Oud 22-10-2002, 18:13
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Jullie hebben het nummer vast al gehoord, hij is superclip bij MTV en het meest aangevraagde nummer bij the BOX. Gister zat ik rustig het 6 uur NOSjournaal te kijken toen ik ineens Raymzter voorbij zag skippen met zijn nummer: KutMarokkanen??!. Ook netwerk en rtl besteedden gister aandacht aan hem. Mijn vraag aan jullie is wat jullie van het nummer vinden. Hieronder een stukje dat over Raymzter in de trouw stond.

'Ik kreeg die muziek. D'r zat een Arabisch thema in. Zat ik te tobben: wat voor tekst ga ik daar op maken? Maar toen deed Rob Oudkerk opeens die uitspraak over kutMarokkanen. Toen dacht ik: daar ga ik iets mee doen. Er zijn al genoeg raps die gaan over vrouwen en geld en gouden kettingen en snelle auto's. Hadden we Oudkerk net gehad, kwam die meneer Nawijn met z'n uitspraken, dat alle criminele Marokkanen het land maar uit moeten. Toen wist ik helemaal zeker waar de tekst over moet gaan.''

Zijn artiestennaam als rapper is Raymzter, hij is 22 en met zijn eerste single Kutmarokkanen staat hij op doorbreken. Vanaf volgende week maandag ligt de single in de platenwinkel, maar deze week is het nummer al gebombardeerd tot Superclip van de muziekzender MTV. Dat betekent dat Raymzters eersteling deze week zestig tot tachtig keer te horen en te zien zal zijn:

Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten

We hebben ze niks gedaan en toch nog willen ze ons haten

Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten

Tijd dat dit verandert heb je dat niet in de gaten

Het is hoog tijd voor tegengas, vindt Raymzter. ,,Ik hoop dat de single maakt dat mensen gaan nadenken over het beeld dat ze van Marokkanen hebben. Dat het heel gek is als je in de media leest: 'Marokkaan opgepakt wegens bankroof'. Natuurlijk zijn er criminele Marokkanen; er zijn ook criminele Nederlanders. Dan schrijven de kranten toch ook niet 'Nederlander opgepakt wegens bankroof'?''

Volgens Raymzter hebben de massamedia veel meer aandacht voor criminele Marokkanen dan voor Marokkanen die een boek schrijven of een cd maken. ,,Zodra een Marokkaan iets misdoet is het nieuws. Of misschien raakt het me wel meer wanneer ik lees 'Marokkaan pleegt overval'. Maar als je elke keer opnieuw zulke berichten leest, dan gaan mensen vanzelf generaliseren. Dan scheren ze alle Marokkanen over één kam. Mijn nummer is geen protestsong ofzo, ik wil niet bijdragen aan een 'hun tegen ons'-sfeertje. Ik wil juist graag dat er voortaan gewoon weer twee soorten mensen zijn: criminelen en mensen die niemand kwaad doen. Niet: Nederlanders en Marokkanen.''

De hoes van Raymzters single is een persiflage op de voorpagina van De Telegraaf. De kop luidt KutMarokkanen??!. Een streamer meldt dat ,,Marokkaanse jongeren nu ook de hitlijsten onveilig maken'', en de showbizz-redactie schrijft dat Marokkaanse jongeren steeds vaker professionele westerse popmuziek maken - tot groot ongenoegen van een diskjockey ,,die liever anoniem wil blijven''.

Raymzter, zoon van een Marokkaanse vader en een Nederlandse moeder, won in 2001 de Grote Prijs van Nederland - in de wereld van de hiphop een prestigieuze prijs, want vóór hem won de inmiddels beroemde Brainpower die prijs ook. Maar Raymzter is niet erg tevreden over de richting die de hiphop de laatste jaren is ingeslagen: ,,Het is natuurlijk begonnen met bands als Public Enemy, die aandacht vroegen voor de positie van zwarten in de VS. Maar de laatste jaren gaat het alleen nog over vrouwen, geld, auto's. Dat is óók m'n bedoeling: om het engagement weer een beetje terug te brengen. Wanneer straks m'n eerste album uitkomt staan daar heel verschillende nummers op hoor, niet alléén nummers als Kutmarokkanen. Ik ben in de eerste plaats muzikant. Maar toch heb ik geen moment geaarzeld dat dit nummer de single moest worden.''

,,Shit als dit kan mijn dag bederven: als ik langs een vrouw loop en ik zie haar d'r tas verbergen

Maar mijn vader had het vast nog erger, hij was een Berber, een gast uit de bergen

Maar ik ben hier geboren dat kan je vast aan me horen

Je kijkt me vies aan van achter en eerlijk van voren

Mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren

Met zo'n mentaliteit gaat de wereld verloren.''



Dus nogmaals.. Wat vinden jullie ervan??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-10-2002, 18:28
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
't Is commerciëel gezien niet stom... Je neemt een hot onderwerp, pakt daar een controversiële uitspraak bij, doet alsof je hele bevolkingsgroep zich beledigd moet voelen door de betreffende persoon (wethouder, of wat was-ie?), vraagt TMF om er een superclip van te maken en je hebt je hitje weer binnen.


En rapmuziek moest verboden worden.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Maar als je elke keer opnieuw zulke berichten leest, dan gaan mensen vanzelf generaliseren. Dan scheren ze alle Marokkanen over één kam
Citaat:
Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten
We hebben ze niks gedaan en toch nog willen ze ons haten

wie generaliseert hier nou?
Citaat:
Dat het heel gek is als je in de media leest: 'Marokkaan opgepakt wegens bankroof'. Natuurlijk zijn er criminele Marokkanen; er zijn ook criminele Nederlanders. Dan schrijven de kranten toch ook niet 'Nederlander opgepakt wegens bankroof'?''

Oke, dat kunnen ze er beter niet bijzetten, maar :
a. als er niks bijstaat gaat men er van uit dat een Nederlander het heeft gedaan.
b. je moet ook weer niet blind worden voor bepaalde cijfers. Als bijvoorbeeld Marokkanen veel vaker inbreken, dan moet je dat ook vertellen. Omgekeerd ook hoor.
Citaat:
Ik wil juist graag dat er voortaan gewoon weer twee soorten mensen zijn: criminelen en mensen die niemand kwaad doen. Niet: Nederlanders en Marokkanen

Ben ik het wel mee eens, maar Marokkanen gaan in verhouding met Nederlanders zelf ook veel meer om met Marokkanen.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 18:43
Max19
Max19 is offline
lekkere motivatie ook om een complete bevolking te beschuldingen van dergelijke feiten.

"Toen kwam oudkerk met die uitspraken over KutMarrokanen, toen dacht ik daar ga ik het over doen"


sjeeeeeeeeees...

echt ongelooflijk dat dit wordt toegelaten.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 20:03
Memphis Man
Memphis Man is offline
Hij heeft godverdegodver gelijk. Steeds weer wordt er veel teveel nadruk op gelegd dat Marokkanen stelen en roven, enzovoort.. Het is vreselijk generaliserend. Vooral plebs media zoals de Telegraaf speelt daar handig op in. Als iemand een misdrijf heeft gepleegd dan is dát van belang, niet de nationaliteit, geslacht, haarkleur, lengte, gewicht of sexuele geaardheid van de dader.

Van alle Marokkanen die ik ken is er geen één crimineel.
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 20:57
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Hij heeft godverdegodver gelijk. Steeds weer wordt er veel teveel nadruk op gelegd dat Marokkanen stelen en roven, enzovoort.. Het is vreselijk generaliserend. Vooral plebs media zoals de Telegraaf speelt daar handig op in. Als iemand een misdrijf heeft gepleegd dan is dát van belang, niet de nationaliteit, geslacht, haarkleur, lengte, gewicht of sexuele geaardheid van de dader.

Van alle Marokkanen die ik ken is er geen één crimineel.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 21:20
dystopia
dystopia is offline
Is al een topic over @ Muziek: http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=253233
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 21:42
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Sorry ik wist niet dat er al een topic over was, ik bekijk niet alle rubrieken namelijk.

De mensen die dit nummer aanvallen omdat ze het generaliserend vinden, verzoek ik dringend om met betere argumenten te komen.

Wat ik ervan vind.. ik vind het een toppertje! Die beat doet, goeie tekst en leuke clip. Maar wat hij duidelijk wil maken met dit nummer vind ik nog veel interessanter...
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 22:36
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Ik neem zulke nummers niet serieus.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 23:24
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Haha, en maar kijken hoeveel zielepoten zich aangesproken gaan voelen.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 22-10-2002, 23:47
Verwijderd
Citaat:
Miss_Maroc schreef:


Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten

jaja, ik dacht dat de linkse kerk dat al decennia lang tegenhield

We hebben ze niks gedaan en toch nog willen ze ons haten

ik dacht juist dat we ze jarenlang hebben omhelst en uitkeringen uitgedeeld....

Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten

Tijd dat dit verandert heb je dat niet in de gaten

Het is hoog tijd voor tegengas, vindt Raymzter. ,,Ik hoop dat de single maakt dat mensen gaan nadenken over het beeld dat ze van Marokkanen hebben. Dat het heel gek is als je in de media leest: 'Marokkaan opgepakt wegens bankroof'. Natuurlijk zijn er criminele Marokkanen; er zijn ook criminele Nederlanders. Dan schrijven de kranten toch ook niet 'Nederlander opgepakt wegens bankroof'?''

zoals iemand eerder al opmerkte, zulke koppen zie je nooit in de kranten

Volgens Raymzter hebben de massamedia veel meer aandacht voor criminele Marokkanen dan voor Marokkanen die een boek schrijven of een cd maken. ,,Zodra een Marokkaan iets misdoet is het nieuws. Of misschien raakt het me wel meer wanneer ik lees 'Marokkaan pleegt overval'. Maar als je elke keer opnieuw zulke berichten leest, dan gaan mensen vanzelf generaliseren. Dan scheren ze alle Marokkanen over één kam. Mijn nummer is geen protestsong ofzo, ik wil niet bijdragen aan een 'hun tegen ons'-sfeertje. Ik wil juist graag dat er voortaan gewoon weer twee soorten mensen zijn: criminelen en mensen die niemand kwaad doen. Niet: Nederlanders en Marokkanen.''

die intelectuele marokkanen als bouazza komen juist voortdurend in actualiteitenprogramma's, maar worden dan bedrijgt vanuit de marokkaanse gemeenschap


,,Shit als dit kan mijn dag bederven: als ik langs een vrouw loop en ik zie haar d'r tas verbergen
tsja, van ervaring leert men

Maar mijn vader had het vast nog erger, hij was een Berber, een gast uit de bergen

Maar ik ben hier geboren dat kan je vast aan me horen

Je kijkt me vies aan van achter en eerlijk van voren

Mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren

Met zo'n mentaliteit gaat de wereld verloren.''

gaat de werled verloren als de criminele marokkanen, of zelfs alle marokkanen uit Nederland worden gezet

Dus nogmaals.. Wat vinden jullie ervan??
diep triest, en rollo, ik voel me echt niet aangesproken, maar die fragmenten tekst die hier staan zijn precies de omgekeerde wereld.......
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 02:03
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
FEYENOORDvakX schreef:
die fragmenten tekst die hier staan zijn precies de omgekeerde wereld.......
Je hebt dus de bedoeling van dat lied compleet gemist....
en check alsjeblieft de spelling van je post, het doet pijn aan m'n ogen dat te lezen
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 02:43
McM@dj
Avatar van McM@dj
McM@dj is offline
bah, persoonlijk kan ik me hier best kapot aan ergeren, al met al vindt ik toch dat iedere groep zn eigen soort zoekt, dus marrokanen trekken naar hun medelandgenoten, samen staan ze sterk en in een land waar ze hun oorsprong niet hebben willen ze hun stem des te meer laten horen.
ik zou dus liever zien dat mensen met een andere afkomst beter integreren in de samenleving, zo creeer je ook meer respect van de nederlandse bevolking.

Hoe je het ook mag wenden of keren, ik vindt toch dat buitenlanders, al zijn ze wel of niet geboren in nederland, steeds meer puinhoop veroorzaken, ik denk dat ze de nederlandse normen en waarden missen die ze in hun eigen cultuur niet kennen.

Normen en waarden, daar draait het allemaal om.


ow enne dat liedje,

ik vindt dit nummer echt kut, het onderwerp is verkeerd, ik kan best geloven dat deze kerel een leuke rap in elkaar kan rhymen maar doe het dan niet over kut marrokanen...

publiciteitsstunt
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 10:39
MissCzechMeOut
Avatar van MissCzechMeOut
MissCzechMeOut is offline
w00w als een nederlander of iemand anders het liedje gezongen had dan zouden er rellen e.d. ontstaan en nu ineens kan het wel.
belachelijk nummer wat nergens op slaat vind ik.
__________________
Všude dobře doma nejlíp
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 12:29
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Ach ja, die Kut Marokkanen worden gegeneraliseerd, maar als je over ‘ze’ (m.a.w. de hele Nederlandse bevolking) praat, wil je naar mijn mening ook zeggen dat iedereen mensen over één kam scheert.
Maar dat is toch ook niet gek als je tot een bepaalde groep hoort die regelmatig delicten pleegt?
Als een zwerver een agent slaat, staat er toch ook ’Zwerver mishandeld agent’.
Als een voetbalsupporter in het uitgaanscentrum van Dodewaard vecht, staat er toch ook dat ‘FC Raamsdonkveer supporters huis hebben gehouden in Dodewaard’?
Een Antilliaan slikt ook bolletjes en een kamper handelt in gestolen auto’s.

Criminele Marokkanen zijn toch ook kut Marokkanen?
Een criminele Nederlander is toch ook een kut crimineel?
Feit dat hij zich als Marokkaan aangevallen voelt geeft alleen te kennen dat hij zich in ieder geval geen Nederlander voelt.

Inderdaad vervelend voor de goede Marokkanen dat er veel Marokkanen zijn die hun een slechte naam bezorgen, maar dat geldt toch voor elke bevolkingsgroep?
Ik vind het vrij gemakkelijk om altijd maar heel pathetisch in de verdediging te schieten en de slachtoffer rol op te zoeken.
Zelf hebben wij maar één Marokkaan in de groep lopen, maar die spreekt zelf ook van kut Marokkanen. Wat rare taferelen kan opleveren bij een Nederland – Marokko in Arnhem. Bij hem kun je nog eens een generaliserende grap maken zonder dat hij een mes trekt. Bij bevriende Molukkers kon je ooit nog midden in de nacht een levensgrote witte sneeuwpop met CD vlaggetje maken en ze dan een kerstkaart sturen om ze een witte kerst te wensen.
Waarop zij uiteraard vervolgens met een generaliserende (goeie) tegengrap kwamen.

Alle mensen die zeuren over generaliseringen wekken juist generaliseringen in de hand.
Alleen Marokkanen in je clip doen, getuigt ook niet echt van een goed geïntegreerde Marokkaan.
Raymtzer moet niet met de wijzende vinger naar ‘hun’ die generaliseren wijzen, maar juist naar die Marokkanen die het voor de goede Marokkanen hebben verziekt.
Of moet het accent juist leggen op de goede Marokkanen, maar niet op de verkeerde Nederlanders. Getuigt nl. niet van een bepaald realisme.
Wat denkt Raymtzer als hij een gabber ziet lopen? Kutracist of denkt hij: ‘die houdt van hardcore?’
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 13:06
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
op zich wel aardige tekst, alleen hij generaliseert zo erg over autochtonen
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 13:59
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
AGH schreef:
‘ze’ (m.a.w. de hele Nederlandse bevolking)
Nee.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 14:40
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:

Van alle Marokkanen die ik ken is er geen één crimineel.
Ik heb ook liever geen criminelen in m'n kennissenkring, dus dat zegt bijzonder weinig.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-10-2002, 14:48
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Joostje schreef:
op zich wel aardige tekst, alleen hij generaliseert zo erg over autochtonen
inderdaad, de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet...
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 15:08
Verwijderd
Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten.
We hebben ze niks gedaan en toch nog willen ze ons haten.
Ze willen ons zwart maken als ze over ons praten.
Tijd dat dit verandert heb je dat niet in de gaten.
Dit is het enige wat ik heb, stop mijn hart er in.
Dus ik meen het als ik rap en dat is dat ding.
Waardoor ik win als Abdel Krim in 1921, overgave is voor de zwakkeling.
Ook al is het jaren geleden de geschiedenis herhaalt zich is al een paar keer gebleken.
Veel van jullie gasten hier zo waren tevreden totdat je de Raymzter zag feesten met Marokkanen in Ede.
Maar je was weer te voorbarig geweest, we vierden feest omdat ik toen net was jarig geweest.
Het is nu tijd om wat aandacht te besteden aan actuele problemen mathematisch beschreven.
Over wat er onder Marokkanen hier leeft.
Onterecht worden we gehaat en gevreesd.
De krant speelt er op in en met name tv maar dat jij er aan mee deed verbaast me nog steeds.
Ik ben aardig op dreef en als ik eenmaal begin ouwe moet niemand me stoppen want ik kan me niet meer inhouden.
Wat ik zeg klinkt misschien eenvoudig maar ze kijken me aan alsof ik vloog in de Twin Towers.
We kwamen hier als gastarbeiders.
On the downlow wat goede hash-verspreiders.
Ik weet nog hoe ze me noemden vroeger, ik was wat kleiner; kutmarokkaan, dat is wat ze zeiden.

Refrein

Lijkt erop dat we weer verder kunnen, dj Mass laat de track verder drummen.
Grondleggers van de wis- en sterrenkunde, wie zegt dat Marokkanen niet werken kunnen.
Vooroordelen ik hoor ze velen. Ik wil er wat van zeggen door wat met woorden te spelen.
Raymzter is een poëet die behoorlijk kan spreken.
Net als Mohammed de profeet, dit behoor je te weten.
Je hoorde me zeker, Ik ben door aan breken.
Niet dat ik verwacht dat je weet wie ik ben.
Shit ik ben een mens.
God weet wie ik ben.
En ik ben net zo Marokkaans als dat ik Nederlands ben.
Ook al eet je bloemkool je weet we doen zo. Sellen je wat hash maar het is eigenlijk schoenzool.
Doe die dingen totdat ik wat poen zie.
Woorden vallen zwaarder dan die van El Moumni.
Maar jullie halen alleen de negatieve zinnen eruit bang als je een keer op wat diepere dingen stuit.
Want dan blijkt het beeld van de stereotype niet juist en zie je het liefst dat ik verhuis.
En dat is tragisch ook al spreek ik geen arabisch, het ritme doet het werk voor me shit is magisch.
En je hoort het werkt goed schijn als de ster die je bent op dit culturele erfgoed.

Refrein

Shit als dit kan mijn dag bederven als ik langs een vrouw loop en ik zie haar d'r tas verbergen.
Maar mijn vader had het vast nog erger, hij was een Berber; een gast uit de bergen.
Maar ik ben hier geboren dat kan je vast aan me horen.
Je kijkt me vies aan van achter en eerlijk van voren.
Mijn eerlijke woorden doen zeer aan je oren.
Met zo'n mentaliteit gaat de wereld verloren.
Dus zal ik doorgaan of zal ik kappen ermee.
Ik bedoel met elke boot komen er wel een paar ratten mee.
Wil je wat kennis neem dat dan maar mee.
Best wel dapper van Ray want ik zag echt geen een persoon proberen Marokkanen wat beter te profileren.
Liever zie je ze ons arresteren.
Dus ik kwam om jullie dames en heren te leren niet iedereen over één kam te scheren .



Ok, hij generaliseert een beetje. Maar hij heeft wel een punt.. En dus vind ik het erg goed dat hij dit lied heeft geschreven En wie weet bedoelt hij met ZE wel de mensen die de Marokkanen dus zwart maken.. En NIET de hele bevolking. In ieder geval, ik vind de tekst .
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 15:58
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
Joostje schreef:
op zich wel aardige tekst, alleen hij generaliseert zo erg over autochtonen
Kan ook bedoeld zijn om te provoceren. En blijkbaar worden daar een behoorlijk aantal sukkels door geraakt. Geweldig
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 16:14
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Uiteraard heeft ie een punt en uiteraard staat ‘ze’ voor een ieder die generaliseert, maar mijn punt is meer dat ten eerste iedereen generaliseert en ten tweede vind ik het vrij zielig om altijd maar die rol als slachtoffer op te zoeken.
Er zijn tientallen groeperingen die last hebben van stigmatiseringen en op zich is dat ook helemaal niet onlogisch.
Als ik naar het nummer luister krijg ik het idee dat de zanger/rapper wil zeggen: ‘Ze moeten altijd en alleen ons hebben!’
Terwijl ‘ze’ elke groep moeten hebben die veel negatief in het nieuws komen.
Of brengt de zwerver Lappen Leo straks ook een liedje uit of zingt Johnny Karavaan straks een duet uit met Frans Bauer over z’n verroeste Volkswagen Vento?

Is provocatie trouwens niet strafbaar?
Volgens mij zijn er ook groeperingen die zwart worden gemaakt als ze provoceren, maar dan levert het niet alleen negatieve publiciteit op.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 16:29
Miss_Maroc
Miss_Maroc is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Kan ook bedoeld zijn om te provoceren. En blijkbaar worden daar een behoorlijk aantal sukkels door geraakt. Geweldig
Na al die zwakzinnige reacties kan ik met deze reactie tenminste wat.. Je toverde een glimlach op mijn gezicht
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 16:50
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Kan ook bedoeld zijn om te provoceren. En blijkbaar worden daar een behoorlijk aantal sukkels door geraakt. Geweldig
Ik wordt er niet door geraakt, maar ik hoop niet dat dit nummer als doel heeft meer begrip te kweken, het werkt nl. compleet averechts.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 16:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Myself! schreef:

En wie weet bedoelt hij met ZE wel de mensen die de Marokkanen dus zwart maken.. En NIET de hele bevolking.
Die opmerking slaat natuurlijk nergens op... Het gaat er juist om dat je zegt wat je bedoelt en niet voor het gemak maar even een hele bevolkingsgroep noemt en vervolgens de opvatting maar overlaat aan de lezer/luisteraar. Dat is nou júist waar die rapper zich toch zo aan ergert en verandering in wilt brengen??
Dan kan je ook zeggen: Misschien bedoelde Rob Oudkerk met zijn opmerking ook alleen maar de marokkanen die crimineel zijn

En natuurlijk staat er nooit in een kop 'Marokkaan berooft bank'. Nee d'r staat verder in 't bericht wel dat de persoon Marokkaans is. Maar als ik in Marokko een bankoverval pleeg, zal d'r toch ook in staan dat ik Nederlandse ben? En ook als ik daar geboren ben, zullen ze d'r nog bij vermelden dat ik eigenlijk Nederlands ben....
Lijkt me niet zo raar. Elke keer dat d'r in Marokko niet bij staat welke nationaliteit de persoon had, is het een Marokkaan geweest. Zo ook in Nederland: Elke keer dat er niet bij staat welke nationaliteit de persoon had, is het een Nederlander geweest.

Vind 't overigens een klote nummer, 't is niet om aan te horen.
Maar goed, smaken verschillen (gelukkig )
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2002, 16:56
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Miss_Maroc schreef:
Na al die zwakzinnige reacties kan ik met deze reactie tenminste wat.. Je toverde een glimlach op mijn gezicht
Goh, dus als je dit een pot-ketel nummer vindt, ben je een zwakzinnige? Hoezo "Ik bevestig de vooroordelen"...
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 16:57
Locoboy
Avatar van Locoboy
Locoboy is offline
hoe zou de marocaanse gemeenschap hebben gereageerd als een blanke nederlander dit had gezongen???
__________________
Visit: www.kickerz.nl (and join our board!)
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 17:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
AGH schreef:
Uiteraard heeft ie een punt en uiteraard staat ‘ze’ voor een ieder die generaliseert, maar mijn punt is meer dat ten eerste iedereen generaliseert en ten tweede vind ik het vrij zielig om altijd maar die rol als slachtoffer op te zoeken.
1) Dat betekend toch niet dat je er niet over mag praten? Het beeld dat gecreerd wordt is dat iedere allochtoon een crimineel is en ook op die manier behandeld wordt. Dat is een maatschappelijk probleem dat alleen maar erger lijkt te worden. Mensen worden behandeld naar aanleiding van een generalisatie. Voorbeeld 1: dat de politie 6 keer langs rijdt en kijkt of je niks uitspookt. Voorbeeld 2: er was 2 maanden geleden een documentaire over Marokkaanse jongeren die uit wilden gaan in Utrecht. Werden overal geweigerd zonder gegronde rede. Voorbeeld 3: taxi's in Groningen. En dat is iets heel anders dan dat er over je gegeneraliseerd wordt; er wordt ook naar gehandeld en dat terwijl je daarmee flink wat onschuldige mensen pakt. Ik vraag me bovendien af of je daarmee niet verder in de put zakt ipv. eruit te komen. Dit kan integratie toch niet goed doen man? En dit alles ter discussie stellen vind ik een goede zaak. Het zet mensen aan het denken.
2) Autochtonen zeuren toch ook over criminaliteit? Daar zetten zij zichzelf toch ook in de slachtofferrol?

Citaat:
Er zijn tientallen groeperingen die last hebben van stigmatiseringen en op zich is dat ook helemaal niet onlogisch.
Tijd om voor ze op te komen. Ook dat zijn mensen die eerlijk en gelijk behandeld dienen te worden.

Citaat:
Als ik naar het nummer luister krijg ik het idee dat de zanger/rapper wil zeggen: ‘Ze moeten altijd en alleen ons hebben!’
Terwijl ‘ze’ elke groep moeten hebben die veel negatief in het nieuws komen.
Zou ik wel dom vinden. Daarmee wek je geen sympathie. Ik denk eerder dat hij een maatschappelijk probleem aan bod wilde stellen. En dan zeggen dat dit geen inhoud heeft. Nou ik vind van wel hoor! Wat voor discussie kan er nou ontstaan uit het-zoveelste-depri-rock-liedje of het-zoveelste-tranceplaatje-van-het-jaar. Dit heeft m.i. stukken meer inhoud. Ook meer dan gangster-rap.

Citaat:
Of brengt de zwerver Lappen Leo straks ook een liedje uit of zingt Johnny Karavaan straks een duet uit met Frans Bauer over z’n verroeste Volkswagen Vento?
Och, liever dat er wat meer diversiteit in die top-huppeldepup-van-wij-schrijven-de-maatschappij-wel-ff-voor-wat-populair-is.

Het laatste voorbeeld zou ik denk ik smakelijk over kunnen lachen

Citaat:
Is provocatie trouwens niet strafbaar?
Volgens mij zijn er ook groeperingen die zwart worden gemaakt als ze provoceren, maar dan levert het niet alleen negatieve publiciteit op.
Volgens mij levert het in dit geval niet alleen negatieve publiciteit op.
Provoceren kan soms strafbaar zijn ja. Je gaat nl. over het randje van wat-wel-mag-en-wat-niet.
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 19:09
Memphis Man
Memphis Man is offline
Citaat:
Chimera schreef:
Ik heb ook liever geen criminelen in m'n kennissenkring, dus dat zegt bijzonder weinig.
Niet waar; van de Marokkanen die ik ben tegengekomen in mijn leven (en die ik enigzins heb leren kennen, anders weet je niet of iemand inderdaad een dief is ofzo) is er geen één crimineel gebleken. Hoezo zou dat weinig zeggen?
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 19:17
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Niet waar; van de Marokkanen die ik ben tegengekomen in mijn leven (en die ik enigzins heb leren kennen, anders weet je niet of iemand inderdaad een dief is ofzo) is er geen één crimineel gebleken. Hoezo zou dat weinig zeggen?
Omdat niks erop wijst dat dit een representatieve groep betreft.
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 19:18
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Niet waar; van de Marokkanen die ik ben tegengekomen in mijn leven (en die ik enigzins heb leren kennen, anders weet je niet of iemand inderdaad een dief is ofzo) is er geen één crimineel gebleken. Hoezo zou dat weinig zeggen?
omdat wij mss niet weten hoeveel marokkanen jij bent tegen gekomen in je leven...?

dan kan ik dat ook wel zeggen... tja, ken ook maar twee marokkanen écht goed.
die zijn ook beiden niet crimineel...
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 20:37
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ik weet niet hoor, maar de tekst: Zij die ons zwart willen maken willen ons zwartmaken is nogal zinloos. Dus moet er iets anders bedoelt worden met zij -> generalisatie. Wat niet wegneemt dat er veel meer over allochtonen word gegeneraliseerd
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 21:09
Sithan
Sithan is offline
't gaat al fout bij het idee dat ze zich aangesproken voelen als Marokkanen, als ze zich nou eens gewoon Nederlands voelen
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 21:12
Sithan
Sithan is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Niet waar; van de Marokkanen die ik ben tegengekomen in mijn leven (en die ik enigzins heb leren kennen, anders weet je niet of iemand inderdaad een dief is ofzo) is er geen één crimineel gebleken. Hoezo zou dat weinig zeggen?
Omdat een steekproef uit jouw omgeving geen idee geeft van de rest van de 'populatie' omdat je wellicht juist niet-criminele vrienden uitzoekt...
en als ik zelf dus met alleen maar criminele marrokanen omga zou ik van jou mogen concluderen dat elke marokkaan crimineel is...
__________________
Twee gekken die zeiden: "Wij 3-en, zijn alle 4 een soort van genieën"- spreek wartaal, doe raar - Iets geks geen bezwaar - Geniale fantasmagorieën -
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 22:43
Memphis Man
Memphis Man is offline
Citaat:
Sithan schreef:
Omdat een steekproef uit jouw omgeving geen idee geeft van de rest van de 'populatie' omdat je wellicht juist niet-criminele vrienden uitzoekt...
en als ik zelf dus met alleen maar criminele marrokanen omga zou ik van jou mogen concluderen dat elke marokkaan crimineel is...
Volgens mijn conclusie is het in ieder geval onmogelijk om te stellen dat ALLE Marokkanen crimineel zijn. En natuurlijk is het ook onmogelijk om te stellen dat alle Marokkanen niet crimineel zijn, dat is ook waar.
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Met citaat reageren
Oud 23-10-2002, 22:44
Memphis Man
Memphis Man is offline
Citaat:
Vincent Vega schreef:
Omdat niks erop wijst dat dit een representatieve groep betreft.
Wat is dan wel "een representatieve groep"??! Die Marokkaan die jou lastig valt is wellicht ook niet representatief.
__________________
Elvis Presley: Idool Billy Gilman: Sexsymbool :D
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-10-2002, 22:55
Verwijderd
Waarom wordt de Rapscene zo verneukd door een zo'n gast

Hiphop rulezz tha planet
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 01:01
Vincent Vega
Vincent Vega is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Wat is dan wel "een representatieve groep"??! Die Marokkaan die jou lastig valt is wellicht ook niet representatief.
Uh, je hoort mij niks zeggen over Marokkanen. Ik zeg alleen maar dat het net zo fout is om te stellen dat Marokkanen deugen "omdat alle Marokkanen die ik ken niet crimineel zijn" dan het fout is om te zeggen dat alle Marokkanen kut-Marokkanen zijn omdat "ik altijd word lastig gevallen door Marokkanen".
__________________
plop
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 08:50
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:
Wat is dan wel "een representatieve groep"??! Die Marokkaan die jou lastig valt is wellicht ook niet representatief.
Tuurlijk niet, maar het is dus wel bekend dat iets van 80% van de misdaden gepleegd zijn door allochtonen, waarvan weer een erg groot deel marokkaan is. Daarom intereseert het me vrij weinig dat jij toevallig twee niet criminele marokkanen kent, jij stapt niet op zo'n hanggroepje af met het idee daarmee vriendjes te worden.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 12:16
S.C. Feijenoord
S.C. Feijenoord is offline
Citaat:
dystopia schreef:
1) Dat betekend toch niet dat je er niet over mag praten? Het beeld dat gecreerd wordt is dat iedere allochtoon een crimineel is en ook op die manier behandeld wordt. Dat is een maatschappelijk probleem dat alleen maar erger lijkt te worden. Mensen worden behandeld naar aanleiding van een generalisatie. Voorbeeld 1: dat de politie 6 keer langs rijdt en kijkt of je niks uitspookt. Voorbeeld 2: er was 2 maanden geleden een documentaire over Marokkaanse jongeren die uit wilden gaan in Utrecht. Werden overal geweigerd zonder gegronde rede. Voorbeeld 3: taxi's in Groningen. En dat is iets heel anders dan dat er over je gegeneraliseerd wordt; er wordt ook naar gehandeld en dat terwijl je daarmee flink wat onschuldige mensen pakt. Ik vraag me bovendien af of je daarmee niet verder in de put zakt ipv. eruit te komen. Dit kan integratie toch niet goed doen man? En dit alles ter discussie stellen vind ik een goede zaak. Het zet mensen aan het denken.

mmm ik ken nog zo groep die behandelt wordt naar aanleiding van generalisatie, maar als deze groep van zich (wil) laat horen dmv 'vreedzaam' protest, dan wordt er of GEEN toestemming geven of als het doorgang vindt dan worden ze nog bestempeld als Hooligans.
Uiteraard doel ik op voetbalsupporters. Niemand in Nederland die zich daar druk over maakt, maar zodra het woord Marokkanen valt dan staat iedereen de moraalridder te spelen....

Laatst gewijzigd op 25-10-2002 om 10:47.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 13:57
Maurice
Avatar van Maurice
Maurice is offline
wat voor nationaliteit hadden die zinloos-geweld-plegers in venlo?
__________________
they really got us by the nezmins
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 14:30
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
morris schreef:
wat voor nationaliteit hadden die zinloos-geweld-plegers in venlo?
Een Nederlander, een Marrokaan.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 15:00
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Kan ook bedoeld zijn om te provoceren. En blijkbaar worden daar een behoorlijk aantal sukkels door geraakt. Geweldig
de brutaliteit van buitenlanders begint anders aardig te ergeren; als het ze hier niet bevalt rotten ze maar op
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 21:39
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Memphis Man schreef:

Van alle Marokkanen die ik ken is er geen één crimineel.
Ik woon in Rotterdam en de meeste mensen die ik ke zijn dus Rotterdammers. Niemand die ik ken is crimineel, Niemand die ik ken is junk. Niemand die ik ken speelt bij Feyenoord. En van de mensen die ik goed ken is er geen één Marokkaan. Dat wil toch ook niet zeggen dat er in Rotterdam geen criminelen, junks, Feyenoordspelers en Marokkanen zijn?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2002, 23:38
Rollo Tomasi
Avatar van Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
BARON schreef:
de brutaliteit van buitenlanders begint anders aardig te ergeren; als het ze hier niet bevalt rotten ze maar op
Dus? Ik erger me ook aan jouw brutaliteit, maar dan ga ik toch ook niet roepen dat je maar moet oprotten? Grow up. Bovendien heeft Raymzter de Nederlandse nationaliteit als ik me niet vergis, dus er valt weinig op te rotten.
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 14:26
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
dystopia schreef:
1) Dat betekend toch niet dat je er niet over mag praten? Het beeld dat gecreerd wordt is dat iedere allochtoon een crimineel is en ook op die manier behandeld wordt. Dat is een maatschappelijk probleem dat alleen maar erger lijkt te worden. Mensen worden behandeld naar aanleiding van een generalisatie. Voorbeeld 1: dat de politie 6 keer langs rijdt en kijkt of je niks uitspookt. Voorbeeld 2: er was 2 maanden geleden een documentaire over Marokkaanse jongeren die uit wilden gaan in Utrecht. Werden overal geweigerd zonder gegronde rede. Voorbeeld 3: taxi's in Groningen. En dat is iets heel anders dan dat er over je gegeneraliseerd wordt; er wordt ook naar gehandeld en dat terwijl je daarmee flink wat onschuldige mensen pakt. Ik vraag me bovendien af of je daarmee niet verder in de put zakt ipv. eruit te komen. Dit kan integratie toch niet goed doen man? En dit alles ter discussie stellen vind ik een goede zaak. Het zet mensen aan het denken.

Ben jij ooit in utrecht geweest ik denk t niet ik zal even een verhaaltje vertellen.
Ik kom uit leiden marokanen worden gewoon overal binnen gelaten,de meeste kunnen zich gedragen.
Ging ik vorrig jaar op koningine dag naar utrecht met m'n vrienden.
Kwamen we daar aan 6 meisjes waren aangerand, een bar was gesloten om dat uitsmijters bang waren geworden door bedreigingen van marokaanse jongeren.
Deze bar is helemaal gesloten om dat de eigenaar het niet meer aandurfde om nog open te blijven.
Nog al logisch dat groepjes marokanen niet meer naar binnen mogen.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 18:08
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
ESCO schreef:
Ben jij ooit in utrecht geweest ik denk t niet ik zal even een verhaaltje vertellen.
Ja hoor, meerdere malen in Utrecht geweest. Dat kunnen meerdere forummers hier ook bevestigen

Citaat:
Ik kom uit leiden marokanen worden gewoon overal binnen gelaten,de meeste kunnen zich gedragen.
Ging ik vorrig jaar op koningine dag naar utrecht met m'n vrienden.
Kwamen we daar aan 6 meisjes waren aangerand, een bar was gesloten om dat uitsmijters bang waren geworden door bedreigingen van marokaanse jongeren.
Deze bar is helemaal gesloten om dat de eigenaar het niet meer aandurfde om nog open te blijven.
Nog al logisch dat groepjes marokanen niet meer naar binnen mogen.
Er zijn vast ook wel Nederlanders die zoiets doen. Daarnaast vind ik het fout om omdat enkele Marokkanen zich niet gedragen, complete groepen op nationaliteit of huidskleur te weigeren.

Om even een tegenvoorbeeld te geven: je kent vast Salou wel. Af en toe hoor je op het nieuws dat Nederlandse jongeren zich daar niet gedragen. Dat betekend nog niet dat elke Nederlander zich misdraagt noch iedereen met een blanke huidskleur. Dan is het toch fout om elke Nederlander of iedereen met een blanke huidskleur de toegang tot de disco te weigeren? Dat is toch oneerlijk tegenover degene die zich wel gedragen?
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 18:44
ESCO
Avatar van ESCO
ESCO is offline
Citaat:
Om even een tegenvoorbeeld te geven: je kent vast Salou wel. Af en toe hoor je op het nieuws dat Nederlandse jongeren zich daar niet gedragen. Dat betekend nog niet dat elke Nederlander zich misdraagt noch iedereen met een blanke huidskleur. Dan is het toch fout om elke Nederlander of iedereen met een blanke huidskleur de toegang tot de disco te weigeren? Dat is toch oneerlijk tegenover degene die zich wel gedragen?
Klopt ik het vind goed van de spaanse politie dat ze hard optreden zo hoord t, moet de nederlandse politie ook doen.
Als ze in de plaats niet met een groepje komen, komen ze met 80% wel binnen in een discotheek.
Komt zo vaak voor dat nederlandse groepen niet binnenkomen omdat ze bezopen zijn.
Dus ze moeten niet meteen gaan huilen, ik ben zelf zo vaak niet binnen gelaten omdat ik een halfbloed ben.
Als ik ergens niet binnenkom ga ik gewoon ergens anders naartoe.
__________________
110% ANTI Pharell Williams & Kayne West
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 19:25
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Citaat:
dystopia schreef:
[B]1) Dat betekend toch niet dat je er niet over mag praten? Het beeld dat gecreerd wordt is dat iedere allochtoon een crimineel is en ook op die manier behandeld wordt. Dat is een maatschappelijk probleem dat alleen maar erger lijkt te worden. Mensen worden behandeld naar aanleiding van een generalisatie. Voorbeeld 1: dat de politie 6 keer langs rijdt en kijkt of je niks uitspookt. Voorbeeld 2: er was 2 maanden geleden een documentaire over Marokkaanse jongeren die uit wilden gaan in Utrecht. Werden overal geweigerd zonder gegronde rede. Voorbeeld 3: taxi's in Groningen. En dat is iets heel anders dan dat er over je gegeneraliseerd wordt; er wordt ook naar gehandeld en dat terwijl je daarmee flink wat onschuldige mensen pakt. Ik vraag me bovendien af of je daarmee niet verder in de put zakt ipv. eruit te komen. Dit kan integratie toch niet goed doen man? En dit alles ter discussie stellen vind ik een goede zaak. Het zet mensen aan het denken.
Tja, taxichauffers in Groningen. Ik kan je ook nog wel een leuk verhaal vertellen over een Marokkaanse taxichauffeur uit Groningen. Doe ik wel als ik later profvoetballer ben, dan mag je boeken schrijven.
Het deurbeleid in Utrecht ken ik niet, de enige keer dat ik daar geweigerd ben was toen ik 16 was in Seven in wilde. Ik ben geen 16 meer en volgens mij bestaat Seven ook allang niet meer, maar ik kan me voorstellen dat Marokkanen daar problemen hebben.
Net zoals Nederlanders problemen hebben om bepaalde tenten in te komen. Ik behoor ook niet tot de juiste doelgroep als ik een café in wil waar 60 Turken een beetje trendy staan te doen en meisjes van 14 verliefd worden. Op zich niet erg natuurlijk, maar in deze kwestie gaat het om de weigering.
Ook weer het ontbreken van de nuance, gaat diezelfde cameraploeg een keer met mij mee stappen in Apeldoorn?
Voorbij rijdende politie kan heel provocerend werken inderdaad, maar dat gebeurt niet alleen bij Marokkanen. Dat gebeurd nu eenmaal bij elke groep die samenschoolt, dat Marokkanen veel in groepen opereren is dan een 2e.
Als Nederlander hoef je ook niet met 6 man rondom een auto te gaan staan, want dan vraagt het hele politiekorps rondom de betreffende gemeente zich ook meteen af welke voetbalwedstrijd gespeeld gaat worden.
Het is natuurlijk logisch dat Marokkanen meer last ondervinden van dit soort geintjes, maar als je het heel realistisch bekijkt zouden ook hockeysupporters die op weg zijn naar HGC-uit die problemen moeten hebben. Mensen zijn nu eenmaal bang voor de massa en grote groepen vormen klaarblijkelijk dan een gevaar.

2) Autochtonen zeuren toch ook over criminaliteit? Daar zetten zij zichzelf toch ook in de slachtofferrol?
Ben ik met je eens, maar dat zijn ook vaak mensen die alle negatieve krantenknipsels geloven zonder dat ze er zelf ooit mee te maken hebben gehad.
Mensen die ook snel graag het ‘ow, dat zullen wel weer….’ met beide handen aanpakken.
Wat je 1e punt ben ik het grotendeels met je eens. Het ter discussie stellen is inderdaad goed, maar een relativering is natuurlijk ook nooit weg.
Onmiskenbaar feit is gewoon dat er Marokkanen zijn die voor problemen zorgen, onmiskenbaar feit is ook dat er talloze Nederlanders zijn die voor problemen zorgen.
Ik mis de nuance nog wat in het nummer, waardoor de tekst op mij een stuk romantischer overkomt dan de werkelijkheid in feite is.
Kom ik meteen aan bij je punt over muziek. Natuurlijk is alles beter dan een ‘ik hou van jouhou’ van Daan Schuurmans, Ties, Flupke, DJ Barn-man of weet ik veel wie.
Ook al vind ik het een vrij hoog gangster-rap gehalte (de ‘bikini-babes’ zijn vervangen door buikdanseressen en gastacteur Dr. Dre heeft plaatsgemaakt door ex-hakkuhbar) het is inderdaad iets anders. Ook de controverse is een stuk hoger dan de liefde die Westlife heeft voor het lieve meisje met de mooie ogen in haar leuke kleertjes.
Inhoud heeft het nummer zeker weten wel, maar niet altijd geheel realistisch bekeken.
Iedereen kijkt door een roze bril en soms ben ik ook nog steeds van mening dat jongens van 20 met kort bruin haar en blauwe ogen bewust worden geweigerd bij uitgaanscentra en andere horecagelegenheden.
Het is natuurlijk ontzettend vervelend dat Raymtzer een jeugdtrauma heeft omdat leeftijdsgenootjes hem een kut Marokkaan noemden, er zijn ook jongetjes wiens papa keurig netjes VVD stemde die een trauma hebben opgelopen omdat ze niet die mooie BMW-hoepel kregen toen het buurjongetje een nieuwe tol had.
Met andere woorden, ik ben ook wel eens kanker kaaskop genoemd.
En ze hadden gedeeltelijk gelijk. Ik ben ook een kaaskop, natuurlijk ben ik een kaaskop.
Raymtzer wordt vies aangekeken, dat probleem heb ik ook wel eens en ik vind het nog hinderlijker als ze verlekkerd naar m’n vriendin kijken.
Raymtzer heeft zowel gelijk als ongelijk. Hij zit waarschijnlijk niet fout, net zoals talloze andere Marokkaanse jongeren. Het punt zit ‘em in de groep die wél fout is en die rotte plek zorgt voor de stigmatisering. Tijd om door Nederlanders met een nuance te komen.
Maar ook tijd om voor Marokkanen met een nuance te komen en niet een nummer schrijven wat alleen negatief is. Ik heb Raymtzer bijvoorbeeld niet horen roepen dat het ook wel eens wil gebeuren dat hij te maken krijgt met sympathieke Nederlanders.

[QUOTE]dystopia schreef:
[B]Tijd om voor ze op te komen. Ook dat zijn mensen die eerlijk en gelijk behandeld dienen te worden.[B]
Tijd voor nuances in o.a. de media.
Probleem is dat er niemand is die voor deze groepen op wil komen, omdat deze een verkeerde naam hebben. Ondanks dat je in het verleden verkeerde dingen gedaan hebt, kun je daarna natuurlijk heel gemakkelijk onterecht opgepakt worden en probeer dan maar eens jouw woord tegen die van de politie uit te spreken.
En niemand die je verhaal zal geloven, omdat er constant eenzijdige berichtgeving is.

Citaat:
dystopia schreef:
Volgens mij levert het in dit geval niet alleen negatieve publiciteit op.
Provoceren kan soms strafbaar zijn ja. Je gaat nl. over het randje van wat-wel-mag-en-wat-niet.
Om eerlijk te zijn vind ik het provoceren van Raymtzer niet eens provoceren, mocht dit wel zo zijn dan vind ik het erg sneu. Mocht dit wel zo zijn dan betekend dat gewoon 3 jaar stadionverbod plus 450 euro boete, toch?
Of dan toch maar niet?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2002, 19:30
AGH
Avatar van AGH
AGH is offline
Citaat:
dystopia schreef:
Om even een tegenvoorbeeld te geven: je kent vast Salou wel. Af en toe hoor je op het nieuws dat Nederlandse jongeren zich daar niet gedragen. Dat betekend nog niet dat elke Nederlander zich misdraagt noch iedereen met een blanke huidskleur. Dan is het toch fout om elke Nederlander of iedereen met een blanke huidskleur de toegang tot de disco te weigeren? Dat is toch oneerlijk tegenover degene die zich wel gedragen?
In Salou en Lloret worden ook Nederlanders geweigerd hoor, gewoon omdat je Nederlander bent.
Inderdaad wat ESCO zegt, niet met groepen komen dan zal het hoogstwaarschijnlijk wel lukken.
En hoe selectief is de politie in Spanje?
In ruil voor hasj kun je daar op je hotelkamer blijven als je eruit geschopt wordt en als je daar slaags raakt met Spanjaarden moet jij eens kijken welke kant de politie kiest.
En of het beleid er zo hard is weet ik niet. Als je kunt kiezen tussen wat klappen met wapenstok of een hoge geldboete met maandenlange procedures weet ik eerlijk gezegd wel welke optie ik zou kiezen.

Oplossing van ESCO wat deurbeleid is ook heel verstandig.
Als ik geweigerd wordt in een café dan wil ik liever ook niet naar dat café toe. Het is graag of niet en overal kan het gezellig worden met de juiste mensen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Een op de drie moslims wil weg uit Nederland om Wilders
Verwijderd
442 14-09-2009 07:52
Liefde & Relatie Gabber of marokkaan?
Terreur Teef
9 02-03-2009 19:51
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ongeregeldheden bij 'Shouf shouf habibi'
Plusmarktboy
178 07-02-2004 21:33
Verhalen & Gedichten Die Arme Marokkanen
klootzak2001
10 06-11-2002 17:27
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap PvdA voorman Rob Oudkerk spreekt van 'kut-Marokkanen'
Vincent Vega
1 19-03-2002 18:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:20.