Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-04-2005, 10:16
Angelos
Avatar van Angelos
Angelos is offline
Hallo, ik studeer MWD en voor een vak moeten wij de gevolgen van borderline onderzoeken. Wij moeten interviews houden met mensen die het hebben. Dus als je je aangesproken voelt zou je dan deze vragen willen beantwoorden?
Alvast bedankt voor je moeite.
Ps.: je kunt me natuurlijk ook mailen: 0765294@student.hro.nl

Ken jij mensen die borderline hebben of heb je het zelf?
Wat doet borderline met jou?
Wat zijn de gevolgen voor jou zelf en de omgeving?
Wat doe je eraan om de gevolgen te verminderen?
Krijg je hulp, zo ja, van wie?
Vind je dat er genoeg hulpverlening is?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-04-2005, 12:42
*Ster*
Avatar van *Ster*
*Ster* is offline
Ken jij mensen die borderline hebben of heb je het zelf?
Bij mij is de diagnose in 2003 (17/18 jarige leeftijd) gesteld tijdens mijn opname in een Algemeen Psychiatrisch Ziekenhuis (APZ). Mijn tante heeft ook Borderline...

Wat doet borderline met jou?
Ik voel me vaak depressief, maar kan ook 'ineens' heel druk en vrolijk zijn. Daarnaast kan ik, mede dóór die stemmingswisselingen, impulsief reageren (vb. besluiten om te stoppen met school). Het is ook (bijna altijd) alles of niets. Ik wil de dingen helemaal goed doen óf niet... Natuurlijk gaat dit niet altijd, maar dan krijg ik te maken met stress en teveel stress veroorzaak negatieve emoties met als gevolg een dipje dat zelfs een depressie in de hand kan werken. Tijdens zo'n 'depressieve periode' voel ik me bovendien erg onzeker. Ik vind mezelf dan dik, lelijk (< zelfhaat) en krijg destructieve gedragingen (eetbuien, lijn-gedrag, zelfbeschadiging e.d.)

Wat zijn de gevolgen voor jou zelf en de omgeving?
Zelf vind ik het erg frustreren om mijn gedrag (en emoties) niet onder controle te hebben...
Mijn omgeving wordt opgezadeld met mijn wisselende gedrag. Stel: ik spreek af om die dag te gaan winkelen, maar op het moment dat we weg gaan voel ik me té beroerd (doordat ik in de spiegel heb gekeken, heb geconstateerd dat ik dik ben en mezelf straf door juist de dingen die ik wél wil doen niet te doen). Dan is dat heel vervelend voor degene met wie ik heb afgesproken.

Wat doe je eraan om de gevolgen te verminderen?
Stressvolle situaties vermijden (vb. me niet mengen in een ruzie van anderen). Geduldig zijn, proberen positief te blijven, niet te snel beslissingen te nemen etc. Schadelijke voorwerpen e.d. niet in de buurt hebben. Doormiddel van praten aan anderen duidelijk maken hoe de situatie ervoor staat, zodat ze er rekening mee kunnen houden (stel: ik ben depressief en wil op dat moment dat anderen me zo veel mogelijk met rust laten dan vraag ik dat ook).

Krijg je hulp, zo ja, van wie?
Niet echt meer. Ik heb 1 jaar lang gesprekstherapie gehad en ik ben een half jaar opgenomen geweest, maar daarna vond ik het even genoeg geweest. Pas geleden is er weer contact tussen mij en hulpverleners geweest om toch nog te kijken hoe mijn situatie kan verbeteren...

Vind je dat er genoeg hulpverlening is?
Ja, er zijn behandelingen voor persoonlijkheidsstoornissen, medicijnen die een steuntje in de rug kunnen zijn, mogelijkheid tot opname, ambulante hulp etc. etc. etc.
__________________
Leef je leven zoals het komt, met al zijn ups en downs!
Met citaat reageren
Oud 13-04-2005, 13:26
moon
Avatar van moon
moon is offline
Ken jij mensen die borderline hebben of heb je het zelf?

Ik heb het zelf. Eind vorig jaar is de diagnose gesteld tijdens mijn opname. Alhoewel ik ook nog een keer een persoonlijkheidstest krijg zodat ze er zeker van kunnen zijn dat ze de diagnose goed hebben gesteld.

Wat doet borderline met jou?

Te veel. Het maakt me echt heel erg depressief en het maakt ook datik in staat ben dingen te doen,denken en voelen die ik zonder borderline echt niet had gehad. Borderline zorgt er dus ook voor dat ik vaak de controle over mezelf verlies en ook een stukje van mijn indentiteit verlies. Borderline maakt veel kapot.

Wat zijn de gevolgen voor jou zelf en de omgeving?

Hevige depressies waar ik zelf maar ook mijn omgeving geen raad mee weet. Mijn omgeving heeft het erook zwaar mee volgensmij.

Wat doe je eraan om de gevolgen te verminderen?

Het is niet de beste manier, maar ik slik veel heftige emoties in zodat ik mezelf en mijn omgeving er geen pijn mee kan doen. Maar de geveolgen daarvan komen er vaak weer 's nachts uit...nachtmerries en keihard om meheen schoppen en slaan 's nachts.

Krijg je hulp, zo ja, van wie?

Ik krijg hulp van een spver (sociaal psychiatrisch verpleegkundige). Heb eerder hulp gehad van een cognitief gedragstherapeute en van een psycholoog.

Vind je dat er genoeg hulpverlening is?

Nee absloout niet. Als ik in een crisis zit is er eigenlijk helemaal geen opvang. Ik vind dat ik veel te weinig op de hulpverlening terug kan vallen.
__________________
wees jezelf er zijn al zoveel anderen (loesje)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Wat als een vriendin van je borderline heeft?
kleinedraak
34 24-03-2011 09:51
Lichaam & Gezondheid Interview!!
Verwijderd
2 14-06-2009 21:31
Psychologie depressiesss
load_harmony
32 12-03-2003 09:32


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:18.