Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2009, 03:15
Railz
Railz is offline
Vast een hele domme vraag, maar ja..

Mijn ouders zeggen dat als je de propedeuse niet haalt je op geen enkele hbo opleiding meer mag studeren, maar een vriend van me zegt dat je dan alleen niet meer op die opleiding waar je op zat mag studeren (maar wel op andere hbo opleidingen).

Kan iemand me vertellen hoe het echt zit?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2009, 09:16
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Als je een negatief bindend studieadvies krijgt, dan mag je niet (direct) verdergaan met je opleiding aan de desbetreffende instelling. Je kunt nog wel een andere opleiding doen aan dezelfde onderwijsinstelling of aan een andere onderwijsinstelling. Of je ook dezelfde opleiding zou kunnen doen aan een andere instelling, durf ik niet te zeggen.

Overigens is de uitdrukking "je propedeuse niet halen" een beetje vaag in deze context. Veelal wordt een bindend studieadvies gegeven als je aan het eind van je eerste jaar niet een bepaald aantal studiepunten hebt behaald en als je aan het eind van je tweede jaar je propedeuse nog niet hebt. Bovendien geldt niet bij alle instellingen een bindend studieadvies. Kijk voor meer informatie dus even naar je Onderwijs- en Examenregeling of vraag het je studieadviseur.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 10:11
Verwijderd
Om een klein voorbeeldje te noemen. Wij gaan met 45 van de 60 studiepunten ook door naar het 2e jaar. Maar die andere 15 studiepunten moeten we dan nog wel inhalen in het 2e jaar. Pas dan hebben we onze propedeuse.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 19:39
Verwijderd
Als je je BSA niet haalt kun je zelfs dezelfde studie nog doen, maar dan bij een andere instelling.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2009, 20:44
Verwijderd
Als je je propedeuse niet haalt (dat papietje of A4-tje dat luistert naar de titel 'propedeuse'), kun je gewoon verder gaan met je opleiding, maar moet je deze WEL het volgende jaar halen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2009, 20:05
robin_ac_17
robin_ac_17 is offline
Propedeuse moet je bij elke opleiding binnen 2 jaar halen. Volgens mij haalt zelfs het grootste deel van de studenten zijn propedeuse niet in het eerste jaar. Dit is geen ramp, zolang je maar de minimale 40 studiepunten haalt om naar het 2de jaar te kunnen. De studiepunten die dan nog niet behaald zijn moeten in het 2de jaar gehaald worden (door het herkansen van toetsen uit het 1ste jaar).
Haal je je propedeuse niet kan je volgens mij altijd nog een andere opleiding aan dezelfde instelling of dezelfde opleiding aan een andere instelling volgen. Of het laatste verstandig is hangt natuurlijk van de situatie af...
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 13:12
tereza16
tereza16 is offline
Citaat:
Vast een hele domme vraag, maar ja..

Mijn ouders zeggen dat als je de propedeuse niet haalt je op geen enkele hbo opleiding meer mag studeren, maar een vriend van me zegt dat je dan alleen niet meer op die opleiding waar je op zat mag studeren (maar wel op andere hbo opleidingen).

Kan iemand me vertellen hoe het echt zit?
Je mag nog wel op andere HBO opleidingen studeren, alleen niet meer op de opleiding waar je eerst op zat..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 18:34
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Zoals bij mij op school; ik studeer Accountancy op de Avans. Dat valt onder de Afdeling Algemeen Financieel Management (AAFM).
Het niet halen van je P betekend dat je geen opleiding meer mag doen op een Avans hogeschool op de AAFM.

Zodra je weer een opleiding wil beginnen kan dat best op de Avans, maar niet als het bij de AAFM zit, dus Bedrijfseconomie kan dan niet, maar bijv. fysiotherapie of gezondheidszorg kan wel.

Je kan wel dezelfde opleiding weer starten, maar dat moet dan op een andere school, dus stel dat ik wel Accountancy wil blijven doen, maar P niet haal op de Avans, dan kan ik het gaan proberen op de Fontys of INHOLLAND. Een Propedeuse is zoiezo school gebonden.


Bij ons is het zo, en ik DENK dat het bij alle scholen zo is, dat 60 studiepunten nodig zijn voor de P, waarvan minimaal 45 (75%) het eerste jaar gehaald moet worden. Zo niet, dan kan je weg. Haal je die 45 wel, mag je nog 1 extra jaar gebruiken om die andere studiepunten te halen. Lukt dat niet, moet je als nog weg.
Een dergelijke structuur word geloof ik bij veel scholen gebruikt, hetgeen natuurlijk ronduit idioot is, ken mensen die een verkort traject doen. Zij kunnen als ze 2.5 jaar van de 4 jaar hebben gedaan te horen krijgen dat ze hun P niet hebben en weg moeten, wat belachelijk is. Zoiets moet naar mij inziens veel sneller, en niet als iemand al over de helft van de opleiding is.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2009, 20:47
Verwijderd
Citaat:
Zoals bij mij op school; ik studeer Accountancy op de Avans. Dat valt onder de Afdeling Algemeen Financieel Management (AAFM).
Het niet halen van je P betekend dat je geen opleiding meer mag doen op een Avans hogeschool op de AAFM.

Zodra je weer een opleiding wil beginnen kan dat best op de Avans, maar niet als het bij de AAFM zit, dus Bedrijfseconomie kan dan niet, maar bijv. fysiotherapie of gezondheidszorg kan wel.

Je kan wel dezelfde opleiding weer starten, maar dat moet dan op een andere school, dus stel dat ik wel Accountancy wil blijven doen, maar P niet haal op de Avans, dan kan ik het gaan proberen op de Fontys of INHOLLAND. Een Propedeuse is zoiezo school gebonden.


Bij ons is het zo, en ik DENK dat het bij alle scholen zo is, dat 60 studiepunten nodig zijn voor de P, waarvan minimaal 45 (75%) het eerste jaar gehaald moet worden. Zo niet, dan kan je weg. Haal je die 45 wel, mag je nog 1 extra jaar gebruiken om die andere studiepunten te halen. Lukt dat niet, moet je als nog weg.
Een dergelijke structuur word geloof ik bij veel scholen gebruikt, hetgeen natuurlijk ronduit idioot is, ken mensen die een verkort traject doen. Zij kunnen als ze 2.5 jaar van de 4 jaar hebben gedaan te horen krijgen dat ze hun P niet hebben en weg moeten, wat belachelijk is. Zoiets moet naar mij inziens veel sneller, en niet als iemand al over de helft van de opleiding is.
Als iemand minder dan 45 studiepunten heeft gehaald, dan is ie nog lang niet over de helft van zijn opleiding heen. kwanititeit (aantal jaren studie) staat zeker niet voor kwaliteit (aantal behaalde studiepunten)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 09:17
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Als iemand minder dan 45 studiepunten heeft gehaald, dan is ie nog lang niet over de helft van zijn opleiding heen. kwanititeit (aantal jaren studie) staat zeker niet voor kwaliteit (aantal behaalde studiepunten)
Blok 1, 2, [3], 4, [3]herkansing] -- jaar 1
Blok 5, 6, 7, [3 herkansing], 8, [3]herkansing] -- jaar 2

Hmz nee, maar ze kunnen er al weer 2 jaar op hebben zitten muv dat ene blok, en dat is wel op de helft van de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2009, 11:43
riexo
riexo is offline
http://www.lsvb.nl/dossiers/onderwijs/bsa-uitleg.html

kijk ff hier. weet je alles.
en van een studentenvakbond mag je redelijkerwijs verwachten dat ze weten waar ze t over hebben denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO propedeuse naar uni
evelientje23
1 03-04-2016 19:19
Studeren HBO propedeuse
kilman123
4 08-02-2011 15:40
Studeren Studiekeuze na HBO propedeuse
milus89
1 12-10-2010 17:09
Studeren Met HBO propedeuse naar universiteit
Blueszeppelin
8 03-09-2008 13:51
Algemene schoolzaken hbo-propedeuse
*** Sido ***
72 13-06-2004 16:47
Algemene schoolzaken Via HBO-propedeuse naar de uni
Mr. Tumnus
25 21-11-2003 16:09


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.