Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-06-2008, 14:17
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Is daar verschil in dan?
Jep, een behoefte heeft iedereen (zoals eten), een zwakte niet...
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-06-2008, 16:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Is daar verschil in dan?
Getuige het feit dat er atheïsten bestaan, ja.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 19:36
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Getuige het feit dat er atheïsten bestaan, ja.
Atheisten hebben geen behoefte aan religie.

Om toch weer even terug bij de subforumtitel te komen, siddharta Boeddha zou me gelijk geven dat behoefte zwakte is.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 19:43
Verwijderd
Citaat:
siddharta Boeddha zou me gelijk geven dat behoefte zwakte is.
scherp
Met citaat reageren
Oud 22-06-2008, 23:12
Verwijderd
Maar niet waar, want er zit natuurlijk een groot verschil tussen fysieke behoefte (eten, slapen, Boeddha zal echt niet ontkennen dat je dat nodig hebt) en de 'behoefte' die mensen kunnen voelen naar een nieuwe auto of erkenning van anderen of een sigaret.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 00:03
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Maar niet waar, want er zit natuurlijk een groot verschil tussen fysieke behoefte (eten, slapen, Boeddha zal echt niet ontkennen dat je dat nodig hebt) en de 'behoefte' die mensen kunnen voelen naar een nieuwe auto of erkenning van anderen of een sigaret.
Eh, nee.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 00:21
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Eh, nee.
jij kan dus net zo makkelijk zonder eten en drinken als dat je zonder materiële zaken kan?

veel behoefte is zwakte, of zoals ik het zie;"ambitie"
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 00:37
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
jij kan dus net zo makkelijk zonder eten en drinken als dat je zonder materiële zaken kan?

veel behoefte is zwakte, of zoals ik het zie;"ambitie"
Het gaat niet gemakkelijk, maar Boeddha zou wel zo'n 49 dagen achtereen hebben gemediteerd. Dat je het nodig hebt, maakt je niet minder zwak.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 09:12
Verwijderd
Citaat:
Het gaat niet gemakkelijk, maar Boeddha zou wel zo'n 49 dagen achtereen hebben gemediteerd. Dat je het nodig hebt, maakt je niet minder zwak.
49 dagen zonder water hou je niet vol, dan ga je dood. Zonder voedsel gaat net denk ik. Maar hij kan het niet een leven lang volhouden - of nou ja, een heel kort leven. Maar een van de belangrijke dingen van het boeddhisme is juist góed voor je lichaam zorgen dus Boeddha zou nooit beweren dat dat soort dingen zwakten zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 10:50
Verwijderd
Ik denk dat je 'behoefte' in twee zaken moet opsplitsen.

1) Behoefte alsin een wens om iets.
2) Een noodzakelijke behoefte om in leven te blijven.

Want ik ga echt niet proberen zo lang te mediteren onder een boom. Ik vrees dat ik inderdaad aan uitdroging dood ga. Hoewel. Weten we zeker dat hij niet water bij zich had, of dat hij zich tegoed deed aan regenwater?
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 12:34
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Aan de andere kant, als je de dood nabij bent, kun je best delirisch worden. Het zou me niet verbazen als Boeddha dit zou hebben gezien als het bereiken van nirvana.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 13:15
Verwijderd
Citaat:
Aan de andere kant, als je de dood nabij bent, kun je best delirisch worden. Het zou me niet verbazen als Boeddha dit zou hebben gezien als het bereiken van nirvana.
Ik denk dat wat hij nirvana noemde 'gewoon' de ervaring is die alle verlichte mensen hebben...

En je kunt best eten en mediteren tegelijk, dus hij kan best 49 dagen onder een boom gezeten hebben en geen honger hebben geleden maar volgens mij staat dat niet in de overlevering.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 17:00
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Het gaat niet gemakkelijk, maar Boeddha zou wel zo'n 49 dagen achtereen hebben gemediteerd. Dat je het nodig hebt, maakt je niet minder zwak.
dus in jouw visie is iedereen zwak?
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 20:18
Verwijderd
Citaat:
huh? nationalisme zal er toch al wel eerder zijn geweest? athene tegen sparta, romeinse propaganda, dat soort dingen? of bedoel je als officieel erkende stroming?
mwah nee

nationalisme is er nog niet zo lang en houdt sterk verband met de vorming van staten (en dus ook staatsgrenzen). Nationalisme is doelbewust opgewekt om een bepaalde verbondenheid te kweken tussen mensen die 'toevallig' binnen dezelfde (vaak lukraak getrokken) grenzen woonden.

voorbeelden van het opwekken van dit samenhorigheidsgevoel in nederland is de mythevorming rondom michiel de ruyter en het aandikken van de bataafse opstand olv Julius Civilis tegen de Romeinen.
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 20:22
Verwijderd
Citaat:
jood is niet alleen een godsdienst, het is een ras...
eh, nee
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 20:47
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
dus in jouw visie is iedereen zwak?
Jup.

Maargoed, vandaag nog maar even een boekje over boeddhisme erbij gepakt. Het valt inderdaad wel mee met niet eten enzo.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-06-2008, 21:05
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Citaat:
Het gaat niet gemakkelijk, maar Boeddha zou wel zo'n 49 dagen achtereen hebben gemediteerd. Dat je het nodig hebt, maakt je niet minder zwak.
Waarom had hij zo'n behoefte aan mediteren en/of vasten? Had hij niks nuttigs te doen voor hemzelf en de medemens?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 13:41
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Waarom had hij zo'n behoefte aan mediteren en/of vasten? Had hij niks nuttigs te doen voor hemzelf en de medemens?
waarom zou dit niet nuttig zijn? of waarom zou (jouw invulling van) nuttig zijn uberhaupt een na te streven doel zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 16:43
Verwijderd
Ik denk trouwens dat Boeddha überhaupt niemand zwak vond, want hij oordeelde als het goed is niet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 17:03
Verwijderd
Citaat:
Waarom had hij zo'n behoefte aan mediteren en/of vasten? Had hij niks nuttigs te doen voor hemzelf en de medemens?
Inzicht kweken voor je het kan onderwijzen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 21:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik denk trouwens dat Boeddha überhaupt niemand zwak vond, want hij oordeelde als het goed is niet.
Oh, je was erbij toen hij leefde?
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Oh, je was erbij toen hij leefde?
"als het goed is". Begrijpend lezen nog steeds zo'n crime?

dat is namelijk een van de dingen waar de gemiddelde boeddhist naar streeft, niet meer oordelen. Als Boeddha het ultieme is waar je als boeddhist naar kunt streven, zal dat niet oordelen er wel bij zitten. 't Staat iig in alle boeddhistische spreukenboeken e.d.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 21:35
Verwijderd
Citaat:
"als het goed is". Begrijpend lezen nog steeds zo'n crime?

dat is namelijk een van de dingen waar de gemiddelde boeddhist naar streeft, niet meer oordelen. Als Boeddha het ultieme is waar je als boeddhist naar kunt streven, zal dat niet oordelen er wel bij zitten. 't Staat iig in alle boeddhistische spreukenboeken e.d.
Ik dacht dat de kern meer ging over het beëindigen van het lijden.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 22:52
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
Ik dacht dat de kern meer ging over het beëindigen van het lijden.
Ja, en de mens lijdt door zijn streven naar materiële zaken, en dus om vrij te zijn van lijden, moet hij kunnen het streven naar het materiële op geven.

En één van hun boeken 'Mahawagga, 1,56', worden er 10 geboden opgelegd aan de 'bonze's' (hun monniken),
één er van is afzien van eten op de verboden tijdstippen...

dus eten op zich is niet verboden
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 22:56
Verwijderd
Citaat:
Ja, en de mens lijdt door zijn streven naar materiële zaken, en dus om vrij te zijn van lijden, moet hij kunnen het streven naar het materiële op geven.

En één van hun boeken 'Mahawagga, 1,56', worden er 10 geboden opgelegd aan de 'bonze's' (hun monniken),
één er van is afzien van eten op de verboden tijdstippen...

dus eten op zich is niet verboden
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 23:35
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
mwah nee

nationalisme is er nog niet zo lang en houdt sterk verband met de vorming van staten (en dus ook staatsgrenzen). Nationalisme is doelbewust opgewekt om een bepaalde verbondenheid te kweken tussen mensen die 'toevallig' binnen dezelfde (vaak lukraak getrokken) grenzen woonden.

voorbeelden van het opwekken van dit samenhorigheidsgevoel in nederland is de mythevorming rondom michiel de ruyter en het aandikken van de bataafse opstand olv Julius Civilis tegen de Romeinen.
Ik dacht toch echt dat juist de klassieken ook best wel nationalistisch waren. naast de vorige voorbeelden bijvoorbeeld ook herodotus die de perzen uitgebereid een stel watjes noemt, of gewoon het feit dat de grieken het woord barbaar hebben ingevoerd. het zal toen meer gelinkt zijn geweest aan volken, kan ik me indenken, maar staten had je toen ook al, zij het kleiner. aan de andere kant zou ik zo snel geen voorbeeld kunnen geven van nationalisme in het jaar 1000 ofzo, denk ik. heb jij niet toevallig een kant en klaar artikel over de geschiedenis van het nationalisme? anders moet ik weer hele maar naar wiki surfen.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 12:57
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik bemerkte altijd dat geloof (godsdienstig of niet) altijd wel een levensbehoefte is bij mensen. Of je nou boedhist, christen of atheist bent. Het zijn allemaal in feite geloven.
Nee, dat klopt pertinent niet. Atheïsme is evenveel een geloof als kaalheid een haarkleur is.
Citaat:
Atheisten geloven naar mijn mening dus ook. Omdat "het inzicht of geloof dat er geen hogere macht bestaat dat jouw toekomst bepaalt, en dat je enkelt de keuzes bepaalt voor jezelf en voor degenen van wie je houdt" is het in feite een geloof.
Atheïsten denken dat helemaal niet. Tenminste, wij hebben ze beiden niet allemaal gesproken en teruggekregen dat ze daarvan overtuigd zijn.
Citaat:
bv dat de islam botst met het westen en de christenen, is stram. En dat die gasten ook nogeens agressief en extremistisch zijn (wat in hun aard zit), tja shit happens weetje. Dat kan gebeuren. Niks apocalyptisch aan.
Nou ja, als men elkaar met atoomwapens te lijf zou gaan...

De kans is klein, maar toch.
Citaat:
(koosjer is trouwens wel ok, betekent in feite schoon dus..)
Nee, dat staat onder andere voor het onnodig laten lijden door dieren bij het slachten zeer langzaam te laten doodbloeden, in plaats van de gebruikelijke relatief humane slachtmethode. Halalvlees hetzelfde laken een pak.

Feitelijk is slachten op die manier verboden in Nederland, maar speciaal daarvoor is een uitzondering op de warenwet gemaakt die deze nodeloze wreedheid mogelijk maakt.
Citaat:
Dat Bush en co graag oorlogje wilt spelen met die gasten, is ook reeel. Niks complotterigs aan. Het is heel reeel zelfs, als in echt. Omdat het eigenlijk gaat om macht en geld. Olie.[etc]
Zwaktebod van formaat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Ja, en de mens lijdt door zijn streven naar materiële zaken, en dus om vrij te zijn van lijden, moet hij kunnen het streven naar het materiële op geven.

En één van hun boeken 'Mahawagga, 1,56', worden er 10 geboden opgelegd aan de 'bonze's' (hun monniken),
één er van is afzien van eten op de verboden tijdstippen...

dus eten op zich is niet verboden
Niet alleen materiële zaken

@Zoidberg: Oordelen veroorzaakt een groot deel van het lijden Op het moment dat iemand vindt dat een situatie "niet zo zou moeten zijn", is dat een oordeel, en wel een oordeel dat vrijwel altijd negatieve gevoelens oplevert.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 13:33
eatdrumseatcym_
Avatar van eatdrumseatcym_
eatdrumseatcym_ is offline
Wat voor mening en daaruit voortvloeiende eigen standpunten heb je nog als je niet oordeelt?
__________________
de ghetto in mijn hoofd - de nachtmerries - de onmacht - de hitte - lachje kan er niet vanaf.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 19:16
Verwijderd
Citaat:
@Zoidberg: Oordelen veroorzaakt een groot deel van het lijden Op het moment dat iemand vindt dat een situatie "niet zo zou moeten zijn", is dat een oordeel, en wel een oordeel dat vrijwel altijd negatieve gevoelens oplevert.
Daar ben ik het niet mee eens. We hebben een rechtssysteem. Veroorzaakt dat ook een groot deel van het lijden?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 14:52
Verwijderd
Citaat:
Wat voor mening en daaruit voortvloeiende eigen standpunten heb je nog als je niet oordeelt?
Geen, denk ik, hoewel dat misschien ligt aan je definitie van mening.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 21:48
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Daar ben ik het niet mee eens. We hebben een rechtssysteem. Veroorzaakt dat ook een groot deel van het lijden?
zolang er mensen zijn die een andere definitie hebben van recht of daar in het geheel niet om geven (van die botsing bestaat het systeem) lijkt me wel.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 22:03
Verwijderd
Citaat:
zolang er mensen zijn die een andere definitie hebben van recht of daar in het geheel niet om geven (van die botsing bestaat het systeem) lijkt me wel.
Hm, ja daar heb je gelijk in. Maar we hebben tóch een rechtssysteem nodig. Anders geef je criminelen vrij spel. Kiezen voor het kleinere kwaad dus. Maar is lijden dan niet een noodzakelijk kwaad. Ik snap het boeddhisme niet meer. Hoe kan je een samenleving creëren zonder recht?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 22:41
Verwijderd
Citaat:
Hm, ja daar heb je gelijk in. Maar we hebben tóch een rechtssysteem nodig. Anders geef je criminelen vrij spel. Kiezen voor het kleinere kwaad dus. Maar is lijden dan niet een noodzakelijk kwaad. Ik snap het boeddhisme niet meer. Hoe kan je een samenleving creëren zonder recht?
Dat streven ze ook niet na? Dat je individueel probeert niet meer te oordelen, wil niet zeggen dat je er als maatschappij zonder kunt. Geloof ook niet dat er echt landen zijn van welke de regering is gebaseerd op het boeddhisme, behalve misschien Tibet en je kunt zien hoe succesvol dát is....
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 23:04
Verwijderd
Citaat:
Dat streven ze ook niet na? Dat je individueel probeert niet meer te oordelen, wil niet zeggen dat je er als maatschappij zonder kunt. Geloof ook niet dat er echt landen zijn van welke de regering is gebaseerd op het boeddhisme, behalve misschien Tibet en je kunt zien hoe succesvol dát is....
Als iedereen als individu niet meer probeert te oordelen, hoe vindt je dan nog rechters?

Ik zeg ook niet dat het zou werken.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 23:25
Verwijderd
Citaat:
Als iedereen als individu niet meer probeert te oordelen, hoe vindt je dan nog rechters?

Ik zeg ook niet dat het zou werken.
Misschien dat het beroepsmatig wel mag? Dat je voor jezelf niet oordeelt, wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kunt beslissen of iets volgens de in die samenleving gehandhaafde regels is gebeurd of niet.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 23:35
Verwijderd
Citaat:
Misschien dat het beroepsmatig wel mag? Dat je voor jezelf niet oordeelt, wil natuurlijk niet zeggen dat je niet kunt beslissen of iets volgens de in die samenleving gehandhaafde regels is gebeurd of niet.
Ach ja. Waarschijnlijk wel.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 02:46
vedetje
vedetje is offline
Morgan, misschien is het wel 'een vooroordeel hebben' en niet het oordelen zelf?
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 22:49
Verwijderd
Citaat:
Morgan, misschien is het wel 'een vooroordeel hebben' en niet het oordelen zelf?
Nee, het is het oordelen zelf, zoveel heb ik er wel van begrepen Vooroordelen zijn daar maar een onderdeel van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Gelovig?
LauraJansen
500 01-01-2011 12:25
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [stelling] Etnische/religieuze geweldadige conflicten bestaan niet
Verwijderd
213 15-11-2008 15:22
Levensbeschouwing & Filosofie The deadly faith cycle
Shade
291 22-02-2008 10:14
Levensbeschouwing & Filosofie Geloof.
DjangoVaal
157 09-05-2007 23:08
Levensbeschouwing & Filosofie Religie voorkomt oorlog!
Love & Peace
96 01-03-2005 22:13
Levensbeschouwing & Filosofie de perfecte ideologie; is de ideale staat mogelijk?
sublime
248 22-02-2002 17:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.