Oud 24-06-2008, 01:18
Verwijderd
Citaat:
Daar moet je mee oppassen, want ook dokters en psychologen zijn niet objectief. Sowieso is wetenschappelijk onderzoek dat nooit (op het puur abstracte zoals wiskunde na natuurlijk - ik bedoel al het wetenschappelijk onderzoek dat op welke manier dan ook te maken heeft met zintuiglijke waarneming).

De enige 'verzekering' die wetenschappelijk onderzoek kan bieden, is het volledig beschrijven van een onderzoek, zodat iemand anders het onderzoek kan repliceren, en als maar vaak genoeg hetzelfde resultaat bereikt wordt, kun je stellen dat iets een feit is. En daar zou Hume nog steeds problemen mee hebben.
Het is het beste wat wij kunnen doen om zo objectief mogelijk iets te documenteren, mensen zijn nooit objectief in principe. Omdat wij maar een aantal zintuigen hebben om de wereld waar te nemen.

Maar een psycholoog en dokter kunnen in ieder geval wel uitsluiten of bevestigen van een bekend medisch/psychogisch probleem. En zelf dan kan je nog niet gelijk concluderen dat het om 'boze geesten' gaat.

Waarom hebben we nog geen video van een bezete die over de muren loopt, met fatsoenlijke ooggetuigen? Dat is teminste iets waar je niet omheen kan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2008, 01:22
Verwijderd
Citaat:
Het is het beste wat wij kunnen doen om zo objectief mogelijk iets te documenteren, mensen zijn nooit objectief in principe. Omdat wij maar een aantal zintuigen hebben om de wereld waar te nemen.

Maar een psycholoog en dokter kunnen in ieder geval wel uitsluiten of bevestigen van een bekend medisch/psychogisch probleem. En zelf dan kan je nog niet gelijk concluderen dat het om 'boze geesten' gaat.

Waarom hebben we nog geen video van een bezete die over de muren loopt, met fatsoenlijke ooggetuigen? Dat is teminste iets waar je niet omheen kan.
Ooggetuigen genoeg, en vast ook wel video's, maar die zijn ook maar van twijfelachtig allooi. Probleem is dat in gecontroleerde omgevingen dergelijke dingen nooit plaatsvinden, en dat maakt het alleszins ongeloofwaardig.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 01:30
Verwijderd
Citaat:
Ooggetuigen genoeg, en vast ook wel video's, maar die zijn ook maar van twijfelachtig allooi. Probleem is dat in gecontroleerde omgevingen dergelijke dingen nooit plaatsvinden, en dat maakt het alleszins ongeloofwaardig.
Precies. Betrouwbaarheid is helaas ver te zoeken. En gewone ooggetuigen zijn niet genoeg. Tussen die ooggetuigen zou ook een dokter en psycholoog moeten zitten. Een priester is prima, maar die zijn weer bevooroordeeld.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 01:32
Verwijderd
Citaat:
Precies. Betrouwbaarheid is helaas ver te zoeken. En gewone ooggetuigen zijn niet genoeg. Tussen die ooggetuigen zou ook een dokter en psycholoog moeten zitten. Een priester is prima, maar die zijn weer bevooroordeeld.
Een dokter en een psycholoog vaak ook Ik denk dat je voor een relatief betrouwbare ooggetuigenis een hele jury nodig hebt, en zelfs dan valt er eigenlijk weinig mee te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 01:40
Verwijderd
Maar zoals ik al zei kunnen een psycholoog en een dokter in ieder geval wel uitsluiten of bevestigen of er sprake is van bekende medische/psychogische problemen.

Als daar geen sprake van is, zijn we in ieder geval een stapje verder.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 11:05
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Maar zoals ik al zei kunnen een psycholoog en een dokter in ieder geval wel uitsluiten of bevestigen of er sprake is van bekende medische/psychogische problemen.

Als daar geen sprake van is, zijn we in ieder geval een stapje verder.
Hoewel de huidige medische/psychogische zorg alle problemen als "bekend" verondersteld zolang er een naam aan kan worden gegeven. Neem autisme. We weten niet waar de afwijking zit, we beschrijven het aan de hand van de symptomen en noemen iemand "autist" als die aan de eisen voldoet.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 12:14
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hoewel de huidige medische/psychogische zorg alle problemen als "bekend" verondersteld zolang er een naam aan kan worden gegeven. Neem autisme. We weten niet waar de afwijking zit, we beschrijven het aan de hand van de symptomen en noemen iemand "autist" als die aan de eisen voldoet.
Waarmee we gelukkig wel uit kunnen sluiten dat het opsluiten, afschieten of afranselen van autisten een werkende remedie is.

Ook diagnose onbehandelbaar is een correcte diagnose.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 16:52
Verwijderd
Citaat:
Waarmee we gelukkig wel uit kunnen sluiten dat het opsluiten, afschieten of afranselen van autisten een werkende remedie is.
:\ Was het maar waar, moet je es in tehuizen kijken met zwaar gehandicapte mensen (waar zwaar autistische mensen ook onder vallen). Denk maar niet dat die ergens komen. Maar goed, dat is door de overheid gecontroleerd en dus enigszins verantwoord..
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 00:03
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ook diagnose onbehandelbaar is een correcte diagnose.
Wel correct op dat moment, maar voor beide partijen onbevredigend en daarom niet wenselijk. In het geval van psychische klachten is de diagnose "onbehandelbaar" bovendien wat voorbarig als je niet goed weet waaraan het ligt.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 04:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Niet altijd. Jezus wordt in markus 3:22 beschuldigd door de duivel bezeten te zijn, en door die macht de bezetenen te genezen. Jezus weerlegt dat met het argument dat de boze machten niet intern verdeeld kunnen zijn. Waarmee hij dus aangeeft dat hetgeen hij bestrijd wel in een "team" zit met de duivel.

Dat wat uitgedreven word zijn inderdaad "boze geesten" (akathartos/ponerospneuma) of "demonen" (daimonion)
Tja, ze zijn allemaal slecht, maar dat betkent niet dat ze allemaal in opdracht vaan de tegenstrever staan.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 09:51
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Tja, ze zijn allemaal slecht, maar dat betkent niet dat ze allemaal in opdracht vaan de tegenstrever staan.
Volgens het argument van Jezus mbt interne verdeeldheid betekent slecht zijn dat juist wel.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 10:03
Verwijderd
Citaat:
Wel correct op dat moment, maar voor beide partijen onbevredigend en daarom niet wenselijk.
Is een negatieve diagnose ooit wenselijk dan? Je hebt in ieder geval je best gedaan het probleem te lokoliseren. Dat is beter dan je kind in een kelder flikkeren alsof het een beest is.

Citaat:
In het geval van psychische klachten is de diagnose "onbehandelbaar" bovendien wat voorbarig als je niet goed weet waaraan het ligt.
Als je niet weet waar het aan ligt, wil dat nog niet zeggen dat we nooit de oorzaak zullen uitvinden. Maar op dát moment is het onbehandelbaar.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 11:05
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Volgens het argument van Jezus mbt interne verdeeldheid betekent slecht zijn dat juist wel.
Nee hoor, het betekent slechts dat ze hetzelfde doel nastreven. Dat mensen uit hetzelfde elftal niet een eigen doel willen schieten betekent ook niet dat ze allemaal dezelfde voetballer zijn.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 11:29
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Als je niet weet waar het aan ligt, wil dat nog niet zeggen dat we nooit de oorzaak zullen uitvinden. Maar op dát moment is het voor jou onbehandelbaar.
(weinig tijd, en dit is ook duidelijk)
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 11:53
Verwijderd
Citaat:
(weinig tijd, en dit is ook duidelijk)
Ik begrijp het gedeeltelijk. Ik snap alleen niet dat je mij ermee aanspreekt. Ik ben geen dokter of psycholoog. Bovendien als men een dergelijk beroep uitoefend dan volg je de ontwikkelingen van het veld, en dus ook behandelingen. Dus het is niet bepaald persoonsgebonden, tenzij je het hebt over persoonlijke kwaliteiten. Maar dat is een kwestie van een goede dokter/psycholoog nemen. En dat laat ik buiten beschouwing, omdat het niet representatief is.

Ik neem aan dat je hierop terug komt als je tijd hebt.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 19:03
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ik begrijp het gedeeltelijk. Ik snap alleen niet dat je mij ermee aanspreekt. Ik ben geen dokter of psycholoog. Bovendien als men een dergelijk beroep uitoefent dan volg je de ontwikkelingen van het veld, en dus ook behandelingen. Dus het is niet bepaald persoonsgebonden, tenzij je het hebt over persoonlijke kwaliteiten. Maar dat is een kwestie van een goede dokter/psycholoog nemen. En dat laat ik buiten beschouwing, omdat het niet representatief is.

Ik neem aan dat je hierop terug komt als je tijd hebt.
het was inderdaad te kort. Ik bedoelde met "voor jou" "voor de behandelaar". Dat een psychiater/psycholoog zijn vakgebied bijhoudt is logisch, maar stellen dat iets onbehandelbaar is blijft gelimiteerd tot het eigen vakgebied. De juiste uitspraak is: "Op dit moment zijn er in mijn vakgebied nog geen behandelingen voor de kwaal waar jij aan lijdt" Wat niet wil zeggen dat er buiten het vakgebied geen behandelingen mogelijk zouden zijn.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 19:03
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Nee hoor, het betekent slechts dat ze hetzelfde doel nastreven. Dat mensen uit hetzelfde elftal niet een eigen doel willen schieten betekent ook niet dat ze allemaal dezelfde voetballer zijn.
Maar wel dat ze voor dezelfde coach werken. Daar de duivel de representatie van het "kwaad" is, en dus het doel voor de kwade geesten/demonen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 21:33
Verwijderd
Citaat:
De juiste uitspraak is: "Op dit moment zijn er in mijn vakgebied nog geen behandelingen voor de kwaal waar jij aan lijdt" Wat niet wil zeggen dat er buiten het vakgebied geen behandelingen mogelijk zouden zijn.
Owh, je stoorde over het formuleren ervan. Je hebt gelijk hoor, en zo bedoelde ik het ook.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 08:41
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De juiste uitspraak is: "Op dit moment zijn er in mijn vakgebied nog geen behandelingen voor de kwaal waar jij aan lijdt" Wat niet wil zeggen dat er buiten het vakgebied geen behandelingen mogelijk zouden zijn.
Dat is een onjuiste denkwijze. Een werkende behandelmethode zou prompt worden opgenomen in dat vakgebied, omdat het werkt.

Daardoor ontstaat een wederzijds uitsluitende situatie waardoor alle kwakzalverij buiten de geneeskunde blijft, alle werkende middelen erin worden opgenomen, en daardoor alles buiten de geneeskunde per definitie kwakzalverij is.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 09:49
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Maar wel dat ze voor dezelfde coach werken. Daar de duivel de representatie van het "kwaad" is, en dus het doel voor de kwade geesten/demonen.
O? Waar zie je Satan dan andere demonen coachen in de Bijbel?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 10:59
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dat is een onjuiste denkwijze. Een werkende behandelmethode zou prompt worden opgenomen in dat vakgebied, omdat het werkt.
nee, en zeker niet prompt. Er zijn diverse behandelmethoden die nog in de onderzoeksfase zitten.
Citaat:
Daardoor ontstaat een wederzijds uitsluitende situatie waardoor alle kwakzalverij buiten de geneeskunde blijft, alle werkende middelen erin worden opgenomen, en daardoor alles buiten de geneeskunde per definitie kwakzalverij is.
Ja, ik snap dat dat logisch klinkt. Als iets werkt wordt het reguliere gezondheidszorg, als iets niet werk niet. Wat niet als behandelmethode te boek staat kan dan niet werken. Die stelling gaat echter alleen op als alles getoetst wordt op alle personen.
Met andere woorden: Hier zijn twee argumenten tegen:
1) de reguliere gezondheidszorg heeft niet elke alternatieve methode getest op werkzaamheid.
2) Per patiënt kan je niet zeggen dat elke denkbare behandeling hebt getest en afgekeurd.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 11:04
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
O? Waar zie je Satan dan andere demonen coachen in de Bijbel?
Een vorst stuurt zijn legers over het algemeen aan.
Lucas 11:15 Maar enkelen van hen zeiden: ‘Dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen, kan hij demonen uitdrijven.’ 16 Anderen verlangden van hem een teken uit de hemel om hem op de proef te stellen. 17 Maar hij kende hun gedachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en huis na huis stort in. 18 Als ook Satan innerlijk verdeeld is, hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? Jullie zeggen toch dat ik dankzij Beëlzebul demonen uitdrijf!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 11:21
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Een vorst stuurt zijn legers over het algemeen aan.
Lucas 11:15 Maar enkelen van hen zeiden: ‘Dankzij Beëlzebul, de vorst der demonen, kan hij demonen uitdrijven.’ 16 Anderen verlangden van hem een teken uit de hemel om hem op de proef te stellen. 17 Maar hij kende hun gedachten en zei tegen hen: ‘Elk koninkrijk dat innerlijk verdeeld is wordt verwoest, en huis na huis stort in. 18 Als ook Satan innerlijk verdeeld is, hoe kan zijn koninkrijk dan standhouden? Jullie zeggen toch dat ik dankzij Beëlzebul demonen uitdrijf!
Lijkt me duidelijk dat het niet de christenen zijn die dit zeggen. Ook in het OT, waar men dezelfde God aanbidt, komt Satan nooit voor als koning.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 11:32
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Lijkt me duidelijk dat het niet de christenen zijn die dit zeggen. Ook in het OT, waar men dezelfde God aanbidt, komt Satan nooit voor als koning.
Dit is lucas 11, Jezus is op weg naar Jeruzalem, of daar zelfs al aangekomen. De mensen die tegen hem in gaan zijn waarschijnlijk joden/schriftgeleerden. Er zijn nog geen "christenen".
In vers 18 spreekt Jezus zelf echter over het koninkrijk van de satan dat innerlijk verdeelt zou zijn als satan demonen zou uitdrijven.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 11:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Dit is lucas 11, Jezus is op weg naar Jeruzalem, of daar zelfs al aangekomen. De mensen die tegen hem in gaan zijn waarschijnlijk joden/schriftgeleerden. Er zijn nog geen "christenen".
In vers 18 spreekt Jezus zelf echter over het koninkrijk van de satan dat innerlijk verdeelt zou zijn als satan demonen zou uitdrijven.
Ten eerste zat Israel toen vol met een hele zut messianistische profeten, die kunnen het net zo goed zijn geweest (en ook een stuk logischer, aangezien in het OT satan niet wordt afgeschilderd als koning van de demonen). Jezus gaat in Lukas 18 met het argument mee, om aan te tonen dat, zelfs met hun belachelijke aanname, hun redenering niet klopt.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 14:03
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
1) de reguliere gezondheidszorg heeft niet elke alternatieve methode getest op werkzaamheid.
2) Per patiënt kan je niet zeggen dat elke denkbare behandeling hebt getest en afgekeurd.
Behalve voor genetische therapie is punt twee iets dat nergens op slaat. Verder is punt 1 een omgekeerde bewijslast. Iets is nonsens tot de werking ervan bekend is, of er tenminste sterke aanwijzingen zijn dat het werkt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 14:26
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Ten eerste zat Israel toen vol met een hele zut messianistische profeten, die kunnen het net zo goed zijn geweest (en ook een stuk logischer, aangezien in het OT satan niet wordt afgeschilderd als koning van de demonen). Jezus gaat in Lukas 18 met het argument mee, om aan te tonen dat, zelfs met hun belachelijke aanname, hun redenering niet klopt.
Ach, we gaan elkaar niet overtuigen denk ik. Ik kan nog wel opmerken dat messianistische profeten ook joden waren, en dat er nog veel meer rondliep met andere beelden van "het kwaad" dan het het OT naar voren komt. Er is en was tenslotte veel (meer of minder gezaghebbende) literatuur dan alleen het OT.

Citaat:
Behalve voor genetische therapie is punt twee iets dat nergens op slaat. Verder is punt 1 een omgekeerde bewijslast. Iets is nonsens tot de werking ervan bekend is, of er tenminste sterke aanwijzingen zijn dat het werkt.
Punt 2 Gaat voor veel meer op dan gentherapie. Zeker in de psychische gezondheidszorg is het een raadsel welke middelen op wie welke effecten hebben. Dat blijkt sterk te verschillen per individu.
Punt 1 vraagt niet of ze alsnog alles willen gaan testen, noch stelt het dat alles wat niet getest is dus werkt. Het enige dat ik zeg dat het afkeuren van een behandeling voorbaarig is zolang je niet weet waardoor de aandoening veroorzaakt wordt.
Puur op het woord "behandelbaar" nog even dit, voor iemand anders flauw gaat zijn: Als ik nu zeg dat mensen met autisme te genezen zijn door ze 5 dagen ondersteboven naar mozart te laten luisteren dan is dat een behandelwijze (waarvan met enige zekerheid gezegd kan worden dat die niet gaat genezen). De aandoening is echter wél behandelbaar.
Citaat:
Iets is nonsens tot de werking ervan bekend is, of er tenminste sterke aanwijzingen zijn dat het werkt.
In de wetenschap misschien, in de gezondheidszorg niet. Van Deep Brain Stimulation hebben we bijvoorbeeld geen idee hoe het echt werkt, maar in een hoop gevallen doet het iets positiefs dus door wat te proberen met verschillende locaties, voltages en frequenties valt weleens iets te bereiken. Zo ook alle middelen rondom de theorie van neurotransmitters. Neurotransmitters zitten overal in de hersenen in verschillende concentraties en hebben daar zoveel functies daar dat het veranderen van een stofje via 1001 manieren een effect kan hebben.

Laatst gewijzigd op 26-06-2008 om 14:38.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 16:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Punt 2 Gaat voor veel meer op dan gentherapie. Zeker in de psychische gezondheidszorg is het een raadsel welke middelen op wie welke effecten hebben. Dat blijkt sterk te verschillen per individu.
Bron? Want dit klinkt verrekte scientology-achtig.
Citaat:
In de wetenschap misschien, in de gezondheidszorg niet. Van Deep Brain Stimulation hebben we bijvoorbeeld geen idee hoe het echt werkt, maar in een hoop gevallen doet het iets positiefs dus door wat te proberen met verschillende locaties, voltages en frequenties valt weleens iets te bereiken.
Oftewel er is klinisch bewijs dat het positieve effecten heeft, zelfs als we niet weten waardoor.

Het onderschrijft mijn stelling dus volledig.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 17:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Ach, we gaan elkaar niet overtuigen denk ik. Ik kan nog wel opmerken dat messianistische profeten ook joden waren, en dat er nog veel meer rondliep met andere beelden van "het kwaad" dan het het OT naar voren komt. Er is en was tenslotte veel (meer of minder gezaghebbende) literatuur dan alleen het OT.
Noem me een mooie bron van de tijd van het OT die satan als heerser der demonen voorstelt, bitte.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 18:06
Verwijderd
Sowieso is het hele satan verhaal maar vaag. Te vaag. Het OT en NT zijn veel te verschillend. Maar ja. Offtopic, dus reageer er maar niet op.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 15:37
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Noem me een mooie bron van de tijd van het OT die satan als heerser der demonen voorstelt, bitte.
Tsja, daar vraag je me wat. Ik weet wel dat veel joden beinvloed waren door de perzische godsdiensten en geloofden in een Satan als kwade macht en tegenstander van God. (ipv een soort irritante engel zoals hij in Job naarvoren komt) In hoeverre ze beïnvloed zijn, wat precies de godsdienst van de persen was, en welke mooie bronnen daarvan zijn, dat zou ik moeten gaan nazoeken. Weet jij daar misschien iets van? (ben momenteel erg druk)

@T_ID: ik hou niet van scientology en vind het prima dat psychiaters stofjes toedienen. Het effect van die stofjes verschilt per individu. Iets dat jou vrolijk en niet meer depressief maakt kan bij iemand anders geen of een heel ander effect hebben. (volgens mij is dat algemeen bekend en heeft het met scientology weinig te maken)

DBI onderschrijft inderdaad jouw stelling als het gaat om "alleen wat werkt wordt opgenomen in de reguliere gezondheidszorg" Mijn punt was dat de gezondheidszorg tamelijk selectief is in begrijpen/niet begrijpen en het op die grond veroordelen van een behandelmethode. Ze dolen zelf ook regelmatig rond in het gebied "we snappen het niet precies, maar dit werkt vaak".

Een hoop zaken die niet in de denkwijze van de reguliere gezondheidzorg passen (bachs bloesemtherapie, emotieve therapie, reflexologie, enz. enz.) worden niet getest op werkzaamheid omdat ze volgens de huidige theorie nergens op slaan. Dat neemt niet weg dat veel mensen er baat bij kunnen hebben. (met name de mensen die baat hebben bij placebo effect overigens)

Simpel voorbeeld: Patiënt komt bij de arts met "onduidelijke" klachten. Rusteloos, paniek aanvallen met rillingen, soms plotselinge pijn in armen en benen. Arts onderzoekt, vindt niets, wat nu?
In mijn ogen is zo iemand eerst eens met een krachtig "placebo" effect behandelen geen gek idee. Bloesemtherapie, kleurentherapie, acupunctuur (afhankelijk van de patiënt) en wellicht herstel je zo de toestand.
Werkt dat allemaal niet dan kan je alsnog overgaan op symptoombestrijding: neurotransmitter beïnvloedende stoffen om de paniekaanvallen te beperken, de patiënt pijnstillerinjecties meegeven tegen de pijnscheuten, slaaptabletten tegen de rusteloosheid, enz.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 15:42
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Weet jij daar misschien iets van? (ben momenteel erg druk)
Dit klinkt wat lullig, maar ik kreeg een beetje de indruk dat jij meer van het onderwerp weet dan ik en zelf al onderzoek hebt gedaan. Als jij nou vertelt wat je weet dan scheelt dat mij weer leeswerk.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 16:05
Verwijderd
Ik dacht dat joden niet geloofden in satan als persoon/wezen. Maar als een innerlijk kwaad. De mens kan zelf kiezen of hij slecht of goed doet.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 16:13
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Tsja, daar vraag je me wat. Ik weet wel dat veel joden beinvloed waren door de perzische godsdiensten en geloofden in een Satan als kwade macht en tegenstander van God. (ipv een soort irritante engel zoals hij in Job naarvoren komt) In hoeverre ze beïnvloed zijn, wat precies de godsdienst van de persen was, en welke mooie bronnen daarvan zijn, dat zou ik moeten gaan nazoeken. Weet jij daar misschien iets van? (ben momenteel erg druk)
Zoroastrisme, met zowel goede als slechte goden. Gespleten wereldbeeld in goed/ kwaad. Echter, de grootste invloed van het zoroastrisme in het OT is niet deze goed/kwaad verdeling, maar de nadruk die gelegd wordt, bijvoorbeeld in de Pentateuch, op de link tussen God en de bergen (Sinaï) en de "offerings made by fire unto the lord".
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 17:01
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Zoroastrisme, met zowel goede als slechte goden. Gespleten wereldbeeld in goed/ kwaad. Echter, de grootste invloed van het zoroastrisme in het OT is niet deze goed/kwaad verdeling, maar de nadruk die gelegd wordt, bijvoorbeeld in de Pentateuch, op de link tussen God en de bergen (Sinaï) en de "offerings made by fire unto the lord".
Zoals ik al dacht, jij hebt dit al eens bestudeerd. Kan je ook uitleggen waarom die link God en bergen al voorkomt in exodus? (net als het offeren overigens) Dat speelt zich toch allemaal af voor de babylonische ballingschap?

Offtopic: mocht er overigens een FB nu in paniek raken dan ben ik er wel voor om het topic op te splitsen
Met citaat reageren
Oud 01-07-2008, 14:16
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Zoals ik al dacht, jij hebt dit al eens bestudeerd. Kan je ook uitleggen waarom die link God en bergen al voorkomt in exodus? (net als het offeren overigens) Dat speelt zich toch allemaal af voor de babylonische ballingschap?

Offtopic: mocht er overigens een FB nu in paniek raken dan ben ik er wel voor om het topic op te splitsen
http://en.wikipedia.org/wiki/Documentary_hypothesis

Ik kan me best voorstellen dat de link, en de offerbeschrijvingen, uit de priesterlijke bron komen die beinvloed is door zoroastrische prietsers.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 08-07-2008, 12:53
Bubbeldoosje
Avatar van Bubbeldoosje
Bubbeldoosje is offline
In ieder geval... bedankt voor de antwoorden
__________________
De dorpsjeugd klit wat bij elkaar, in minirok en beatlehaar.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2008, 17:34
Miekje*
Avatar van Miekje*
Miekje* is offline
Citaat:
Nee, zo is dat niet. Wat je hier schrijft is de reinste en grootste onzin die er op psychologisch gebied denkbaar is.

Ik daag je uit je bewering te staven, of hem in te trekken, want dit soort geneuzel zorgt ervoor dat mensen vanuit waanideeën geen hulp krijgen en diep in de shit belanden.
deze conclusie trek ik op de grond van mijn geloof, het gaat er niet om of het waar is, het gaat om mijn manier van denken.
__________________
Wouldn't it be great if there was a war and nobody came?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2008, 17:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
deze conclusie trek ik op de grond van mijn geloof, het gaat er niet om of het waar is, het gaat om mijn manier van denken.
Dan dien je erbij te vermelden dat het om fictie gaat, anders vallen er vroeger of later slachtoffers door.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 10-10-2008, 10:52
Nononsense2
Nononsense2 is offline
Mss een wat late aantwoord, maar ik dacht toch wel dat het interessant kon zijn...jullie zouden best eens boeken over heksenvervolging lezen..daar vind je veel voorbeelden van zgn. bezetenheid..in die tijd geloofde men nog dat boze hellegeesten het lichaam van mensen konden binnendringen...men ging ervan uit dat deze hellegeesten door heksen gestuurd waren...de bezetene vertoonde meestal ongeveer de volgende symptomen:
stuiptrekkingen, urineren, overgeven, luid gekrijs....
op grond van de beschuldigingen van deze "bezetenen" werden er veel onschuldigen op de brandstapel gesmeten...
vele geestelijken dachten dat men de hellegeesten met exorcismen moest uitdrijven..meestal verergerde dit toch enkel de symptomen van de bezetene...er waren toen al mensen die niet in het spookje geloofden en die deze mensen gewoon even op een andere woonplaats tot rust lieten komen...dit werkte uitstekend...in sommige kloosters braken er hele epidemiën uit van bezetenheid....er zijn verschillende gevallen bekend waar de bezetene achteraf toegeeft dat hij niet door demonen bezeten was...
In die tijd was de stand van zaken nog niet zo ver in de psychologie...dus verschillende geestesziekten werden als bezetenheid beschouwd...
Nu weet men er meer over een telt men bezetenheid tot de "dissoziatieve stoornissen"..
meer informatie kan je vinden op wikipedia: http://de.wikipedia.org/wiki/Dissoziation_(Psychologie).. er is een speciaal hoofdstuk over bezetenheid...
voila, ik wou toch gewoon eens wat informatie geven zodat jullie niet ook in die nonsense geloven...
ik hoop dat het meisje over wie het ging ondertussen psychische hulp heeft gekregen en men haar niet met zgn religieuse middelen heeft "geholpen".

Laatst gewijzigd op 12-10-2008 om 22:51.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2008, 17:45
Irshad
Irshad is offline
Zelf als moslim kan ik zeggen dat wij moslims niet geloven dat iets je kan bezitten. We geloven dat de duivel je kan verleiden om slechte dingen te doen, maar niet je lichaam bezeten of hoe je dat ook mag zeggen. Teminste, dit is uit mijn ervaring want mijn ouders zijn redelijke moderne moslims in vergelijking tot andere kinder hun ouders die ik ken.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2008, 01:00
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
stuiptrekkingen, urineren, overgeven, luid gekrijs....
dronkenschap?

http://www.youtube.com/watch?v=IYnsf...ghts.hyves.nl/
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen

Laatst gewijzigd op 11-10-2008 om 01:27.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio The Exorcism of Emily Rose
Jules
23 28-11-2005 14:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:25.