Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2002, 09:44
Verwijderd
Is lindows gratis? welke os zijn gratis? rad hat? zoja welke versie is er en waar kan ik het downen?

Is de het verschil te overzien als je normaal win 98,nt4,2000 en xp gebruikt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2002, 10:20
dystopia
dystopia is offline
Red Hat is gratis ja. Debian, Gentoo, etc. de meeste momenteel wel. Alleen XandrOS en Lindows niet iirc..
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 10:22
Verwijderd
En verder raad ik je geen LIndows aan.

Je kunt er niet zoveel mee als een andere dis. van Linux
Je kan er niet zoveel mee als Windows

dus je kan er gewoon niks mee
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 10:25
Verwijderd
WHAHA,

oke, welke dan wel? (ik heb nog nooit iets met linux gedaan en wil toch weten hoe het werkt zonder dat ik helemaal doodgegooit word met nieuwe termen etc. lindows stond op die site best simpel=op windows lijkend)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 12:39
dystopia
dystopia is offline
Citaat:
ned441 schreef:
WHAHA,

oke, welke dan wel? (ik heb nog nooit iets met linux gedaan en wil toch weten hoe het werkt zonder dat ik helemaal doodgegooit word met nieuwe termen etc. lindows stond op die site best simpel=op windows lijkend)
Ah je wilt met Linux beginnen neem aan voor de desktop. Wat weet je al van UNIX? Ken je al commando's of stort je je nu echt in het diepe? Er zijn genoeg newby distributies. Voorbeelden: RedHat, SuSE, Mandrake. Ik zelf prefereer Debian, Gentoo en Slackware boven deze distributies omdat je daar minder GUI georrienteerd bezig bent en ik vind CLI gebruikersvriendelijker. Met name Debian vind ik een geweldig package systeem hebben. Maar de laatst 3 genoemde distro's zijn wel ietsje minder gebruikersvriendelijk en dus ook wat moeilijker. Om eens te proberen raad ik je dus een newbie distributie aan. later kun je altijd nog iets anders proberen. Demolinux is overigens een Linux die je vanuit je kunt fikken en vanuit je cdromspeler kunt draaien zonder herpartitioneren. Heb je een fikker?

PS: denk ook aan beveiliging...
__________________
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher esteem those who think alike than those who think differently - Steve Jobs
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 13:30
a new noise
a new noise is offline
Citaat:
McLaren schreef:
En verder raad ik je geen LIndows aan.

Je kunt er niet zoveel mee als een andere dis. van Linux
Je kan er niet zoveel mee als Windows

dus je kan er gewoon niks mee
geduld
__________________
The best thing since canned vegetables.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 13:53
Verwijderd
Citaat:
a new noise schreef:
geduld
Er zal vast wel een goede versie Lindows uitkomen, maar dan hebben die mensen nog veeel te doen..
Trouwens nog een dom aspect over Lindows..

Lindows zelf kost geld, Lindows software, updates, benodigde andere paketten kosten ook geld..

Terwijl Linux open-source en gratis bedoeld is..
[niet alles uioteraard]
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 14:10
Spacey
Avatar van Spacey
Spacey is offline
Ik ben zelf een slackware gebruiker, werkt errug fijn
als je erg newbie bent kan je beter redhat of suse ofzo eerst eens proberen, ik raad je ook aan om als het niet lukt of je niet helemaal tevreden bent de de distru die je als eerste gekozen hebt ook nog een paar andere te proberen. er zitten redelijke verschillen in dus misschien ligt de een je wat beter dan de ander.
__________________
irc.lichtsnel.nl #linux
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 14:11
Verwijderd
goed, even smaenvatting, ik wil linux (de makkelijkste versie) gaan draaien op een pIII733 en 512 mb. ik zet er een oude hdd in van 6.4 gb omdat ik het wil proberen en ervaren of het iets s. je hoort namelijk zoveel wonder verhalen over linux op dit forum (volgens mij ook van mensen die er geen zak van weten maar die heel stoer anti bill Gate$ zijn) en ik wil het nu dus wel eens zelf gaan proberen. Wel naast windows xp. Xp moet gewoon "intact" blijven want anders kom ik met mijn studie in de problemos. Wat ik wil doen is dus een boot menu (moet ik dit maken in windows of linux of heeft iemand een voorbeeld boot.ini).

Ow ja mijn unix / lniux achter grond is 0 oftewel geen niveau ik weet nog et hoe je linux schrijft....

Is er ook een linux die met taakbalken werkt oid? of moet ik me er heel veel programmeer werk bij voorstellen?

Hoe zit het met de drivers van spullen in mijn bakkie?

Het wordt idd een desktop die aan een server hangt waar win 2000 op draait(en ook regelmatig hangt ) voor de server zit een XDsl Router.

Misschien iemand die wat screenshots heef??

Gegroet NED441
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 14:53
Verwijderd
Lindows zuigt aars.

Ik raad je als beginner RedHat aan, voor het gemak. Debian of Slackware als je er tijd voor hebt om het beter te leren en alles zelf wilt uitzoeken. RH, Debian en Slackware maken bij de installatie vaak zelf een entry aan voor je bestaande XP. Als je LILO als bootloader gebruikt, kun je een entry voor XP ook handmatig in /etc/lilo.conf zetten. Stelt niet zoveel voor.

Voor de rest: Linux ziet eruit zoals jij dat wilt. De 2 meest gangbare desktops zijn KDE en GNOME, waarvan je respectievelijk op www.kde.org en www.gnome.org screenshots kunt vinden.

Programmeerwerk krijg je niet mee te maken, tenzij je dat zelf wilt (hoogstens compileren, maar dat heb je zo door).

Suc6.

PS:
Op www.linuxiso.org kun je kant en klare CD's downloaden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 14:55
Kratje_Bier
Avatar van Kratje_Bier
Kratje_Bier is offline
ik gebruik Suse met KDE
werkt prima, alhoewel ik vaak net zo graag windows gebruik als linux.
__________________
http://www.onzinforum.nl <-- forum voor idioten, ik hang er dus ook 24/7 rond
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 15:50
Jouw_Duiveltje
Avatar van Jouw_Duiveltje
Jouw_Duiveltje is offline
Citaat:
ned441 schreef:
goed, even smaenvatting, ik wil linux (de makkelijkste versie) gaan draaien op een pIII733 en 512 mb. ik zet er een oude hdd in van 6.4 gb omdat ik het wil proberen en ervaren of het iets s. je hoort namelijk zoveel wonder verhalen over linux op dit forum (volgens mij ook van mensen die er geen zak van weten maar die heel stoer anti bill Gate$ zijn) en ik wil het nu dus wel eens zelf gaan proberen. Wel naast windows xp. Xp moet gewoon "intact" blijven want anders kom ik met mijn studie in de problemos. Wat ik wil doen is dus een boot menu (moet ik dit maken in windows of linux of heeft iemand een voorbeeld boot.ini).

Ow ja mijn unix / lniux achter grond is 0 oftewel geen niveau ik weet nog et hoe je linux schrijft....

Is er ook een linux die met taakbalken werkt oid? of moet ik me er heel veel programmeer werk bij voorstellen?

Hoe zit het met de drivers van spullen in mijn bakkie?

Het wordt idd een desktop die aan een server hangt waar win 2000 op draait(en ook regelmatig hangt ) voor de server zit een XDsl Router.

Misschien iemand die wat screenshots heef??

Gegroet NED441

Linux zelf is net als dos Compleet text gestuurd.. naast dat heb je allerlei varianten om zeg maar een digitale desktop te maken (KDE gnome en meer van dit soort distributie paketten) deze lijken eigenlijk heel veel op windows qua aanzicht (een startbalk een desktop met icoontjes e.d. echter de rest blijft hetzelfde en directory structuur is heel verschillend van windows (als je bijv naar de "explorer" van linux gaat heb je niet een aantal drives met drive letters maar alleen maar een hele hoop directory's het is dus echt heel anders dan windows maar zeker de moeite waard.... (ik heb echter nooit mijn internet goed werkend gekregen )

wat mij betreft zeker het proberen waard
__________________
Earth could be a wonderful place... But it almost never is...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 16:00
L@CuTu$
Avatar van L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
Jouw_Duiveltje schreef:
Linux zelf is net als dos Compleet text gestuurd.
O nee hoor , Linux is System Call gestuurd.

Linux != OS
GNU/Linux == OS

Maak je huiswerk

Linux is niet Bruikbaar , GNU/Linux is zeer zeker bruikbaar.
__________________
Nerds met Borsthaar coden in EV8 ASM || Lid van het Alpha promotie team
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 16:08
Jouw_Duiveltje
Avatar van Jouw_Duiveltje
Jouw_Duiveltje is offline
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
O nee hoor , Linux is System Call gestuurd.

Linux != OS
GNU/Linux == OS

Maak je huiswerk

Linux is niet Bruikbaar , GNU/Linux is zeer zeker bruikbaar.
sorry ben sowieso niet echt into linux hoor
bovendien...ik heb geen huiswerk over linux

maar de rest klopt wel toch??
__________________
Earth could be a wonderful place... But it almost never is...
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 16:22
Verwijderd
Citaat:
Jouw_Duiveltje schreef:
maar de rest klopt wel toch??
Lijkt dit veel op Windows?

Linux is de kernel. GNU/Linux is het hele systeem, dus de GNU utils met de Linux kernel.

De interactie met de gebruiker varieert. Je hoeft niet per se een shell te starten, maar je hoeft ook niet per se een GUI te laden. Alles kan veranderen. Om Linux te begrijpen zul je dus bij het innerlijk - de kernel - moeten beginnen en niet wat je ziet als je ermee werkt.

Ta ta.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 17:30
LB06
LB06 is offline
Mandrake wordt vaak gezien als de meest gebruiksvriendelijke distro voor de newbie en desktopgebruiker. Voor een overzicht van de distro's ga eens naar www.distrowatch.com. Bij 'major' staan de populairste.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 19:30
Verwijderd
is bezig om te downen.. hier volgt vast het volgende (aansluitende) topic over Hoe gebruik ik Linux... of linux for newbees
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 20:20
LB06
LB06 is offline
Welke distro ben je nu aan het downloaden?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-11-2002, 20:31
Verwijderd
geen want de ftp wil nie meewerken... iemand een andere site?
/ ftp server?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 20:52
LB06
LB06 is offline
ftp://ftp.nluug.nl
ftp://ftp.surfnet.nl
Met citaat reageren
Oud 08-11-2002, 21:31
Verwijderd
had ik al gevonden toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 12:28
Spacey
Avatar van Spacey
Spacey is offline
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
O nee hoor , Linux is System Call gestuurd.

Linux != OS
GNU/Linux == OS

Maak je huiswerk

Linux is niet Bruikbaar , GNU/Linux is zeer zeker bruikbaar.
je kan beter zeggen dat Linux alleen de kernel is, en dat de meeste libraries die erom heen zitten en andere programmatuur van GNU is.

Verder is het niet zo heel raar dat niet iedereen dat weet, iedereen praat over "linux" dat GNU gedeelte word nogal vaak vergeten. Meestal weten alleen wat gevorderde gebruikers dit en om het te begrijpen heb je ook enigzins inzicht nodig in het besturings systeem.
__________________
irc.lichtsnel.nl #linux
Met citaat reageren
Oud 09-11-2002, 12:34
Verwijderd
PFFFFFFFFFFFFF ik voel me weer net zo ongemakkelijk als toen ik mijn 386 kreeg met windows 3.11 DAMN!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 07:41
Verwijderd
Citaat:
ned441 schreef:
PFFFFFFFFFFFFF ik voel me weer net zo ongemakkelijk als toen ik mijn 386 kreeg met windows 3.11 DAMN!
Enig aanpassingsvermogen is trouwens geen overbodige luxe
Met citaat reageren
Oud 10-11-2002, 16:20
L@CuTu$
Avatar van L@CuTu$
L@CuTu$ is offline
Citaat:
Spacey schreef:
je kan beter zeggen dat Linux alleen de kernel is, en dat de meeste libraries die erom heen zitten en andere programmatuur van GNU is.
Incorrect , deze Library's zijn van GNU , en dan doel ik op bv. de GNU C Library , die is eigelijk nieteens ontworpen voor de Linux kernel maar word er wel voor gebruikt.
__________________
Nerds met Borsthaar coden in EV8 ASM || Lid van het Alpha promotie team
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2002, 16:25
Spacey
Avatar van Spacey
Spacey is offline
Citaat:
L@CuTu$ schreef:
Incorrect , deze Library's zijn van GNU , en dan doel ik op bv. de GNU C Library , die is eigelijk nieteens ontworpen voor de Linux kernel maar word er wel voor gebruikt.
ja dat zei ik, misschien wat onduidelijk.

Citaat:
dat de meeste libraries die erom heen zitten en andere programmatuur van GNU is.
__________________
irc.lichtsnel.nl #linux
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Linux] Welke versie is geschikt voor mij?
daan_vandevyver
12 11-11-2004 22:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:42.