Oud 06-10-2006, 12:41
Verwijderd
Taizé ligt in Frankrijk, in het zuiden van Bourgondië. Daar stichtte frčre Roger in 1940 een internationale, oecumenische gemeenschap. De broeders hebben zich voor het leven verbonden om materiële en geestelijke goederen te delen, om celibatair en in grote eenvoud te leven. Nu telt de gemeenschap van Taizé een honderdtal broeders, katholiek en van verschillende protestantse afkomst, uit meer dan vijfentwintig landen.

Elke week maar met name in de zomer en rond pasen komen duizenden jongeren uit tientallen landen naar Taizé voor een meestal kortere of soms langere periode van ontmoeting en bezinning. Elke dag geven de broeders van de gemeenschap bijbelinleidingen. Drie maal per dag komen de broeders met alle bezoekers bijeen voor het gemeenschappelijk gebed, met veel zingen en een tijd van stilte. In de momenten tussen deze diensten is er tijd voor bezinning, discussie, gebed en stilte, al dan niet in een groepje van jongeren met verschillende nationaliteiten.


Dit is dus even het gegeven van Taizé kort en bondig samengevat voor diegene die er nog nooit van hebben gehoord.

Doordat mijn beide ouders op jongere leeftijd voor een langere periode (als permanenten) in Taizé hebben gewoond en gewerkt ben ik zelf al vele jaren in het Franse plaatsje (op vakantie) geweest. Ieder jaar beleef je het weer op een andere manier en je leert steeds weer nieuwe mensen kennen.

Omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is ben ik erg benieuwd naar de ervaringen, verwachtingen en verhalen van anderen die al eens eerder in Taizé zijn geweest, of er bijvoorbeeld nog nóóit van hebben gehoord.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2006, 16:31
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Dit is de eerste keer dat ik van het bestaan van Taizé hoor. het lijkt me zeer interessant om eens mee te maken hoe het leven binnen een gesloten, broederlijke omgeving is, waarin weinig waarde wordt gehecht aan materiële zaken, en het kleine beetje dat er is, zonder piekeren wordt gedeeld. Ik denk dat je daardoor jezelf, met al je behoeften beter leert doorgronden, doordat je niet wordt afgeleid door triviale zaken als materie. Die zelfkennis zal er vervolgens voor zorgen dat je je relatie met god en andere mensen uitdiept, helder voor ogen krijgt en daarop anticipeert.

Maar goed, waarschijnlijk zal ik nooit in een internationale, oecumenische gemeenschap of een klooster, of wat dan ook terechtkomen, aangezien ik een moslim ben, en er geen islamitische kloosters zijn. Of ik moet er zelf een oprichten.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 17:41
hookee
Avatar van hookee
hookee is offline
Mwah, klinkt als een kibboets of commune, waar het ook niet om materiele zaken ging. Werken wat nodig was en verder gewoon alles delen. Alleen celibatair ging het niet altijd naar ik heb gehoord .
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 17:46
Sperzieboon
Avatar van Sperzieboon
Sperzieboon is offline
Ik heb wel eens een paar vespers meegemaakt in Utrecht, en ken een aantal mensen die er heen zijn geweest.

Mij lijkt het persoonlijk interessant om een keer te doen, maar het heeft niet echt prioriteit. Ik heb respect voor de dingen die ze doen en hoe ze het doen, maar er zijn meer dingen waar ik ook aandacht aan schenk op dit gebied.
__________________
I want a trip inside your head, spend the day there..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 17:57
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
klinkt waardevoller dan een eojongerendag, maar ik zou tijden van bezinning liever alleen doorbrengen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2006, 18:27
hmmmm
Avatar van hmmmm
hmmmm is offline
Ik ga volgende maandag naar een soort van introductie dag in een bethelkerk
__________________
Verwarring is de eerste stap tot nieuw inzicht
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 12:03
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Dit is voor mij ook de eerste keer dat ik van het bestaan van Taizé hoor. Het klink wel erg bekend. Een aantal van mijn vrienden doet nu of heeft een DTS gedaan (http://www.ywamamsterdam.org/dts.htm). Dat lijkt me ook erg leuk om een keer te doen.
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 12:15
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 06-10-2006 @ 17:57 :
klinkt waardevoller dan een eojongerendag, maar ik zou tijden van bezinning liever alleen doorbrengen.
Die mogelijk is er natuurlijk ook. Wanneer je naar Taizé gaat kun je kiezen uit verschillende programma's met ook weer verschillende onderdelen. De meeste mensen kiezen voor de groepen, waarin je samen praat over zaken die betrekking hebben met geloven en het dagelijkse leven. Maar er is ook een mogelijkheid om een periode in stilte door te brengen. Je hebt dan eens in de zoveel keer een gesprek met een broeder en zuster. Maar de rest van de tijd heb je dus niks van doen met de groepen en de drukte.

Ik heb zelf nog nooit een stilteperiode meegemaakt in Taizé, maar het lijkt me zeker de moeite waard. Wie weet is het een mogelijkheid voor dit jaar
Met citaat reageren
Oud 07-10-2006, 20:43
Verwijderd
Citaat:
Jive. schreef op 06-10-2006 @ 12:41 :
Daar stichtte Rčne Froger
Dat was even schrikken.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 14:28
Rodion
Rodion is offline
Iemand die ik ken gaat er elk jaar heen. Als je graag met hem in contact wilt komen moet je maar even pm'en.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2006, 20:14
Wombat2
Avatar van Wombat2
Wombat2 is offline
Mijn zus is er vorig jaar heen geweest
Met citaat reageren
Oud 09-10-2006, 19:15
Foodlover
Foodlover is offline
Ik ken de muziek ervan. Zo mooi....
__________________
I LOVE FOOD
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 21:54
Verwijderd
Helemaal vergeten ...
Maar voor de geinteresseerde natuurlijk wel even de link

Én ik dacht echt dat er veel meer jongeren hiervan hadden gehoord, maar het is blijkbaar nog vrij onbekend onder de forummers hier. Daar moet ik dan maar eens snel verandering in brengen

Even nog wat info over de stichter van Taizé:
Op 16 augustus 2005 werd frčre Roger kort na 20.30 uur, tijdens het avondgebed waarbij ongeveer 2500 jongeren aanwezig waren, aangevallen door Luminiţa Solcan, een 35-jarige verwarde Roemeense vrouw die hem met een mes stak, met dodelijk gevolg. Hij werd begraven op 23 augustus 2005 en werd bijgezet op het plaatselijke kerkhof.

Edit:


Just for fun ..

Laatst gewijzigd op 11-10-2006 om 22:31.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 12:15
Verwijderd
Ik ben er nu 2 keer geweest en ik vond het heel bijzonder! Ik ga er zeker weten nog vaker heen. Niet dat ik zo enorm christelijk ben, ik ben niet eens christelijk opgevoed, maar de manier van geloven daar spreekt me heel erg aan. Afgelopen keer heb ik een weekend in stilte doorgebracht, dat was zo bijzonder! Mijn ogen gingen open! In Maastricht wordt ook eens per maand een Taizéviering georganiseerd. Hier doe ik al een aantal jaar aan mee en tegenwoordig organiseer ik het ook met een vriend.

@Love&Peace: Taizé staat open voor iedereen. Ik kan begrijpen als je niet ziet zitten, maar opzich zou je er best heen kunnen. De meeste mensen zullen hartstikke nieuwsgierig zijn en je kunt leuke discussies voeren!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 14:08
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Wat ik vind van Taizé ?? Grapje zeker ?? Het is daar ..geweldig! gewoon geen woorden voor..
Mijn vader is vroeger al 18 keer in Taizé geweest en toen we vorig jaar terugkwamen van onze vakantie, vond hij dat het tijd was dat wij (ik toen 13, mijn zusje 10 en mijn broer 12) ook eens met Taizé kennismaakten. Dus toen hebben we daar een uurtje rondgelopen en hebben we ook een deel van de avonddienst meegemaakt, waarna we zelfs even richting Oyak gingen. Ik was zo onder de indruk, zo laaiend enthousiast.. ik ging boeken lezen over frčre Roger, plannen maken om daar dit jaar met een vriendin naar toe te gaan enzovoort.. stel je voor: ik was pas 13!
Bijna een jaar later waren mijn roekeloze ideeën weer gezakt, toen ik het aanbod kreeg om met een groepje uit de oud-katholieke kerk naar Taizé te gaan. Natuurlijk ging ik mee!
We zijn nu dus precies 2 dagen terug, en het was prachtig daar!
Frčre Lejandro deed de bijbelinleiding, hij is echt geweldig, zo grappig! Ons gespreksgroepje was heel leuk, de diensten inspirerend, de reisgenoten heel aardig, ... Zeker voor herhaling vatbaar en .. aan te raden voor iedereen. Gelovig of absoluut niet gelovig. Het doet je wat!
Je krijgt heel veel zelfstandigheid: je beslist zelf of je alcohol drinkt, naar de diensten gaat, meedoet aan ontmoetingen, enz..

@lentekriebel: heb je miss wat informatie over de ontmoetingen in Maastricht? Ik zou er heel graag regelmatig naartoe komen, liefst deze zondag (3 aug) al als ik de tijd vind!
Maar ik vind er echt nergens informatie over, ik weet alleen waar en wanneer de diensten plaatsvinden.
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 14:17
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Dat was even schrikken.
Ik las dat eerst ook.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2008, 14:47
Poeperd
Avatar van Poeperd
Poeperd is offline
Een paar klasgenootjes van 2 jaar terug zijn daarheen geweest met school. Niets voor mij, maar zij vonden het wel hip geloof ik.

Maargoed, verder heb ik weinig bij te dragen aan het topic
__________________
'Scuse me, who ordered the hamburger - with AIDS?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2008, 22:04
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
K U T U P
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-07-2008, 13:04
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
K U T U P
je bedoelt natuurlijk: goed gebruik gemaakt van de zoekfunctie voor je een nieuw topic opent.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Met citaat reageren
Oud 24-07-2008, 17:48
Verwijderd
Oftewel; Sekte..als ik de post van de TS lees
Met citaat reageren
Oud 25-07-2008, 23:47
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Ik ben kortzichtig
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 00:30
Batave
Avatar van Batave
Batave is offline
^.. helemaal gelijk

Ik ben er al vaker geweest, ook in jongere jaren. Vanuit Ermelo gaat er elk jaar in de herfstvakantie(midden-NL) een bus naar Taizé. Ik heb van de vorige reis een compilatie gemaakt.

Als je het bekijkt: Het kaarten en de pop zijn dingen die meer op persoonlijke ervaringen gebaseerd zijn. Het is een onderlinge grap tussen de taizégangers uit Ermelo
Link naar Youtube
__________________
Wat een briljante deductie!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 10:13
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
The schedule of a typical day in the youth meetings:[2]

Morning prayer
Breakfast
Large group Bible study led by one of the brothers
Small group discussions
Noon prayer
Lunch
Optional song practice
Practical tasks
Theme workshops
Dinner
Evening prayer

Leuk joh!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 19:32
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Haha, leuk gedaan !
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed
Met citaat reageren
Oud 26-07-2008, 22:08
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
kortzichtig
Of anders doe je even normaal tegenover iemand die de enige correcte analyse maakt.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-07-2008, 13:55
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Er wel een verschil hoor- geen permanent lidmaatschap, niet gecentreerd rond een levend persoon die meent als enige contact te hebben met een godheid, bijvoorbeeld.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 18:53
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Er wel een verschil hoor- geen permanent lidmaatschap, niet gecentreerd rond een levend persoon die meent als enige contact te hebben met een godheid, bijvoorbeeld.
Maar de aspecten van isolatie en indoctrinatie in groepsverband dan weer wel. Dat is feitelijk de belangrijkste peiler. Zelfs als de sekteleider in dit geval geen persoon, maar een commune is.

Al met al erg ongepast van Rda om dan zo bijtend en respectloos uit de hoek te komen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 20:07
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Of anders doe je even normaal tegenover iemand die de enige correcte analyse maakt.
Citaat:
obˇjecˇtief2 (bijvoeglijk naamwoord; objectiever, objectiefst; objectiviteit)
1 zich bepalend tot de feiten, niet beďnvloed door eigen gevoel of door vooroordelen
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 27-07-2008, 23:18
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Citaat:
Maar de aspecten van isolatie en indoctrinatie in groepsverband dan weer wel.
Indoctrinatie heb ik daar absoluut niet ondervonden. Isolatie evenmin.
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 07:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Maar de aspecten van isolatie en indoctrinatie in groepsverband dan weer wel. Dat is feitelijk de belangrijkste peiler. Zelfs als de sekteleider in dit geval geen persoon, maar een commune is.

Al met al erg ongepast van Rda om dan zo bijtend en respectloos uit de hoek te komen.
De isolatie heeft pas betekenis als de commune voor de persoon het enige referentiekader wordt - pas dan is het mogelijk om via sociale druk (of metaphysische legitmiatie) algehele macht over sekteleden uit te oefenen. Aangezien dat hier niet gebeurt, is het geen sekte.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 13:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Indoctrinatie heb ik daar absoluut niet ondervonden.
Je hebt het wellicht niet ingezien, maar bent het wel ondergaan. Kijk maar naar de bijbelstudie etc.
Citaat:
Isolatie evenmin.
Het was toch Taizegangers onder elkaar in een eigen gecontroleerde omgeving? Voila.

Vandaar dat ik die intolerantie tegenover kopmuntkip afkeurde. Er valt best veel voor die analyse te zeggen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 14:23
Verwijderd
Haha wat een up!

Ik verbaas me toch iedere keer weer dat er mensen zijn die denken dat Taizé een sekte is. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat ik in de perioden dat ik daar ben geweest nog nooit te maken heb gehad met indoctrinatie en isolatie. Ene Mariëlla van Langh zegt in een artikel: "Taizé is geen sekte, geen beweging, geen bedevaartplaats. Taizé kent geen volgelingen, alleen mensen, jongeren, die een week per jaar inspiratie komen opdoen om er thuis weer een jaar tegenaan te kunnen.'' Hier kan ik me volledig in vinden.

Bron: http://www.ikonrtv.nl/kerknieuws/nie...Action=archief
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 17:09
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Citaat:
Je hebt het wellicht niet ingezien, maar bent het wel ondergaan. Kijk maar naar de bijbelstudie etc.
De bijbelstudie een vorm van indoctrinatie? Laat me niet lachen!
Zo gaat de bijbelstudie (bij 15- tot 16-jarigen) in zijn werk:
samenkomst met ong 250 jongeren van 15 tot 16 jaar in een tent. De broeder (ik geloof elke week een andere) heeft blaadjes opgemaakt met hierop enkele stukken tekst overgenomen uit de bijbel.
Hij legt vooral de achterliggende betekenissen uit, bv: Jezus vraagt niet: waarom volgt gij mij? maar hij vraagt: waar zijt gij naar op zoek? Deze tweede vraag laat zien dat hij vraagt achter hun belang en zoektocht, en niet achter zijn eigen belang.
Op dat blaadje staan ook vragen die daarna in de kleinere gespreksgroepjes behandelt mňgen en kůnnen worden. bijv: wat betekent Taizé voor jou? Waar ben jij naar op zoek? Wat wil jij van Taizé mee naar huis nemen? enz.
De broeder prent ons niets in, hij geeft maar zeer af en toe zijn eigen kijk op dingen (niet de kijk van één of andere leider, aangezien Taizé geen leider heeft), en vergelijkt de teksten soms met ervaringen uit zijn eigen leven.

Citaat:
Het was toch Taizegangers onder elkaar in een eigen gecontroleerde omgeving? Voila.
Zo zie ik het niet. Ik zie isolatie als iets negatiefs, als het volledig afsluiten van de buitenwereld. Telefoons aanwezig, zelfs pc's met internetverbinding, bussen kunnen geregeld worden om naar plaatsen in de omgeving te gaan (dit wordt enkel afgeraden).


Ik denk dat als Taizé als een sekte gezien wordt, alle kloosterordes waar buitenstaanders op bezinning gaan gezien kunnen worden als sekte.
Uiteindelijk is Taizé een broedergemeenschap waar gewoon heel veel mensen (vooral jongeren) tegelijk op bezinning komen. De diensten zijn niet van de Taizé-gangers, de diensten zijn van de broeders waar Taizé-gangers toe uitgenodigd worden. De diensten staan helemaal niet in het teken van ons, de bezoekers.
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 17:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De bijbelstudie een vorm van indoctrinatie? Laat me niet lachen!
Uitdrukken dat je het niet kunt bevatten is niet bepaald een sterk tegenargument... Oh, en natuurlijk vrij respectloos. Maar goed, dat ben ik als atheďst wel gewend.
Citaat:
Ik denk dat als Taizé als een sekte gezien wordt, alle kloosterordes waar buitenstaanders op bezinning gaan gezien kunnen worden als sekte.
Ja, ze vertonen ook allen veel kenmerken ervan. Met als verschil dan dat de bekering die tot aansluiting leidt in de buitenwereld, en niet ad hoc gebeurd, zoals bij de meeste duidelijke sekten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Uitdrukken dat je het niet kunt bevatten is niet bepaald een sterk tegenargument... Oh, en natuurlijk vrij respectloos. Maar goed, dat ben ik als atheďst wel gewend.
Haha, de pot verwijt de ketel ...
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 21:08
zoef de haas
Avatar van zoef de haas
zoef de haas is offline
Mijn zusje is er de afgelopen 3 jaar 5 keer geweest.
En zij komt er elke keer weer heel erg positief van terug.
Ik vind het allemaal heel mooi klinken, inpiratie vinden. Maar voor mij (voor zover ik kan beoordelen uit de verhalen van m'n zusje) staat t toch teveel in verband met dat vinden door een geloof/god en met hulp van de kerk.
__________________
It's not lost, it's kept frozen in frost
Omdat t kan!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-07-2008, 21:35
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Haha, de pot verwijt de ketel ...
Okay, toon mij een plaats waar ik me respectloos heb uitgelaten? Vanzelfsprekend uitgezonderd inhoudelijke discussie.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 21:45
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Citaat:
Uitdrukken dat je het niet kunt bevatten is niet bepaald een sterk tegenargument... Oh, en natuurlijk vrij respectloos. Maar goed, dat ben ik als atheďst wel gewend.
Als het respectloos overkwam: sorry dat was absoluut niet mijn bedoeling. Mij bomt het niet of je nu atheďst of weetikveel.. grieks-orthodox bent. Ik zou tegen iedereen hetzelfde gereageerd hebben (zonder bijbedoelingen!).
En het was ook niet als zo'n uitdrukking bedoelt. De rest van mijn tekst bevatte (volgens mij) genoeg tegenargumenten. Ik vond én vindt het gewoon een belachelijk idee om die bijbelinleiding en -studie als een vorm van indoctrinatie te beschouwen..

Citaat:
Ja, ze vertonen ook allen veel kenmerken ervan. Met als verschil dan dat de bekering die tot aansluiting leidt in de buitenwereld, en niet ad hoc gebeurd, zoals bij de meeste duidelijke sekten.
Ik concludeer hier uit: Taizé is géén sekte wŕnt de jongeren die er op bezinning gaan sluiten zich niet levenslang aan, kiezen niet voor (permanent) lidmaaschap. Doen ze dit wel dan sluiten ze zich aan bij de broeder- of zustergemeenschap. Aangezien kloosterordes niet als sektes worden beschouwd, is Taizé ook geen sekte.

Citaat:
Maar voor mij (voor zover ik kan beoordelen uit de verhalen van m'n zusje) staat t toch teveel in verband met dat vinden door een geloof/god en met hulp van de kerk.
Het is en blijft natuurlijk een rooms-katholieke gemeenschap. (maar als oecumene staan ze open voor iedereen)
Ik heb het eerlijk gezegd ook niet zo op de rooms-katholieke kerk en de paus en alles daarrond..
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed

Laatst gewijzigd op 28-07-2008 om 21:55.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 22:37
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik vond én vindt het gewoon een belachelijk idee om die bijbelinleiding en -studie als een vorm van indoctrinatie te beschouwen..
En waarom denk je dat? Bestuderen zonder dat aan de juistheid getwijfeld mag worden is de definitie van indoctrinatie. Het onder druk inprenten van ideeën bij mensen.

Tenminste, ik zie het niet gauw gebeuren dat Taize niet bestaat uit indoctrinatie. Dan zou men het namelijk vrijwel uitsluitend hebben over waarom de bijbel onbewezen is, niet kan kloppen, en dat god voor zover we kunnen nagaan niet bestaat.

Verrek, hoe kan iemand eigenlijk de bijbel bestuderen en tegelijk claimen te volgen wat Jezus preekt? Diens bevestiging van de wetten uit het oude testament terzijde is alles wat hij uit leek te dragen namelijk een volledige contradictie met een fenomeen als bijbelstudie.
Citaat:
Ik concludeer hier uit: Taizé is géén sekte wŕnt de jongeren die er op bezinning gaan sluiten zich niet levenslang aan, kiezen niet voor (permanent) lidmaaschap.
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Islamitisch Salafisme vertoond zeker in theorie gelijksoortige eigenschappen, heeft ze ook niet allemaal, maar is net zo goed een sekte.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle

Laatst gewijzigd op 28-07-2008 om 22:45.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 22:57
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Citaat:
En waarom denk je dat? Bestuderen zonder dat aan de juistheid getwijfeld mag worden is de definitie van indoctrinatie. Het onder druk inprenten van ideeën bij mensen.
Er mag zeker aan de juistheid getwijfeld worden.
Ik vind dat je de gesprekken met broeders kan vergelijken met deze 'gesprekken'. Zij hebben het over hun opvattingen, wij over onze opvattingen. We dringen elkaar niets op, maar zijn beiden wel overtuigd van ons geloof, ons gelijk.
Hiermee vergeleken vind ik grof gezien de preken van katholieke priesters meer indoctrinatie bevatten als een hele week in Taizé.


Citaat:
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Islamitisch Salafisme vertoond zeker in theorie gelijksoortige eigenschappen, heeft ze ook niet allemaal, maar is net zo goed een sekte.
Maar is fanatiek en obsessief gedrag niet kenmerkend voor een sekte? Ik geloof niet dat het gebeurt dat iemand die naar huis gaan en zijn gewone leventje weer opneemt, nog steeds absessief bezig is met Taizé.
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:02
Verwijderd
Citaat:
En waarom denk je dat? Bestuderen zonder dat aan de juistheid getwijfeld mag worden is de definitie van indoctrinatie. Het onder druk inprenten van ideeën bij mensen.
Je gaat voorbij aan het feit dat er naast de bijbelinleidingen in verhouding meer tijd wordt besteed aan discussie. Er is dus geen sprake van bestuderen zonder dat aan de juistheid getwijfeld kan worden.

Citaat:
Tenminste, ik zie het niet gauw gebeuren dat Taize niet bestaat uit indoctrinatie. Dan zou men het namelijk vrijwel uitsluitend hebben over waarom de bijbel onbewezen is, niet kan kloppen, en dat god voor zover we kunnen nagaan niet bestaat.
Het vrijwel uitsluitend hebben over waarom de bijbel onbewezen is, niet kan kloppen, en dat god voor zover we kunnen nagaan niet bestaat is dan toch net zo goed een vorm van indoctrinatie? Nogmaals discussie staat centraal.

Laatst gewijzigd op 28-07-2008 om 23:10.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:02
Verwijderd
Ja T_ID, je vindt alle religies sektes én de wortel van al het kwaad. We weten het nu wel.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar is fanatiek en obsessief gedrag niet kenmerkend voor een sekte?
Niet echt. Jehova's behoren ook zonder twijfel tot een sekte, maar behalve hun zieke overtuigingen en opdringerigheid zijn het hele normale mensen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Dat is toch ook helemaal niet nodig? Islamitisch Salafisme vertoond zeker in theorie gelijksoortige eigenschappen, heeft ze ook niet allemaal, maar is net zo goed een sekte.
Ohh.. je spreekt enkel van een sekte wanneer deze voldoet aan een aantal kenmerken. Je kunt niet alles wat (volgens jou) een kenmerk of een paar kenmerken van een sekte bezit, een sekte noemen.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:13
xRauwrr
Avatar van xRauwrr
xRauwrr is offline
Citaat:
Niet echt. Jehova's behoren ook zonder twijfel tot een sekte, maar behalve hun zieke overtuigingen en opdringerigheid zijn het hele normale mensen.
dus nu zijn wij Taizé-gangers ook al ziek overtuigd, of abnormaal?
Maar hebben zieke overtuigingen en deze soort van opdringerigheid niet rechtstreeks te maken met fanatisme en obsessie?
__________________
Taizé <3 #Life's just a kid and im a nightmare.♥
RAUWRR; are u scared now? Jeff Dunham // Achmed
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:17
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
dus nu zijn wij Taizé-gangers ook al ziek overtuigd, of abnormaal?
Hangt er van af. Als in Taize met volle overtuiging positief wordt gediscussieerd over de overtuiging dat homoseksuelen ziek of slecht zijn, of dat ze een keuze zouden hebben, dan is dat zeker een ziek idee. Aanhangers en verspreiders ervan zouden met alle kracht veroordeeld moeten worden.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:22
Verwijderd
Citaat:
Hangt er van af. Als in Taize met volle overtuiging positief wordt gediscussieerd over de overtuiging dat homoseksuelen ziek of slecht zijn, of dat ze een keuze zouden hebben, dan is dat zeker een ziek idee. Aanhangers en verspreiders ervan zouden met alle kracht veroordeeld moeten worden.
Daar is dus geen sprake van.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:28
Verwijderd
Even voor RDA:
Een sekte is doorgaans ook een godsdienstige gezindheid die op bepaalde punten afwijkt van
een meer oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen. In die zin moet ook het christendom
dat voortkwam uit het jodendom, als een sekte beschouwd worden. Het gaat dus om een
grote verscheidenheid.

Volgens de protestantse godsdienstsocioloog Ernst Troeltsch verwijst een sekte naar
vrijwillig lidmaatschap, gestrengheid in de leer en charismatisch leiderschap waar een kerk
staat voor hiërarchie, organisatie en een universele verspreiding van de leer.
http://users.skynet.be/religie_info_...tromingen.html
-----------

Denk dat Tiaze mensen voor vele onbekend zijn en dat het gezien wordt als een aparte stroming, wat ook in feite is, van de geloven die wij kennen. Daarom is is het een sekte, RDA
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:28
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Daar is dus geen sprake van.
Maar ja, dat zeggen zelfs alle fundamentalisten over zichzelf. Hoe weet ik dat zeker? Hoe weet jij dat überhaupt zeker?

Als je de zoekfunctie gebruikt op Salafisme zul je debatten vinden tussen mij en islamitische jongeren waar die jongeren verdedigen dat Salafisme, verantwoordelijk voor meerdere terreuraanslagen in Nederland en inherent discriminerend, ongevaarlijk en goed is.

Vandaar dus dat ik er op inhaakte toen de enigszins gechargeerde analyse van Kopmuntkip zo bot en respectloos werd aangevallen. De poster in kwestie weet helemaal niet of kopmuntkip zo ver van de waarheid zat.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-07-2008, 23:32
Verwijderd
Citaat:
Even voor RDA:
Een sekte is doorgaans ook een godsdienstige gezindheid die op bepaalde punten afwijkt van
een meer oorspronkelijke waaruit zij is voortgekomen. In die zin moet ook het christendom
dat voortkwam uit het jodendom, als een sekte beschouwd worden. Het gaat dus om een
grote verscheidenheid.

Volgens de protestantse godsdienstsocioloog Ernst Troeltsch verwijst een sekte naar
vrijwillig lidmaatschap, gestrengheid in de leer en charismatisch leiderschap waar een kerk
staat voor hiërarchie, organisatie en een universele verspreiding van de leer.
http://users.skynet.be/religie_info_...tromingen.html
-----------

Denk dat Tiaze mensen voor vele onbekend zijn en dat het gezien wordt als een aparte stroming, wat ook in feite is, van de geloven die wij kennen. Daarom is is het een sekte, RDA
sekˇte (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider

http://www.vandale.nl/vandale/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=sekte

Taizé is geen gesloten religieuze groepering en heeft geen sterke leider. Het is dus geen sekte.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Je krijgt een open ticket aangeboden voor morgenochtend, waar ga je heen?
Verwijderd
63 21-04-2008 18:18


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.