Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-11-2004, 19:01
Jannemann
Een race auto van 600 kg rijdt met 220 km/h richting een bocht, de bocht is 1/7de deel van een cirkel met straal 200. Het oppervlak wordt met een hoek van 32 graden vanuit het midden van de cirkel verhoogd.

- waarom hoeft de auto niet te sturen als hij een bepaalde snelheid rijdt?
- hoe hard moet de auto rijden als hij zo weinig mogelijk wrijving wil hebben in de bocht
- wat is de maximum en minimum snelheid van de auto als de static friciton coefficient 0,4 is

Om de auto te stabiliseren heeft hij een soort vleugels, waardoor er een kracht ontstaat die de auto tegen het wegdek drukt, voor deze kracht geldt: F=c*v²
- De auto gaat slippen bij 236 km/h wat is c?
- vanwege deze kracht kunnen race auto's over het plafond rijden, wat is hiervoor de minimale snelheid?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-11-2004, 18:46
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
- waarom hoeft de auto niet te sturen als hij een bepaalde snelheid rijdt?

Zo gauw de auto de helling op rijdt, zal de normaalkracht schuin naar boven gericht zijn (hij staat immers loodrecht op de helling). Als je deze dan ontbindt in componenten langs twee assen, waarbij de zwaartekracht op de y-as ligt en in de oorsprong aangrijpt, dan krijg je een y-component Fn,y die even groot is als maar tegengesteld aan de zwaartekracht (in verticale richting is er immers geen versnelling). Daarnaast krijg je een x-component Fn,x die naar het middelpunt van de bocht wijst. Deze component is dus de resultante en is op te vatten als de middelpuntzoekende kracht Fmpz. De auto krijgt dus zonder te sturen een middelpuntzoekende versnelling ampz.

Mjah aan de rest van de vragen te zien had je dit best zelf geweten, maar ik vind t leuk om zulke dingen uit te leggen

-hoe hard moet de auto rijden als hij zo weinig mogelijk wrijving wil hebben in de bocht

Volgens mij moet Fmpz dan alleen door Fn en Fz geleverd worden, zoals in het voorbeeld boven. Rijdt de auto langzamer, dan zal Fmpz kleiner zijn en dat kan verklaard worden door een wrijvingskracht. Rijdt hij sneller, dan zal Fmpz groter zijn, dus dan moet de wrijving de andere kant op gericht zijn, oftewel: de auto vliegt uit de bocht. Dus:

Fny = Fz = mg
Fmpz = Fnx = Fny * tan alpha = mg * tan alpha = m*v^2 / r
--> g*tan alpha = v^2 / r
v = sqrt (gr*tan alpha) = sqrt (9,81*200*tan 32) = 35 m/s = 126 km/h

Ik weet niet zeker of dat klopt, mijn schoolexamen mechanica 2 is pas eind januari

Laatst gewijzigd op 20-11-2004 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:05
Jannemann
mjah, zover was ik ook ongeveer gekomen, maar die andere vragen....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eerste verhaal..
curiously106
5 19-11-2007 22:57
Vrije tijd [F1] GP van Italië
Sandersss
41 10-09-2006 16:20
Games [MMORPG] Auto Assault.
Koning
14 21-07-2006 12:42
Films, TV & Radio Peking express
Shadina
500 16-05-2004 00:05
Vrije tijd F1-regelementen na twee races weer verandert?! :?
voetbalfanaat
9 01-04-2003 10:41
De Kantine hoezo? gevaar?
DarkPino
36 07-02-2003 12:20


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:01.