobatiks
Akrobatiks is offline
Citaat:
StoneFace schreef:
Na dat deel wordt het beter en beter
Vooral nadat ie de 4de wereld heeft bezocht word het spannend

2de deel was idd wat zwakjes, maar de rest word vanzelf weer beter
ik vond het na deel 4 een beetje cliche worden, maar het bleef leuk om te lezen. Deel 1 was veruit de beste met hugh de hand.
het laatste deel dat ze allemaal in het labyrint zitten vond ik ook wel kewl, deel 3 en 5 vond ik tegenvallen.

__________________
I chose the mic to recite, ignite/ light in the night, ....aiiiight?
Met citaat reageren
Oud 15-06-2001, 20:26
halve gare
halve gare is offline
Citaat:
StoneFace schreef:
Ookwel de opvolger van Tolkien genoemd
De wetten van de magie

Zeer zeker goede boeken
ja de eerste wet van de magie heb ik thuis liggen ga ik binnen kort in beginnen!! die moeten heel leuk zijn!
__________________
f*ck them all....
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 09:31
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
lijkt het alleen zo of is het ook zo dat de meesten hier de boeken in het nederlands lezen?
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 12:21
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
ekki schreef:
ik ga in de zomer beginnen aan LotR. daarna zie ik wel .

Ook een droom van mij om te verwezelijken Alleen zo jammer dat ik slecht kan lezen
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 16:09
halve gare
halve gare is offline
Citaat:
TearSong schreef:
lijkt het alleen zo of is het ook zo dat de meesten hier de boeken in het nederlands lezen?

ik in ieder gavl niet!
of ikmoet ze niet in het engels kunnen krijgen

__________________
f*ck them all....
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 19:22
Skatertjuh13
Skatertjuh13 is offline
Citaat:
Convulsive schreef:
Raymond E. Feist, iemand daar bekend mee?

Jep, ik heb bijna al zijn boeken hier thuis staan en gelezen Geweldige schijver!
__________________
I'll keep the ring, till I die...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2001, 21:44
Cypher
Cypher is offline
ik heb net The Hobbit uit (in het engels) en ik was er niet echt stuk van. De sprekende draken, toverspreuken en trollen vliegen je om de oren. Ik vond het wat te sprookjesachtig, en nog een voorspelbaar sprookje ook. Het is natuurlijk een klassieker, en ik heb het boek ook helemaal uit gelezen.Het was best spannend spannned op sommige momenten, maar toch een beetje te kinderachtig en voorspelbaar.
__________________
[ Appendix-club lid] Wormvormig-aanhangel pride![ Appendix-club lid]
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 11:31
Akrobatiks
Akrobatiks is offline
Citaat:
Cypher schreef:
ik heb net The Hobbit uit (in het engels) en ik was er niet echt stuk van. De sprekende draken, toverspreuken en trollen vliegen je om de oren. Ik vond het wat te sprookjesachtig, en nog een voorspelbaar sprookje ook. Het is natuurlijk een klassieker, en ik heb het boek ook helemaal uit gelezen.Het was best spannend spannned op sommige momenten, maar toch een beetje te kinderachtig en voorspelbaar.
Precies mijn mening, je zou kunnen zeggen : in de ban van de ring is leuk voor je kleine broertje, terwijl je zelf boeken als dragonlance, deathsgate, doomssword, etc etc hoort te lezen )
__________________
I chose the mic to recite, ignite/ light in the night, ....aiiiight?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 11:34
Convulsive
Convulsive is offline
Citaat:
Skatertjuh13 schreef:
Jep, ik heb bijna al zijn boeken hier thuis staan en gelezen Geweldige schijver!
Zekers. :-)
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 11:36
Convulsive
Convulsive is offline
Het valt me op dat meerdere Tolkien eigenlijk minder vinden.
__________________
Zoek De Engelen Niet Boven Je, Zoek Ze Om Je Heen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-06-2001, 17:10
Rimmer_Dall
Rimmer_Dall is offline
FANTASY is het coolste genre boeken dat er bestaat. Ik heb een paar series gelezen, o.a.

LORD OF THE RINGS, van J.R.R. Tolkien (3 delen, geweldig boek)
AMBER, van Roger Zelazny (10 delen, was wel een mooie serie, maar het speelde zich een beetje half in de echte wereld en half in een fantasy-wereld wat ik jammer vond)
KRONIEKEN VAN BELGARION/MALLOREA, van David Eddings(2x 5 delen, was de enige serie waar ik niet echt zo enthousiast over was, dus is geen aanrader)
SHANNARA van Terry Brooks (een inleidend boek, een serie van 3, een vervolgserie van 4 en Terry is nu een vervolg-vervolgserie aan het schrijven, waarschijnlijk zijn beste serie waarvan het eerste boek al uit is. DE COOLSTE SERIE OOIT! Het lijkt heel erg op Lord of the Rings, alleen is het veel duidelijker en, naar mijn mening, soms nog spannender, hoewel LotR ook geweldig was.)

Citaat:
<font face="Verdana, Arial" size="2">Cypher schreef:
ik heb net The Hobbit uit (in het engels) en ik was er niet echt stuk van. De sprekende draken, toverspreuken en trollen vliegen je om de oren. Ik vond het wat te sprookjesachtig, en nog een voorspelbaar sprookje ook. Het is natuurlijk een klassieker, en ik heb het boek ook helemaal uit gelezen.Het was best spannend spannned op sommige momenten, maar toch een beetje te kinderachtig en voorspelbaar.</font>
Ben ik het helemaal mee eens, maar let er wel op dat 'In de Ban van de Ring' (op de eerste vijftig pagina's na dan) echt héél anders is dan 'De Hobbit': het is geen sprookje, het is een echte SAGA. Zoals de hobbit is geschreven, een beetje kinderlijk, is LotR dus HELEMAAL niet geschreven.

Citaat:
<font face="Verdana, Arial" size="2">Akrobatiks schreef:
Precies mijn mening, je zou kunnen zeggen : in de ban van de ring is leuk voor je kleine broertje, terwijl je zelf boeken als dragonlance, deathsgate, doomssword, etc etc hoort te lezen</font>
'De Hobbit' is leuk voor je kleine broertje, 'In de Ban van de Ring' zal hij echt niet snappen (als hij ongeveer een jaar of 10 is)

Ik heb nooit gehoord van de titels die jij noemde: wie heeft deze geschreven?



[Dit bericht is aangepast door Rimmer_Dall (18-06-2001).]
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 17:11
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Cypher schreef:
ik heb net The Hobbit uit (in het engels) en ik was er niet echt stuk van. De sprekende draken, toverspreuken en trollen vliegen je om de oren. Ik vond het wat te sprookjesachtig, en nog een voorspelbaar sprookje ook. Het is natuurlijk een klassieker, en ik heb het boek ook helemaal uit gelezen.Het was best spannend spannned op sommige momenten, maar toch een beetje te kinderachtig en voorspelbaar.
misschien dat je vergeet dat The Hobbit ook een kinderboek is en dus voor kinderen is geschreven? LotR is voor volwassenen maar the Hobbit is en blijft een kinderboek...

The hobbit is leuk als kennismaking met het werk van Tolkien, en als voorbereiding op LotR, maar verwacht geen meesterwerk...

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 17:16
Akrobatiks
Akrobatiks is offline
Citaat:
Rimmer_Dall schreef:
*KNIP*
Weis And Hickman
__________________
I chose the mic to recite, ignite/ light in the night, ....aiiiight?
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 17:59
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Akrobatiks schreef:
Weis And Hickman
Voor Dragonlance geldt dat zij wel een aantal dragonlance boeken hebben geschreven (oa de beste serie binnen dragonlance, IMHO: The Chronicles), maar er hebben ook een heleboel andere mensen Dragonlance boeken geschreven..

__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 18:44
the tourist
the tourist is offline
Ik vind Harry Potter heel leuk, voorderest lees ik niet zo veel fantasyboeken.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2001, 21:09
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
Nja, ben een beetje een Tolkienfanaat.. Ben er gewoon mee opgevoed (wat wil je met een naam als de mijne)

De Discworld serie (schijfwereld) van Terry Pratchett is ook erg de meoite waard, het is humor/fantasy. Pratchett heeft een hele leuke schrijfstijl.

En ik lees alles in het Engels, maar dat vooral omdat Nederlandstalige boeken niet zo makkelijk te krijgen zijn waar ik woon.
__________________
You can't have everything. Where would you put it?
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 15:04
Isa
Avatar van Isa
Isa is offline
hoeveel boeken zijn er wel niet in die dragonlance-saga?

NIiet alleen zie ik er ongelofelijk veel van, ze zijn ook nog eens door andere schrijvers geschreven.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2001, 16:54
TearSong
Avatar van TearSong
TearSong is offline
Citaat:
Kenny McCormick schreef:
hoeveel boeken zijn er wel niet in die dragonlance-saga?

NIiet alleen zie ik er ongelofelijk veel van, ze zijn ook nog eens door andere schrijvers geschreven.
dat zei ik hierboven toch ook

er zijn enorm veel Dragonlance boeken. Als je wilt beginnen met het lezen van Dragonlance kun je het beste beginnen met The Chronicles (als je het een beetje op volgorde wilt lezen dan). The Chronicles is wel helemaal geschreven door Weis en Hickman, en is verdeelt in 3 boeken: dragons of autumn twilight, dragons of winter night en dragons of spring dawning. (waarbij dragons of autumn twilight dus deel 1 is)
__________________
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2001, 00:57
Paperz
Avatar van Paperz
Paperz is offline
Ik zweer op Feist... al 16 boeken in de kast staan...

Magier is gewoon... te goed...
Alle boeken uit die serie zijn werelds...

voor de rest heb ik hier nog staan:
Janny Wurts, John Marco, L.E. Modesitt en Weis & Hickman...
__________________
Val lekker even dood! Cooking is science for hungry people *Mysteria*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Boeken gezocht
AceSpade
4 06-10-2011 19:06
Films, TV & Radio Welke film moet iedereen gezien hebben volgens jou?
suusch
243 14-10-2005 22:43
Verhalen & Gedichten fantasy boeken??
Twijg
61 25-08-2003 07:35
Verhalen & Gedichten Horror-Fantasy boeken
Retinite
1 30-03-2003 23:08
ARTistiek Fantasy boek waarvan ik de naam kwijt ben
Mindfields
2 30-05-2002 11:58
ARTistiek Lord Of The Rings is slecht en fout
^AmArU^
73 25-04-2002 22:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:13.