Oud 07-01-2014, 13:02
hetisdenatuur
hetisdenatuur is offline
Hallo mensen,

ik vroeg me nou eigenlijk af, hoeveel mensen er in Nederland met links en rechts kunnen werken en schrijven. Of zijn er hier andere mensen die het ook hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 13:22
Trimm Trabb
Avatar van Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Dit heeft niet echt iets met lifestyle te maken, dus ik verplaats 'm even.
__________________
Stephen enjoys cooking his godchildren and leaving out commas.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 21:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Die mensen zijn er wel. Zeker mensen uit de generatie van onze ouders al is dat aangeleerde ambidextrie omdat veel mensen vroeger op school niet met links mochten schrijven en dit met rechts hebben moeten leren. Mijn moeder en schoonmoeder zijn linkshandig en konden allebei zowel links als rechts schrijven, mijn schoonmoeder kan het nu nog allebei, mijn moeder alleen nog links. Volgens Wikipedia is overigens 10-15% van de Nederlandse bevolking linkshandig en 'een klein percentage' ambidexter (wat ik interpreteer als minder dan 10%. Het overgrote meerendeel is dus rechtshandig al is het in mijn vrienden en kennisssenkring niet 1 op 9 qua links/rechtshandig. Zelf schrijf ik met rechts maar zijn er ook dingen die ik alleen met links kan en heb ik veel dingen ook linkshandig geleerd van mijn moeder zoals veterstrikken, strijken en handwerken.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 21:59
Verwijderd
Ik heb ooit gelezen dat als je met links soep kunt lepelen en eten zonder te morsen (als je rechts bent), dat je ambidex bent. Maar volgens mij kan iedereen dat.

Mocht ik ambidex zijn, dan is het algemene rechtshandige er wel een beetje ingeslopen, want 'standaard'.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2014, 23:21
Snebbeltje
Avatar van Snebbeltje
Snebbeltje is offline
Ik heb mezelf een beetje links leren schrijven toen ik een periode met rechts niets kon. Dat gaat niet zo makkelijk als met rechts, maar het is wel leesbaar en ik doe het nog wel eens als mijn rechterhand vermoeid raakt. Mijn moeder schrijft ook met rechts, maar doet veel andere dingen met links. Ik ken dacht ik niemand die echt alles met links en rechts kan/doet.
__________________
Lariekoek en apekool!
Met citaat reageren
Oud 09-01-2014, 19:53
Ambiorix
Ambiorix is offline
Ik ben linkshandig, maar veel dingen heb doe ik tegenwoordig net zo makkelijk met rechts als met links. Met softballen met gym was het voor mij net zo makkelijk om links of rechts van de plaat te gaan staan en slaan.

Schrijven kan ik trouwens met geen van beide handen fatsoenlijk.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2014, 18:42
Sanne'.'
Sanne'.' is offline
Ik kan met links en rechts schrijven.. (allebei leesbaar)
Dat is wel fijn.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2014, 23:28
Verwijderd
Het is mijn aangeleerd om rechts te schrijven.. eigenlijk om alles met rechts te doen. Mijn gitaar is rechtshandig, maar het lukt ook om een linkshandige gitaar te bespelen, schrijven met links is ook prima leesbaar. Mijn voorkeur gaat overigens uit naar rechts, is toch sneller en netter.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2014, 22:28
Verwijderd
Ik ben rechtshandig, maar veel dingen doe ik met links. Met rechts voelt in de soep roeren of de vork vast houden gewoon onnatuurlijk aan. Ik doe het dan gewoon met links. Schrijven gaat moelijker, maar het is toch wel een beetje leesbaar.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2014, 22:41
Verwijderd
Interessant zeg! Ik ben zelf "extreem rechts" namelijk. Kan niks met links.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2014, 21:48
speelgoedgitaar
speelgoedgitaar is offline
Ik wist helemaal niet dat daar een naam voor was. Mijn zus en vader hebben dit. Mijn oma is linkshandig, maar moest vroeger met rechts leren schrijven. Bij haar is het dus aangeleerde ambidextrie. Ik kan met linkshandig ook wel schrijven en een heleboel andere fijne motorieke dingen, maar ik heb toch een sterke voorkeur voor rechts.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Muziek Het gemakkelijkste/moeilijkste muziekinstrument
Droyd
21 24-04-2022 03:36
Seksualiteit wat vinden jullie van homo's?
-MBI-
500 03-11-2008 21:33
Lichaam & Gezondheid Zijn hier meer mensen die tweehandig zijn ?
Raven
59 29-08-2004 11:07


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.