Oud 05-04-2005, 18:37
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
ik heb op de havo gezeten en vond het daar eigenlijk super leuk!! maar ik zat daar eigenlijk omdat tot en met de derde de stof mij totaal niet interesseerde. Toen ik er in de vierde achter kwam dat ik eigenlijk wel graag naar de universiteit wou ben ik gaan uitzoeken wat de mogelijkheden waren. Het jaar er op zat ik op 5 vwo, als het een beetje mee zit ga ik dit jaar mijn vwo papiertje ophalen. Maar het was een behoorlijke schok voor mij toen ik voor het eerst in die vwo klas zat, veel minder sfeer in de klas!! eng gewoon!!! Het went na een tijdje wel in zo'n vwo-klas, maar de meeste van mijn vrienden komen echt van de havo!! (daar liggen toch mijn roots he??)

HEt was in het begin best klote op het vwo, maar ik ga straks wel lekker een opleiding doen die ik leuk vindt

het was het 100% waard!!
(tenminste, zolang ik mezelf niet al te vwo'erig ga gedragen )
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Advertentie
Oud 05-04-2005, 20:02
herbalpower
Avatar van herbalpower
herbalpower is offline
Dat die VMBO'ers meer praktijk gericht zijn dat klopt wel. Maar als ik zie wat ze aan praktijk hebben geleerd in twee jaar praktijkvakken dan is dat toch bitter weinig.
Ik kan een beetje handige VWO'er of Havist de praktijk van het VMBO in een dikke maand leren + alle theorie.

Het praktisch niveau van de kader en de basis is vreselijk laag en de theorie is bitter weinig.

Als leerlingen een electriciteitschema in elkaar moeten zetten en ze kunnen maar een stap per keer onthouden dan schiet dat niet echt op als je een klas van zestien man hebt.

Ik heb laats 50 minuten met een leerling 1 op 1 geoefend om 15 makkelijke economische termen te leren en dat lukte nog niet.

Sociaal gezien zijn de meeste erg zwak en kinderachtig.
Waarom altijd foute vriendjes en daarna bedreigd worden, je hebt nog nooit zoveel meisjes en jongens van veertien met zoveel problemen.

Het verschil tussen het VMBO en het VWO wordt steed groter.
De kader de basis stellen ten opzichte van het oude VBO en MAVO niet meer veel voor.

Lerarenopleiding.
__________________
ik zit op dit forum met de intentie een bekende nederlander te worden
Oud 05-04-2005, 22:16
melliejgurl
Avatar van melliejgurl
melliejgurl is offline
Citaat:
Ik kan een beetje handige VWO'er of Havist de praktijk van het VMBO in een dikke maand leren + alle theorie.
Ik wens je succes
__________________
I wanna find something I’ve wanted all along.. Somewhere I belong..
Oud 05-04-2005, 23:04
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
bij ons zit de vmbo op een ander gebouw dan havo en vwo. Daardoor wordt het verschil denk ik nog groter, en ik moet ook eerlijk zeggen, dat ik er niet aan moet denken om naar 'het andere gebouw' te moeten. Om een of andere reden zijn kinderen op het vmbo makkelijker te beïnvloeden en hebben ook vaker problemen. Dat maakt de sfeer er denk ik niet prettiger op...
__________________
ego quoque nescio quid hic scriptum est
Oud 05-04-2005, 23:24
LB06
LB06 is offline
Beetje rare stelling. Hoe intelligent of dom je bent heeft weinig te maken met motivatie. Motivatie varieert hevig op alle niveau's. Intelligentie, echter, in veel mindere mate. Het is gewoon een feit dat het gemiddelde IQ op het VWO hoger is dan op het VMBO. Ik ben niet van plan daar een waarde-oordeel aan te gaan verbinden.

De opmerking dat iedereen het vwo wel kan halen als hij/zij maar genoeg doet slaat nergens op. Op een gegeven moment zit je gewoon aan je max van je motivatie, of, jawel, van je intelligentie. Waar de bottleneck zit, is persoonsgebonden, maar ik weet zeker dat bij de de helft van de mensen deze lager ligt dan de benodigde 'hoeveelheid' voor het succesvol afronden van het VWO.
Oud 06-04-2005, 10:09
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 05-04-2005 @ 23:24 :
Beetje rare stelling. Hoe intelligent of dom je bent heeft weinig te maken met motivatie. Motivatie varieert hevig op alle niveau's. Intelligentie, echter, in veel mindere mate. Het is gewoon een feit dat het gemiddelde IQ op het VWO hoger is dan op het VMBO. Ik ben niet van plan daar een waarde-oordeel aan te gaan verbinden.

De opmerking dat iedereen het vwo wel kan halen als hij/zij maar genoeg doet slaat nergens op. Op een gegeven moment zit je gewoon aan je max van je motivatie, of, jawel, van je intelligentie. Waar de bottleneck zit, is persoonsgebonden, maar ik weet zeker dat bij de de helft van de mensen deze lager ligt dan de benodigde 'hoeveelheid' voor het succesvol afronden van het VWO.
Imo heeft je motivatie wel degelijk met je intelligentie te maken. Een belangrijk deel van intelligent zijn is jezelf motiveren.
Oud 06-04-2005, 10:22
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
mja, er zijn wellicht VMBO-ers die hoger kunnen (wat toch ook best wel gebeurd), zij zaten dan idd nog niet met max. inspanning (om het zo ff uit te drukken te werken) Maar er zijn gerust mensen die moeite moeten doen voor het VMBO en dus waarschijnlijk niet hoger kunnen (al helemaal geen vwo denk ik).

Ik kan het bij mezelf nagaan. Ik heb havo gedaan en met best mooie cijfers mn diploma gehaald. Mensen zeiden toen tegen mij van 'zou jij geen vwo gaan doen'. Ikzelf denk dat ik dat niet zou redden omdat ik al erg hard moest werken voor de Havo.

xxx spookie (he kruimel!? )
__________________
Dit is een coole sig.
Oud 06-04-2005, 11:06
Smobbo
Avatar van Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
herbalpower schreef op 05-04-2005 @ 20:02 :
Dat die VMBO'ers meer praktijk gericht zijn dat klopt wel. Maar als ik zie wat ze aan praktijk hebben geleerd in twee jaar praktijkvakken dan is dat toch bitter weinig.
Ik kan een beetje handige VWO'er of Havist de praktijk van het VMBO in een dikke maand leren + alle theorie.

Het praktisch niveau van de kader en de basis is vreselijk laag en de theorie is bitter weinig.

Als leerlingen een electriciteitschema in elkaar moeten zetten en ze kunnen maar een stap per keer onthouden dan schiet dat niet echt op als je een klas van zestien man hebt.

Ik heb laats 50 minuten met een leerling 1 op 1 geoefend om 15 makkelijke economische termen te leren en dat lukte nog niet.

Sociaal gezien zijn de meeste erg zwak en kinderachtig.
Waarom altijd foute vriendjes en daarna bedreigd worden, je hebt nog nooit zoveel meisjes en jongens van veertien met zoveel problemen.

Het verschil tussen het VMBO en het VWO wordt steed groter.
De kader de basis stellen ten opzichte van het oude VBO en MAVO niet meer veel voor.

Lerarenopleiding.
Offtopic: lerarenopleiding en zo slecht nederlands typen

Je overdrijft het natuurlijk wel behoorlijk door te zeggen dat je een havist of VWOer in een maand de stof, waar een VMBOer een aantal jaar over doet, kan leren. Toch is je punt wel gemaakt (ook al wel eerder in dit topic). Een VWOer kan eerder iets oppikken dan een VMBOer, dit heeft niets met praktische aanleg te maken, maar des te meer met inzicht en snel iets kunnen leren. De VMBOer is op het moment beter in praktische dingen, omdat hij zich daar gewoon meer mee bezig houdt dan een VWOer.
Wat me trouwens wel op valt is dat het verschil tussen HAVO en VWO door de meeste (mij inbegrepen) wordt verwaarloost. Toch lijkt het me heel sterk dat dit verschil er nagenoeg niet is. De voornamelijke overeenkomst is de nadruk op theorie. Een VWOer gaat echter wel een stukje dieper op de theorie in dan een havist .
__________________
WOEi !
Oud 06-04-2005, 11:21
noewkie
noewkie is offline
Ik heb me nog nooit zo geergerd terwijl ik een forum las. Een groot deel van de vwo en havo leerlinen voelen zich wel heel wat he.
Ik kan hetzelfde bereiken met mijn mavo en nu bijna mbo diploma dan iemand die een havo of een vwo diploma heeft. Het verschil is alleen dat ik er langer over doe omdat ik meer moeite heb met leren (concentratie problemen, dyslextie).

Ik vindt het dus erg jammer dat een vmbo en een mbo hier de grond in word geboord en besproken word als zijnde een minderwaardige opleiding. En helemaal de opmerking de minderwaardige banen als vuilnisman moeten ook vervult worden.

Ik ben op dit moment bezig met een mbo opleiding tot grafisch vormgever. En ik vraag me af wat er minderwaardig aan is om grafisch vormgever te zijn.
Dus alle havo en vwo studenten die vinden dat vmbo en mbo minderwaardig is aan hun eigen opleiding. SCHAAM JE DOOD Jullie zien ejzelf straks aan top functies staan. Daar zijn we lekker mee als we allemaal van die kortzichtige arrogante types aan de leiding krijgen.
Oud 06-04-2005, 12:25
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Relax, als jij echt heel goed bent, kom je heus wel aan de top. Alleen dan via een andere weg. Gewoon niks van de opmerken aantrekken. Jij weet immers beter.
__________________
Du bist ein N00b!
Oud 06-04-2005, 12:45
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 06-04-2005 @ 10:22 :
xxx spookie (he kruimel!? )
Ja!
__________________
I like my new bunny suit
Oud 06-04-2005, 12:54
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
herbalpower schreef op 05-04-2005 @ 20:02 :

Sociaal gezien zijn de meeste erg zwak en kinderachtig.
Waarom altijd foute vriendjes en daarna bedreigd worden, je hebt nog nooit zoveel meisjes en jongens van veertien met zoveel problemen.
Je generaliseert wel als de tering met dat stuk. Ik heb nog nooit iemand bedreigd, en problemen, neu, kan niet zeggen dat ik die heb... Kijk, dat jou capaciteit hoger ligt qua leren etc. is een goed ding. Maar ondangs dat mijn capaciteit minder is ben ik nie minderwaardig, terwijl jij me zo overduidelijk ziet...
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Oud 06-04-2005, 15:37
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
@noewkie: niemand zit hier vmbo af te kraken toch? men zegt de verschillen en veralgemeniseerd wat maar k'heb nog niet een keer gelezen dat iemand zei ik ga niet met vmbo om omdat ik me verheven voel. Volgens mij ben jij een goed voorbeeld van dat vmbo'ers dat onderscheid tussen niveau's maken. Als ik tegen iemand op vmbo zeg dat ik vwo doe voelen ze zich meteen aangevallen terwijl ik er ook niets aan kan doen.

(nou jah, of ik vat je post verkeerd op)

@smobbo: volgens mij is het verschil dat havo'ers sociaal sterker zijn dan vwo. Vwo weet misschien veel maar om die kennis over te brengen en je gelijk te halen gaat een havo'er beter af. Tenminste dat ervaar ik op school vaak.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Oud 06-04-2005, 16:05
Verwijderd
Citaat:
filia dei schreef op 06-04-2005 @ 15:37 :

@smobbo: volgens mij is het verschil dat havo'ers sociaal sterker zijn dan vwo. Vwo weet misschien veel maar om die kennis over te brengen en je gelijk te halen gaat een havo'er beter af. Tenminste dat ervaar ik op school vaak.
Zo was dat bij mij ook.
Oud 06-04-2005, 16:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
noewkie schreef op 06-04-2005 @ 11:21 :
Ik heb me nog nooit zo geergerd terwijl ik een forum las. Een groot deel van de vwo en havo leerlinen voelen zich wel heel wat he.
Ik kan hetzelfde bereiken met mijn mavo en nu bijna mbo diploma dan iemand die een havo of een vwo diploma heeft. Het verschil is alleen dat ik er langer over doe omdat ik meer moeite heb met leren (concentratie problemen, dyslextie).

Ik vindt het dus erg jammer dat een vmbo en een mbo hier de grond in word geboord en besproken word als zijnde een minderwaardige opleiding. En helemaal de opmerking de minderwaardige banen als vuilnisman moeten ook vervult worden.

Ik ben op dit moment bezig met een mbo opleiding tot grafisch vormgever. En ik vraag me af wat er minderwaardig aan is om grafisch vormgever te zijn.
Dus alle havo en vwo studenten die vinden dat vmbo en mbo minderwaardig is aan hun eigen opleiding. SCHAAM JE DOOD Jullie zien ejzelf straks aan top functies staan. Daar zijn we lekker mee als we allemaal van die kortzichtige arrogante types aan de leiding krijgen.
volgens mij heb jij geen problemen met leren, maar met lezen. Jij leest namelijk enkel wat je wil lezen.

Achter die opmerking over minderwaardige baantjes stond ten eerste een , wat betekent dat dit als geintje bedoeld werd. Ten tweede heeft de persoon die dit opschreef later ook nog eens gezegd dat dit niet serieus was en ook die opmerking laat je weg.
Ten derde: niemand zegt dat een vmbo'er niet hetzelfde kan bereiken, dus de reden dat wij die uitleg krijgen is mij onbekend.
Ten vierde: verreweg het grootste deel havo'ers en vwo'ers in dit topic zegt duidelijk dat zij vmbo'ers niet minderwaardig vinden. Ook geven veel mensen aan dat ze het enkel dom vinden als je door motivatie vmbo doet, terwijl je ook anders kan. Dus jouw geval wordt uberhaupt niet gesproken, want jij kan door je dyslectie niet anders.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-04-2005, 16:22
Mark Almighty
Avatar van Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
noewkie schreef op 06-04-2005 @ 11:21 :
Ik heb me nog nooit zo geergerd terwijl ik een forum las. Een groot deel van de vwo en havo leerlinen voelen zich wel heel wat he.
Ik kan hetzelfde bereiken met mijn mavo en nu bijna mbo diploma dan iemand die een havo of een vwo diploma heeft. Het verschil is alleen dat ik er langer over doe omdat ik meer moeite heb met leren (concentratie problemen, dyslextie).

Ik vindt het dus erg jammer dat een vmbo en een mbo hier de grond in word geboord en besproken word als zijnde een minderwaardige opleiding. En helemaal de opmerking de minderwaardige banen als vuilnisman moeten ook vervult worden.

Ik ben op dit moment bezig met een mbo opleiding tot grafisch vormgever. En ik vraag me af wat er minderwaardig aan is om grafisch vormgever te zijn.
Dus alle havo en vwo studenten die vinden dat vmbo en mbo minderwaardig is aan hun eigen opleiding. SCHAAM JE DOOD Jullie zien ejzelf straks aan top functies staan. Daar zijn we lekker mee als we allemaal van die kortzichtige arrogante types aan de leiding krijgen.
Ten eerste is er een groot verschil tussen mavo en vmbo. Het vmbo werkt niet, zo is uit verschillende rapporten en onderzoeken naar voren gekomen. Daarom zeg ik ook: terug naar de oude mavo en vbo. Ten tweede: jij kunt niet hetzelfde bereiken met je mavo en mbo diploma omdat een diploma van de universiteit nou eenmaal meer waarde heeft op de arbeidsmarkt.
Oud 06-04-2005, 16:54
melliejgurl
Avatar van melliejgurl
melliejgurl is offline
Citaat:
Ten vierde: verreweg het grootste deel havo'ers en vwo'ers in dit topic zegt duidelijk dat zij vmbo'ers niet minderwaardig vinden. Ook geven veel mensen aan dat ze het enkel dom vinden als je door motivatie vmbo doet, terwijl je ook anders kan

Zoals ik in dit topic al eerder gezegd heb, zit ik eigenlijk ook te laag voor wat ik kan.
Toen ik vanaf de basisschool naar de volgende school ging is er ook een tijd getwijfelf of ik havo moest gaan doen of vmbo.. Dan wel de theoretische leerweg.
Ben uiteindelijk vmbo gaan doen..
Het eerste jaar ging dat goed, 2e jaar werd ik heel erg gepest waardoor ik niet naar school durfde (en door andere problemen)
Nouja, aan het eind van dat jaar ben ik dus blijven zitten omdat ik teveel gemist had.. En omdat ik bij de riagg uit een test als 'langzaam leren kind' kwam en ik het wel gezien had in de 'mavo' ben ik maar een niveau lager gaan doen.
Maar achteraf blijkt dus dat dat veel te laag voor mij is.. Ik heb totaal geen moeite met de leerstof en ik onthoud het gewoon na 1 keer onthouden, heb dr dan ook spijt van dat ik lager ben gegaan door mijn vervolgopleiding..
Uiteindelijk hoop ik dan ook hbo te doen.

Maar wat ik dus heel even wou mededelen is dat.. Niet iedereen dr altijd iets aan kan doen als ze onder het niveau werken dan wat ze aan kunnen
__________________
I wanna find something I’ve wanted all along.. Somewhere I belong..
Oud 06-04-2005, 17:59
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
melliejgurl schreef op 06-04-2005 @ 16:54 :
Maar wat ik dus heel even wou mededelen is dat.. Niet iedereen dr altijd iets aan kan doen als ze onder het niveau werken dan wat ze aan kunnen
maar dat zeg ik toch ook precies in het stukje dat jij quote? door motivatie
Jij ging niet naar het vmbo vanwege een gebrek aan motivatie, maar om het feit dat je gepest werd en om het feit dat ze aangaven dat je langzaam lerend was. Daar kan je dan verder weinig aan doen.
Kijk, dat je er nu achter komt dat je ook meer had gekund: ik snap ook wel dat je nu weinig keuze meer hebt en dat je gewoon moet proberen het vmbo af te maken en dan mbo of havo te doen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Oud 06-04-2005, 18:04
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Met dyslexie wordt toch gewoon rekening gehouden. Bij ons op school zitten zat kinderen met dyslexie en die zijn echt niet dom ofzo. Dus tenzij je op een enorme kutschool zit die er totaal geen rekening mee houdt is dyslexie niet een excuus vind ik dan.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Oud 06-04-2005, 19:49
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-04-2005 @ 10:09 :
Imo heeft je motivatie wel degelijk met je intelligentie te maken. Een belangrijk deel van intelligent zijn is jezelf motiveren.
Daar ben ik het niet mee eens. Je probeert een foutieve betekenis toe te kennen aan het woord intelligentie. Zoals velen hier al hebben gezegd, zijn er op het vmbo mensen die erg gemotiveerd zijn en op het vwo mensen die dat helemaal niet zijn. Intelligentie staat dus los van motivatie. Als je door intelligent zou zijn gemotiveerder zou zijn, zouden de meeste vwo'ers erg gemotiveerd zijn en vmbo'er juist niet.
Oud 07-04-2005, 13:35
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 06-04-2005 @ 19:49 :
Daar ben ik het niet mee eens. Je probeert een foutieve betekenis toe te kennen aan het woord intelligentie. Zoals velen hier al hebben gezegd, zijn er op het vmbo mensen die erg gemotiveerd zijn en op het vwo mensen die dat helemaal niet zijn. Intelligentie staat dus los van motivatie. Als je door intelligent zou zijn gemotiveerder zou zijn, zouden de meeste vwo'ers erg gemotiveerd zijn en vmbo'er juist niet.
Dat bedoel ik helemaal niet.

Ik ken zat mensen die beweren achterlijk intelligent te zijn, VMBO doen, geen zák uitvoeren, maar beweren dat ze best het VWO aan zouden kunnen, het enige wat ontbreekt is motivatie - volgens die mensen - dan is er toch meer aan de hand dan het alleen het ontbreken van motivatie.

Mensen kunnen best heel intelligent zijn, snel dingen oppikken zónder dat ze zich hoeven te motiveren, maar mensen die zéggen intelligent te zijn, geen motivatie hebben en dáárdoor niet belanden op het niveau dat volgens hen bij ze past kan ik niet intelligent noemen. (Een VMBO'er kan dus héél gemotiveerd zijn, maar niet intelligent genoeg voor het VWO. Een VWO'er kan helemaal niet gemotiveerd zijn, máár tóch intelligent genoeg voor het VWO.)

Nu is dit wel heel zwart-wit, maar ja, ik druk wel uit wat ik bedoel.

Intelligentie staat dus niet gelijk aan motivatie, en andersom ook niet, maar intelligentie zou in mijn ogen motivatie moeten kunnen versterken.
Oud 08-04-2005, 17:46
Poster
Poster is offline
precies
__________________
wat kan ik betekenen?
Oud 08-04-2005, 20:11
Dragon_Fly
Avatar van Dragon_Fly
Dragon_Fly is offline
Citaat:
filia dei schreef op 05-04-2005 @ 14:19 :
Maar volgens mij heeft Qtiej wel een punt. Niet dat VMBO'ers zoveel vaker uitschelden enzo.
Maar ik denk wel dat VMBO'ers meer onderscheid maken tussen de niveau's en ook vinden dat het andere groepen zijn.
Tenminste ik persoonlijk maak het vaker mee dat VMBO'ers opmerkingen maken over het niveauverschil. Terwijl het mij eigenlijk niet boeit wat iemand doet.
Maar het is toch ook zo..? VMBO'ers maken er meestal een probleem van.. Het maakt mij ook geen hol uit.. Mijn vriendjes bijvoorbeeld, hebben altijd een lager niveau dan ik.. Boeie
__________________
Letting go isn't giving up, it's accepting that some things just aren't meant to be..
Oud 08-04-2005, 20:20
-SoloWolf-
Avatar van -SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
Qtiej schreef op 08-04-2005 @ 20:11 :
Maar het is toch ook zo..? VMBO'ers maken er meestal een probleem van.. Het maakt mij ook geen hol uit.. Mijn vriendjes bijvoorbeeld, hebben altijd een lager niveau dan ik.. Boeie
Sorry hoor, maar mag ik er even tussen komen dames.

Mij maakt het geen ene reet uit wie welk niveau doet. Zelfde als de rest van me klasgenoten. En wij doen togh allemaal VMBO, verklaring daarvboor dan, zijn wij miss niet 'gemiddeld' VMBO leerling ofzo
__________________
|| Heaven won't let me in, Hell's afraid that I take over ||
[QUOTE=Ellesdee;26151717]hahaha, je bent wel lief <3[/QUOTE]
Oud 08-04-2005, 20:28
droppiej
Avatar van droppiej
droppiej is offline
Heyhey
**heb niet de hele topic doorgelezen dus kan zij dat ik mensen herhaal**

Ik doe zelf ook vmbo-tl maar hoor op de havo(dom jah!!). Maar ik vind ook dat mensen een verschil moeten zien dat sommige minder goed kunnen leren dan andere. Sommige zijn weer super praktisch , en de ander weer iets anders. Voor iedereen wat toch? En mensen die vooroordelen op niveau f*** hen. Het slaat nergens op, mensen zijn gelijk!
Oud 08-04-2005, 20:31
droppiej
Avatar van droppiej
droppiej is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-04-2005 @ 05:35 :
Dat bedoel ik helemaal niet.

Ik ken zat mensen die beweren achterlijk intelligent te zijn, VMBO doen, geen zák uitvoeren, maar beweren dat ze best het VWO aan zouden kunnen, het enige wat ontbreekt is motivatie - volgens die mensen - dan is er toch meer aan de hand dan het alleen het ontbreken van motivatie.

Mensen kunnen best heel intelligent zijn, snel dingen oppikken zónder dat ze zich hoeven te motiveren, maar mensen die zéggen intelligent te zijn, geen motivatie hebben en dáárdoor niet belanden op het niveau dat volgens hen bij ze past kan ik niet intelligent noemen. (Een VMBO'er kan dus héél gemotiveerd zijn, maar niet intelligent genoeg voor het VWO. Een VWO'er kan helemaal niet gemotiveerd zijn, máár tóch intelligent genoeg voor het VWO.)

Nu is dit wel heel zwart-wit, maar ja, ik druk wel uit wat ik bedoel.

Intelligentie staat dus niet gelijk aan motivatie, en andersom ook niet, maar intelligentie zou in mijn ogen motivatie moeten kunnen versterken.
Ik ben het hiermee eens!. IEmand kan leerstof snel oppaken en de ander niet. BV. in mijn klas, ik doe letterlijk niks buiten schooltijd, de stof is vaak te makkelijk voor mij, maar andere mensen moeten gewoon echt blokken om het te halen
Oud 09-04-2005, 14:52
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Citaat:
girl*korsou schreef op 08-04-2005 @ 20:28 :
Heyhey
**heb niet de hele topic doorgelezen dus kan zij dat ik mensen herhaal**

Ik doe zelf ook vmbo-tl maar hoor op de havo(dom jah!!). Maar ik vind ook dat mensen een verschil moeten zien dat sommige minder goed kunnen leren dan andere. Sommige zijn weer super praktisch , en de ander weer iets anders. Voor iedereen wat toch? En mensen die vooroordelen op niveau f*** hen. Het slaat nergens op, mensen zijn gelijk!
Mensen zijn niet gelijk... mensen behoren gelijkwaardig behandeld te worden maar echt niet iedereen is het zelfde hoor. En niet iedereen op VMBO is dom en niet iedereen op VWO is ijverig en zeker niet iedereen op VMBO kan net zo makkelijke leren als sommige kinderen op het VWO. Dus iedereen moet lekker doen waar hij zelf goed in is toch?
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!

Laatst gewijzigd op 09-04-2005 om 14:54.
Oud 09-04-2005, 17:38
one.
one. is offline
Citaat:
Smobbo schreef op 03-04-2005 @ 11:54 :
Ik vind niet dat VMBOers per definitie dommer zijn, aangezien er een paar uitzonderingen zijn die gewoon lui zijn . Maar over het algemeen zijn VMBOers gewoon 'dommer' dan havo of vwo leerlingen. Daar kan je niets aan doen (behalve de hersens trainen, maar dan nog kan iemand die de capaciteit voor VMBO heeft niet/nauwelijks vwo halen). Je wordt er gewoon mee geboren.
En dat jij denkt dat je VWO kan halen als je gewoon elke dag studeert is ook volgens mij een illusie. Ik zit op het vwo, maar doe nooit wat voor school. Er zijn er wel een paar die zich gewoon helemaal de pleuris werken en het zo halen, maar er is wel een 'basis' niveau voor nodig. Het vwo is vrij veel logisch denken, en zien van de oplossing (althans dat is mijn manier van 'overleven op school').
Er zit ook wel een duidelijk verschil tussen de niveau's. Het vwo krijgt meer en moeilijkere stof dat het vmbo.
Als alle niveaus gelijk waren zou iedereen in theorie elke baan kunnen hebben. En dat is niet echt het geval .
Ik be het hiermee eens, alleen wil ik wel even toevoegen dat elke regel een uitzondering heeft.
__________________
.
Oud 09-04-2005, 19:41
FastJapie
FastJapie is offline
Als iemand nou eerst eens uitlegt wat 'men' onder slimmer/intelligenter verstaat, dan kan ik tenminste een mening geven.
Ik denk dat mensen op het VWO in ieder geval makkelijker leren, maar ik denk ook wel dat er een verschil is in IQ. Ik noem NT'ers op mijn school die 2uur huiswerk in de week doen ( weinig naar mijn mening) en die halen gewoon 8'en voor beta-vakken, dit heeft dus niets met leren te maken maar met aanleg en/of IQ.
__________________
Wat een gangster ben ik toch!!
Oud 10-04-2005, 13:26
one.
one. is offline
in·tel·li·gen·tie (de ~ (v.))
1 verstandelijk vermogen

in·tel·li·gen·tie·quo·tiënt (het ~) (IQ)
1 getal waarmee de intelligentie van iem. wordt uitgedrukt

slim (bn.)
1 snel van gedachten, van begrip of daarvan blijk gevend => bij de tijd, clever, die kun je wel om een boodschap sturen, gis, kien, pienter, snugger; <=> dom [iron.]
__________________
.
Oud 28-04-2005, 21:04
madyliefje
Avatar van madyliefje
madyliefje is offline
wat zitten jullie vol vooroordelen zeg! met opmerkingen als:

''Alle vmbo'ers hebben wel minstens tien keer in hun leven een havo/vwo-er uitgescholden voor studie of whatever. ''

''Op VMBO zitten trouwens wel opvallend veel van die adhd-mensen''

''Toch vind ik dat er op het vmbo meer mensen zitten, die gewoon andere intresses hebben dan ik en oppervlakkiger zijn.
deze leerlingen zitten dan meestal in de KBL/BBL leerstroom sinds daar toch de 'lagere sociale laag''

jullie beweren dit allemaal maar hier uitblijkt maar weer dat jullie zelf niet eens sociaal genoeg zijn om zonder vooroordelen je mening te uiten.

ik zit zelf in mijn laatste jaar van het vmbo, maar dat heeft dus niets met mijn intelligentie te maken komt door dat ik dyslectisch ben. het onderwijs is er inderdaad niet zo best, en ook zitten er mensen die niet echt intelligentie zijn. maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen die op het vmbo zit dom en niet sociaal is.
Oud 28-04-2005, 21:12
naatje287
naatje287 is offline
Citaat:
DaBoY schreef op 03-04-2005 @ 15:28 :
Iedereen kan VWO halen, zolang je maar bereid bent om wat aan de leerstof/theorie te doen!

Sommige mensen houden nou eenmaal niet van leren/theorie en besteden er dus geen tijd aan....zij willen gewoon niet leren.

Oja...ik zag dat mensen van VWO zich beter voelden dan HAVO, maar het verschil tussen deze twee is niet zo groot hoor. Veel onderwerpen zijn hetzelfde, alleen krijgt VWO het wat uitgebreider
Nou dat is dus echt absoluut helemaal niet waar!!! Ik heb eerst havo gedaan, en ben daar ruim geslaagd. Nu doe ik VWO maar kom toch stof tegen die ik absoluut niet gehad heb, ook is deze een stuk moeilijker.

Er zit wel degelijk verschil tussen vmbo, havo en vwo.

Ik kwam er laatst ook achter dat veel mensen van het vmbo mij dom vonden omdat ik nog op school zit, ik ben 17 en zit in de vijfde. Zij zouden er wel voor zorgen dat ze op hun zeventiende wel werk en veel geld zouden hebben!? Dat vind ik dan toch wel een beetje dom. Ook vond die groep mensen dat ik te moeilijke woorden gebruik in mijn dagelijkse conversaties, ze vonden dat ik maar gewoon die idiote BREEZAH taal moest gaan praten. Alsjeblieft zeg.......
__________________
Ik ben ik en jij bent jij, wie is het gekst van allebei???
Oud 28-04-2005, 22:18
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Natuurlijk is het niet altijd zo dat iedereen met vwo-niveau slim is en iedereen op vmbo-niveau dom, maar vaak zijn vwo'ers gewoon inderdaad een stuk intelligenter.
Ik vind het hartstikke goed als iemand zijn best doet op school, maar ik vind wel dat er opvallend meer vwo'ers hun best doen dan vmbo'ers.

En er zullen vast wel een heleboel aardige vmbo-mensen zijn, maar degenen op onze school (die gelukkig een ander gebouw hebben ) heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets anders zien doen dat blowen, spijbelen, schelden, vechten etc.
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic

Laatst gewijzigd op 28-04-2005 om 22:22.
Oud 28-04-2005, 22:21
droppiej
Avatar van droppiej
droppiej is offline
Citaat:
Crystall Girl schreef op 28-04-2005 @ 14:18 :
Natuurlijk is het niet altijd zo dat iedereen met vwo-niveau slim is en iedereen op vmbo-niveau dom, maar vaak zijn vmbo'ers gewoon inderdaad een stuk intelligenter.
Ik vind het hartstikke goed als iemand zijn best doet op school, maar ik vind wel dat er opvallend meer vwo'ers hun best doen dan vmbo'ers.

En er zullen vast wel een heleboel aardige vmbo-mensen zijn, maar degenen op onze school (die gelukkig een ander gebouw hebben ) heb ik eerlijk gezegd nog nooit iets anders zien doen dat blowen, spijbelen, schelden, vechten etc.
volgens mij maak je een fotuje,

je zegt dat vmbo's vaak een stuk intelligenter zijn. ik denk dat je vwo-ers bedoelt
Oud 28-04-2005, 22:23
Crystall Girl
Avatar van Crystall Girl
Crystall Girl is offline
Citaat:
girl*korsou schreef op 28-04-2005 @ 22:21 :
volgens mij maak je een fotuje,

je zegt dat vmbo's vaak een stuk intelligenter zijn. ik denk dat je vwo-ers bedoelt
Whoops, ik heb het verbeterd .
__________________
Justice, in a society, is when each level of a hierarchy works within his place and is content with it. Plato, the Republic
Oud 28-04-2005, 22:37
Verwijderd
Ik vind dat mensen te vaak in termen als 'slim' en 'dom' denken.
Oud 28-04-2005, 23:39
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
ik dacht altijd dat motivatie en instelling door doorslag gaven. als ik naar mijn vrienden kijk, halen die allemaal hogere cijfers dan ik, maar ze werken ook veel harder dan ik. aan de andere kant ben je wel weer slim als je hard werkt eem ik aan
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 29-04-2005, 10:33
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Ik denk niet je motivatie en hoe hard je werkt veel hoeven te zeggen over je intelligentie. Sommige mensen werken hard omdat ze het anders niet zouden halen, anderen werken hard omdat ze een bepaald verantwoordelijkheidsbesef hebben en het opperste van hun capaciteiten willen benutten om zo hoog mogelijk te scoren, terwijl ze zonder te leren makkelijk zouden slagen. De uitspraak dat het vwo voor iemand die hard werkt te hoog gegrepen is, is dan ook een beetje kortzichtig. Dat je het vwo kunt halen door niets te doen (wat toch wel vaak voorkomt) is sowieso onacceptabel, een teken dat het niveau niet hoog genoeg is.

Maar als ik vmbo examens bekijk (vooral van die praktijkvakken zoals dierverzorging) dan vraag ik me af of vmbo'ers zich dan niet erg vernederd voelen door de vraagstelling. Bijvoorbeeld: "Geef aan op welk plaatje je een mannetjeskonijn en op welk plaatje je een vrouwtjeskonijn ziet." Ik moet soms al huilen bij de vragen op t vwo, maar dat is een ander verhaal. Is het nou echt nodig om zoiets te toetsen? Bij een ander voorbeeld moest je aangeven waar een maag van een koe zat oid, één van de mogelijkheden was bij het hoofd (kom op zeg ) Of een wiskunde-examen waarbij je uit een tabel moet aflezen op welke dag het het meest geregend had. Wiskunde is niet voor iedereen weggelegd, dat weet ik, maar dit slaat alles. Volgens mij is het vmbo daarom ook aan een niveauverhoging toe, maar misschien heb ik het helemaal mis.

Neemt niet weg dat er niveauverschillen blijven bestaan en dat is onvermijdelijk. Op het vwo krijg je veel meer stof, ga je er dieper op in en ligt het tempo hoger dan op het vmbo. Hoe snel je dingen oppikt, vind ik ook tot je verstandelijk vermogen horen. Ik denk toch wel dat je kunt zeggen dat hoe hoger je intellect is, hoe sneller je iets leert, want je snapt het dan veel eerder. Dat het enige verschil tussen vmbo en vwo de instelling van de leerlingen zou zijn is dus niet waar.
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 29-04-2005, 14:09
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
wat je zegt klinkt wel aannemelijk, maar toch... een aantal mensen die zo hard werken in onze klas, zijn ok veruit de besten van de groep. echter, als ze een keer niet of weinig leren, halen ze wel meteen de helft van wat ze normaal halen. soms, als ik daar naar kijk, denk ik zo van "als ik het nou kon opbrengen om ook zo hard te werken als zij, dan zou ik heel goede cijfers halen", want ik werk absoluut niet hard, en haal toch een 7.5 gemiddeld. maar ik werk niet harder. noem het gebrek aan ambitie, maar ik verkies de term dom en lui
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 29-04-2005, 15:29
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ok. De TS heeft en beetje gelijk. Niet dat ik zo ben hoor

Maar is er een repetie natuurkunde he.
Kan je zo dom leren. Haal ik een 8 bijna hele klas onvoldoende. Dat sommige VMBO'ers vage manier hebben van leren is ene klein beetje waar.

Maar VMBO'ers zijn helemaal niet dom. Ik kan iets dat je in de 4de HAVO krijgt net zo goed begrijpen.

Maar veel mensen denken dat VMBO'ers dom zijn. Je heb wel 4 soorten vmbo's. En in mijn ogen is VMBO theoritische leerweg de slimste zit ik zelf ook op . Maar eigenlijk is iedereen gelijk.

Op mijn school zeggen we dat HAVO en VWO voor NERDs zijn.

Iedere niveau heeft zijn vooroordeel
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Oud 30-04-2005, 16:54
Lay-DLollyPop
Lay-DLollyPop is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 03-04-2005 @ 18:08 :

En ach, zoals mijn basisschool juf altijd zei : als straks iedereen gymnasium met twee vingers in z'n neus doet dan hebben we niemand meer die brood wil bakken en het afval wil op halen..
Dus de baantjes als banketbakker en vuilnisman zijn voor VMBO'ers? Iedereen heeft een eigen niveau, maar als je VMBO doet ben je niet per definitie dom.
Oud 30-04-2005, 17:31
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Lay-DLollyPop schreef op 30-04-2005 @ 16:54 :
Dus de baantjes als banketbakker en vuilnisman zijn voor VMBO'ers? Iedereen heeft een eigen niveau, maar als je VMBO doet ben je niet per definitie dom.
ik ben het daar ergens wel mee eens, maar is dat niet gewoon de betekenis van dommer? dat je dingen minder snel oppikt?
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 30-04-2005, 17:43
bla1991
bla1991 is offline
of je het VWO kunt halen ligt niet alleen aan motivatie, het is gewoon zo dat de 1 minder goed is in theorie vakken... ik denk dat iedereen wel uit eigen ervaring weet dat hij/zij niet in elk vak even goed is, ook al ben je wel gemotiveerd en bereid extra tijd in dat vak te stoppen.
Oud 01-05-2005, 16:43
Liss
Avatar van Liss
Liss is offline
Citaat:
Bernero schreef op 29-04-2005 @ 10:33 :
*Verhaal*
Dat het enige verschil tussen vmbo en vwo de instelling van de leerlingen zou zijn is dus niet waar.
Niet in elk geval maar er zijn altijd uitzonderingen, sommige vmbo'ers kunnen makkelijk het vwo aan als ze eens wat gaan doen en dus hun instelling veranderen.
__________________
Everything should be made as simple as possible, but not simpler.
Oud 01-05-2005, 21:32
Bernero
Avatar van Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Liss schreef op 01-05-2005 @ 16:43 :
Niet in elk geval maar er zijn altijd uitzonderingen, sommige vmbo'ers kunnen makkelijk het vwo aan als ze eens wat gaan doen en dus hun instelling veranderen.
Ja ok, ik zal niet ontkennen dat zulke overdreven gevallen bestaan. Maar dat maakt ze in mijn ogen best wel dom
__________________
Het leven is geen vakantie.
Oud 01-05-2005, 23:06
rubenrtv
Avatar van rubenrtv
rubenrtv is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 03-04-2005 @ 17:56 :
Over het algemeen zal de gemiddelde Vwo-er slimmer zijn dan de gemiddelde Vmbo-er ja. Dat neemt echter niet weg dat de intelligentie van sommige mensen op het Vwo om te huilen is.
Dat is inderdaad waar; ik kan er soms niet tegen hoe weinig sommige mensen weten.
5e klas gymnasium: men herkent bij geschiedenis 2 Stalin (met een overall met sikkel en hamer van het communisme erop) niet.
Sommige mensen komen echt het VWO door met alleen puur stampen ...
__________________
Arguing online is just like the paralympics; even if you win, you're still retarded
Oud 02-05-2005, 17:24
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 01-05-2005 @ 23:06 :
Dat is inderdaad waar; ik kan er soms niet tegen hoe weinig sommige mensen weten.
5e klas gymnasium: men herkent bij geschiedenis 2 Stalin (met een overall met sikkel en hamer van het communisme erop) niet.
Sommige mensen komen echt het VWO door met alleen puur stampen ...
er bestaat zoiets als desintresse, zelfs voor geschiedenis. als iemand die niet in geschiedenis geinteresseerd is stalin niet kent, is dat de schuld van een of andere leraar. iemand die WEL geinteresseerd zou zijn, had hem kunnen leren kennen via boeken of tv, maar stalin kennen, of iets soortgelijks is toch geen vereiste voor slimheid.
Ik ken mensen uit 6 gym (6!) die mij waarschijnlijk niks over de wet van behoud van impuls kunnen vertellen, of energie of iets dergelijks, of uitleggen wat E=mc^2 nu eigenlijk betekent. niet omdat ze dom zijn, maar omdat ze M doen. en geef ze eens ongelijk
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Oud 02-05-2005, 21:00
pinkkashmir
Avatar van pinkkashmir
pinkkashmir is offline
Ik ben het absoluut niet met de topicstarter eens, zou hij/zij wel eens van IQ gehoord hebben?

Natuurlijk zijn er mensen met een eigenlijk HAVO niveau die VWO halen door elke dag al hun huiswerk te maken, veel te leren, huiswerkbegeleiding etc, in elke klas vind je wel zo iemand.
Maar om te zeggen dat iemand die VMBO doet VWO kan doen als diegene maar een beetje motivatie zou hebben, is natuurlijk dikke onzin. Iedereen heeft z'n eigen IQ en referentiekader en dergelijke, mensen met een wat lager IQ pikken minder snel dingen op,doen er langer over om dingen echt te begrijpen, en dus gaan ze naar het VMBO omdat dat daarop is ingesteld.
Mensen met een hoger IQ gaan naar het VWO omdat ze dat aankunnen, er zijn genoeg mensen die fluitend hun gymnasium halen en echt geen "studjes" zijn die elke dag 3 uur aan hun huiswerk besteden, deze leerlingen hebben gewoon een hoger IQ dan de gemiddelde VMBOklant.
Je kunt dus mekkeren over motivatie en "ikhoorhoger" etc etc, maar op een gegeven moment zit iemand gewoon aan de grens van wat hij/zij kan begrijpen, het tempo van leren etc.
Oud 03-05-2005, 11:50
Baka²
Avatar van Baka²
Baka² is offline
Ik vind wel degelijk onderschijd tussen VMBO, HAVO en VWO.

Bij vmbo zitten veel mensen die "dom gehouden worden", een meerderheid (van degene van m'n school die ik toen naar vmbo zag gaan), hield zich dom. Ze konden wel havo en sommigen vwo aan, maar wilden niet leren en gingen zo maar naar de vmbo. Uiteindelijk, nu ze geslaagd zijn en verder op de MBO zitten, zie ik ze flink achteruit zijn gegaan. Ze zijn meer met dat kloten tijdens de les bezig, niet interesse tonen in lessen etc. Als ik een goede discussie wil starten lukt dat niet met een VMBOer, omdat ze geen zin hebben om harder over de stof na te denken. Dit vind ik zonde (bij maar weinig ligt 't dus echt aan 't IQ, bij meerderen ligt het probleem bij het vormen van een persoonlijkheid, wat in de Middelbare school meer gebeurd dan op de basisschool).

Dit maakt ook de kloof tussen de VMBO en HAVO/VWO. Havo mensen zijn meer mensen die wel ergens bij willen horen en stoer willen doen, maar ook bereid zijn om te leren en over stof harder na te denken. VWO hebben veel minder een imago nodig. Ze gaan met iedereen die zich normaal gedraagt om en houden van plezier. Ze zijn dan ook meer bereid om te leren, want ze willen niet "wijs/stoer" over komen.

Zo zit dit vooral op mijn school, en daarom zit ik ook op de HAVO, aangezien ik misschien beter VMBO had kunnen doen en VWO te moeilijk voor me is, maar het "VMBO-cultuurtje" spreekt me niet aan. Ik zelf ga wel meer met VWO om (aangezien ik me meer bij hun "cultuur" thuisvoel. Havo heeft ook zo z'n mensen, degene die niet stoer over willen komen, daar ga ik vooral mee om. Bij de VMBO gaat dat nogal moeilijk aangezien te veel mensen een imago willen opzetten en zo naar mijn mening hun capaciteit verneuken.

...
lange post
Oud 03-05-2005, 12:19
Verwijderd
Natuurlijk zit er verschil tussen de verschillende niveaus. En het lijkt me duidelijk dat niet 'iedereen VWO kan doen als je er maar hard genoeg voor werkt'. Er zijn mensen die het VMBO-T maar nét kunnen, alleen met 100% inzet. Maar dat maakt die mensen niet dom en zeer zeker niet minderwaardig.
Maar toch, qua intelligentieniveau (puur en alleen daarnaar gekeken) zal een gemiddelde VWO-leerling toch hoger uitkomen dan een gemiddelde VMBO-leerling.
Ik ben blij dat we niet allemaal hetzelfde zijn.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Het is bijna dierendag!! Spreek hier je wens uit !!
shuraa
26 16-10-2009 13:44
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap 'TMF en MTV moeten zelf censureren'
Love & Peace
214 15-11-2005 23:47
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Terreur teistert scholier
koelieboelie
191 27-06-2005 02:59
Flora & Fauna Xenotransplantatie, moet kunnen!
joo
53 19-04-2004 14:13
Levensbeschouwing & Filosofie Heb je een lichaam of ben je een lichaam?
~*skoolgirl*~
39 03-01-2003 02:12
Drugs & Alcohol Het gebruik van middelen
Internationalist
6 20-04-2002 11:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:09.