Oud 22-08-2012, 21:30
RienoBieno
Avatar van RienoBieno
RienoBieno is offline
Hallo iedereen

Ik ben aan het oefenen met gezichten tekenen.
De neus en de mond lukt me aardig.
Maar oren en ogen kan ik echt niet.

Heeft iemand tips, of een goede leer site


alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-08-2012, 15:31
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Je leert het meest door heel veel te oefenen, modellen gebruiken en dan goed kijken hoe de vormen zijn.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-08-2012, 17:33
Verwijderd
Inderdaad, vooral heel goed kijken. En dan eerst vooral naar vorm en licht/donker.. en blijven oefenen! En vooral proberen te tekenen wat je ziet, niet wat je denkt.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 14:16
Verwijderd


Dit plaatje heeft mij wel geholpen met het tekenen van oren, als hulp. Gewoon die stappen onder de knie krijgen tot je ze uit je hoofd kan.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 14:48
Verwijderd
Aan zulk soort plaatjes heb je dus juist niks, want dan leer je jezelf alsnog symbolische weergaves aan in plaats van hoe het er echt uitziet. Het mag dan wel een wat complexere symbolische weergave zijn, het principe blijft hetzelfde.

OP, dit is ongeveer hoe het werkt.

Citaat:
Je hersenen weten niet hoe dingen eruitzien, omdat herkennen genoeg is voor ons, reproduceren hoeven we over 't algemeen niet. Niemand kan zomaar uit z'n hoofd dingen tekenen, je moet eerst leren hoe alles eruitziet. En voordat je goed kunt leren hoe iets eruitziet, moet je leren kijken. Echt kijken, en echt zíen wat er allemaal is, en dat dan tekenen, zonder zelf shit in te vullen. Dat is in 't begin onwennig, want het vereist een andere manier van denken, maar daarna is het heel makkelijk, want 't enige wat je hoeft te doen is kijken.

Probeer maar eens een halfuur naar je hand te kijken en precies te tekenen wat je ziet. Of nog makkelijker: neem een foto van een hand en teken die na, dan hoeven je hersenen 'm niet eens nog zelf 'plat' te maken. Als je onthoudt dat je goed moet kijken komt daar zo een veel schappelijker resultaat van dan je verwacht.
Maar goed, aangezien je waarschijnlijk eerder op zoek bent naar truukjes en niet naar een manier om je tekenvaardigheid daadwerkelijk te vergroten:

Spoiler


Alhoewel dat ook neerkomt op wat ik zeg, maar dan doen ze alsof je er met één keer goed kijken naar één plaatje van één oog wel komt.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 15:01
Verwijderd
O, dus hoe je leert oren en ogen te tekenen:

1) kijk naar oren en ogen
2) srsly, kijk naar die motherfuckers
3) damn right dat is hoe ze eruitzien, ja
4) nee, natuurlijk wist je dat niet, anders kon je ze wel tekenen
5) teken wat je ziet
5a) als jouw tekening niet lijkt op je bronmateriaal dan heb je niet goed gekeken
6) herhalen tot in de eeuwigheid (of tot je denkt 'oke, met zulke oren en ogen ben ik wel tevreden')

Voila.

Dit geldt voor alles, dus als er iets anders is wat je niet kunt tekenen doe je ook dit. Houd je dat 10.000 uur vol dan word je de moderne Rembrandt. Gefeliciteerd.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Aan zulk soort plaatjes heb je dus juist niks, want dan leer je jezelf alsnog symbolische weergaves aan in plaats van hoe het er echt uitziet. Het mag dan wel een wat complexere symbolische weergave zijn, het principe blijft hetzelfde.
Goh, waarom had ik dit alweer verwacht.

Zo'n plaatje kan wel een hulp zijn als je even niet begrijpt hoe een oor in elkaar zit. Met die weergave in stappen heb je in ieder geval wel de basis onder de knie, en kan je vanaf daar verder gaan werken als je een echt oor natetekend.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 16:07
Verwijderd
Citaat:
Goh, waarom had ik dit alweer verwacht.

Zo'n plaatje kan wel een hulp zijn als je even niet begrijpt hoe een oor in elkaar zit. Met die weergave in stappen heb je in ieder geval wel de basis onder de knie, en kan je vanaf daar verder gaan werken als je een echt oor natetekend.
Nee, want het is dus niet de basis. De basis is leren kijken, en alles wat je verder moet weten volgt daaruit. Zulk soort truukjes zetten een nieuweling alleen maar op het verkeerde been, en als je verder gaat met tekenen zal je later veel tijd kwijt zijn aan ze jezelf weer afleren. Het is ongeveer even behulpzaam als iemand een 'hoe teken ik manga'-boek aanraden.

Dat het waarschijnlijk wel iets is wat de TS liever heeft, soit. Ik wil ook liever chips dan wortels. Neemt niet weg dat wortels wel gezonder zijn.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 17:49
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Goh, waarom had ik dit alweer verwacht.
Omdat iemand vraagt om tekentips en jouw tekentips niet zo effectief zijn. Sterker nog, ze kunnen contraproductief werken.

Citaat:
Zo'n plaatje kan wel een hulp zijn als je even niet begrijpt hoe een oor in elkaar zit.
Plaatjes kunnen helpen, maar de meest behulpzame plaatjes laten niet zien hoe je snel iets kunt tekenen, maar hoe iets anatomisch in elkaar zit, of tonen een versimpelde weergave van die structuur. Weten hoe de lijnen op andermans tekening lopen, is iets anders dan weten hoe iets in elkaar zit. Het grootste probleem van dat soort plaatjes is, naast dat je andermans stijl kopieert, dat je niets leert over diepte.

Dit zijn leerzame plaatjes:



Van Andrew Loomis, die inderdaad prima tekenlessen geeft via plaatjes. Door je te leren dat je, als je een oog tekent, begint met een bal (geen cirkel en zeker geen amandel) die in een gat ligt. Dat soort dingen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!

Laatst gewijzigd op 24-08-2012 om 17:54.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 18:07
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Die plaatjes heb ik ook ooit eens gebruikt om een oor te tekenen, niets mis mee om als basis te gebruiken.

Ik had ook dat plaatje willen posten van die oren. Tuurlijk, het is schematisch, maar het geeft je iig een idee van hoe een oor er in principe uitziet en uit welke onderdelen het bestaat. En dan kun je van daar uit kijken naar hoe je oren uit de werkelijkheid natekent. Want het gaat er niet alleen om dat je tekent wat je ziet, maar ook dat je weet wat je tekent dat je ziet.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 18:21
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Ik had ook dat plaatje willen posten van die oren. Tuurlijk, het is schematisch, maar het geeft je iig een idee van hoe een oor er in principe uitziet en uit welke onderdelen het bestaat.
Daar hebben we anatomieboeken voor.

Ik ben geen tekenwonder, maar ik merk wel dat mijn leerproces veel sneller gaat als ik kijk naar en nadenk over objecten in de ruimte, en alleen maar gestagneerd wordt door die lijn-voor-lijn-plaatjes.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 18:45
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Daar hebben we anatomieboeken voor.

Ik ben geen tekenwonder, maar ik merk wel dat mijn leerproces veel sneller gaat als ik kijk naar en nadenk over objecten in de ruimte, en alleen maar gestagneerd wordt door die lijn-voor-lijn-plaatjes.
Maar anatomieboeken kosten geld.

Ja, je moet ook niet enkel lijn-voor-lijntekeningen gaan bekijken en natekenen, maar het is het fundament. Gebruik dat als basis en kijk en denk DAN na over objecten in de ruimte.

Als je leert om mensen te tekenen, leer je ook eerst te simplificeren, in cylinders, kubussen en ellipsen. Dat is hier niet anders.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 19:59
Turk February
Avatar van Turk February
Turk February is offline
Citaat:
Maar anatomieboeken kosten geld.

Ja, je moet ook niet enkel lijn-voor-lijntekeningen gaan bekijken en natekenen, maar het is het fundament. Gebruik dat als basis en kijk en denk DAN na over objecten in de ruimte.

Als je leert om mensen te tekenen, leer je ook eerst te simplificeren, in cylinders, kubussen en ellipsen. Dat is hier niet anders.
Jawel, want cilinders, kubussen en ellipsen zijn geen lijnen.
__________________
He's happy to dress up as leprechauns and bears, but he won't come and sit with me on a stage - which he likes! - and let me comb his hair!
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 20:01
Verwijderd
Het fundament is juist zo'n beetje het tegenovergestelde van 'kijk naar deze platte lijntekening en leer de stappen uit je hoofd'.

En verder is dat oor ook helemaal geen simplificatie zoals je dat hebt met cilinders en kubussen. Die zijn ruimtelijk en leren je nadenken over 3D-objecten in een 2D-ruimte. Dit oor is plat, leert je niks wat je niet had kunnen leren van een echt oor, en dwarsboomt je verdere vooruitgang.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 21:08
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Jamaarrr, het is ook niet de bedoeling dat je als een melaatse hersenloos alles na gaat zitten tekenen, stap voor stap, Maar dat je in ieder geval een kennis hebt van de basisanatomie.

Beschouw dit oorplaatje als een allereerste stap in het begrijpen van de anatomie van het oor. Want als je het direct gaat natekenen vanuit de werkelijkheid kan het heel overweldigend overkomen als je niet weet wát je aan het tekenen bent. Vandaar dat een soort beginners-stap-voor-stap een prima instap is.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2012, 21:33
Verwijderd
Niet?

Citaat:
Gewoon die stappen onder de knie krijgen tot je ze uit je hoofd kan.


En verder is het gewoon een overbodige stap. Je hoeft de anatomie van een oor helemaal niet te weten op de manier waarop je wel gebaat bent bij het kennen van 't skelet en de spiergroepen. Leren kijken is wél essentieel, en zulk soort plaatjes hinderen daarbij.

Niet weten wat je aan het tekenen bent is trouwens juist uitstekend, want dan teken je tenminste wat je ziet. Zonder zelf dingen in te vullen. Het wordt bijvoorbeeld weleens aangeraden om je referentiemateriaal expres ondersteboven te houden, want dan zitten jouw ingeroeste denkbeelden over 'hoe dingen eruitzien' minder in de weg en zie je 't beeld makkelijker als een verzameling lichte en donkere vlakken.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2012, 00:18
Verwijderd
Ik sluit me aan bij Paranoide. Het is net als met modeltekenen, in je hoofd zijn bijvoorbeeld borsten en billen twee halve manen en ben je dan ook geneigd om dat op die manier te tekenen. Terwijl je, als je goed kijkt, ziet dat zowel billen als borsten juist een hele andere vorm kunnen hebben. En het gaat er om dat je juist dat ziet en vanuit wat je ziet gaat tekenen. Zo train je je oog-hand coördinatie en schakel je je hoofd uit, want dat is wat je moet doen.
Van platte plaatjes leer je vrij weinig, je leert juist van de uitdaging om de omschakeling van driedimensionaal naar tweedimensionaal te maken. Dan maak je je eigen vertaling. Zo'n plaatje heeft de vertaling in feite al voor je gemaakt.

Wat soms kan helpen bij het stimuleren van het goed kijken, is het maken van een blindtekening. Je kijkt alleen maar naar het voorwerp/de persoon/het oor en tekent dat, zonder naar je papier te kijken. Het lijkt doorgaans nergens op, maar je zult zien dat na een paar van die tekeningen je beter zult kijken wanneer je aan een nieuwe tekening begint waar je wel op je papier kijkt.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2012, 00:23
Verwijderd
Ja, dat zijn goede oefeningen Iets dergelijks: blind contourtekenen. Dan kijk je ook niet naar je papier, en tekent het contour van een voorwerp (of wat ook) heel precies na. Zelfs iets simpels als een pen of een koptelefoon blijkt dan vaak opeens allerlei hoekjes en randjes te hebben die je anders niet had gezien.

Het vergroot allemaal je besef van hoe weinig je eigenlijk weet/ziet, en hoe belangrijk het is dat je dat ontwikkelt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2012, 01:30
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Niet?





En verder is het gewoon een overbodige stap. Je hoeft de anatomie van een oor helemaal niet te weten op de manier waarop je wel gebaat bent bij het kennen van 't skelet en de spiergroepen. Leren kijken is wél essentieel, en zulk soort plaatjes hinderen daarbij.

Niet weten wat je aan het tekenen bent is trouwens juist uitstekend, want dan teken je tenminste wat je ziet. Zonder zelf dingen in te vullen. Het wordt bijvoorbeeld weleens aangeraden om je referentiemateriaal expres ondersteboven te houden, want dan zitten jouw ingeroeste denkbeelden over 'hoe dingen eruitzien' minder in de weg en zie je 't beeld makkelijker als een verzameling lichte en donkere vlakken.
Ook voor de spiegel houden is een goede manier om jezelf te controleren.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 31-08-2012, 18:51
DaichiDechu
Avatar van DaichiDechu
DaichiDechu is offline
dit vind ik zelf een heel goed filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=dT5bm6JBxcI
hele makkelijke instructies ook
Met citaat reageren
Oud 31-08-2012, 20:36
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
dit vind ik zelf een heel goed filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=dT5bm6JBxcI
hele makkelijke instructies ook
Het nadeel van dit soort instructies is dat je leert om een stereotype oog te tekenen, terwijl er zoveel verschillende vormen ogen zijn.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2012, 14:31
Jadus
Avatar van Jadus
Jadus is offline
tekenboeken helpen sowieso voor mij altijd wel. hulplijnen en zien hoe ze, ook in dat boek, lijn voor lijn bv een goed oog tekenen. zelf heb ik wel altijd problemen met het twééde oog; ziet er altijd nog nieteens half zo goed uit als de eerste
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 15:17
lris
lris is offline
Youtube
tutorial > how to draw an eye
Tutorial > how to draw ears
suc6 dat helpt het best stap voor stap wordt alles uitgelegd
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 17:05
Verwijderd
Tip: stap af van realisme. Realisme is echt kapot moeilijk Gewoon tekenen wat je hoofd denkt dat je ziet.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Tip: stap af van realisme. Realisme is echt kapot moeilijk Gewoon tekenen wat je hoofd denkt dat je ziet.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2012, 17:23
Verwijderd
Een mooi voorbeeld van hoe je ook ogen en oren kunt tekenen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Een mooi voorbeeld van hoe je ook ogen en oren kunt tekenen.
Akkoord.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2012, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Akkoord.
Ik begrijp je vorige comment hoor; het is een beetje van beiden (in de 'not sure if X or Y'). Enerzijds het advies dat als de moeilijkheid zwaarder weegt dan de te besteden energie aan dit onderwerp, dat ieder gewoon moet tekenen zoals ze willen, met trucjes, surrealisme en verfvlekken naar gelang het maar lukt. Aan de andere kant de steek tégen deze opvatting, omdat naar mijn idee tegenwoordig veel geprobeerd/bereikt wordt met een zekere vorm van achteloosheid, wat natuurlijk ontzettend zonde is.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2012, 11:24
Noedelhap
Avatar van Noedelhap
Noedelhap is offline
Citaat:
Een mooi voorbeeld van hoe je ook ogen en oren kunt tekenen.
__________________
Voor het onrecht is het bij mij kwaad kersen eten.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 02:59
Verwijderd
Citaat:
Ik begrijp je vorige comment hoor; het is een beetje van beiden (in de 'not sure if X or Y'). Enerzijds het advies dat als de moeilijkheid zwaarder weegt dan de te besteden energie aan dit onderwerp, dat ieder gewoon moet tekenen zoals ze willen, met trucjes, surrealisme en verfvlekken naar gelang het maar lukt. Aan de andere kant de steek tégen deze opvatting, omdat naar mijn idee tegenwoordig veel geprobeerd/bereikt wordt met een zekere vorm van achteloosheid, wat natuurlijk ontzettend zonde is.
Ja, ik denk dat we het best met elkaar eens zijn, maar dat we om verschillende redenen een beetje overcompenseren. Ik vooral door te negeren dat de TS het eerder over 'tekenen' heeft dan over 'leren tekenen', en jij vooral door te negeren dat ik dat negeer.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 15:57
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
<3
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 06-10-2012, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Ja, ik denk dat we het best met elkaar eens zijn, maar dat we om verschillende redenen een beetje overcompenseren. Ik vooral door te negeren dat de TS het eerder over 'tekenen' heeft dan over 'leren tekenen', en jij vooral door te negeren dat ik dat negeer.
Houdt het leuk, toch?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 11:24
Mc Kauw
Avatar van Mc Kauw
Mc Kauw is offline
Citaat:
Houdt het leuk, toch?
De mensen die beter willen worden wat tekenen en schilderen betreft (ook fotografie, sculptuur en ACD) het altijd leuk willen houden zijn de grootste angsthazen, jankerds en ontkenners. Het op je eigen manier gaan doen terwijl je eerst realistisch zou willen gaan tekenen maar er dan achter komt dat dit een beste klus is om te leren, dat is het ontlopen van een doel, in de broek poepen en zonde.
Hoe wil je ooit verder komen als alles wat niet dichtbij genoeg ligt als een onklimbare berg zal worden gezien?

Als je wilt leren dan ga je eerst naar Paranoide luisteren, vervolgens ga je zelf op zoek naar een model of een spiegel en gaat dan zelf goed kijken hoe het inelkaar zit. Wat de structuren zijn binnen het oog etc etc etc doorgaan doorgaan doorgaan

Niks is puur leuk, dit al helemaal niet.
__________________
O nou
Met citaat reageren
Oud 07-10-2012, 14:22
Verwijderd
Je kunt inderdaad beter eerst goed leren tekenen en kijken door het gewoonweg heel veel te doen en ook heel veel fouten te maken. Want, zoals het cliché zegt, van fouten leer je. Door altijd maar in het veilige gebied te blijven en te doen wat je altijd al deed of gewoon al goed kunt leer je vrij weinig. Meestal komen abstracties bij goede tekenaars vanzelf en dat zijn dan de abstracties die je zelf maakt en niet die uit een boek of van iemand anders overgenomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
ARTistiek Hoe zie je hoe groot je de ogen, neus, lippen, en oren moet tekenen?
Rikje18
2 22-11-2012 18:33
Verhalen & Gedichten Tas Gevonden!
bracelance
10 25-08-2005 12:15
ARTistiek [Tek] Empty enne..tja een andere knakker..
Flip!
23 04-01-2005 20:22
ARTistiek [Tekening] Portret (nagetekend)
Blubje
21 15-11-2004 11:13
Levensbeschouwing & Filosofie Leven: "Evolutie of schepping?"
BiL@L
13 03-12-2003 11:02
Levensbeschouwing & Filosofie Het verschil tussen de Bijbel en de Qu’ran gebaseerd op een lezing van dr. Gary Mille
Mirage2000
137 18-02-2002 08:16


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:02.