Oud 21-04-2005, 16:40
Elister
Avatar van Elister
Elister is offline
Voor m'n opleiding moet ik in mijn stageklas (3e klas middelbare school) een aantal leerlingen uitzoeken om een les filosofie mee te doen. Nu weet ik niet hoe ik dit moet gaan aanpakken.

Hebben jullie misschien leuke ideeën voor een les van ongeveer een half uur? Alle tips/suggesties zijn welkom.

Thanks lots!
__________________
"I'm sick of following my dreams. I'm just going to ask them where they're goin' and hook up with them later..."
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-04-2005, 23:52
thalia
thalia is offline
Wij zijn deze week ook voor het eerst rechtstreeks met filosofie in contact gekomen. We waren bezig met het vertalen van een gedicht waarin de filosofische strekking van de schrijver heel duidelijk tot uiting kwam. Misschien iets in de trend zoeken?
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 20:55
Project 50
Project 50 is offline
Je kunt dingen als het prisoners dilemma behandelen? ( neem wel aan dat dat je bekend is )
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 22:34
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
IdioLogic schreef op 23-04-2005 @ 20:55 :
Je kunt dingen als het prisoners dilemma behandelen? ( neem wel aan dat dat je bekend is )
Dat is wel simpel uit te leggen, maar de theoretische gedachte achter het Prisoner's Dilemma is veel te complex voor die kinders.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 22:42
Verwijderd
Er zijn hele lesmethodes ontwikkeld over filosoferen, misschien zou je daar eens naar op zoek kunnen gaan? Desnoods een methode voor het basisonderwijs en dan een lesidee 'ombouwen' tot iets dat je kunt gebruiken in een derde klas op een middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2005, 22:57
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Je zou op internet wat kunnen opzoeken over het experiment van Milgram. Je kan dan eerst dat experiment uitleggen en vervolgens het met hen gaan hebben over ethiek. Wanneer is iets wel ethisch verantwoord en wanneer niet?
Vervolgens kun je ook andere voorbeelden gaan introduceren, zoals of een arts mag opereren als ie veel alcohol op heeft. En dan daarna: maar wat nou als er geen andere arts beschikbaar is en de patiënt zonder operatie 25% kans heeft om te overleven en mét operatie (mits die dus goed gaat) 75%?

Dat soort dingen

Kleine uitleg over Milgram: hij hield een experiment waarbij er een acteur op een stoel zat en deelnemers aan het onderzoek werd gezegd dat zij stroomschokken konden toedienen aan de persoon op die stoel (dit was niet echt: de acteur speelde maar dat hij schokken kreeg toegediend).
Ze moesten steeds meer stroomschokken toedienen, waarbij sommige mensen zóveel stroom toedienden op het eind dat de persoon op de stoel er dood van zou zijn gegaan als het echt was. Hierbij werd gemeten hoe ver mensen gaan onder druk van anderen. Gevolg was alleen wel dat de mensen na afloop beseften dat zij iemand dood zouden hebben gemaakt als het echt was geweest en de proefpersonen dus met een enorm schuldgevoel bleven zitten. Tegenwoordig wordt dit voorbeeld heel veel gebruikt om te laten zien dat je goed met ethiek moet omgaan binnen onderzoeken
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 01:10
Elister
Avatar van Elister
Elister is offline
Het Prisoners Dilemma is me niet bekend nee.

Het experiment van Milgram, dat lijkt me wel cool, eens wat meer opzoeken. Thanks for the tip!

Iemand nog meer tips?
__________________
"I'm sick of following my dreams. I'm just going to ask them where they're goin' and hook up with them later..."
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 00:30
Sartre
Sartre is offline
Dat experiment was een psychologische test en heeft m.i. weinig met filosofie te maken.
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 14:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sartre schreef op 26-04-2005 @ 00:30 :
Dat experiment was een psychologische test en heeft m.i. weinig met filosofie te maken.
ik heb het anders (onder andere) bij filosofie gehad. Ethiek is een belangrijke kwestie binnen de filosofie, als ik m'n docent moet geloven.
Bovendien zijn de vragen die ik daarna voorstelde typische vragen van afwegen wat jij belangrijk vindt en wat niet en wat maatschappelijk verantwoord is. Ook dat soort (voorbeelden van) vragen hebben we bij filosofie gehad.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 16:38
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ethiek is altijd wel leuk denk ik. En dan gewoon een paar (extreme) voorbeelden verzinnen. Of je eigen utopia bouwen.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 22:25
Elister
Avatar van Elister
Elister is offline
Oeh, eigen Utopia bouwen!!!

*heeft ineens een boel gloeilampjes die aan gaan*

Thanks!
__________________
"I'm sick of following my dreams. I'm just going to ask them where they're goin' and hook up with them later..."
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 23:26
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
IdioLogic schreef op 23-04-2005 @ 20:55 :
Je kunt dingen als het prisoners dilemma behandelen? ( neem wel aan dat dat je bekend is )
lol, die hebben wij bij sociologie gehad, maar misschien haalt die man zijn vakken door elkaar (hij geeft nu ook filosofie).
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 04:44
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
Balance schreef op 26-04-2005 @ 14:23 :
ik heb het anders (onder andere) bij filosofie gehad. Ethiek is een belangrijke kwestie binnen de filosofie, als ik m'n docent moet geloven.
Bovendien zijn de vragen die ik daarna voorstelde typische vragen van afwegen wat jij belangrijk vindt en wat niet en wat maatschappelijk verantwoord is. Ook dat soort (voorbeelden van) vragen hebben we bij filosofie gehad.
Ethiek is zeker een belangrijk onderdeel van de filosofie... maar ik vind Milgram niet echt een ethische kwestie. Ik bedoel wat voor ethische implicaties heeft Milton dan?
__________________
Единый, могучий Советски
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 14:08
Verwijderd
Mbt ethiek en experimenten ed...ik weet de naam niet meer en misschien is het dus al wel gezegd (ik weet ook niet wat dan 'prisoners dilemma' is), maar goed...er is een experiment geweest in een gevangenis. Er was een groep gevangenen en was een groep bewakers. De bewakers moesten de gevangen straffen, enz. Dat is toen best wel uit de hand gelopen. Misschien weet een ander de naam wel.

Of je doet gewoon filosoferen met prentenboeken.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2005, 16:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Sartre schreef op 27-04-2005 @ 04:44 :
Ethiek is zeker een belangrijk onderdeel van de filosofie... maar ik vind Milgram niet echt een ethische kwestie. Ik bedoel wat voor ethische implicaties heeft Milton dan?
Milton?

Maar bij Milgram kan je het hebben over of ze van te voren de mensen hadden moeten inlichten. Tegenwoordig wordt dat onder de ethiek van onderzoek verstaan, maar vroeger dus nog niet. Je hebt dan overigens wel een keerzijde, want je krijgt dan niet de resultaten die je wil hebben: het onderzoek wordt daardoor anders. En wat is er dan belangrijker? Het welzijn van een klein aantal mensen of de kennis over een zeer groot aantal mensen? En tot hoe ver mag je dan gaan? Mag je iemand de indruk geven dat ie een ander dood maakt? Nee? Mag je dan wel iemand de indruk geven dat ie alleen pijn heeft? Enz.
Het is een aanzetje (een voorbeeld) om een discussie te starten over wat ethisch verantwoord is en wat niet. Vervolgens kun je ook geheel andere ethische dilemma's introduceren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Lastige situatie voor studiekeuze
Kelvyn
5 31-12-2014 10:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Seneca filosofie Brief 41
Bird.
0 04-05-2011 14:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Leraren pesten
Yamyam
27 23-08-2005 01:33
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 21:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Baaldagen
**schildpaddo**
26 01-09-2002 01:33


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.