Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-03-2009, 11:45
krabje
krabje is offline
Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met een dilemma. Ik volg sinds vorig jaar de HBO opleiding SPH en heb in het eerste jaar mijn P gehaald. Nu ik halverwege het tweede jaar zit krijg ik twijfels of ik wel de goede keuze gemaakt heb...

Dit komt omdat ik later sowieso de gehandicaptenzorg in wil (als begeleider op de groep), dit vind ik het allerleukst om te doen en past het beste bij mij, ook volgens mijn verschillende stagebegeleiders van de afgelopen 2 jaar. Ze hebben wel aangegeven dat ik eigenlijk aan het werk ben op MBO niveau en dat heeft me aan het denken gezet.

Past MBO niet veel beter bij me dan HBO? Ik wil later toch niet in een inrichting of gevangenis gaan werken of met probleenjongeren aan de gang, daar ben ik het type niet voor. En in het werk dat ik wil gaan doen krijg ik (waarschijnlijk) ook betaald op MBO niveau dus vind het dan wel zonde van mijn tijd en geld om een HBO studie af te maken, die ik te trouwens ook te theoretisch vind.

Wat ook wel belangrijk is om te weten is dat ik inmiddels al 25 jaar oud ben. Ik heb in het verleden al 2 andere opleidingen afgemaakt (Havo en MBO-4 BOL opleiding) en heb 2 jaar gewerkt in de tussentijd voordat ik erachter kwam dat de zorg zo goed bij me paste.

Weet iemand van jullie of er SPW-4 opleidingen zijn voor volwassenen die je vrij snel kan afronden ivm mijn leeftijd? Heb al gezocht op internet maar korter dan 2 jaar wordt moeilijk en ik word er ook niet jonger op. Kan ik een dergelijke opleiding nog verder versnellen ivm vrijstellingen omdat ik mijn HBO propedeuse al op zak heb?

Alle ervaringen en reacties zijn welkom. Alvast bedankt voor jullie reacties!

Laatst gewijzigd op 14-03-2009 om 11:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-03-2009, 18:11
Verwijderd
Je moet even contact opnemen met de instelling waar je naar toe wil. Maar je moet nu nog 2 jaar bij SPH. Lukt het je niet om dit af te maken?

Als je het dilemma hebt of je 2 jaar SPW moet doen of 2 jaar SPH dan is het naar mijn idee verstandiger om SPH af te maken (als je dat lukt qua theoretischheid). een HBO diploma is toch meer dan een MBO diploma.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2009, 17:46
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Hoi Krabje

Zelf heb ik een HBO MWD opleiding. Toen ik op zoek ging naar werk, kwam ik ook veel vacatures voor groepsleider tgegen. Tijdens mijn studie werkte ik wel eens op groepen voor mensen met een verstandelijk en/of lichamelijke beperking. De meeste groepswerkers hebben een MBO diploma.
Daarnaast kan je ook nog persoonlijk begeleider worden. Dan ben je een soort mentor van een aantal van de clienten op de woning waar je extra verantwoordelijkheid voor hebt. Je onderhoudt dan bijv. de contacten met familie, andere zorginstellingen en gaat over deze client in overleg met de gedragsdeskundige.

Dit kan ook wel met SPW, maar vaak gaat de voorkeur dan wel uit naar een SPH diploma.
Mijn ervaring is dat je met SPH ook snel aan de bak komt op zo'n groep...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2009, 00:00
Nienna*
Avatar van Nienna*
Nienna* is offline
Omdat het moeilijk in te schatten is wat je over tien jaar wilt, zou ik deze opleiding wel afmaken, als dat enigszins haalbaar is. Je kunt er mee doen wat je wilt, ook al is dat een niveau lager, maar je kunt ook méér doen dan alleen dat wat je wil. En dat is met MBO toch wat beperkter dan met HBO.
Met citaat reageren
Oud 22-03-2009, 12:42
Eva*
Avatar van Eva*
Eva* is offline
Profit is een opleidingsinstituut voor enkel de opleidingen SPW en SPH.
Deze opleidingen zijn bedoelt voor volwassenen vanaf 20 jaar en zijn verkort.
De opleiding SPW4 duurt 1,5 jaar, SPW3 duurt 1 jaar. Wellicht kun jij het nog korter doen door de opleidingen die je al gedaan hebt.
Zie http://www.locprofit.nl/

Overigens kun je, zoals al gezegd, met je SPH-diploma hetzelfde werk doen als met je SPW-diploma, maar met je SPH-diploma kun je nog meer kanten op. En misschien krijg je door je hogere vooropleiding nog meer betaalt ook.
Anderzijds kan je HBO-diploma voor bedrijven ook een reden zijn om je niet aan te nemen, omdat je ze dan meer kost of omdat ze denken dat het werk niet uitdagend genoeg voor je zal zijn.

Laatst gewijzigd op 22-03-2009 om 12:51.
Met citaat reageren
Oud 08-03-2011, 22:10
Noot
Noot is offline
Hee Krabje

Ik herken me erg in je verhaal.
Ik doe zelf SPW niveau 4 en ik heb altijd willen doorstuderen tot ik ontdekte dat mijn hart echt in de gehandicaptenzorg ligt.
Ik ga dus ook niet doorstuderen, omdat ik dan toch onderbetaald krijg of allerlei vervelende extra taken die ik helemaal niet wil

Maar als ik in jou geval mijn mening mag geven: ik zou lekker doorgaan.
Nog 2 jaar en je bent lekker klaar! Op mijn stageplekken in de gehandicaptenzorg liepen altijd wel SPW'ers, maar ook altijd een aantal SPH'ers.
Het enige nadeel is dan dat je misschien MBO betaald krijgt... Maar je doet wel het werk dat je leuk vind.
En je bent al bijna klaar met je opleiding HBO! En je bent nog jong.. Misschien trekt de jeugdzorg je over een paar jaar wel?

@Fantome; ook SPW'ers worden vaak gevraagd als Persoonlijk Begeleider
Grote instellingen, zoals Bartiméus, doen veel SPH medewerkers weg en nemen SPW'ers aan, omdat die goedkoper zijn

Groetjes,

Nootje
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.