Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-03-2022, 21:32
BobbySchmoney
BobbySchmoney is offline
Hallo, ik ben een eerstejaar student op het HBO. Op de middelbare school heb ik het VWO gedaan. Ik heb daarna voor het HBO gekozen, omdat ik dacht dat de praktijk mij goed zou bevallen. Echter na een halfjaar ben ik er achter gekomen dat ik toch wel neig naar de universiteit, omdat ik ook goed ben in zelfstudie.

Ik heb liever meer zelfstudie en minder praktijkopdrachten. Bovendien vind ik het leuk om me te verdiepen in de theorie van vakken. Veel Projecten doen in groepjes op het HBO ligt me niet zo goed als ik had verwacht. Daarnaast maak ik op het HBO lange dagen met veel contacturen in een week. De meeste stof leer ik alsnog thuis, want op school is de concentratie vaak een stuk lager.

Na het behalen van mijn propedeuse dit jaar wil ik dus misschien naar de universiteit gaan. De universiteit die ik op het oog heb is de universiteit van Maastricht met de studie Economics and Business Economics. Ik woon zelf namelijk in Limburg, dus is deze universiteit voor mij vlakbij. Op kamers gaan naar bijvoorbeeld Tilburg of Nijmegen lijkt me daarentegen niks, omdat dit ook erg duur is.

Nu is het zo dat de universiteit van Maastricht gebruikt maakt van het PBL-systeem, waarbij je de meeste lessen met een kleine klas zit en samenwerkt aan een casus. De universiteit van Maastricht is volgens mij ook iets praktischer ingesteld dan andere universiteiten.

Mijn vragen zijn dan ook als volgt:

1 Heeft er iemand ervaring met het HBO en WO? Zo ja, wat zijn de belangrijkste verschillen tussen het HBO en WO?
2 Is de universiteit van Maastricht praktisch ingesteld en zijn er veel praktijkopdrachten (waaronder projecten) of valt dit mee?
3 Heeft er iemand ervaring met het PBL systeem? Zo ja, hoe was dit?
4 Is er op de universiteit van Maastricht een aanwezigheidsplicht bij de lessen?

Alvast bedankt voor een reactie
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:02.