Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2002, 17:09
Lucky2002
Lucky2002 is offline
Hoi allemaal ik rij op een shetlander alleen als ze 5 minuten heeft gereden wilt ze niet meer gestuurd worden wat moet ik doen???:-(

Ik zou graag op deze pagina problemen willen schrijven en hopen dat iemand mij antwoord geeft en natuurlijk mogen jullie ook dingen vragen waar je antwoord op wilt!!!!
__________________
we love horses
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2002, 17:27
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
andere pony zoeken... (sowwy flauw ) Tja... misschien is ze(of is het een hij of een onzijdig?) heel koppig en denkt ze na 5 minuutjes 'bekijk het maar'! Misschien belonen als ze zich langer laat sturen en zo... Suikerklontje of wat haver of zo. Ik weet 't verder ook niet. Ben ook geen paardenexpert!
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 21-01-2002, 19:10
CryperA
Avatar van CryperA
CryperA is offline
kweet niet hoe oud ze/hij is?

Maja je kunt proberen eerst 5 minuten en dan steeds langer op te bouwen..zodra ze iets goed doet gelijk belonen..zorgen dat ze/hij er lol in krijgt ofso..

Heb vroeger ook paardgereden, ook een shetlander en die was ook altijd koppig als het om gewoon rijden ging, maar als je ging springen was die wel erg actief.
__________________
euh
Met citaat reageren
Oud 22-01-2002, 18:12
Liz
Liz is offline
Misschien moet je wat meer variatie in het werk aanbrengen. Niet allen dressuur, maar ook eens gaan springen of een stukje buiten rijden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 14:34
~elvira~
~elvira~ is offline
shetlanders kunnen enorm koppig zijn

ik rij zelf ook wel eens op shetlanders, en wat ik geleerd heb, nooit opgeven!! al sta je een kwartier aan de linker teugel te rukken en blijft ie maar naar rechts gaan, gewoon blijven proberen, uiteindelijk zal ie wel toegeven, en dan natuurlijk belonen

~~
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:01
*Fallen_Tear*
*Fallen_Tear* is offline
Ik sluit me aan bij elvira

Probeer ook eens wat anders, los laten springen, dus zonder dat je er op zit, longeren, maar dan zonder touw ( met lichaamstaal enzo )
__________________
Ik ben verliefd op het leven
Met citaat reageren
Oud 23-01-2002, 21:19
miro
Avatar van miro
miro is offline
Citaat:
*Fallen_Tear* schreef:
Ik sluit me aan bij elvira

Probeer ook eens wat anders, los laten springen, dus zonder dat je er op zit, longeren, maar dan zonder touw ( met lichaamstaal enzo )
mee eens, en als ik t mag zeggen: shetlanders zijn nou eenmaal vaak koppig, daar valt niet veel aan te doen. En als ie het niet doet geef mn dan eens heel erg flink op zn donder.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 07:28
Lucky2002
Lucky2002 is offline
hoi allemaal,
hardstikke bedank voor jullie advies!!!!
Ik ga het zeker allemaal proberen en kijken wat het beste is.

maar jullie mogen zelf ook paardenproblemen er op zetten hoor en dan krijg je vanzelf wel antwoord.
__________________
we love horses
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 07:47
Goldie
Goldie is offline
Hoi!!!

Misschien moet je vragen of er iemand langs kan lopen of een ander soort bit kopen. (Is je pony wel goed ingereden?) Probeer meer met je benen te werken, dat scheelt meestal ook al wel een hoop. Ga in ieder geval niets forceren aan de teugels(kei hard trekken of zo.) Probeer anders ook eens je Shetlander goed voorwaarts te houden en dan na te geven(aan de teugel lopen).
Veel succes!

*kuzzies*
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 10:22
Pan
Avatar van Pan
Pan is offline
Als je me verzorgpony aant het longeren bent dan gaat tie met z'n hoofd heel laag lopen en dan met z'n been over de lijn en dan gaat tie rollen. Je kan slaan wat je wil, maar daar reageert tie toch niet op en als je naar em toe loopt dan kan je het probleem krijgen dat tie heel hard gaat rennen en dat je dan over de lijn heen valt. (=erg vervelend)
__________________
Eh.. ja Whatever...
Met citaat reageren
Oud 24-01-2002, 10:53
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
Citaat:
Pan schreef:
Als je me verzorgpony aant het longeren bent dan gaat tie met z'n hoofd heel laag lopen en dan met z'n been over de lijn en dan gaat tie rollen. Je kan slaan wat je wil, maar daar reageert tie toch niet op
Echt waar? Hij reageert niet als je hem raakt met de longeerzweep?
Sla je wel goed? Een scherpe tik op de flank (ongeveer waar je been ligt als je rijdt) is bijna niet te negeren.
Oefen eens met de zweep zonder dat er een paard in de buurt is. De goede beweging komt uit de pols - een vinnige zwiep. Oefen ook met richten. Een tik in z'n zij heeft meestal meer effect als een tip op z'n kont.

Citaat:
en als je naar em toe loopt dan kan je het probleem krijgen dat tie heel hard gaat rennen en dat je dan over de lijn heen valt.
Als je de mogelijkheid hebt, bouw dan een roundpen. (een goed afgezette volte. Voor pony's 10 meter doorsnee, paarden 12)
Zet hem daar los in (halster maar geen longeerlijn) en leer werken met lichaamstaal en stem. Hij moet stoppen op je stem en vooruitgaan op een armgebaar (je kan de zweep er wel bijhouden.) Nooit schreeuwen.

Op die manier heb je helemaal geen lijn nodig, en als je het een tijd volhoud zal hij uiteindelijk ook aan de lijn zich beter gaan gedragen.
__________________
You can't have everything. Where would you put it?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 11:14
Pan
Avatar van Pan
Pan is offline
Ik heb m'n situatie niet uitgelegd, dus dan kan je niet weten dat we niks kunnen afzetten. We hebben we het wel een keertje geprobeerd met lichaamstaal (we noemen ut "Foesten") maar (hij heeft een stal met uitloop) hij loopt gewoon door de lijn (want daar zetten we het mee af) heen. Als ik ga longeren moet dat in het weiland van de buren.. En omdat hij in de achtertuin staat (hij heeft wel genoeg ruimte want het is een hele grote achtertuin..) heeft tie al 8 jaar geen andere paarden gezien.. (da's wel zielig..)
__________________
Eh.. ja Whatever...
Met citaat reageren
Oud 25-01-2002, 13:46
Dark Angel
Avatar van Dark Angel
Dark Angel is offline
Mijn paard stond altijd achter schrikdraad en daar had hij heilig respect voor, dus ik zette de roundpen af met dubbel (hoog en laag) schrikdraad (maar zette daar geen stroom op)
__________________
You can't have everything. Where would you put it?
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 00:00
~elvira~
~elvira~ is offline
Citaat:
Goldie schreef:
Hoi!!!

Misschien moet je vragen of er iemand langs kan lopen of een ander soort bit kopen. (Is je pony wel goed ingereden?) Probeer meer met je benen te werken, dat scheelt meestal ook al wel een hoop. Ga in ieder geval niets forceren aan de teugels(kei hard trekken of zo.) Probeer anders ook eens je Shetlander goed voorwaarts te houden en dan na te geven(aan de teugel lopen).
Veel succes!

*kuzzies*
hey goldie!

een tijdje geleden zou ik me volledig bij je aan gesloten hebben, maar geloof me, als shetlanders iets in hun hoofd hebben krijg je het er meestal niet echt makkelijk uit (dats wat ze juist zo leuk maakt ), en 'aan het been' zijn en 'aan de teugel lopen' kennen niet veel shetlanders. En als ik hoor dat deze shetlander problemen heeft met naar het bit te luisteren als het om sturen gaat...
maffe beesten echt
ik ben het trouwens wel volkomen met je eens dat dat beest flink door moet lopen, hij moet een beetje respect voor je krijgen!

~~

[Dit bericht is aangepast door ~elvira~ (26-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 26-01-2002, 20:26
XxRachelxx
XxRachelxx is offline
hoi problemen met een shetlander ?
ai ik heb een eigen paard dat is wat anders
ik heb wel gehoort dat shetlanders vaak ondeugent zijn
maar ik ik heb een goeie chatvriendin die je kunt vertrouwen ze is 12 jaar bijna 13
en zij heeft 2 shetlander,s een vollwassende shetlander en een veulen zij weet bijna alles over shetlanders
haar e-mail is fenne_girl@dolfijn.nl
vraag het haar maar !!!
groetjes Rachel
__________________
groetjesxxxxxxxRachel
Met citaat reageren
Oud 27-01-2002, 19:25
Lucky2002
Lucky2002 is offline
HOI,
de verzorg shetlander waar ik op rij heeft geen hoofdstel ik rij altijd met halster en daar aan twee touwen en dan af en toe western, dressuur en springen ik heb wel een zadeltje ik mag van de boer (waar ze staat) ook niet in de bak of buiten rijden alleen in de wei waar ze staat.........dus een ander bit kopen heeft ook niet zo heel veel zin

nou had ik nog een vraag heeft iemand dan een shetlander hoofdstel te koop voor de normale prijs dan kan je me even mailen naar:
renee_swarts@hotmail.com


__________________
we love horses
Met citaat reageren
Oud 02-02-2002, 18:55
haike2
haike2 is offline
Citaat:
Pan schreef:
Als je me verzorgpony aant het longeren bent dan gaat tie met z'n hoofd heel laag lopen en dan met z'n been over de lijn en dan gaat tie rollen. Je kan slaan wat je wil, maar daar reageert tie toch niet op en als je naar em toe loopt dan kan je het probleem krijgen dat tie heel hard gaat rennen en dat je dan over de lijn heen valt. (=erg vervelend)

Nooit geleerd hoe je moet longeren?? Blijkbaar niet (zie: je kan slaan wat je wil) je maoet als je een pony/paard aan het longeren niet slaan, omdta de afstand te groot is snappen ze dta niet.
Dat ie zijn hoofd naar beneden doet is een goed teken omdta hij dan zijn rug gaat ontspannen (over de rug lopen, de naam ervoor). Dat ie dan over de longeerlijn heen stapt is je eigen fout, de lijn moet altijd van de grond afblijven. zorg ook dat je genoeg contact heb met je pony d.m.v je stem. Als je een paar rondjes op de linkerhand hebt laten lopen moet je hem ook weer op de rechetrhand laten lopen, anders kan hij draaierig worden en maar aan 1 kant spieren kweken.
Je moet trouwens ook niet naar hem toe lopen maar hem rustig roepen en dan moiet hij naar jou komen. Ondertussen rol je de longerlijn geleidelijk op. In het begn zal je merken dat je pony niet komt dus dan moet je wat meer druk op de lijn zetten zodat ie het snapt en als hij dan braaf bij je staat moet je hem belonen (niet met snoep want dan gaat ie bedelen tijdens het longeren)

Als je pony al ingereden is kan je er iemand opzetten, zonder teugels, die dan beenhulpen kan geven om het te verduidelijken.

veel suc6.
__________________
hoi!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2002, 10:13
Pan
Avatar van Pan
Pan is offline
Ehmm... hij gaat niet met z'n hoofd laag lopen omdat tie dan z'n rug ontspant, hij gaat dus laag lopen met z'n hoofd omdat er gras onder z'n hoeven ligt. Het is mooi meegenomen dat tie dan ook z'n rug ontspant, maar daarom doettie ut dus niet. En nee ik heb nooit leren longeren. M'n verzorgpony is door z'n eigenaresse (was dus ook soort van beginner) beleerd enzo. Ik was een beginner en heb te horen gekregen hoe ik em voorwaarts kreeg. Als je em niet slaat dan loopt tie niet. Zo simpel is het. De lijn moet aan een paal vast gemaakt worden anders sleept tie je gewoon mee in z'n ren naar vrijheid (longeren is in een groot weiland van de buren), inmiddels ben ik handig genoeg om het te voorkomen gelukkig. En natuurlijk weet ik van het kweken van spieren op de linker of rechterhand. Hij loopt ook niet alleen maar links- of rechtsom.
En als ie op de grond ligt dan kan je hem niet roepen, kan wel maar daar reageert tie niet op. Je moet wel naar um toe lopen anders blijft tie gewoon liggen.
Als ik klaar ben dan komttie gewoon wel een stukje naar me toe dus daar heb ik geen problemen mee.
__________________
Eh.. ja Whatever...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-02-2002, 10:49
Lucky2002
Lucky2002 is offline
hoi allemaal,
oke ik heb het geprobeert om met een hoofdstellentje te rijden (dat hoffdstellentje had is geleent van mijn manege) het ging allemaal heel erg goed ze deede goed haar best en ik kon goed sturen ze begon zelfs ermee: aan de teugel te rijden, zijwaarts en achteruit, maar nu kan ik dat hoofdstellentje natuurlijk niet houden (K*T) dus had ik een vraag aan jullie allemaal of er iemand is die een shetlander hoofdstellentje te koop heeft met bit dan kan je naar mij mailen voor informatie of zo iets dergelijks over het hoofdstellentje mijn e-mail adres is: renee_swarts@homail.com
ik hoop snel op reactie via scholieren of mail

Bedankt Renee
__________________
we love horses
Met citaat reageren
Oud 03-03-2002, 15:29
samantha0016
samantha0016 is offline
Citaat:
Goldie schreef:
Hoi!!!

Misschien moet je vragen of er iemand langs kan lopen of een ander soort bit kopen. (Is je pony wel goed ingereden?) Probeer meer met je benen te werken, dat scheelt meestal ook al wel een hoop. Ga in ieder geval niets forceren aan de teugels(kei hard trekken of zo.) Probeer anders ook eens je Shetlander goed voorwaarts te houden en dan na te geven(aan de teugel lopen).
Veel succes!

*kuzzies*
Ik ben het hier mee eens. Als je wat meer met je benen gaat werken lukt het vast wel. Een vriendin van me had een haflinger die dat dus ook deed maar als je hem gewoon meer met je benen werken reageerde hij wel.

succes nog verder.

__________________
Toen ik de mensen leerde kennen, ging ik van de dieren houden... Life isn't easy and it will never be... *kuzzie* voor iedereen...
Met citaat reageren
Oud 05-03-2002, 08:35
Horse_Girl
Horse_Girl is offline
Als je zo graag wilt rijden, koop dan een andere pony.
Wat heb je aan een shet? Je kunt er niet eens fatsoenlijk een proefje mee rijden.
Ga je dan toch door met een klein shetje..
Ga zeker niet rukken aan de teugels!
Sturen is niet alleen trekken aan de teugels, dat is het zelfs helemaal niet!
Werk met je zit. Je moet je pony ook zonder teugels kunnen sturen en dat werkt zelfs veel handiger, dan kun je hem mooi nageeflijk rijden en verder niet in zijn mond zitten, zo voorkom je een harde mond of een pony die ontzettend tegen de hand is. Verplaats je gewicht een klein beetje naar de binnenkant en leg je buitenbeen iets naar achter, hiermee nodig je hem uit om naar bijv. rechts te gaan. Geen teugels bij nodig..
Met citaat reageren
Oud 06-03-2002, 12:25
Lucky2002
Lucky2002 is offline
ik trek ook niet aan de teugels want dat vind ik alleen maar zielig en ik kan geen andere pony kopen want niet iedereen heeft daar geld voor en ik rij ook met mijn benen maar daar luistert ze amper na want ze heeft een te dikke vacht en vetlaag omdat ze altijd buiten staat dus dat gaat ook moeilijk maar als ik met bit rij dan doet ze het heel erg goed dus als iemand een bit te koop heeft en een hoofdstelletje erbij zou ook heel erg handig zijn zou die dan naar mij willen mailen mijn e-mail is renee_swarts@hotmail.com
__________________
we love horses
Met citaat reageren
Oud 07-03-2002, 06:03
Horse_Girl
Horse_Girl is offline
Ik heb wel een pony hoofdstelletje voor je.. Geen bitje. Maar in de winkel hebben ze die wel te koop hoor.
Waar reed je eerst mee dan?!!?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 10:20
Lucky2002
Lucky2002 is offline
ik reed eerstmet een halster en daar aan twee halstertouwen en dan maar gaan rijden

maar hoeveel vraag je voor het hoofdstel?
en waar woon je dat het niet te ver is omhet op te halen?
__________________
we love horses
Met citaat reageren
Oud 10-03-2002, 20:11
Horse_Girl
Horse_Girl is offline
Logisch dat ie dan niet altijd even stuurbaar is.

Ik woon in Eindhoven en vraag 10 euro voor het hoofdstel. T is wel zonder bit en teugels.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2002, 11:49
Lucky2002
Lucky2002 is offline
ik vind het hoofdstel iets te duur als het zonder bit en zonder teugels is en ik heb al een oplossing om met touwen en tape een hoofdstel te maken en die werkt goed en nu heb ik ook een bitje gevonden daarom vind ik het iets te duur en het is ook een beetje ver weg want ik woon in Dieren dat ligt tussen Arnhem en Zutphen anders moet ik eerst ander half uur in de auto zitten
helaas maar ik koop het hoofdstel niet

groetjes Renee
__________________
we love horses
Met citaat reageren
Oud 23-03-2002, 10:03
BleuQueen
Avatar van BleuQueen
BleuQueen is offline
misschien kunnen ze je nog op www.alledierentellenmee.nl helpen. bij het paardenforum. daar komen ook dierenartsen die af en toe vragen beantwoorden
__________________
Give me one moment in time. When I'm more than I thought I could be. When all of my dreams are a heartbeat away and the answers are all up to me.
Met citaat reageren
Oud 30-03-2002, 08:50
MarMaar
MarMaar is offline
Citaat:
Lucky2002 schreef:
ik vind het hoofdstel iets te duur als het zonder bit en zonder teugels is en ik heb al een oplossing om met touwen en tape een hoofdstel te maken en die werkt goed en nu heb ik ook een bitje gevonden daarom vind ik het iets te duur en het is ook een beetje ver weg want ik woon in Dieren dat ligt tussen Arnhem en Zutphen anders moet ik eerst ander half uur in de auto zitten
helaas maar ik koop het hoofdstel niet

groetjes Renee
met touwen en tape een hoofdstel maken?? ben je gek ofzo? vind je het gek dat die schet niet naar je wilt luisteren. Het is toch zielig als zo'n pony met een hoofdstel moet lopen dat met tape vastzit? hij kan zich bezeren. hoofdstellen bestaan er niet voor nix, en als je niet eens 10 euro over hebt voor een hoofdstel ben je geen echte paardenvriend.

greetzzz
Met citaat reageren
Oud 01-04-2002, 19:06
Miss USA
Miss USA is offline
Haai, Shetten worden vaak gebruikt om alleen maar wat mee 'rond te racen' en te knuffelen, ze worden vaak niet als serieus beschouwd. Soms tuurlijk ook wel, maarja... ik vind het slecht als je allemaal dingen met tape etc. uit gaat proberen om te kijken wat nu werkt. Is ie wel goed ingereden, heeft ie nergens pijn? Ben je niet te zwaar voor zo'n klein Shetje? Ik weet dat ze sterk zijn, maar na 5 min. stoppen kan er op wijzen dat ie last van z'n rug krijgt bij lang rijden... haal 'r 's iemand bij die er verstand van heeft en niet al te ruw is. Shetten kunnen soms dwars zijn, maar niet altijd, er kan echt wel iets aan de hand zijn! Ik zeg dit niet om 'tegen je te zijn' ofzo, maar ik heb dit zelf ook een keer meegemaakt; na een half jaar les dachten mijn vriendin en ik dat wel ff een Shet in konden rijden, en die wil nu niets meer, het komt wel weer goed, maar toch... inmiddels ben ik verstandig! ;-( maak niet dezelfde fout als ik destijds en succes!!!
__________________
Wij zijn twee bejaarde politieagenten op Schiermonnikoog, het is nu 11.34 am, en geen misdaden plegen hâ!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:55.