Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2006, 16:08
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Ik heb een conditie van niks, sinds ik niet meer naar school fiets (zit nu op andere school, verder weg, dus trein).
Ik doe niks aan sport en wil toch wat conditie opbouwen + afvallen. Vooral afvallen.

Nu is een sportschool mij te duur, ook ben ik geen teamsporter.

Dus: ik wil beginnen met hardlopen!

Hoe kan ik het beste beginnen? En hoe bouw ik het op?
Verder nog tips?
Ik kan hoogstens 3 avonden in de week.

Alvast bedankt!!!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 16:29
Verwijderd
Ik heb een ontzettend slechte conditie opgebouwd naar een heel aardige conditie door me aan de volgende twee schemaatjes te houden:
http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=3391
http://www.runnersweb.nl/runnersweb/show/id=3396
Ik heb gewoon eerst schema 1 gevolgd en daarna schema 2 .
Ik heb het wel wat minder strak gedaan dan daar staat, me niet echt gehouden aan de weekindeling, maar ik ben gewoon steeds verder gegaan naar de volgende 'week' als de vorige me gemakkelijk afging. Soms ga je daarmee langzamer dan het schema, soms sneller.
Ik heb ook niet altijd 3 a 4 keer per week hardgelopen zoals bij het schema stond, maar als het 1 keer per week of minder is, dan ga je niet vooruit maar blijf je constant (tenminste, dat gold voor mij), dus minstens 2 keer per week is wel zo handig.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 17:09
jet
Avatar van jet
jet is offline
ook goede tip: ga met iemand trainen die een betere conditie heeft dan jij. zo push je jezelf tot het uiterste.
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 17:13
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
jet schreef op 28-11-2006 @ 18:09 :
ook goede tip: ga met iemand trainen die een betere conditie heeft dan jij. zo push je jezelf tot het uiterste.
Is dat wel goed eigenlijk? Die schema's zijn er niet voor niks. Is het wel goed voor je spieren als je tot het uiterste gaat?
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 17:33
Verwijderd
Bij iemand die net iets beter is dan jij zullen je spieren er geen schade aan overhouden
En met iemand die veel beter is, is dat alleen maar demotiverend - toen ik 14 was ging ik wel eens hardlopen met m'n vader en dan liep hij 500 meter voor me heel relaxt en ik hijgend en uitgeput en struikelend er achteraan, en dan moest hij weer op me wachten etc, dat deed mij niet mezelf pushen maar meer opgeven
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 17:43
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Fleurop schreef op 28-11-2006 @ 18:13 :
Is dat wel goed eigenlijk? Die schema's zijn er niet voor niks. Is het wel goed voor je spieren als je tot het uiterste gaat?
ik loop hard bij mijn sportvereniging. eerst liep ik met de 'lichte' groep mee en ik ging niks vooruit. en toen ben ik vorige week met de 'middel' groep meegelopen daar werd ik zo gepusht dat ik opeens 9 km hard kon lopen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:10
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Ik heb net gelopen.
Het viel me een beetje tegen, ik had echt het gevoel dat ik na 1 minuut al buiten adem was. Maar ik heb het 20 minuten uitgehouden door afwisselend lopen/rennen.
Ik kan alleen moeilijk de tijd inschatten (volgens schema), dus ik denk dat ik het best eventjes een stopwatch ofzo kan kopen?
Dan ben ik misschien ook gemotiveerder om echt die minuut of twee minuten te halen.

En ik had na 10 minuten lopen echt last van mijn kuiten en onder mijn voeten. Na het strechen was het al beter.
Denk dat ik morgen wel spierpijn heb (wat erg; van die 20 minuutjes lopen)

Overmorgen weer!
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:16
Verwijderd
ik keek gewoon op mijn horloge voor die minuten
en de eerste keer was ik na het hardlopen zo uitgeput dat ik moest uitrusten voordat ik het trapje naar de voordeur op kon
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 19:28
juno
Avatar van juno
juno is offline
Na de eerste keer kon ik de volgende dag mijn bed niet meer uitkomen.

Het geheim is trouwens stretchen. Niet een keer, maar drie keer, eerst voor je begint, en dan telkens na je minuutje hollen, als onderdeel van je rustpauze.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 20:53
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Sarah schreef op 28-11-2006 @ 20:16 :
ik keek gewoon op mijn horloge voor die minuten
en de eerste keer was ik na het hardlopen zo uitgeput dat ik moest uitrusten voordat ik het trapje naar de voordeur op kon
haha, gelukkig ben ik niet de enige.
mijn horloge heeft geen secondewijzer en maar 4 streepjes.. dus minuten zijn moeilijk te zien.
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 21:24
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
Citaat:
Fleurop schreef op 28-11-2006 @ 18:13 :
Is dat wel goed eigenlijk? Die schema's zijn er niet voor niks. Is het wel goed voor je spieren als je tot het uiterste gaat?
haha en hoelang heb jij stilgezeten?
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 28-11-2006, 22:25
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
Fleurop schreef op 28-11-2006 @ 21:53 :
haha, gelukkig ben ik niet de enige.
mijn horloge heeft geen secondewijzer en maar 4 streepjes.. dus minuten zijn moeilijk te zien.
Misschien de stopwatch op je mobiel?

Nu schijn ik de enige te hebben die er geen heeft, maar de meeste wel.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 07:29
jet
Avatar van jet
jet is offline
de hele tijd tussen door gaan lopen heeft echt weinig zin. en te veel strekken is ook niet goed (wist mijn huisgenootje te vertellen dat fysio studeert)
rek 1 keer na ongeveer 10 minuutjes rennen en rek dan nog een keer als je klaar bent, en alleen de spieren die je voelt
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 08:59
Verwijderd
tussendoor gaan lopen is beter dan tussendoor gaan stilstaan dat jij nou meteen al 3 km kon rennen...
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 14:56
Hartje
Avatar van Hartje
Hartje is offline
mijn probleem is eigenlijk dat ik ook conditie wil opbouwen, maar juist zónder veel af te vallen. ik weet alleen niet of dat kan.

zijn er mensen die daar ook tips voor hebben?
__________________
En ik wil met jou de lente in! :)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:09
Verwijderd
Oh, ik ben niets afgevallen. Gewoon wat meer eten op een dag dat je sport.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:42
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
gewoonmax schreef op 28-11-2006 @ 22:24 :
haha en hoelang heb jij stilgezeten?
valt wel mee, een half jaar terug ging ik 3x in de week naar de sportschool..
maar nu dus niet meer
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 15:42
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
jet schreef op 29-11-2006 @ 08:29 :
de hele tijd tussen door gaan lopen heeft echt weinig zin. en te veel strekken is ook niet goed (wist mijn huisgenootje te vertellen dat fysio studeert)
rek 1 keer na ongeveer 10 minuutjes rennen en rek dan nog een keer als je klaar bent, en alleen de spieren die je voelt
sorry, maar ik hou 10 minuten rennen achter elkaar (nog) niet vol.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 16:55
PV
PV is offline
omg, je lijkt mij wel ik ben maandag begonnen met hardlopen. Ook volgens zo'n 1 minuut rennen/1 minuut lopen schema, gedurende een minuut of 10/15. Mijn plan is om dat eerst een tijdje vol te houden, en als dat lekker gaat het 2 x zo lang doen, en daarna 2 minuten rennen/1 minuut lopen, enz.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 17:21
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Fleurop schreef op 29-11-2006 @ 16:42 :
sorry, maar ik hou 10 minuten rennen achter elkaar (nog) niet vol.
als je in een groep gaat rennen en groepsdruk voelt wel


ik zou in mn eentje nog niet de hoek om rennen
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 17:23
jet
Avatar van jet
jet is offline
Citaat:
Sarah schreef op 29-11-2006 @ 09:59 :
tussendoor gaan lopen is beter dan tussendoor gaan stilstaan dat jij nou meteen al 3 km kon rennen...
dat is wel waar. maar gewoon heel rustig blijven joggen, desnoods op de plaats is wel beter..


en de eerste paar keren viel ik in ademnood op de grond na 1 km
__________________
Ik heb een geheugen als een......uh.....een...... je weet wel, zo'n ding met gaatjes
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 17:25
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Zoek in ieder geval het begrip supercompensatie op.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 18:41
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Dit heb ik gevonden:

De supercompensatie : trainen is zwaar werk voor je lichaam, daarom is het heel belangrijk om goed te blijven zorgen voor de verhouding tussen belasten en herstellen. Als de training en ook de trainingsperiode goed gedoseerd worden, zowel in kwaliteit als in kwantiteit, zal je uitgangniveau steeds geprikkeld worden en het vorige niveau overstijgen. Verbetering van het uitgangsniveau noemen we supercompensatie. Het trainingsproces is natuurlijk ook gebaseerd op de wetten van adaptie.

Fase 1 – de belastingsfase: in een trainingseenheid wordt het lichaam belast. De hoeveelheid brandstof vermindert, spieren en pezen worden beschadigd, er worden afvalstoffen gevormd etc. Allerlei niveaus in het lichaam worden dus aangetast.

Fase 2 – de compensatiefase: na de trainingseenheid zal het lichaam zich herstellen. Dit gebeurt onder meer door voeding en hormonen. Het herstel kan uren tot dagen duren, naargelang mate en richting van de belasting.

Fase 3 – de overcompensatiefasie: na de herstelfase treedt de supercompensatie op. Met andere woorden, het lichaam bereidt zich voor op nieuwe belasting van hetzelfde karakter. Er treedt een soort van verdedigingsreactie op. Datgene wat in de trainingseenheid afgebroken werd, zal in deze fase in grotere hoeveelheid aangemaakt worden. Na fase drie moet het ideale moment gekozen worden om de volgende training plaats te laten vinden. Laat een volgende training te lang op zich wachten, dan treedt de wet van omkeerbaarheid in werking. Het lichaam neemt dus weer dezelfde condities aan als voor de training. Maar twee trainingen kunnen ook te snel op elkaar volgen. Fase drie is dan niet bereikt en de tweede training vindt dan nog plaats in fase twee. Het lichaam wordt dan dus te zwaar belast. Er zal dan geen enkele vooruitgang worden geboekt. Sterker nog, blessures en overbelasting liggen dan op de loer.

bron: http://www.activecare.nl/nl/v3x/inde...d=16&Itemid=28

Maar hoe bepaal ik zelf wat verstandig is in de tijdsduur tussen hardlopen/rust?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 18:44
juno
Avatar van juno
juno is offline
Luister naar je eigen lichaam. Ben je nog een beetje moe en stijf, dan is het nog te vroeg. Wordt je energiek wakker, dan kun je gaan hollen.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 19:40
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
juno schreef op 29-11-2006 @ 19:44 :
Luister naar je eigen lichaam. Ben je nog een beetje moe en stijf, dan is het nog te vroeg. Wordt je energiek wakker, dan kun je gaan hollen.
ik vind het juist lekker om een beetje stijfes en moe ff wat te trainen, daarna voel ik me lekker fris en fit
__________________
I'm too old for this shit.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:05
samiej
Avatar van samiej
samiej is offline
je kan ook naar www.hardloopschema.nl staan ook goede schema's op. Maar wat mijn probleem is als het regent of als ik het druk heb dan heb ik geen zin, dus dan sla ik het over of wat dan ook en ik weet niet zo goed waar ik heen moet rennen hier in de buurt en hoe ik weet hoeveel km ik al heb gelopen .
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 20:53
LiefsvanHier
Avatar van LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 29-11-2006 @ 20:40 :
ik vind het juist lekker om een beetje stijfes en moe ff wat te trainen, daarna voel ik me lekker fris en fit
Is dat wel zo gezond dan?
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 21:13
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Fleurop schreef op 29-11-2006 @ 19:41 :

[Maar hoe bepaal ik zelf wat verstandig is in de tijdsduur tussen hardlopen/rust? [/B]
Je kan het niet precies meten zonder persoonlijke trainer en moderne apparatuur.
Je zal het zelf moeten inschatten, wanneer je lichaam sterk aanvoelt ( spierpijn is verdwenen ) en je voelt jezelf fit dan is het moment daar om weer verder te gaan trainen.

Ik ken iemand die zich wilde kwalificeren voor het NK zwemmen ( weet niet welke slag ) maar daarvoor moet je een bepaalde tijd hebben, dit lukte haar niet en ze begon meer en meer te trainen. Het gevolg was dat ze alleen maar langzamer ging. Het werd haar afgeraden om zo vaak te trainen en terug op 2x in de week te vallen, hierdoor heeft ze het NK gehaald. Om maar een voorbeeld te geven.

Je kan ook op supercompensatie zoeken bij afbeeldingen op google, dan is het misschien nog iets duidelijker. Misschien kan je ook de trainingswetmatigheden opzoeken, staan ook hulpzame dingen bij.

Maar voor het afvallen:

Je lichaam werkt met drie energiesystemen. Deze staan hier beschreven:

http://www.chivo.nl/modules/news/art...hp?storyid=293

( scheelt mij weer een hoop typwerk )

Als je wilt afvallen moet je energiesysteem 3: Aërobe energievoorziening aanspreken, dit systeem start pas nadat je al even aan het lopen bent, op de site staat meerdere informatie over het systeem.

Afvallen begint bij je eetgewoontes, er staan voedingswijzers op het internet die jou voedsel kunnen aanraden of afraden. Let op wat je eet zou mijn eerste tip zijn voor afvallen.

Voor het opbouwen van de conditie: loop niet met spierpijn. Begin met 1 zware training per week en een iets lichtere een aantal dagen erna wanneer je denkt dat je lichaam er weer klaar voor is. Daarna voer je het tempo geleidelijk op, de site die Samiej aanwees; hardloopschema.nl kan je daarin begeleiden.

Maar zorg vooral dat je plezier in het bewegen hebt! Heb je dat niet dan zal het sporten ook niet lang duren, zoek leuke paden om te fietsen of te lopen, een trainingsmaatje, etc.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 21:15
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
LiefsvanHier schreef op 29-11-2006 @ 21:53 :
Is dat wel zo gezond dan?
Echt ongezond zal het niet snel worden. Een lichte training als je spierpijn hebt kan helpen, je hartslag gaat omhoog waardoor afvalstoffen sneller worden afgevoerd en het herstel kan versnellen.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 07:45
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 29-11-2006 @ 22:13 :
Dank je wel!
Ik ben idd ook bezig met een ander eetpatroon, maar een beweging erbij vind ik ook belangrijk
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 11:21
FrantiC
Avatar van FrantiC
FrantiC is offline
yeey!
ik heb net even een stukje hardgelopen dat ging best goed! Ik korfbalde altijd 2 a 3 keer in de week, en ben nu na een blessure van 10 maanden weer begonnen
nu heb ik alleen geen conditie meer, dus ik ben ook met het beginnersschema begonnen. ik ben bij week 3 begonnen, dat was goed te doen..
__________________
FrantiCticktickticktickticktock...
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 11:41
Verwijderd
Misschien is dit wat?

http://een.typepad.com/vlaanderenspo...ast/index.html
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 11:58
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
ik zou meer een beetje op gevoel doen wat je ongeveer kunt, dus zonder zo'n schema. gewoon beginnen te lopen en als je niet meer kunt ff 1 of 2 minuten wandelen.
zolang je maar zorgt dat er progressie in zit. dus de volgende keer dat je loopt wel zorgen dat je 500 meter verder loopt voordat je begint te wandelen, of 2 minuten langer.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 12:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Hulk schreef op 30-11-2006 @ 12:58 :
ik zou meer een beetje op gevoel doen wat je ongeveer kunt, dus zonder zo'n schema. gewoon beginnen te lopen en als je niet meer kunt ff 1 of 2 minuten wandelen.
zolang je maar zorgt dat er progressie in zit. dus de volgende keer dat je loopt wel zorgen dat je 500 meter verder loopt voordat je begint te wandelen, of 2 minuten langer.
Hehe, als ik af ga op de reacties hier en m'n eigen ervaring, zijn het vooral mensen die na 1 minuut al uitgeput zijn. Dan kan je niet zomaar zeggen dat je de volgende keer dan 2 minuten langer moet rennen.

En ik heb het zelf een paar weken volgehouden met zo'n schema en dat schema motiveerde me juist heel erg. Dan wist ik dat ik een bepaald aantal minuten vol moest houden en ook al was ik echt kapot, omdat het op dat briefje stond, hield ik toch die 5 minuten vol bijvoorbeeld. Terwijl ik allang gestopt was als ik gewoon had moeten rennen tot ik niet meer kon, zoals jij zegt.

Die van Loontjuh ziet er trouwens gaaf uit. Misschien ga ik dat wel weer proberen als goed voornemen
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 15:11
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 30-11-2006 @ 12:41 :
Misschien is dit wat?

http://een.typepad.com/vlaanderenspo...ast/index.html
Lijkt me wel grappig ja.. alleen ik krijg het niet op mijn mp3 speler... help
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 15:20
Verwijderd
Citaat:
Fleurop schreef op 30-11-2006 @ 16:11 :
Lijkt me wel grappig ja.. alleen ik krijg het niet op mijn mp3 speler... help
Waarom niet?
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 15:22
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 30-11-2006 @ 16:20 :
Waarom niet?
ik weet niet hoe het moet..
ik heb geen ipod.. is dat erg?

edit:

Het is me al gelukt!!! Het lijkt me echt leuk op deze manier!

Laatst gewijzigd op 30-11-2006 om 15:36.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 17:14
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Begin eerst maar eens met gewoon wandelen (liefst in heuvel achtig terrein/bos) zodat je al een beetje gewend bent aan bewegen met je benen, hierna kun je eens beginnen met korte rensessies van ongeveer 1 minuut afgewisseld met 5 minuten wandelen, en zo langzaam opbouwen

Tip: ga NOOIT hardlopen met onjuiste (sport) schoenen.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 17:48
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 01-12-2006 @ 18:14 :
Begin eerst maar eens met gewoon wandelen (liefst in heuvel achtig terrein/bos) zodat je al een beetje gewend bent aan bewegen met je benen, hierna kun je eens beginnen met korte rensessies van ongeveer 1 minuut afgewisseld met 5 minuten wandelen, en zo langzaam opbouwen

Tip: ga NOOIT hardlopen met onjuiste (sport) schoenen.
dat is wel een héél langzaam begin hoor, da's meer voor mensen van 60
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 17:56
Hakuna
Avatar van Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Sarah schreef op 01-12-2006 @ 18:48 :
dat is wel een héél langzaam begin hoor, da's meer voor mensen van 60
De TS gaf aan een conditie van niks te hebben ,dus zo'n slechte tip lijkt het mij niet.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 21:36
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Cornel schreef op 01-12-2006 @ 18:56 :
De TS gaf aan een conditie van niks te hebben ,dus zo'n slechte tip lijkt het mij niet.
Nouja... niks. Wandelen ben ik wel gewend, en kan ik ook heel erg lang volhouden. Rennen alleen niet.
Dat 'conditie van niks' was meer om aan te geven dat ik niks aan sport doe en ik echt een beginner ben op gebied van hardlopen.


Maar goed. De tweede keer is achter de rug. Het gaat al een ietspiepietsie beter.
Met citaat reageren
Oud 01-12-2006, 21:58
gekkeaap
Avatar van gekkeaap
gekkeaap is offline
Op internet heb je voldoende sites met schema's voor beginners..
Hardlopen is inderdaad goed om je conditie op pijl te krijgen.. heb het een jaar lang zeer fanatiek gedaan.
Alleen moest toen helaas wegens omstandigheden stoppen.
Maar voor je het weet ren je een half uur aan een stuk met een lekker tempo.
Success!
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 12:54
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Het verbaasd me trouwens dat ik nu (na de tweede keer) nauwelijks last van spierpijn heb, terwijl ik de dagen na de eerste keer echt overal pijntjes had.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 13:51
Verwijderd
Heeft hardlopen (of joggen??) nog effect op je buik/rug spieren?
Wil het namelijk ook gaan doen om me bloedcirculatie eens op orde te brengen. Lichaam testen ed.

Laatst gewijzigd op 02-12-2006 om 13:54.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 15:30
Verwijderd
Citaat:
Christian schreef op 02-12-2006 @ 14:51 :
Heeft hardlopen (of joggen??) nog effect op je buik/rug spieren?
Wil het namelijk ook gaan doen om me bloedcirculatie eens op orde te brengen. Lichaam testen ed.
Nauwelijks, maar het maakt wel (zoals alle sporten) je circulatie overal wat beter.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 15:49
pomme
Avatar van pomme
pomme is offline
Hallo, ik ben ook sinds september bezig met lopen. Soms lukt het me om 2 keer in de week te gaan, maar het blijft ook vaak bij 1 keer per week. Ik neem nooit de tijd op, maar nu zit ik ongeveer aan 10 rondjes op de atletiekbaan, en dan nog heen en terug naar huis (1à2km) Is dit te weinig frequent om hetzelfde niveau op peil te houden? Omdat ik hier lees van om de 2 à 3 dagen te gaan lopen..
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 16:19
fractuur
fractuur is offline
Ik dacht dati k het nooit zou toegeven, maar ik ren toch echt een stuk beter op een loopband dan buiten. Buiten wissel ik steeds van tempo (en ik fiets, wandel etc altijd hard, dus hardlopen ook ) terwijl ik op een loopband echt heerlijk 20 minuten kan uitlopen. Tuurlijk ga ik dood van verveling, maar het is wel beter voor me. Heeft iemand tips om buiten ook op hetzelfde tempo te blijven rennen?
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 16:43
Verwijderd
Citaat:
pomme schreef op 02-12-2006 @ 16:49 :
Hallo, ik ben ook sinds september bezig met lopen. Soms lukt het me om 2 keer in de week te gaan, maar het blijft ook vaak bij 1 keer per week. Ik neem nooit de tijd op, maar nu zit ik ongeveer aan 10 rondjes op de atletiekbaan, en dan nog heen en terug naar huis (1à2km) Is dit te weinig frequent om hetzelfde niveau op peil te houden? Omdat ik hier lees van om de 2 à 3 dagen te gaan lopen..
1 keer per week is vaak genoeg om op hetzelfde niveau te blijven. Voor de meeste mensen is dat alleen niet vaak genoeg om ook beter te worden dan ze waren
Met citaat reageren
Oud 02-12-2006, 17:51
RHCP_NAC
Avatar van RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
pomme schreef op 02-12-2006 @ 16:49 :
Hallo, ik ben ook sinds september bezig met lopen. Soms lukt het me om 2 keer in de week te gaan, maar het blijft ook vaak bij 1 keer per week. Ik neem nooit de tijd op, maar nu zit ik ongeveer aan 10 rondjes op de atletiekbaan, en dan nog heen en terug naar huis (1à2km) Is dit te weinig frequent om hetzelfde niveau op peil te houden? Omdat ik hier lees van om de 2 à 3 dagen te gaan lopen..
Je zal hetzelfde niveau wel aan kunnen houden, je conditie zal echter niet verbeteren, dit noemt men verminderde meeropbrengst, dit is een trainingsprincipe en betekent dit:

Naarmate de belastbaarheid van een sporter toeneemt zal de training steeds langduriger en zwaarder moeten zijn om het prestatievermogen te verbeteren. Bovendien worden de verbeteringen in het prestatievermogen steeds kleiner.

Om jouw conditie naar een hoger niveau te trekken zal jij met name meer moeten trainen, de intensiteit hoef je nog niet zo veel te verhogen.
__________________
I’d say the purpose of life is joy in the present moment, and anyone who tells you different is a lying conniving asshole. -- Pat Condell over religie.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 13:32
Fleurop
Avatar van Fleurop
Fleurop is offline
Citaat:
Loontjuh schreef op 30-11-2006 @ 12:41 :
Misschien is dit wat?

http://een.typepad.com/vlaanderenspo...ast/index.html
Dit werkt trouwens erg motiverend. En het maakt het rennen ook nog eens extra leuk
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid Hardlopen
Heer Wil
5 03-01-2016 16:23
Lichaam & Gezondheid hardlopen
Lelle_*
2 08-05-2007 14:15
Vrije tijd Begin met hardlopen!
Schaduwmeisje
7 13-09-2006 17:09
Lichaam & Gezondheid Het grote voeding- en gezondheidstopic #11
Verwijderd
405 14-03-2006 14:31
Psychologie Het-Grote-Lucht-Je-Hart-Topic-#45
Ruudje
494 21-12-2005 15:48
Lichaam & Gezondheid Hoe beginnen met hardlopen?
Verwijderd
78 20-07-2004 00:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.