Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2006, 12:57
Afwezig
Avatar van Afwezig
Afwezig is offline
Hoi,

Ik heb een vraag; Binnenkort heb ik misschien wel een 2e baan er bij. Dus ik ga maandelijks meer verdienen.

Maar hoeveel belasting gaat er dan niet af ? Of moet je onder een bepaald bedrag per jaar zitten o.i.d. ? Ik was al door verwezen naar www.belastingdienst.nl maar daar word ik niet wijs uit.

Wie kan mij helpen ? Of wegwijs maken op die site ?

Alvast bedankt !
__________________
Choose your future. Choose life.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2006, 13:16
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Grofweg een derde wordt ingehouden. Als je totale inkomsten niet boven een bepaald bedrag komen kun je belasting terugvragen.
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 13:22
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
wat is er zo moeilijk aan de site van de belastingdienst ?

vraag anders daar een folder aan over teruggave en bijbaantjes en zo.

twee baantjes is overigens niet zo handig : je kan maar bij 1 baantje een loonheffingskorting toepassen. bij je tweede baantje betaal je de volle mep aan belasting. (Wel kun je naderhand een gedeelte terugvragen. Als je niet teveel verdient - zoals meestal het geval bij bijbaantjes - kun je vaak zelfs alles terugkrijgen.)

misschien is het ook handig om uit te zoeken of niet beide werkgevers een werkgeversdeel ziektekostenverzekering betalen, en of dat wel nodig is.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 14:58
Afwezig
Avatar van Afwezig
Afwezig is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-10-2006 @ 14:22 :
wat is er zo moeilijk aan de site van de belastingdienst ?

vraag anders daar een folder aan over teruggave en bijbaantjes en zo.

twee baantjes is overigens niet zo handig : je kan maar bij 1 baantje een loonheffingskorting toepassen. bij je tweede baantje betaal je de volle mep aan belasting. (Wel kun je naderhand een gedeelte terugvragen. Als je niet teveel verdient - zoals meestal het geval bij bijbaantjes - kun je vaak zelfs alles terugkrijgen.)

misschien is het ook handig om uit te zoeken of niet beide werkgevers een werkgeversdeel ziektekostenverzekering betalen, en of dat wel nodig is.
Hmm, dus volgens jou moet ik het eigenlijk bij het best betaalde baantje laten ?
__________________
Choose your future. Choose life.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 15:40
Verwijderd
nouja, je krijgt dat geld wat je aan belasting hebt betaald uiteindelijk wel (als je totale inkomen niet te hoog is daarvoor), je moet er alleen een paar maanden tot ruim een jaar op wachten.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 18:29
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
of je laat bij beide banene de loonheffingskorting toepassing.

Loop je alleen wel het risico dat je later een deel terug moet betalen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 18:47
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 25-10-2006 @ 19:29 :
of je laat bij beide banene de loonheffingskorting toepassing.

Loop je alleen wel het risico dat je later een deel terug moet betalen.
dat mag niet, en dat kan niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 25-10-2006, 23:16
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 25-10-2006 @ 19:47 :
dat mag niet, en dat kan niet.
het kan wel het mag niet.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 06:21
Roxy
Avatar van Roxy
Roxy is offline
als je zelf van dat bedrag ook nog wilt sparen is het best handig om twee baantjes te nemen want de belastingdienst spaart eigenlijk voor jou en betaald in april, zo voor de vakantie, uit. Alleen moet je zoren dat je de loonheffingskorting toepast op het baantje waar je het meest verdient.
__________________
Everyone wants to be found.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 08:09
mar87
mar87 is offline
vraagje tussendoor: Wanneer verdien je teveel om loonheffing terug te vragen?
Met citaat reageren
Oud 26-10-2006, 19:29
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 26-10-2006 @ 00:16 :
het kan wel het mag niet.
het kan wel, het mag (formeel) niet, enige risico wat je loopt is dat je belasting terug moet betalen
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 08:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 26-10-2006 @ 20:29 :
het kan wel, het mag (formeel) niet, enige risico wat je loopt is dat je belasting terug moet betalen
Je loopt wel meer risico dan enkel de belasting die je toch al had moeten betalen terug te moeten betalen. Belastingfraude is immers strafbaar.

Je kan sowieso rekenen op een terugvordering inclusief rente en eventuele incassokosten, en dan kom je er vrij goed vanaf.

dat (formeel) slaat nergens op : het mag gewoon niet, punt.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 10:03
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-10-2006 @ 09:45 :
Je loopt wel meer risico dan enkel de belasting die je toch al had moeten betalen terug te moeten betalen. Belastingfraude is immers strafbaar.

Je kan sowieso rekenen op een terugvordering inclusief rente en eventuele incassokosten, en dan kom je er vrij goed vanaf.

dat (formeel) slaat nergens op : het mag gewoon niet, punt.
Waarom zou dit fraude zijn dan? Op het moment dat je je aangifte invult blijkt toch of je wel of niet iets terug moet betalen.
De fiscus loopt zo toch geen inkomsten mis. Als je twee baantjes hebt en je weet zeker dat je uiteindelijk geen loonbelasting verschuldigd bent, omdat je te weinig verdient lijkt dit me gewoon een praktische oplossing. Toen ik nog student was heb ik het zelf ook gedaan.
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 10:31
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-10-2006 @ 09:45 :
Je loopt wel meer risico dan enkel de belasting die je toch al had moeten betalen terug te moeten betalen. Belastingfraude is immers strafbaar.
Wie heeft het over belastingfraude? Het enige wat de Belastingdienst kan doen is belasting terugvorderen. Er is een duidelijk verschil tussen belastingfraude en het toepassen van een korting die niet op jou blijkt te slaan.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 13:45
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-10-2006 @ 11:31 :
Wie heeft het over belastingfraude? Het enige wat de Belastingdienst kan doen is belasting terugvorderen. Er is een duidelijk verschil tussen belastingfraude en het toepassen van een korting die niet op jou blijkt te slaan.
moedwillig bij beide baantjes de loonheffingskorting toepassen - iets dat voorgesteld werd hier - mag niet, en dat hoor je te weten.

'Wir haben es nicht gewusst' doen we niet meer aan hoor.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 16:11
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-10-2006 @ 14:45 :
moedwillig bij beide baantjes de loonheffingskorting toepassen - iets dat voorgesteld werd hier - mag niet, en dat hoor je te weten.
Nou en? Je suggereert dat je een boete krijgt en dat het belastingfraude is, dat is je reinste onzin.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 16:59
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 27-10-2006 @ 17:11 :
Nou en? Je suggereert dat je een boete krijgt en dat het belastingfraude is, dat is je reinste onzin.
nee hoor, dat is het niet.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 27-10-2006, 17:00
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 27-10-2006 @ 14:45 :
moedwillig bij beide baantjes de loonheffingskorting toepassen - iets dat voorgesteld werd hier - mag niet, en dat hoor je te weten.

'Wir haben es nicht gewusst' doen we niet meer aan hoor.
Stel dat ik weinig verdien bij twee baantjes en we je jouw übergemotiveerde redenering even aannemen.

Ik laat bij twee banen de loonheffingskorting toepassen en ben dus vreselijk met voorwaardelijk opzet, grove schuld, te kwader trouw, of waar je het ook onder wil brengen aan het frauderen.

Vervolgens doe ik aangifte en wat blijkt?Ik heb bij twee banen te weining verdiend en ben geen belasting verschuldigd.

Vervolgens krijg ik een vragenbrief van de Belastingdienst
geachte heer: uit onze administratie blijkt dat u de loonheffingskorting twee maal heeft toegepast. Op grond van artikel 67d AWR leggen wij een boete op van ten hoogste 100% van de verschuldigde belasting. Wij verzoeken u binnen twee weken een bedrag van 0 over te maken.

Denk je nou echt dat dit fraude is? Als je even heel simpel kijkt naar het systeem is de loonbelasting een voorheffing op de inkomstenbelasting. Omdat je recht hebt op bepaalde heffingskortingen worden deze in de loonheffing al verwerkt, anders zou je nu teveel belasting betalen, wat je later toch terugkrijgt. Hetzelfde met de maandelijkse teruggave van de hypotheekrente. Omdat je nu toch al weet dat je niks hoeft te betalen laat je twee keer heffingskorting toepassen. Fraude? lijkt mij niet. Ik denk zelfs dat dit een pleitbaar standpunt is. Bij een pleitbaar standpunt kun je geen boete krijgen.

Verder kun je misschien eens een keer daadwerkelijk rechten gaan studeren, of in ieder geval een basisboek of iets dergelijks kopen. Uit jouw "dat is nou eenmaal zo, of dat hoor je te weten" redenering blijkt wel dat je er geen reet vanaf weet
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-11-2006, 18:57
Deborah12
Deborah12 is offline
Hey,

ik heb een beetje hetzelfde probleem en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik ga binnenkort nog ergens anders werken, 2e bijbaantje. Maar nu vraag ik me af of ik de belasting die ik ga betalen wel terug kan krijgen aan het eind van het jaar. Bij mijn 1e baantje verdien ik ongeveer 350 per maand max en bij mijn 2e baantje 1000 per maand max. Ik ben nog student, ik weet niet of dat ook van belang is. Maar mijn vraag is dus, verdien ik nu teveel, dat ik daardoor aan het eind van het jaar geen belasting terug krijg?? Wat is dus het max bedrag dat je per jaar kan verdienen, zodat je toch geld terug krijgt. En is dit bedrag dan netto of bruto? En mijn huidige baas zei tegen me, dat ik bij het baantje waar ik het minst verdien, de loonheffingskorting moest toepassen, maar ergens anders hoor ik juist het omgekeerde, dat ik het moet toepassen waar ik het meest verdien. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, bedankt!

Deborah
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 21:56
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Volgens mij was die grens van geen belasting betalen als je onder de 5800 euro bruto zit. (Had iemand hier op het forum uitgerekend )

Bovendien moet je oppassen dat je niet boven de 10.000 euro uitkomt (per jaar), dan krijg je namelijk geen stufi meer!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 29-11-2006, 22:20
Deborah12
Deborah12 is offline
Hai!

Dat was nu juist de info die ik wel wist Ik ga dr ook wel op letten dat ik niet meer dan 10.000 per jaar verdient, stufi is te belangrijk Nee, maar ik wil weten hoeveel ik verdienen, want als ik het geld niet terug krijg, dan ga ik mn ene baantje natuurlijk opzeggen..
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:14
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 26-10-2006 @ 00:16 :
het kan wel het mag niet.
idd komen ze toch niet achter, en als je maar een lullig bedrag verdient gaan ze er ook geen probleem van maken.

stel eens voor bijbaan 1 is 150e/p
bijbaan 2 50 euro
op jaarbasis is dat 2400 euro, nou daar hoef je geen cent belasting over te betalen. als je bij beide de loonheffingskorting laat toepassen zal er ook geen belasting worden ingehouden.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 10:17
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Deborah12 schreef op 29-11-2006 @ 19:57 :
Hey,

ik heb een beetje hetzelfde probleem en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ik ga binnenkort nog ergens anders werken, 2e bijbaantje. Maar nu vraag ik me af of ik de belasting die ik ga betalen wel terug kan krijgen aan het eind van het jaar. Bij mijn 1e baantje verdien ik ongeveer 350 per maand max en bij mijn 2e baantje 1000 per maand max. Ik ben nog student, ik weet niet of dat ook van belang is. Maar mijn vraag is dus, verdien ik nu teveel, dat ik daardoor aan het eind van het jaar geen belasting terug krijg?? Wat is dus het max bedrag dat je per jaar kan verdienen, zodat je toch geld terug krijgt. En is dit bedrag dan netto of bruto? En mijn huidige baas zei tegen me, dat ik bij het baantje waar ik het minst verdien, de loonheffingskorting moest toepassen, maar ergens anders hoor ik juist het omgekeerde, dat ik het moet toepassen waar ik het meest verdien. Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, bedankt!

Deborah
de loonheffingskorting moet je doen bij het baantje waarje het meeste verdient. dan wordt namelijk minder belasting ingehouden op het totaal.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 12:51
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 30-11-2006 @ 11:17 :
de loonheffingskorting moet je doen bij het baantje waarje het meeste verdient. dan wordt namelijk minder belasting ingehouden op het totaal.
Uiteindelijk maakt dat niets uit. Als je meer dan die ca. 5800 euro per jaar verdient krijg je niet alles terug. Het is heel simpel: Voor de eerste 5800 euro die je verdient hoef je 0 euro belasting te betalen. Alleen een paar euro aan premies, maar dat stelt heel weinig voor. Voor iedere euro die je na die eerste 5800 euro verdient, moet je ongeveer 1/3 afstaan aan de staatskas. Betaal je door het jaar heen te veel aan belasting (dus meer dan 1/3 van alles wat je boven de 5800 euro hebt verdient) dan krijg je dat gewoon terug als je netjes je T-biljet invult. Betaal je te weinig belasting (dus minder dan 1/3 van alles wat je boven de 5800 euro hebt verdient) dan moet je nog even bijbetalen aan het eind van het jaar. Maar dat kan komt in principe nooit voor, tenzij je baas er een potje van maakt met betrekking tot z'n loonadministratie. Of als jij 2 keer heffingkorting toepast, wat niet mag.

En als je echt veel verdient, dan moet je nog meer belasting gaan betalen, maar daar zal de gemiddelde scholier niet mee te maken krijgen.
Met citaat reageren
Oud 30-11-2006, 14:28
Poepkind
Avatar van Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Ivo schreef op 30-11-2006 @ 13:51 :
verhaal
jah maar je wilt je centjes toch zo snel mogelijk terugzien, en niet pas na een jaar als je je teveel betaalde belasting terugkrijgt.
door de loonheffingskorting betaal je op het moment minder aan de belasting, en heb jeje geld dus sneller.
__________________
Inge poepte poep in de poepzak met haar poepende poeper
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-11-2006, 18:50
Ivo
Ivo is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 30-11-2006 @ 15:28 :
jah maar je wilt je centjes toch zo snel mogelijk terugzien, en niet pas na een jaar als je je teveel betaalde belasting terugkrijgt.
door de loonheffingskorting betaal je op het moment minder aan de belasting, en heb jeje geld dus sneller.
Ach, niet iedereen is zo gierig dat ie z'n geld meteen wil zien. Ik vind het juist wel makkelijk om in de maand mei een bak geld op m'n rekening te krijgen (netjes met verrekende rente). Hoef ik tenminste niet te sparen voor m'n vakantie en auto-onderhoud. Die twee grote kostenposten vallen bij mij namelijk allebij in de zomer, dus dan is dat geld wat ik vlak voor de zomer krijg wel makkelijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Onzin Hoe krijg ik geld terug voor 'gratis' toestel?
Verwijderd
19 25-07-2016 00:10
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap [STELLING] De nadelen van een verzorgingsstaat zijn groter dan de voordelen.
Verwijderd
110 21-09-2006 00:04
Werk, Geld & Recht Belasting en geld van vader
Verwijderd
24 23-01-2006 16:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Ronald Reagan: symbool van een tijdperk
Joostje
25 07-06-2004 17:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Partijprogramma Fortuyn
Unexplained
192 06-05-2002 21:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.