Oud 17-06-2002, 18:52
TMLWKY
Avatar van TMLWKY
TMLWKY is offline
Een discussie die ik laatst met mijn vader had, over de mens die de natuur verwoestte.

Mijn vraag: Kan de mens als deel van de natuur gezien worden?
Mijn vader vond van niet, omdat de mens hulpmiddelen gebruikt, en de natuur naar zijn hand zet.
Ik vond van wel, vanwege het volgende:

Stel je voor: Een levensvorm, hoger ontwikkeld dan de mens, die op ons neerkijkt, zal die de mensheid ook niet zien als een 'lager' wezen (net zoals wij dieren zien), en daarom als deel van de natuur?

MvG,
TMLWKY
Advertentie
Oud 17-06-2002, 19:29
Prada
Prada is offline
De mens zet in bepaalde gevallen vaak de natuur naar zijn hand, de mens veranderd de natuur...Maar doen niet alle diersoorten dat? Een bever die een dam bouwt (om maar eens wat te noemen) verandert de natuur niet minder dan een mens die een onderkomen (laat) bouw(en)...Elk dier dat leeft (en zelfs een dood dier) zorgt voor veranderingen aan de natuur...Natuurlijker kan het niet...

En hoe vaak komt het niet voor dat de mens de kracht van Moeder Aarde (laat ik het maar zo noemen) niet aankan? Wat stellen we nog voor met aardbevingen, overstromingen en ga maar door...Dan is de aarde ons te sterk...Ja, wij zijn zeker een deel van de natuur...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Oud 18-06-2002, 08:09
sase
Avatar van sase
sase is offline
Citaat:
Prada schreef:
De mens zet in bepaalde gevallen vaak de natuur naar zijn hand, de mens veranderd de natuur...Maar doen niet alle diersoorten dat? Een bever die een dam bouwt (om maar eens wat te noemen) verandert de natuur niet minder dan een mens die een onderkomen (laat) bouw(en)...Elk dier dat leeft (en zelfs een dood dier) zorgt voor veranderingen aan de natuur...Natuurlijker kan het niet...

En hoe vaak komt het niet voor dat de mens de kracht van Moeder Aarde (laat ik het maar zo noemen) niet aankan? Wat stellen we nog voor met aardbevingen, overstromingen en ga maar door...Dan is de aarde ons te sterk...Ja, wij zijn zeker een deel van de natuur...
Je hebt helemaal gelijk. Pas als de mens kan bepalen wanneer het regent, of het overstroomt of er aardbevingen komen, dan pas zijn we niet meer deel van de natuur. Dus pas als we alles kunnen regelen. Ik hoop dat het nooit zover komt. De natuur is erg mooi met al zijn verrassingen.
__________________
To see her is to love her, love but her, and love forever
Oud 18-06-2002, 10:42
Verwijderd
zodra je gelooft in een hogere macht, ben je zelf ondergeschikt aan iets en ben je dus een deel van iets
Oud 18-06-2002, 18:44
Troenk
Troenk is offline
Door het verwoesten van de natuur, waarvan we afhankelijk zijn en waar we een onderdeel van zijn, te verwoesten, verwoesten we eigenlijk onszelf of in elk geval ons nageslacht. Veel mensen proberen zich los te maken van de natuur, die hen gecreëerd en onderhouden heeft, los te maken en sommige mensen slagen hier in grote mate in !!!
Oud 18-06-2002, 18:48
Verwijderd
Citaat:
TMLWKY schreef:
Mijn vraag: Kan de mens als deel van de natuur gezien worden?
Mijn vader vond van niet, omdat de mens hulpmiddelen gebruikt, en de natuur naar zijn hand zet.
Bijna al het levende zet de natuur naar zijn hand.
Oud 18-06-2002, 18:51
Verwijderd
Citaat:
Troenk schreef:
Door het verwoesten van de natuur, waarvan we afhankelijk zijn en waar we een onderdeel van zijn, te verwoesten, verwoesten we eigenlijk onszelf of in elk geval ons nageslacht.
Ach, in principe gaat op den duur toch alles fout (met de natuur, maatschappelijk, genetisch .. zo'n beetje alles eigenlijk, is ook normaal) Aangezien ik er echter niet in geloof dat ik mijn apocalystische ideeen nog dermate zal meemaken, boeit het me hartelijk weinig
Oud 18-06-2002, 19:23
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Troenk schreef:
Door het verwoesten van de natuur, waarvan we afhankelijk zijn en waar we een onderdeel van zijn, te verwoesten, verwoesten we eigenlijk onszelf of in elk geval ons nageslacht. Veel mensen proberen zich los te maken van de natuur, die hen gecreëerd en onderhouden heeft, los te maken en sommige mensen slagen hier in grote mate in !!!
apocalysme ten top... - we zijn nog enigszins afhankelijk van natuur maar we zijn niet, waren niet, en zullen niet van de hele natuur afhankelijk zijn. Pandabeer? Zeldzame woestijnslangen? - nee. En natuur die we wel nodig hebben maken we niet kapot. (iig niet overal)

Citaat:
******** schreef:
Ach, in principe gaat op den duur toch alles fout (met de natuur, 1) maatschappelijk, 2) genetisch .. zo'n beetje alles eigenlijk, is ook normaal) Aangezien ik er echter niet in geloof dat ik mijn apocalystische ideeen nog dermate zal meemaken, boeit het me hartelijk weinig
1) Ja klopt, om de ongeveer honderd jaar een wereldoorlog ofzow; no big deal.
2) Valt wel en niet mee. We zijn met die financiële steun aan mensen met genetische afwijkingen zodat ze kinderen kunnen krijgen wel enorm verkeerd bezig... ik vind dat we de natuurlijke selectie (nja, wordt dus kunstmatige selectie) echt veel meer moeten laten tellen (mensen met bril bedoel ik niet; ik bedoel mensen die serieus worden gehinderd). Maar genetische manipulatie maakt ook veel goed. (maar die selectie is wel onontbreerlijk vinnik)
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Oud 05-09-2008, 19:44
elfje-Iona
Avatar van elfje-Iona
elfje-Iona is offline
alles dat leeft is natuur!
maar tligtr ook wr vanaf hoe je het woord 'natuur' zou willen defineren
Oud 05-09-2008, 20:28
De Veroorzaker
Avatar van De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
alles dat leeft is natuur!
maar tligtr ook wr vanaf hoe je het woord 'natuur' zou willen defineren
Prachtige up

En stenen dan?
__________________
Welcome to your mom's house!
Oud 05-09-2008, 22:28
Verwijderd
Slotje erop voor een onnodige up. Voor een eventuele discussie over dit onderwerp graag een nieuw topic openen.
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Deel 1: De ontkrachting van het Christendom
Ketter
500 27-04-2010 00:50
Levensbeschouwing & Filosofie De mens en de natuur
Verwijderd
58 01-08-2004 21:09
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Canada begint massale slacht zeehonden
Gatara
144 21-04-2004 20:42
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Levensbeschouwing & Filosofie Religie als onderdeel van F&L
McCaine
103 17-05-2003 13:42
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 19:57


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:48.