attentie hier komt een lange post!
Ok, m'n moeder is al een flink tijdje depressief, het begon met het overlijden van mijn vader, haar man dus, in februari 2003. Ik zelf ook, mn zusje weet ik niet precies, iig waren we erg afgestompt en 'verdoofd'. Zij kreeg na een tijdje ook paniekaanvallen erbij. Huisarts, Zoloft en een psycholoog. Ze slikt nog Zoloft en is al een paar maanden klaar bij de psycholoog.
Het ging een tijdje heel goed. Aan mij heeft ze veel problemen gehad, doordat ik erg verslaafd was aan heroïne in die tijd, toen werd ik opgenomen in een jeugdpsychiatrische kliniek en ging het veel beter, ook met mij, maar vooral met haar omdat ze even de zorg voor mij uit handen had.
Ik ben nu weer een maandje ofzo thuis, en het ging best goed. We hebben wat leuke uitjes gemaakt, hele goede sfeer in huis, enzovoorts. Ik heb ADD en krijg hiervoor over een tijdje Ritalin, maar ik had geen zin om hierop te wachten en ik kon ze van een vriend krijgen dus dat heb ik toen gedaan. Vond ze niet leuk, maar toen ze zag dat het een erg positief effect op me had was ze eigenlijk wel blij ermee volgens mij.
Ja het was een hele goede week toen.
Omdat ik vaak erg gespannen ben en moeilijk kan ontspannen heb ik laatst stiekem kalmeringstabletten (Xanax) in huis gehaald. Deze nam ik 's avonds in zonder dat mensen in m'n omgeving er van wisten, om te ontspannen.
Ik had laatst weer trek in heroïne (al maaaanden niet meer gebruikt, ook geen zin in, maar ik had er die nacht over gedroomd... toen kwam het wer terug voor 1 dag) en daarom veel van die tabletten ingenomen om die gedachte eraan weg te krijgen waardoor ik overdag in slaap viel. Kennelijk heeft dat haar aan het denken gezet; ze kent de effecten ervan door mij maar al te goed.
Vrijdag (gister) had ze ze gevonden en sindsdien is ze somber en hebben we weinig contact. Ik denk dat ze denkt dat ik nu ook gelijk weer heroïne ga gebruiken, geld van haar 'lenen' en helemaal weer ten onder ga, maar dat is echt niet het geval! (Serieus.) We hebben het er nog niet over gehad maar we zullen dit wel uitvoerig doen bij mijn psychiater woensdag (en hopelijk andere manieren vinden om te ontspannen... Dit is ook niet wat ik wil.)
Nu was ze vandaag, de dag dat ze die pillen heeft gevonden, de hele dag zelf op pad naar iets met kunst ofzo. Ze bleef erg lang weg en nam haar mobieltje eerst niet op, volgende keer dat ik belde stond hij ineens uit... Nouja, dacht ik, ze is lekker zelf op pad, beetje plezier, logisch dat ze mij af en toe zat is, het is ook niet goed wat ik doe met die kalmeringspillen, ze neemt het misschien te zwaar op, maarja als ze wat leuks doet is het goed... Want ik heb nog steeds het idee dat die vrolijkheid een heel dun laagje is, gemaakt van Zoloft, over mijn depressieve moeder heen.
Ze komt thuis als het al lang donker is. Ik doe gewoon vrolijk, hoi, hoe was het, waarom bleef je zo lang weg, enz. Ze antwoord erg kortaf, negatief, nijdig. Kort nadat ze binnenkwam moest ze huilen in de keuken. Ik probeer haar te troosten, arm om haar heen, wat is er? enz. 'Het heeft geen zin meer...' enz. zei ze. Ik en m'n zusje probeerde haar te benaderen maar ze blijft kortaf en boos.
Normaal drinkt ze niet, maar ik vroeg of ze gedronken had omdat ze zo atypisch deed. 'Ja, lekker veel!'...
Nouja, uit haar antwoorden kon ik opmaken dat ze op een of andere manier bij een groep vrouwen aan tafel heeft gezeten, veel gedronken en op een of andere manier benaderd is of toenadering gezocht heeft door een of meerdere mannen, een man vroeg aan haar 'wil je neuken?' en ze heeft toen iets in de trant gezegd dat hij hartstikke gefrustreerd is of zoiets en ze zei dat ze wel in elkaar geslagen had kunnen worden (kan overdreven zijn).
Wat ik denk dat er gebeurt is:
Omdat ze zich de hele dag heeft afgezonderd van het gezin (mij en m'n zusje), sowieso het overlijden van haar man nog niet goed heeft verwerkt, het vandaag extra goed tot haar is doorgedrongen, de bittere realiteit dat ze eigenlijk heel eenzaam is. (Wij alledrie, ik ben gediagnosticeerd met Asperger + ADD maar het hele gezin, nee de hele familie heeft wel wat autistische trekjes.) Dat ze daarom naar een café ging, een wanhopige actie om wat contact te leggen. Dat het enorm tegenviel. Dat ze daarom zó gefrustreerd, wanhopig en neerslachtig was vanavond (ik weet niet of ze nu al slaapt ofzo). Dat ze denkt dat ze altijd eenzaam zal blijven.
De hele scene met die dronken man en dat vrouwenclubje zal haar ook wel van streek gemaakt hebben.
Nou heb je eenzaamheid en eenzaamheid. De situatie hier is dat ze aardig wat goed contact heeft, met de buren bijvoorbeeld. Maar niet intensief. Als ze er is kan ze wel goed over onderwerpen praten en ze maakt soms zelfs uitjes met mensen. Ze zegt dat ze in haar jeugd ook weinig vriendinnen had en ook altijd wel een beetje eenzaam is geweest, maar m'n vader is er altijd voor haar geweest en het was een heel goed huwelijk, helaas is hij hier dus niet meer door een ongelukkig en plotseling hart-infarct.
IK WIL dat ze gelukkig wordt en wat vriendinnen krijgt DIE ZE VERDIENT want ze is een heel lief mens, met brede interesses, zorgzaam, vriendelijk en open in contact, en TOCH loopt er steeds iets mis. De juiste mensen zijn er niet lijkt het wel, het is zelfs eens gebeurt dat ze dacht een leuke vriendin te hebben en die HOER (sorry) had haar gewoon laten vallen, broers/zussen heeft ze niet, mijn oma, haar moeder, is ook reeds overleden, contact met haar leeftijdsgenoten van mijn vaders kant van de familie loopt af en toe ook flink mis omdat die haar allerlei verwijten maken, ja natuurlijk gaan er dingen fout in zo'n kutperiode maar ze nemen het haar nog kwalijk ook.
Ik denk dat dat ze zich eenzaam voelt zeker voor een groot deel ook onbewust is door het overlijden van mijn vader.
Maar ze doet zo haar best voor de meeste dingen, en nog steeds is ze dan ongelukkig omdat ze best eenzaam is.
Ze verdient dit niet.
VOOR ALLEN DIE DIT GELEZEN HEBBEN, grote dank want het is een ontzettend lang stuk geworden, excuses.
Iemand SUGGESTIES, hetzelfde meegemaakt, whatever?
1) Kan ik hier iets aan doen?
2) Kan ZIJ hier iets aan doen? Zonder een dating-site te bezoeken ofzo?
All support appreciated!
Met vriendelijke groet en echt bedankt voor het lezen