Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-03-2006, 17:03
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 13-03-2006 @ 15:54 :
pff.. ikw eet het ook niet precies amar voglends mij was hij wel iets van goddelijk maar niet zoals er in de bijbel staat geschreven
ouders, je hebt er egt niks aan he weten ze zelf het antwoord niet! nou daar schieten we veel mee op sorry jongens meer weet ik van wat het nu precies is ook niet echt :-(
Advertentie
Oud 16-04-2006, 15:14
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
er is sinds kort een spreekbeurt pakket te vinden en daar staat heel veel informatie in, het is voor kinderen van de basisschool dus ik neem aan dat jullie het wel begrijpen ;-)

www.apgen.nl/web/show/id=254374
Oud 16-04-2006, 18:19
Il organista
Avatar van Il organista
Il organista is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 16-04-2006 @ 16:14 :
er is sinds kort een spreekbeurt pakket te vinden en daar staat heel veel informatie in, het is voor kinderen van de basisschool dus ik neem aan dat jullie het wel begrijpen ;-)

www.apgen.nl/web/show/id=254374
Dat is een mooi pakket: overzichtelijk in informatief. Het ApGen komt een beetje over als een soort pantheisme, klopt dat?
__________________
Wat is bescheidenheid anders dan gehuichelde nederigheid waarmee men excuus vraagt voor kwaliteiten en verdiensten bij lieden die deze missen?
Oud 16-04-2006, 18:25
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
een watte? wat is dat
Oud 16-04-2006, 20:45
Bart Klink
Bart Klink is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 16-04-2006 @ 19:25 :
een watte? wat is dat
Pantheisme is de geloofovertuiging of wijsgerige leer dat de wereld en God identiek zijn, God is de wereld. De Deus sive Natura van Spinoza
__________________
www.deatheist.nl De Nederlandse website over het atheisme!
Oud 17-04-2006, 07:07
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
nee dan lijkt het daar in ieder geval niet op
Oud 17-04-2006, 09:31
-zen-Chris
Avatar van -zen-Chris
-zen-Chris is offline
Hey Bianca,

Ik heb de site gelezen met heel veel interesse. Het lijkt me dan ook een hele positieve levenshouding maar tegelijk ook nog "gezond" nuchter.
Ik denk ook dat wij mensen het "scheppingsmysterie" niet kunnen ontrafelen en dat de uiteindelijke complexiteit van het universum te groot is om te bevatten, maar dat de waarheid over wie je werkelijk bent wel te vinden is.

Ik denk dat Apostolisten, als je dat zo noemt, veel kunnen betekenen voor de wereld. Ik zie veel invloeden van andere religies/levenshoudingen, klopt dit? Of is het uit zichzelf ontstaan door een persoon die het had bedacht?

Spreekt het Apostolisch geloof ook van een verlichting? Dat wil zeggen: een mystieke ervaring die een gevoel van verbondenheid met alles en iedereen teweeg brengt en jezelf uitsluit in het belang van "het geheel"?

Bedankt,

Chris
__________________
.
Oud 17-04-2006, 10:30
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Het apostolisch geloof heeft als grondslag wel de joods-christelijke stroming en die hebben we nog steeds wel. Wij geloven, om god als liefdesmacht te openbaren. Dat betekend om in ieder mens het goede te zien ook al is dat heel moeilijk. Wij hebben zelf ook wel een bijbel maar we geloven niet in een god als onze vader zoals christenen en Jezus zelf deed. Wij geloven in de dingen wat Jezus zei. Zoals hij dan aan het kruis hangt en zegt van: "Heer vergeef het hun ze weten niet wat ze doen". Wij vertalen dat naar vergevingsgezindheid. Dus we kijken niet naar Heer maar naar het vergeven op zich. Dat is best moeilijk. Wij gaan vaak na de eredienst op zondag morgen om die roeping die je hebt om daar weer op bepaald te worden en er worden soms dingen gezegd waar je dan over nadenkt en dat is heel belangrijk. Over het algemeen geeft het je ook een blij gevoel of een gelukzaligd gevoel.

Een ander punt waarbij wij afwijken van het christelijke geloof is het overlijden van mensen. Bij ons is dood dood en er komt niets meer na. Het enige wat er dan nog is is dat de overleden persoon verder leeft in andere mensen waar hij/zij mee omging. Wij geloven niet in een hemel. De zondag na de crematie/ begrafenis wordt het levensboek gesloten dat wil zeggen het leven is ten einde. Er wordt dan in de dank gezegd dat diegene die nog iets met de overledene te doen had hij/zij wordt vrijgewaard daarvan. dus het wordt vergeven. Zo meer vragen altijd welkom
Oud 17-04-2006, 13:23
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
-bianca13- schreef op 02-03-2006 @ 18:12 :
ja klopt en dat ''iets'' daar maak iedereen deel van uit
Aha. Ik snap mensen die wel in 'iets' geloven, maar vervolgens daar geen naam of verklaring voor willen hebben, nooit helemaal.

Ik ben zelf wel christelijk (binnen normale proporties) maar geloven in 'iets hogers' of zo is zonde van je tijd.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 17-04-2006, 21:31
vedetje
vedetje is offline
heh? ik dacht dat België de katholieke apostolische kerk van Rome had staan in zijn grondwet als de godsdienst die het land ondersteunt?
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Oud 18-04-2006, 11:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vedetje schreef op 17-04-2006 @ 22:31 :
heh? ik dacht dat België de katholieke apostolische kerk van Rome had staan in zijn grondwet als de godsdienst die het land ondersteunt?
dat lijkt me sterk.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Oud 18-04-2006, 15:57
vedetje
vedetje is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-04-2006 @ 12:06 :
dat lijkt me sterk.

Nu, dat zei mijn vader (die rechten heeft gestudeerd) toen ik hem daar iets over vroeg, nuja, dat is al zoveel jaren geleden, misschien hebben ze dat nu wel gestraft (godsdienstvrijheid maar dat de koning, en dus het land, aanghanger is van de katholieke apostolische kerk van rome was/is)
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Oud 21-04-2006, 18:15
MONEY-CAT
MONEY-CAT is offline
ik weet het niet precies

als je heel goed de bijbel leest
lees je dingen die NIET kloppen

heb het er laatst over gehat ..
dus ik geloof HELEMAAL NIETS vn die rare dingen
Oud 21-04-2006, 18:40
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
MONEY-CAT schreef op 21-04-2006 @ 19:15 :
ik weet het niet precies

als je heel goed de bijbel leest
lees je dingen die NIET kloppen

heb het er laatst over gehat ..
dus ik geloof HELEMAAL NIETS vn die rare dingen
Goh, dat had ik niet verwacht. Ik dacht altijd dat alleen de minder intelligenten Gods bestaan konden ontkennen, en atheist konden worden. Maar jij brengt me wel aan het twijfelen zo.
Oud 21-04-2006, 20:32
-bianca13-
Avatar van -bianca13-
-bianca13- is offline
Wij zijn ook van mening dat er in de bijbel dingen staan waar wij niet veel van geloven, zoals dat Jezus over water kan lopen. Wij geloven in het gedachte goed wat Jezus had.
Oud 15-10-2008, 09:05
mafkees416
mafkees416 is offline
Misschien tikje late reactie,

maar hier is nog een apostolisch persoon

Lekker heftige discussie op de eerste pagina trouwens. Heb je denk ik zeker wel wat aan, omdat je gaat nadenken over dingen die je vanzelfsprekend vindt.

Als er iemand nog vragen heeft hoor ik het wel!
__________________
In tegenstelling tot mijn gebruikersnaam ben ik ook in staat tot serieuze bijdragen aan dit forum...
Oud 15-10-2008, 16:33
BIIANCAÁ
Avatar van BIIANCAÁ
BIIANCAÁ is offline
Citaat:
Misschien tikje late reactie,

maar hier is nog een apostolisch persoon

Lekker heftige discussie op de eerste pagina trouwens. Heb je denk ik zeker wel wat aan, omdat je gaat nadenken over dingen die je vanzelfsprekend vindt.

Als er iemand nog vragen heeft hoor ik het wel!

Ooh cool, ben dus niet de enige

Ben je ook naar zangersappel geweest?
Ik was gewoon de jongste van allemaal, was vet eng!
__________________
de waarheid die je ziet is een leugen, terwijl je wilt dat de waarheid die je ziet, de leugen is..
Oud 15-10-2008, 21:48
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
als echt nodig voor meer dan al te informele uitwisselingen kan er een nieuw topic geopend worden.
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie GEZOCHT: Deelnemers enquête religie
Student Uno
24 28-05-2009 18:21
Levensbeschouwing & Filosofie Compleetste bijbel
Missy1234567890
47 30-06-2006 09:33
Levensbeschouwing & Filosofie Wie of wat is God?
Troenk
72 13-07-2002 10:58
Levensbeschouwing & Filosofie Humanist?
~*~WiCkEd~*~
14 27-06-2002 20:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.