Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2003, 23:38
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
"Vers van de pers", net nieuw.. Zojuist geschreven, alle ideeën die ik al geruime tijd heb kwamen ineens tot leven.. en moest ik ze wel opschrijven

Maar goed!: Spuit uw gal, of overrompel mij met lof, maar wel graag onderbouwd met uw (unieke) argumenten !

---

‘De zin’ van deze zin, die ik nu schrijf, is duidelijk. Ik zet deze zin op papier om mijn column in te leiden. Je kunt de zin ervan verkeerd interpreteren of struikelen over de verschillende betekenissen van ‘de zin’, maar over het algemeen is de zin ervan duidelijk.
Zo is het wel van meer dingen duidelijk wat de exacte zin is, ons leven is omgeven door objecten met zin, die ons leven vergemakkelijken en zogezegd, zin erin houden. Ze geven ons houvast, helpen je de alomvattende zin van het leven denken te doen zien.
Ik zeg ‘denken’ met een bepaalde reden, want ‘het leven’ heeft geen zin; ‘De zin van het leven’ is er niet.

Zoals ik al zei, er zijn bepaalde objecten in ons leven die zin hebben. Objecten, in een veelomvattende zin: Momenten waaraan je met veel plezier terugdenkt, bepaalde voorwerpen waar je trots op bent, momenten waarvan je hoopt dat ze gaan komen. Alles omvattend noem ik ze objecten, objecten waaraan wij ‘zin’ toekennen.
Deze objecten spelen een belangrijke rol in het moment dat jouw leven kenmerkt. Zonder deze objecten zou ‘het leven’ uiteenvallen in brokstukken van chaos. Chaos die je ‘de zin’ ontneemt te leven, te bestaan.

Ik heb het idee dat sommige mensen hier afhaken, denken dat die, mogelijk tot ‘malle’ bestempelde, Flashman rare ideeën heeft. Je kunt me vast vertellen dat het leven juist prachtig is, vol met zin, zin om geleefd te worden… Dat klopt. Was ik het niet, die ooit eens schreef: “Ik adem, ik leeft, ik heb lief en ben nuttig, het leven is verrukkelijk!”. Het leven is ook ‘verrukkelijk’, voor velen, daar ben ik het met je eens.

Maar, denk je eens in: Wat zou het leven nog zijn zónder dat fijne moment, waar je nog vaak aan terug denkt. Of, als je wist dat er geen objecten meer zouden plaatsvinden; geen vooruitzicht op een ‘partner des levens’, de geboorte van je eerste kind, of wat dichter bij huis, het halen van je diploma, hier op school.
Hoe zie je het leven dan? De algehele chaos die je nu aan het licht brengt is naar mijn idee een kloppende weerspiegeling van het begrip ‘het leven’ (met daaruit voortvloeiend, het werkwoord (de bezigheid) ‘leven’)

Het kale leven heeft dus geen zin. Het zijn de objecten, verspreid over je leven, die het leven zin geven. Je leeft van object naar object en je gebruikt ‘het leven’ om er te komen. Je moet het leven leven om, zeg maar, ‘plezier’ te hebben. Onbedoeld krijgt ‘het leven’ ineens alle roem en bekendheid!
De uitspraak “het leven is verrukkelijk!” klopt dus eigenlijk niet, tenminste, het feitelijke gedeelte van deze zin. Want ‘het leven’ heeft, zoals ik al zei, geen zin. Wat het leven verrukkelijk maakt (en dus zin geeft) zijn de objecten op je pad die de moeite waard zijn. Deze objecten geven je zin, zin om door te leven, want dat is eigenlijk de zin van het leven: Leven (en dood gaan.. maar daarover later meer..)


“And i wanna fly
I'll never come down
And live my life” - (Coldplay – We never Change)

---

Laatst gewijzigd op 29-11-2003 om 00:02.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2003, 23:57
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Even een korte noot, als eerste reactie: Is het niet zo dat het leven dan feitelijk niets anders is dan een aaneenschakeling van zowel prettige (zinvolle) en onprettige (zinloze) 'objecten', zoals jij ze noemt?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 00:02
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Citaat:
Renard schreef op 29-11-2003 @ 00:57:
Even een korte noot, als eerste reactie: Is het niet zo dat het leven dan feitelijk niets anders is dan een aaneenschakeling van zowel prettige (zinvolle) en onprettige (zinloze) 'objecten', zoals jij ze noemt?
'Ja' en 'Nee'..

Ik zit meer aan de 'nee' te denken, omdat ik denk dat 'het leven' en 'de objecten' "los" van elkaar staan, het is niet hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2003, 08:19
Reynaert
Avatar van Reynaert
Reynaert is offline
Als het leven geen reeks 'objecten' is, hoe zij je het dan willen definiëren? Het enige, wat ik daarop zou kunnen bedenken, is de lege ruimte tussen de 'objecten', waarmee het leven an sich niets is.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 00:25
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Leven is leven...

Je kunt 'leven' op een hoop manieren vertalen, mijn vertaling is simpel:

Het leven is het bestaan, het moment dat jij op aarde bent/komt, dat je lichaam werkt, tot het moment dat je dood gaat. Dat is (naar mijn idee) leven. 'Het leven', 'leven' is weer iets anders .. maar daar gaat het vandaag niet over, vandaag gaat het over mijn column, en hoe men vind dat hij geschreven is (en dat hoor ik érg graag)

Dieper ingaan op mijn ideeën doe ik graag, maar niet hier , liever op msn
Met citaat reageren
Oud 30-11-2003, 14:36
Fladdergeval
Fladdergeval is offline
Ik moet zeggen dat ik deze column erg smakelijk vind. Ik vind alleen wel, en dat vind ik ook echt, dat je titel veel te smakeloos is. 'Leven' ... Ja daar gaat het natuurlijk wel over, maar ik vind het echt een titel voor een zeikerig zielenknijperig stuk tekst over hoe vreselijk het leven wel niet is. En ik vind niet dat jou stuk zo'n dergelijk stuk is. Ik vind dat je op z'n minst iets met die 'zin van het leven' waar je het steeds over hebt in de titel moet zetten, ik bedoel, je weegt de voors en tegens af, nouja ongeveer dan, het is niet een betoog over de zinloosheid van het leven toch?!
Hm, niet echt een grandioze onderbouwing met unieke argumenten... Nouja, ik kan ook eigenlijk niet echt een argument geven voor het feit dat ik je column op de titel na heel goed vind... dat is hij gewoon, klaar. Als dat geen sterk argument is .
Met citaat reageren
Oud 01-12-2003, 18:20
Flshman
Avatar van Flshman
Flshman is offline
Dank je

Het klopt.. 'leven' is ook de meest smakeloze, domme naam die ik had kunnen bedenken.. Ik kan de keuze 'leven' dan ook alleen maar wijtten aan een vlaag van verstandverbijstering..
Ach ja, het was laat en misschien ook wel niet zo goed gekozen.

Verder bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie [Column: ] Godsdientsvrijheid in de Islam.
Hydrogen
1 25-09-2005 14:58
Verhalen & Gedichten Columnwedstrijd: Column
Ieke
0 06-02-2005 23:10
Verhalen & Gedichten [Column] van 6:30 tot 16:15 op zondag
Blitzkrieg Bop
8 20-11-2004 13:26
Verhalen & Gedichten Nog 2 columns uit de oude doos
Shitonya
4 23-03-2004 16:17
Verhalen & Gedichten Column - Geen titel
Mother Earth
4 25-10-2003 22:15
ARTistiek Dit is een van mijn columns die ik voor mijn site heb geschreven.
makaken
4 01-03-2002 19:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:52.