Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2010, 14:14
louii27
louii27 is offline
Hallo allemaal,

Ik en een vriend van mij komen er niet uit met deze vragen. In het boek en op internet kunnen we er ook niks over vinden dus wij hoopten dat iemand hier ons kan helpen. Het gaat om de volgende opgave:

OPGAVE:

De eennmanszaak "De Clippendales" handelt in balpennen. In het bedrijf zijn op 21 januari 2002 1.000.000 pennen aanwezig. Op 27 januari zijn er 100.000 pennen gekocht maar deze zijn nog niet ontvangen. Bovendien zijn er op 29 januari 250.000 verkocht maar nog niet afgeleverd bij de klanten. In januari zijn alle pennen ingekocht voor 1,20 en verkocht voor 2,25 per stuk.

Vraag 1 : Bereken de economische voorraad pennen per 31 januari 2002 (IN EURO's)
We weten dat de economische voorraad bestaat uit 850.000 goederen. Maar welke prijs gebruik je hier dan voor?

Vraag 2: Bereken voor welk BEDRAG de voorraad pennen per 31 januari op de balans van de eenmanszaak staan.
Bij deze vraag hebben we absoluut geen idee of we de technische of de economische voorraad moeten gebruiken etc.

Vraag 3:: Stel de eenmanszaak wil inspelen op een prijsverandering van pennen in februari. Stel verder dat de economische voorraad eind januari groter is dan de voorraad die het bedrijf normaal in huis heeft. Verwacht de eenmanszaak dan een prijsdaling of een -stijging bij de pennen? Motiveer.

Elk klein beetje hulp zou echt top zijn! alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2010, 16:07
Verwijderd
Vraag 1. Je hebt inderdaad de voorraad goed, inderdaad 850.000 pennen. Hoe je dat in euro's uit moet drukken weet ik eigenlijk ook niet, maar het gaat om de voorraad waar de ondernemer prijsrisico op loopt. Dus dan zou ik het het meest logische vinden om ze voor 2.25 per stuk te rekenen. Mocht er iets met de voorraad gebeuren, dan mist hij namelijk én de pennen én de winst... (Maar, nogmaals, dit weet ik niet zeker.)

Vraag 2. Ik dacht dat je beide voorraden op de balans op kon nemen, maar ik zou gaan voor de economische voorraad.

Vraag 3. De prijs gaat veranderen in februari, en de voorraad van het bedrijf is groter. In feite betekent dat gewoon dat het aanbod groter is, en de prijs dus naar beneden gaat. Als de prijs naar beneden gaat zullen consumenten meer pennen gaan kopen, en als je dezelfde voorraad als altijd hebt, zul je deze niet kunnen leveren. Maar omdat de voorraad groter is, kun je ze voor een lagere prijs verkopen om meer klanten te trekken .
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 17:25
brands
Avatar van brands
brands is offline
Vraag1:
Naar mijn idee zou je hier het bedrag voor €1,20 gebruiken, aangezien die de inkoopprijs is. 850.000 st. x € 1,20 = € 1.020.000

Vraag 2:
Begin: 1.000.000 x € 1,20 = € 1.200.000
Inkoop: 100.000 x € 1,20 = € 120.000 +
Verkoop: 250.000 x € 1,20 = € 300.000 -
Eindvoorraad: € 1.020.000
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 18:50
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
"Stel verder dat de economische voorraad eind januari groter is dan de voorraad die het bedrijf normaal in huis heeft. Verwacht de eenmanszaak dan een prijsdaling of een -stijging bij de pennen? Motiveer."

Ik dacht, dat als je een grotere voorraad pennen aanschaft, je dan waarschijnlijk een prijsstijging verwacht. Want dan denkt die man van de eenmanszaak natuurlijk 'hé, een prijsstijging, wat fijn! Dan wil ik zoveel mogelijk pennen verkopen!' of zoiets.

Maar ik vond de redenatie van Interglot ook niet stom.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2010, 23:07
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Vraag 1:
Gebruik de inkoopprijs van € 1,20. De inkoopwaarde boek je namelijk van de voorraad af, dus de voorraad moet tegen inkoopprijs gewaardeerd worden.

Vraag 2:
Gebruik de economische voorraad, want de balans geeft de financiële positie van de onderneming weer en daarvoor maakt 't niet uit of je de voorraadgoederen fysiek in bezit hebt.

Vraag 3:
De onderneming heeft méér voorraadgoederen gekocht dan ze gebruikelijk doet, dus er wordt 'n (inkoop)prijsstijging verwacht.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 09:28
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Redenatie van Interglot op vraag 3 klopt niet, ze redeneert macro-economisch en dan moet je bedenken dat de markt voor ballpennen ongetwijfeld een markt van volldige mededingen is, gevolg, geen enkel bedrijf heeft invloed op de prijs en dus zal het aanhouden van een grote voorraad geen enkele prijsinvloed hebben.

Juiste redenatie is die van AzN, er word een inkoopprijsstijging verwacht, hoe en waarom deze tot stand komt is niet van belang.
__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Oud 23-10-2010, 18:17
Verwijderd
Tsja, ik leerde ook nooit voor M&O . Dus theoretische kennis heb ik niet echt veel .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Presaaidentieel debat: Hilarische Trompet #1953
Mr Soija
500 27-10-2016 16:23
Algemene schoolzaken Staatsex. VWO boeken?
D-espair
12 15-01-2012 21:58
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Management en Organisatie
Verwijderd
7 16-09-2011 14:22
Studeren Profiel kiezen
Emma2812
16 21-01-2009 08:20
Studeren Hotelschool 2
MB
500 27-05-2007 18:45
Studeren economie en bedrijfseconomie aan de EUR (en de engelse variant)
jet
6 13-11-2005 21:23


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:47.