Oud 21-02-2004, 10:26
Savatage
Avatar van Savatage
Savatage is offline
Ik ben voor het eerst echt een beetje bezig met drukwerk, en ik ben stom geweest.
Ik heb mijn werk gemaakt in RGB indeling ipv CMYK.
Als ik dat nu omzet, worden mijn kleuren veel matter..
Is er een methode, om die kleuren enigsinds te compenseren in CMYK?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2004, 10:40
Savatage
Avatar van Savatage
Savatage is offline
Hier de verschillen..

RGB:


CMYK:



Hier is duidelijk niet met robijn intensief gewassen..
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 10:53
Danny
Avatar van Danny
Danny is offline
Je hebt wel allerlei converters, maar als het niet ten koste mag gaan van je werk, adviseer ik je het toch met de hand te (gaan) doen en e.e.a. opnieuw in te kleuren..

Succes!

Danny
__________________
Red Red Wineeee
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 11:01
Savatage
Avatar van Savatage
Savatage is offline
hmm.. naja, dat moet dan maar!

Thnx anyway..

Als iemand nog iets weet...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 11:40
\/ince
Avatar van \/ince
\/ince is offline
hmm, dat opnieuw kleuren is toch geen probleem in dit geval? all i see is one gradient..
Maar verder ken ik je probleem heb 't ook gehad ja, en laatst kwam ik erachter dat ze voor fotokopiën juist rgb willen hebben.. vet gaar.
__________________
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:07
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Omzetten naar CMYK en dan gewoon ff met de color balances spelen? Kun je over 't algemeen ook nog heel veel versleutelen aan de kleur.

Maar vervolgens moet je gewoon erom denken dat je CMYK gebruikt
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 12:30
walter
Avatar van walter
walter is offline
kweenie hoor maar die cmyk ofzo ziet er veel beter uit
__________________
'de anus, de neger onder de lichaamsopeningen'
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 13:35
Savatage
Avatar van Savatage
Savatage is offline
Citaat:
walter schreef op 21-02-2004 @ 13:30:
kweenie hoor maar die cmyk ofzo ziet er veel beter uit
Dit ben ik niet met je eens..
Het opnieuw inkleuren is niet zozeer het probleem nee.
Maar ik heb er lang over gedaan om redelijke kleuren te vinden.. en nu kan ik dat weer opnieuw gaan doen
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 14:15
Pay Per View
Avatar van Pay Per View
Pay Per View is offline
kan je je film of plaat niet wat manipuleren?
__________________
I wanna kill every damn koala who won't f*ck to save his species!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 16:15
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Savatage schreef op 21-02-2004 @ 14:35:
Dit ben ik niet met je eens..
Het opnieuw inkleuren is niet zozeer het probleem nee.
Maar ik heb er lang over gedaan om redelijke kleuren te vinden.. en nu kan ik dat weer opnieuw gaan doen
De CMYK zal er op je beeldscherm altijd wat minder verzadigd uitzien dan RGB.
Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 15:15:
kan je je film of plaat niet wat manipuleren?
Wat heeft een plaat of een film er nu weer mee te maken? Die zijn nog niet uitgedraaid of gemaakt, geloof ik..
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 18:05
Pay Per View
Avatar van Pay Per View
Pay Per View is offline
Citaat:
p-chez schreef op 21-02-2004 @ 17:15:
Wat heeft een plaat of een film er nu weer mee te maken? Die zijn nog niet uitgedraaid of gemaakt, geloof ik..
als je een drukwerk maakt heb je altijd een film of plaat... als je daarop de kleuren wat kan manipuleren dan ziet het er mss terug uit zoals ervoor...
__________________
I wanna kill every damn koala who won't f*ck to save his species!
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 18:16
drezzz
Avatar van drezzz
drezzz is offline
Je drukkleur zal altijd afwijken van de kleur op je beeldscherm, als je je serieus met drukwerk bezig wilt houden moet je een PMS waaier kopen, en die kleuren aanhouden, dan is er geen mogelijkheid dat het afwijkt (alleen is zo'n waaier 300 euro.).
__________________
www.doubledtattoo.nl
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 18:17
drezzz
Avatar van drezzz
drezzz is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 19:05:
als je een drukwerk maakt heb je altijd een film of plaat... als je daarop de kleuren wat kan manipuleren dan ziet het er mss terug uit zoals ervoor...
dan coorigeer je op de drukpers, met de drukkleuren, nooit op de film of plaat zelf.
__________________
www.doubledtattoo.nl
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 20:30
Pay Per View
Avatar van Pay Per View
Pay Per View is offline
Citaat:
drezzz schreef op 21-02-2004 @ 19:17:
dan coorigeer je op de drukpers, met de drukkleuren, nooit op de film of plaat zelf.
PMS is pokke duur! ik gebruik nog steeds 4 filmpjes lukt even goed als je de film wat langer laat belichten ofzo kan je donkerder maken
__________________
I wanna kill every damn koala who won't f*ck to save his species!
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 14:54
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 21:30:
PMS is pokke duur! ik gebruik nog steeds 4 filmpjes lukt even goed als je de film wat langer laat belichten ofzo kan je donkerder maken
Als je bij het afdrukken van een foto de afdruk langer belicht wordt 'ie lichter, niet donkerder. Bovendien ging het hier om drukwerk, niet om fotografie. Bij drukwerk wordt gewerkt met 4 of 5 kleuren inkt die over mekaar heen gedrukt worden.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2004, 16:03
drezzz
Avatar van drezzz
drezzz is offline
Citaat:
Chimera schreef op 23-02-2004 @ 15:54:
Als je bij het afdrukken van een foto de afdruk langer belicht wordt 'ie lichter, niet donkerder. Bovendien ging het hier om drukwerk, niet om fotografie. Bij drukwerk wordt gewerkt met 4 of 5 kleuren inkt die over mekaar heen gedrukt worden.
hoij bedoelde een drukfilm, die je op een plaat belicht (polymeren/monomeren blablabla)
__________________
www.doubledtattoo.nl
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 19:06
Pay Per View
Avatar van Pay Per View
Pay Per View is offline
Citaat:
Chimera schreef op 23-02-2004 @ 15:54:
Als je bij het afdrukken van een foto de afdruk langer belicht wordt 'ie lichter, niet donkerder. Bovendien ging het hier om drukwerk, niet om fotografie. Bij drukwerk wordt gewerkt met 4 of 5 kleuren inkt die over mekaar heen gedrukt worden.
4 kleuren cyaan magenta geel en zwart... ik krijg drukken op school... maar pms is dat niet de techniek waarbij je 2 inkten mengt om zo een hogere kwaliteit te bekomen?
__________________
I wanna kill every damn koala who won't f*ck to save his species!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 20:38
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 24-02-2004 @ 20:06:
4 kleuren cyaan magenta geel en zwart... ik krijg drukken op school... maar pms is dat niet de techniek waarbij je 2 inkten mengt om zo een hogere kwaliteit te bekomen?
Nee. PMS is Pantone Matching System. Dat is een internationaal kleurensysteem welke kleurechtheid garandeerd. Een PMS-kleur vereist een eigen drukgang. Een PMS-kleur bestaat dus niet uit cyaan, magenta, yellow en black. Maar is gewoon 1 kleur die voorgemengd is in principe.

Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 19:05:
als je een drukwerk maakt heb je altijd een film of plaat... als je daarop de kleuren wat kan manipuleren dan ziet het er mss terug uit zoals ervoor...
Je hebt bij drukwerk een film én een plaat. Tenzij er gebruik wordt gemaakt van CTP (Computer To Plate) dan heb je alleen een plaat.
Je kunt kleuren met een film of plaat niet aanpassen. Op de drukpers kan dat wel, daar kun je de hoeveelheid inkt veranderen, wat bij vooral donkere kleuren verschil kan uitmaken. Wat inderdaad wel kan is de plaat langer of korter belichten, dan kun je de intensiteit van al het beeld vager of duidelijker maken.

Citaat:
Pay Per View schreef op 21-02-2004 @ 21:30:
PMS is pokke duur! ik gebruik nog steeds 4 filmpjes lukt even goed als je de film wat langer laat belichten ofzo kan je donkerder maken
Volgens mij is de prijs van een PMS'je in je drukwerk niet speciaal duur. Mede doordat je per kleur maar 1 filmpje nodig hebt. En dus 1 plaat. Scheelt daarin al in kosten. Als je bijv. een blauw aanmaakt met CMYK, kost dat je 4 films, 4 platen, 4 kleuren inkt én 4 drukgangen. Bij PMS pak je bijv. een PMS Process Blue. Kost 't je 1 film, 1 plaat, 1 kleur inkt en 1 drukgang.

Maar je kunt ook CMYK en PMS combineren. Zie je bijv. wel eens als er in CMYK drukwerk zo'n (lelijke) fluoriserende oranje ofzo is gebruikt. Die oranje is dan een PMS.
__________________
yupyup.

Laatst gewijzigd op 24-02-2004 om 20:44.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-02-2004, 20:48
Pay Per View
Avatar van Pay Per View
Pay Per View is offline
je mengt dus 2 inkten tot 1 inkt dat bedoelde ik
__________________
I wanna kill every damn koala who won't f*ck to save his species!
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 20:57
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Pay Per View schreef op 24-02-2004 @ 21:48:
je mengt dus 2 inkten tot 1 inkt dat bedoelde ik
Je hebt in principe 9 (zoiets) PMS-kleuren. (Basic Colors) Met die 9 kleuren kun je alle andere PMS-kleuren mengen. Naast die 9 kleuren heb je nog een 'Pantone White'. Dit is zgn. 'kleurloos wit'.

Wil je bijvoorbeeld PMS 305C maken, staat er: 2 parts Pantone Process Blue 12.500 & 14 Parts Pantone White 87.500. En dan krijg je dus een hele heldere lichtblauw, die PMS 305C heet.

Wil iemand dus iets laten drukken, en die gebruikt PMS-kleuren, zullen die kleuren áltijd zo zijn zoals bedoeld. Omdat de drukker gewoon de PMS'jes gebruikt die gewild zijn, en deze kan controleren met zijn PMS-waaier.

Etc.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Iemand hier met verstand van afbeeldinggrootte en laten drukken enzo?
Verwijderd
61 10-10-2015 10:49


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.