Oud 10-01-2002, 16:43
WordWardWizzard
WordWardWizzard is offline
Wie vinden jullie de grootste filosoof???

__________________
slapen doe je om te dromen en dromen om te leven, dus pak je leven heel rustig aan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2002, 16:55
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Moeilijke...ik denk dan toch wel Socrates...omdat die als eerste de Natuurfilosofie achter zich liet en het denken naar zich toe bracht zeg maar.

Die heeft de meeste invloed gehad in ieder geval...dat was het moment dat filosofie zoals we het nu kennen is geboren.

Groetjes
Ben(die na zijn fantasy boeken, filosofieboeken gaat lezen
__________________
Is there Intelligent Life on Planet Earth?....Yes, but I am only visiting. :)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 17:17
waaromniet?
waaromniet? is offline
Socrates trekt ook mij om verschillende redenen. Maar aangezien het voor mij nog altijd om eigen interpretatie gaat van wat jij vind (uhh ja, ik weet dat ik hier niet duidelijk ben) ben ik toch voor mezelf de grootste filosoof. Net als dat iedereen dat volgens mij voor zichzelf is.
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 18:39
prulleke
prulleke is offline
Ik heb bij iedere soort filosofie wel een favoriet, op school zijn we nu bezig met het utilisme, waarin Kant redelijk goed onderbouwde theorieen geeft.

De eerste les leerde we wat over Plato, en wat die man dacht over hoe de wereld in elkaar zit (ideeenwereld en fysische wereld) vind ik nog steeds erg mooi.

Ik denk dat ik er niet een concreet kan kiezen, voor ieder probleem een andere favoriet.
__________________
Do you count the sundays when I'm there?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 19:31
Floef
Floef is offline
Umz, kan iemand hier misschien een paar 'grote' namen noemen met bijbehorende ideeen?

Ben namelUk niet zo thuis op het gebied van filosofen.

Vink wel interessanT.
__________________
*hUh----?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 20:33
timonx
timonx is offline
Socrates
__________________
Het enige waarvoor ik leef is mijn werk. Voor de rest heb ik niets
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 20:42
The Wanderer
Avatar van The Wanderer
The Wanderer is offline
The Wanderer

//ook voor persoonlijk advies
__________________
SpoonBoy:Do not try to bend the spoon. That's impossible. Instead, only try to realize the truth. Neo:What truth? SpoonBoy:A spoon is for eating only.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 20:55
Roos16
Roos16 is offline
Citaat:
The Wanderer schreef:
The Wanderer

//ook voor persoonlijk advies
Hee, heeft jou naam met de summoning-zooi te maken??

__________________
Freedom, here I come!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 20:56
Roos16
Roos16 is offline
Aristoteles
__________________
Freedom, here I come!
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 21:21
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
Roos16 schreef:
Aristoteles
Vroeger vond ik em wel , ook uitgebreid werkstuk over gemaakt in de 3e (enige werkstuk waar ik ooit een 10 voor heb gehad ), maar socrates trekt me toch meer op de een of andere manier
__________________
A friend in need's a friend indeed, a friend with weed is better
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 22:18
soulless
soulless is offline
Niks moderners? Iemand Sartre misschien? Laatst veel van hem gelezen en dat is vaak wel hoe ik ook over de wereld denk.

Hmm, even uitleggen, hij wordt de grondlegger van het existentialisme genoemd, maar hoe dat te omschrijven...

Een belangrijk aspect uit zijn filosofie is 'de walging' (of, in het frans, "le nausee"), een plotseling opkomend extreem bewustzijn van de wereld om je heen, het keihard aankomende besef dat elke voorwerp, elke mens BESTAAT, ER IS, en jij ook en dat je je daar te midden van bevind, en een daaruit voortvloeiende zeer sterke afkeer van dat onverklaarbare en bedreigende bestaan.

Inderdaad, geen grootse theorie over het hoe en waarom.

*wacht ff, anti-RSI oefeningen doen*

Nietzsche vond ik ook heel vaak een punt hebben, hij heeft een eindeloze lijst postulaten over moraal en daarmee samenhangende onderwerpen.

Meer 'grote' filosofen zijn Schopenhauer, Kant, Sade, Spinoza, en daar blijf ik dan een beetje steken, ik denk liever zelf...

Misschien zou ik wat meer filosofen moeten lezen maar ik krijg al haast geen slaap meer en af en toe voelt mn hoofd een beetje te vol, zucht....

__________________
Ik en de keizer hebben een dochter en een kleinzoon! Heh...
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 22:53
Rhinus
Rhinus is offline
Geen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 08:44
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Hegel
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 09:02
mcsun
Avatar van mcsun
mcsun is offline
Ik ken er niet zoveel maar de ideeën van Descartes spreken mij erg aan.
__________________
to look at the world as we find it, not as we want it to be * cassavecrackers
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 09:53
Clair de Lune
Clair de Lune is offline
Darwin
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 12:10
de abt van sion
de abt van sion is offline
Onder de westerse filosofen: Plato. Alle filosofen na hem zijn van hem afhankelijk. Tot in onze tijd.
En: vergeet niet dat de Socrates zoals wij die kennen, de Socrates van Plato is...
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 18:53
Alexander
Alexander is offline
Ach. Al die filosofen hebben hun steentje bijgedragen aan de ontwikkeling der filosofie. Pythagoras heeft Plato beïnvloed. Plato beïnvloedde Augustinus. Die, op zijn beurt, inspireerde de hele late Middeleeuwen. Waarna, in de Nieuwe Tijd, Descartes kwam met zijn rationalisme. Nou ja, zo kan ik nog wel heel lang doorgaan, maar daar heb ik geen zin in.
Wat dat betreft heb ik geen 'grootste' filosoof voor ogen. Hoewel er natuurlijk wel filosofen zijn die me aanspreken. De grootste onder hen is wellicht Immanuel Kant, omdat hij een eeuwenlange vete wist te beslechten, en omdat hij ons stof tot overdenken heeft gegeven. Na hem komt Arthur Schopenhauer, een denker die mij ook aantrekt.
Maar of ze werkelijk zo groots waren? Who will tell...
__________________
'Twas brillig, and the slithy toves did gyre and gimble in the wabe: all mimsy were the borogoves, and the mome raths outgrabe.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 19:09
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
niet lachen, maar ik vind dat op zekers wel Jezus... zijn ideeen over de wereld geven nog steeds inpact... we leven naar zijn hand (ookal claimen we van niet)
En zijn boek (natuurlijk in de ogen van dissiepelen) zet mensen nog steeds tot denken en geeft mensen beziening...
whala... ik moet hier nog ff over nadenken, waarom nu precies Jezus...
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-01-2002, 19:21
lotje!!
lotje!! is offline
Ik vind Hume één vd betere filosofen, zijn ideeen over de kennisleer vind ik erg goed in elkaar zitten..plato vind ik wel mooi bedacht, maar zie er verder weinig in
__________________
eindelijk een sig! Maar nu weet ik niet wat ik erin moet schrijven!!hihihihihihihihi!!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 19:32
Wijze vrouw
Avatar van Wijze vrouw
Wijze vrouw is offline
Citaat:
slisje schreef:
niet lachen, maar ik vind dat op zekers wel Jezus... zijn ideeen over de wereld geven nog steeds inpact... we leven naar zijn hand (ookal claimen we van niet)
En zijn boek (natuurlijk in de ogen van dissiepelen) zet mensen nog steeds tot denken en geeft mensen beziening...
whala... ik moet hier nog ff over nadenken, waarom nu precies Jezus...
Ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor. Nu zijn er over de gehele wereld nog miljoenen mensen in hem geinterreseerd. Ik weet niet hoe dat met die andere filosofen zit ...

Socrates vind ik trouwens ook goed. En een of andere engelsman, maar ik ben zn naar ff vergeten.

__________________
* Voer eendjes geen oorlog * Bij genialen ben ik vaag (????) *
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 19:49
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Wijze vrouw schreef:
Ik ben het eigenlijk wel met je eens hoor. Socrates vind ik trouwens ook goed.
Voor Jezus en Socrates geldt hetzelfde: ze hebben niet zelf geschreven. Voor Socrates deed Plato dat, voor Jezus de evangelisten. Dus wat heeft Socrates werkelijk gezegd? En Jezus?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 20:47
danieldk
danieldk is offline
Ik zou het niet weten. Boeiend om te lezen vind ik Plotinus, Marx, maar ik moet zoveel teksten elke dag lezen dat de namen me naar 2 dagen al ontgaan zijn.

Anyway, ik was wat aan het bladeren en toen kwam ik een verwijzing tegen naar Alfred Whitehead. Gelijk de volgende dag naar de faculteitsbieb om een boek van hem te halen. Het was de leraar van de alom bekende Russell en heeft een heel erg anti-mechanisch, anti-materieel wereldbeeld. Hij zet zich hiermee met name af tegen Einstein e.a. en ziet deeltjes meer als een soort net van Indra, d.w.z. dat alle deeltjes zijn omdat andere deeltjes zijn en ze ook niet onafhankelijk van elkaar kunnen bestaan. Whitehead is voor vandaag m'n meest favoriete filosoof, maar dat kan morgen alweer veranderd zijn .
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 20:50
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Voor Jezus en Socrates geldt hetzelfde: ze hebben niet zelf geschreven. Voor Socrates deed Plato dat, voor Jezus de evangelisten. Dus wat heeft Socrates werkelijk gezegd? En Jezus?
Klopt. In Plato's dialogen verkondigt de jonge Socrates de ideeenleer, door zijn jonge leeftijd is hij nog niet in staat het goed te verdedigen. Het is twijfelachtig of Socrates ooit de ideeenleer heeft aangehangen, Plato heeft het gewoon aan hem toegeschreven.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 20:52
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:
de abt van sion schreef:
Voor Jezus en Socrates geldt hetzelfde: ze hebben niet zelf geschreven. Voor Socrates deed Plato dat, voor Jezus de evangelisten. Dus wat heeft Socrates werkelijk gezegd? En Jezus?
dat is aan ons om daar over te filosoferen...
eigenlijk heel goed, want das toch juist ook de bedoeling... dat je er zelf bij stil staat en er overna denkt...
betere kan ik niet vinden dan Socrates en Jezus ( niet dat ik ze dezelfde persoon vind)

__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 21:02
danieldk
danieldk is offline
Citaat:
slisje schreef:

dat is aan ons om daar over te filosoferen...
Rationaliteit, discutabiliteit en codificatie. Socrates heeft opzettelijk de codificatie achterwege gelaten, waarschijnlijk met het doel zelf te filosoferen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2002, 22:35
Clair de Lune
Clair de Lune is offline
Citaat:
lotje!! schreef:
Ik vind Hume één vd betere filosofen, zijn ideeen over de kennisleer vind ik erg goed in elkaar zitten..plato vind ik wel mooi bedacht, maar zie er verder weinig in
imminent realisme toch?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 13:01
Seneca
Seneca is offline
Seneca. Niet omdat ik het met hem eens ben, maar omdat ie lachen brieven heeft geschreven en zelf z'n grootste bestrijder was. Mooi toch.
En Jezus en Soccie, natuurlijk, maar zo kun je van bijna alle, min of meer mythische personages houden.

* Ik vind Jezus trouwens niet echt filosofisch, hij vroeg zich niet af hoe het zat, maar wist dat (of deed alsof). Er was voor hem geen waarheid dan DE WAARHEID, dat is niet echt flexibel. Maar hij (of wie hij lijkt) kon wel leuke verhaaltjes vertellen .
__________________
Nunquam parum est quod satis est.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 17:06
slisje
Avatar van slisje
slisje is offline
Citaat:

* Ik vind Jezus trouwens niet echt filosofisch, hij vroeg zich niet af hoe het zat, maar wist dat (of deed alsof). Er was voor hem geen waarheid dan DE WAARHEID, dat is niet echt flexibel. Maar hij (of wie hij lijkt) kon wel leuke verhaaltjes vertellen .
En uiteindelijk gaan we uit van verhaaltjes en proberen de waarheid te achterhalen...
__________________
««...*Ilon@*...»»
Met citaat reageren
Oud 12-01-2002, 18:24
pessimist
pessimist is offline
KANT, niet alleen qua antropologie maar vooral voor zijn kijk op de ethiek. Vergeet niet dat hij tot op de dag van vandaag toegepast word! Ook Hume en Decartes en Plato horen bij de grootste
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 00:30
Vespasienne
Vespasienne is offline
Zeker Nietsche en dan ook al zijn werk, ook in z'n laatste periode.
Met citaat reageren
Oud 13-01-2002, 12:44
just-someone
just-someone is offline
socrates en plato, vooral het idee van de grot vond ik mooi, dat alles wat wij zien een afbeelding is van de 'echte' wereld, dat dit allemaal niet de echte werkelijkheid is en dat er iets achter zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Welk filosofisch concept is het meest ergerlijk?
Hannibal
106 10-01-2006 14:14
Levensbeschouwing & Filosofie Het toevallige lot?
Fade of Light
108 23-02-2005 23:56
Levensbeschouwing & Filosofie Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheïsme...
BiL@L
62 17-09-2003 04:17
Levensbeschouwing & Filosofie Wetenschappers bevestigen de Tekenen van God.
Iqra
94 30-07-2003 21:36
Levensbeschouwing & Filosofie jij of anderen?
slullo
35 26-04-2003 20:38
Levensbeschouwing & Filosofie Ik snap die mensen toch maar niet... masturbatie *evil*? :S
juliettebinoche
99 20-04-2003 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.