Oud 15-03-2022, 20:15
annyyyl
annyyyl is offline
Hoiii,

Ik ben een 18-jarige Social Work studente. Ik zit in mijn eerste jaar en moet eerlijk gezegd bekennen dat ik het totaal niet leuk vind. Het sluit gewoon niet aan bij mijn kwaliteiten en interesses (en daar is niks mis mee!). Ik had voor deze opleiding gekozen omdat het een goede manier was om van de havo naar de uni te gaan om Psychologie te studeren. Toegepaste psychologie was destijds geen optie vanwege verscheidene redenen, dus koos ik ervoor om Sw te studeren om zo mijn P in de pocket te hebben. Ook heb ik besloten om geen vwo te doen (ook vanwege diverse redenen).

Nu zit ik al maandenlang aan Rechtsgeleerdheid te denken. Deze studie heeft me nooit eerder geïnteresseerd, wat ik overigens heel jammer vind aangezien ik dan niet voor dit dilemma stond. Ik zit de laatste tijd echt non-stop aan deze studie te denken. Mijn grootste droom is om naar de universiteit te gaan. Dit is van kleins af aan al zo geweest.

Nu sta ik echter voor een lastige keuze: hbo-rechten, of rechten aan de universiteit? Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de uni, maar ik weet zelf ook wel dat dit ongelooflijk onrealistisch is, zeker na een P van een “pretstudie” (social work). Enerzijds wil ik mijn (huidige) droom najagen, anderzijds ben ik doodsbang dat dit veel te moeilijk voor me gaat zijn.

Ik kan ook hbo-rechten doen. Alleen vind ik het dan jammer dat ik een heel jaar van een andere studie heb afgerond, om vervolgens wéér een hbo-studie te doen. Ook zie ik de baankansen van hbo-rechten minder zitten. Ik weet dat dit echt hele oppervlakkige redeneringen zijn.

Ik vind het hbo niet zo leuk. Ik voel me niet op mijn plek. Dit komt grotendeels omdat ik mijn huidige studie niet leuk vind, maar ook deels omdat de manier van studeren mij niet aanstaat. Ik mis de grote hoeveelheid theorie. Ik mis het niet-bemoeien van mentoren. Ik mis de serieusheid van de lessen. Ik mis de individualiteit. En ik haat de zelfontplooiing shit die we allemaal moeten doen: “Ik heb beter leren plannen door het aanschaffen van een agenda!”. De dingen die ik net heb opgenoemd kunnen gewoon echt alleen aan Social Work liggen, dus weet ik niet echt of dit relevant is voor de kwestie.

Ik ben niet de aller slimste, maar ik ben ook zeker niet middelmatig. Diep vanbinnen is er een deel van mij die gelooft dat ik de uni wél aankan, maar dat kleine deel ligt verscholen onder al mijn onzekerheden. Ik ben superbang dat rechten aan de uni te hoog gegrepen gaat zijn, maar ik wil liever ook niet aan beginnen aan hbo-rechten. Ik weet nog dat de optie bestaat dat ik eerst mijn hbo afmaak en daarna de pre-master rechten doe, maar ik wil het liever “gewoon in één keer doen”.

Ik heb enorm veel research gedaan naar Rechtsgeleerdheid aan de uni (vooral research naar de uni waar mijn voorkeur ligt) en ik zie mezelf dit daadwerkelijk doen. Ik ging naar de open dagen en keek naar de loopbaan van de studie en vond het superleuk. Ik zag mezelf gewoon het hele uni-proces doorgaan.

Wat adviseren jullie mij om te doen? Ik zou graag willen weten wat jullie ervaring is met Rechtsgeleerdheid aan de uni, mocht dat nou aan Tilburg university zijn of een andere!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-03-2022, 08:01
Khadija333
Avatar van Khadija333
Khadija333 is offline
Het enige dat ik kan zeggen is: "Jaag je dromen na en wees gelukkig." Het leven is te kort om de hele tijd onzeker te zijn.
Ga naar de opendagen van de uni en kijk of het je er bevalt. Stel alle vragen die in je opkomen. En praat met familieleden of zij je die studie al zien doen. Volg je hart en je passies.
Nog heel veel succes!
Khadija333
__________________
Ik ben blij met wie ik ben en wat ik heb. 😄
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Deel je ervaringen met andere forummers!
Verwijderd
17 30-05-2008 11:52
Algemene schoolzaken Rechten: welke stad raden jullie mij aan?
*Novah*
124 06-06-2004 12:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.