Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-06-2008, 14:27
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Hallo,

Ik studeer technisch bedrijfskunde en ik moet volgend jaar stage lopen.

Ik had twee en een half uur gepraat met een ICT bedrijf. Ik dacht dat het wel een leuk bedrijf was het praten ging heel gemakkelijk en voelde wel vertrouwd..We hadden het toen niet concreet gehad over een stagevergoeding.

Ik ben er vandaag achteraan gegaan en ik krijg te horen dat het maar 150 euro is aan het eind! voor een voltijd stage min. 4 maanden!

Dit is toch weinig lijkt me aan??

En een technisch bedrijfskundige met ICT ervaring wat wil je nog meer?
Mij werd verteld dat het budget er niet beschikbaar voor was.

Ik begrijp dat de begeleiding tijd kost maar 150 euro voor voltijd aanwezig vind ik wel heel weinig. Wat vinden jullie? Wel doen of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-06-2008, 14:40
Jon
Avatar van Jon
Jon is offline
Ga je stage lopen om geld te verdienen of om te leren? Het geven van een stagevergoeding is in ieder geval niet verplicht. Het ene bedrijf is wat guller dan het andere. Een vergoeding van 150 euro lijkt me, zeker in deze branche, wat aan de karige kant. Ik bied mijn stagiairs doorgaans wat (niet heel veel) meer.
__________________
Wer nicht fragt bleibt dumm.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 14:58
remy476
Avatar van remy476
remy476 is offline
ik krijg volgend jaar als ik fulltime zou stage gaan lopen 1000 p/m netto. Hoeveelste jaar ben je?
__________________
niet alleen =)
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 15:00
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
2e jaars ben ik dan. HBO technische bedrijfskunde met veeeeel ICT ervaring.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 15:04
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
Ga je stage lopen om geld te verdienen of om te leren? Het geven van een stagevergoeding is in ieder geval niet verplicht. Het ene bedrijf is wat guller dan het andere. Een vergoeding van 150 euro lijkt me, zeker in deze branche, wat aan de karige kant. Ik bied mijn stagiairs doorgaans wat (niet heel veel) meer.
OoK ICT branche?
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 15:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
ik krijg volgend jaar als ik fulltime zou stage gaan lopen 1000 p/m netto. Hoeveelste jaar ben je?
Ontzettend leuk voor jou als 4e jaars PABO student, maar compleet onbelangrijk voor hem als 2e jaars Technische Bedrijfskunde student... Zo kun je nog meer uitersten benoemen; in de detailhandel krijgen ze vaak niks!


@TS: het doet er dus totaal niet toe wat er in andere branches te halen valt. Waar het om gaat is wat medestudenten van jou gaan verdienen tijdens de stage, hoe leuk en leerzaam de stage je lijkt en hoe groot het aanbod aan stages is.
Overigens maakt je ICT ervaring echt totaal niks uit. Sowieso staat er binnen een bedrijf meestal een vast bedrag voor, ongeacht jouw ervaring. Daar komt bij dat je stagiair bent en dus hoe dan ook te weinig ervaring hebt voor de functie.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 15:25
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Daar heb je wel gelijk in. Tuurlijk het bedrijf was hartstikke leuk haha..
Daar zaten we wel op 1 lijn maar het budget was niet hoger helaas.

Ik denk dat mede studenten wel meer zullen verdienen. Ik was alleen verbaasd over de vergoeding in de branche. Dacht dat dit wel meer zou zijn.

*maar het is ook wel bedrijf afhangkelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 16:35
justhanna
Avatar van justhanna
justhanna is offline
150 euro is inderdaad niet echt veel. Maar zoals gezegd: stagevergoeding is niet verplicht.

Ik heb in mijn meeste stages wel geluk gehad. Ook wel stages waarin ik niets kreeg. Laagste vergoeding die ik heb gekregen was 30 euro per maand, hoogte vergoeding 250 euro per maand.
__________________
> Zou het leven ook een eigen kijk op mij hebben? <
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 17:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Op mijn eerste stage (derdejaars HBO, 4,5 maand stage) kreeg ik 250 euro bruto per maand, m'n tweede stage (vierdejaars, HBO, 7 maand stage) kreeg ik 200 euro bruto per maand en nu krijg ik helemaal niets. Ik zou gewoon blij zijn met alles wat je krijgt.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 17:21
Verwijderd
je hebt toch studiefinancering? dus wat zeur je nu.
Alle kleine dingen zijn meegenomen!
Volgens de wet is je stagegever niet verplicht een stagevergoeding te geven. Maar het is wel gebruikelijk. En als het in de CAO van het bedrijf is geregeld, moet je stagegever zich daar aan houden, dus veel plezier met uitzoeken
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 17:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Tuurlijk krijg je studiefinanciering maar met stages is het wel zo dat je vaak zulke lange dagen maakt dat je ernaast niet meer kan werken en dat zou naar mijn idee dan best gecompenseerd morgen worden met een stagevergoeding. Ik ben inmiddels al lang blij met wat ik krijg en ik heb zelf gekozen voor deze onbetaalde stageplaats. Het is trouwens niet zo dat het alleen per bedrijf wisselt. Bij het Erasmus MC krijg je op sommige afdelingen wel, en op andere afdelingen geen stagevergoeding.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 21:58
Verwijderd
Stage vergoeding is niet verplicht, dus iedere vergoeding die je krijgt is mooi meegenomen.

Maar in de IT is het niet gebruikelijk om 37,50 per maand (omgerekend) vergoed te krijgen. Vaak hangt het toch wel tussen de 200 en 300 (je hebt altijd uitzonderingen).

Zelf zou ik gewoon een ander stagebedrijf zoeken.
Zelf ben ik er best arrogant in geweest, ik heb gezegd dat alleen kom als er een interessante vergoeding tegenover staat. Maar dit kun je alleen doen als je echt kennis en meerwaarde hebt, als je daardoor geen stage plaats hebt is het wel je eigen schuld natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 22:04
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Bij mijn stage kreeg ik helemaal geen vergoeding, omdat daar simpelweg geen budget voor was. Als het bedrijf je tijdens het gesprek goed bevalt en je hebt de indruk dat je er echt iets kunt leren, neem het in overweging. Ik heb een heel goede leerstage gehad en achteraf vind ik dat net zo goed ook erg belangrijk. Maar het is natuurlijk maar net wat je wil. Misschien moet je veel stagelopen, heb je geen tijd voor een (bij)baan en kom je daardoor financieel krap te zitten. Dan zou ik verder zoeken en kijken of er meer binnen te slepen valt.

Maar zoals dus al veel is gezegd: het is geen verplichting, dus 150 is niet veel, wel netjes.
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 23:32
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Het is een stage. Elke cent die je krijgt is meegenomen. Ze hoeven je niets te geven.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 24-06-2008, 23:47
Verwijderd
Of een bedrijf leuk ed is, is natuurlijk niet afhankelijk van de stagevergoeding...

Ga na wat je belangrijker vindt: een bedrijf wat 'goed voelt' of een hoge(re) stagevergoeding. Naar aanleiding daarvan kun je dan beslissen wat je het beste kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 18:19
Verwijderd
Mijn inziens moet je een stage zien als onderdeel van je opleiding....wat het in feite ook is. Elke vergoeding die je krijgt is dan ook gewoon mooi meegenomen.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 18:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
je hebt toch studiefinancering? dus wat zeur je nu.
Alle kleine dingen zijn meegenomen!
Ik ben het met je eens dat alle kleine dingen zijn meegenomen en ik weet dat het helemaal niet verplicht is. Maar om het nou zeuren te noemen.. Van studiefinanciering alleen kun je doorgaans niet leven en een bijbaantje naast een fulltime stage is verdomd zwaar.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 18:46
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik denk dat mede studenten wel meer zullen verdienen.
Vraag het hen eens!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 25-06-2008, 21:20
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
en een bijbaantje naast een fulltime stage is verdomd zwaar.
Dan neem je een lening bij de IB-groep. Niet piepen
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 21:57
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Bij een HBO bedrijfskundige informatieca kan je over het algemeen wel meer krijgen dan 150 voor je hele stage. Vraag eens om je heen bij klasgenoten wat die gaan krijgen.

Wat betreft zeuren? Ik vind het niet echt zeuren, het is dan wel niet verplicht maar een goede stagevergoeding is wel prettig, als het voor de branche normaal is dan is dat zo als de branch hoger is dan wil je hoger. LOGISCH HBO acountancy leverd 600 euro bruto per maand op. Bij BI moet je toch zeker 150 a 300 per maand kunnen krijgen, als het je niet uit maaktdoe je het maakt het je wel uit doe je het niet.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 25-06-2008, 22:21
koelieboelie
koelieboelie is offline
Echt, ik vind dat zo raar die lage stagevergoedingen! Ook wat Jon zegT: ' Ga je stage lopen om geld te verdienen of om te leren?'

wat is dat toch?! Waarom sluit het ene het andere uit? Net alsof jij 6 maanden lang 40 uur per week bezig bent om te zorgen dat je stagiair steeds leert en nieuwe ervaringen op blijft doen.. Nee! Na een aantal weken( hangt af van het soort werk) zal de stagiair zelfstandig te werk kunnen en moeten gaan! En dan is het meer dan logisch dat degene hiervoor wordt betaald. Voor beide partijen zitten er gewoon voordelen aan, ook al is het alleen al voor bedrijven een manier om talent te lokken!


Bedrijven doet het net overkomen alsof het alleen maar kosten oplevert voor het bedrijf, en dat de stagiair 'oh zo dankbaar mag zijn' om hier stage te mogen lopen! Maar dat is dus, vooral bij grotere bedrijven, absoluut niet zo!


Daarnaast is het ook meer dan redelijk, een normale vergoeding voor een student; je gaat ineens 40 uur per week 'werken'. Vaak is het dan niet te doen om nog een bijbaan er bij te hebben, vooral als je ook nog moet reizne. Je loopt dus gewoon inkomsten mis.

Een gemiddelde stagvergoeding ligt tegenwoordig op 350 euro per maand voor een bedrijfskundige HBO-opleiding. Voor een ict-technische opleiding zelfs rond de 400-500 per maand. Bij accountancy kantoren ligt de stage-vergoeding voor AC studenten op t moment rond de 800 euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 17:52
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Echt, ik vind dat zo raar die lage stagevergoedingen! Ook wat Jon zegT: ' Ga je stage lopen om geld te verdienen of om te leren?'

wat is dat toch?! Waarom sluit het ene het andere uit? Net alsof jij 6 maanden lang 40 uur per week bezig bent om te zorgen dat je stagiair steeds leert en nieuwe ervaringen op blijft doen.. Nee! Na een aantal weken( hangt af van het soort werk) zal de stagiair zelfstandig te werk kunnen en moeten gaan! En dan is het meer dan logisch dat degene hiervoor wordt betaald. Voor beide partijen zitten er gewoon voordelen aan, ook al is het alleen al voor bedrijven een manier om talent te lokken!
Bij mij is het toch echt wel zo dat ik mijn hele stage lang nieuwe dingen blijf leren. Elke 2 weken heb ik gesprek met mijn stagebegeleidster over hoe het gaat en waar nieuwe leerpuntjes liggen. Ook kan ik aangeven wat ik nog aan nieuwe dingen wil gaan doen. Wij hebben ook als norm dat ik dingen niet vaker dan 5 of 6 x doe omdat het dan geen leerpunt meer is. Herhaling doe je maar in je werk, in je stage gaat het om nieuwe ervaringen. Dus zelfs nu, 3 weken voor het eind van mijn stage, ben ik weer met compleet nieuwe projecten begonnen wat in niets lijkt op het voorgaande. Die voer ik wel zelfstandig uit, maar doe ik voor het eerst. Dus ook nu heb ik die begeleidster nog nodig voor vragen en evaluatie over wat ik doe.
Ik vind dat een stage er zo ook uit hoort te zien overigens. Bedrijven die je 1 maand inwerken en je dan 5 maanden zelf laten werken zijn profiteurs. Zulke bedrijven moet je mijden en sowieso moet je constant je eigen leerproces in de gaten houden door jezelf te vragen "Leer ik hier nog iets van?"
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 20:02
pscl_z
pscl_z is offline
Mensen mensen iedereen zeurt over stage vergoedingen maar ik zelf ben nu 1e jaars MBO studen
in de horeca brance en als er bij een baan wel stress voorkomt is het in de horeca werken
ik heb daar 18 weken stage gelopen 5 dagen per week 3 uur in dem iddag beginnen en tot in de late uurtjes doorwerken, wat voor vergoeding heb gekregen €0,00 euro nie eens een cadeutje ik vind dat die domme regering is achter hun oren moeten gaan krabben bedrijfen maken gebruik van ons en ik vind het te asosiaal als een bedrijf niet eens een klein bedrag per maand kan missen terwijl ze zo veel winst op jou maken ik kan hier echt chagerijnig van worden ik werkte 5 dagen in de week maar omdat ik geen vergoeding kreeg kon ik nog ff 1 dag in de week bij mijn eigen werk gaan werken om toch nog wat geld te hebben om te kunnen leven. dus wees blij als je wat krijgt al is het maar 10 euro het is beter dan niks en dat blijkt maar weer bij sommige gierige ***** hollanders.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 20:32
koelieboelie
koelieboelie is offline
Citaat:
Bij mij is het toch echt wel zo dat ik mijn hele stage lang nieuwe dingen blijf leren. Elke 2 weken heb ik gesprek met mijn stagebegeleidster over hoe het gaat en waar nieuwe leerpuntjes liggen. Ook kan ik aangeven wat ik nog aan nieuwe dingen wil gaan doen. Wij hebben ook als norm dat ik dingen niet vaker dan 5 of 6 x doe omdat het dan geen leerpunt meer is. Herhaling doe je maar in je werk, in je stage gaat het om nieuwe ervaringen. Dus zelfs nu, 3 weken voor het eind van mijn stage, ben ik weer met compleet nieuwe projecten begonnen wat in niets lijkt op het voorgaande. Die voer ik wel zelfstandig uit, maar doe ik voor het eerst. Dus ook nu heb ik die begeleidster nog nodig voor vragen en evaluatie over wat ik doe.
Ik vind dat een stage er zo ook uit hoort te zien overigens. Bedrijven die je 1 maand inwerken en je dan 5 maanden zelf laten werken zijn profiteurs. Zulke bedrijven moet je mijden en sowieso moet je constant je eigen leerproces in de gaten houden door jezelf te vragen "Leer ik hier nog iets van?"

Huh, hoe kom jij nou weer aan die rare 'standaard' voor een stage?

Een stage is bedoeld om 6 maanden mee te draaien op een vaste afdeling van een bedrijf. Juist meedraaien als volwaardig constante medewerker is belangrijk om een juist beeld te krijgen.

Hoe kan je ergens diep op in gaan als je na 2 weken alweer een nieuw project krijgt?! Of het moet heel simpel werk zijn dat je na 2 weken bent uitgeleerd; maar dan zit je absoluut fout me je stage.

En daarnaast ben je heel naief als je nog denkt dat je bedrijf kosten aan jou heeft. De stagevergoeding is zelfs nog aftrekbaar bij de belasting. Bedrijven krijgen zelf subsidie voor stagiaires! ( 100 euro per maand om precies te zijn). ( Niet boos op jou bedoeld Balance, maar op de bedrijven die je doen geloven dat geen stagevergoeding normaal is )
Met citaat reageren
Oud 26-06-2008, 21:43
Verwijderd
Citaat:
[reclame] meld je aan als je oo kvind dat stage vergoeding voor MBO HBO OF ROC studenten verplicht moeten zijn
Denk je nu echt dat bedrijven nog mensen stage gaan laten lopen als ze ervoor moeten dokken, hoe dom kun je zijn, de wereld hangt echt aan elkaar van idioten :') Je wil juist de goede wil van die bedrijven aanspreken zodat ze stage plaatsen beschikbaar stellen, dan moet je niet zo beginnen.

Ontopic: het doel van een stage is leren en ervaring opdoen, dus over die vergoedingen moet je niet klagen, die bedrijven investeren namelijk ook in diegene die stage loopt en proberen iets mee te geven. Als je er ook nog wat voor krijgt is het leuk, maar het is natuurlijk compleet lomp en onrealistisch om het als een soort werk te zien waar je vergoeding voor wil, dan ga je maar echt werk zoeken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2008, 21:45
Verwijderd
Citaat:
Huh, hoe kom jij nou weer aan die rare 'standaard' voor een stage?

Een stage is bedoeld om 6 maanden mee te draaien op een vaste afdeling van een bedrijf. Juist meedraaien als volwaardig constante medewerker is belangrijk om een juist beeld te krijgen.

Hoe kan je ergens diep op in gaan als je na 2 weken alweer een nieuw project krijgt?! Of het moet heel simpel werk zijn dat je na 2 weken bent uitgeleerd; maar dan zit je absoluut fout me je stage.

En daarnaast ben je heel naief als je nog denkt dat je bedrijf kosten aan jou heeft. De stagevergoeding is zelfs nog aftrekbaar bij de belasting. Bedrijven krijgen zelf subsidie voor stagiaires! ( 100 euro per maand om precies te zijn). ( Niet boos op jou bedoeld Balance, maar op de bedrijven die je doen geloven dat geen stagevergoeding normaal is )
Daar worden die bedrijven ook echt rijk van
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 00:43
Verwijderd
Ik snap sowieso het subsidie-argument niet. Het feit dat er subsidie wordt gegeven geeft volgens mij jusit aan dat een stagaire een bedrijf geld kost, en niet oplevert.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 05:43
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Stage vergoeding is niet verplicht, dus iedere vergoeding die je krijgt is mooi meegenomen.

Maar in de IT is het niet gebruikelijk om 37,50 per maand (omgerekend) vergoed te krijgen. Vaak hangt het toch wel tussen de 200 en 300 (je hebt altijd uitzonderingen).

Zelf zou ik gewoon een ander stagebedrijf zoeken.
Zelf ben ik er best arrogant in geweest, ik heb gezegd dat alleen kom als er een interessante vergoeding tegenover staat. Maar dit kun je alleen doen als je echt kennis en meerwaarde hebt, als je daardoor geen stage plaats hebt is het wel je eigen schuld natuurlijk.
Hier ben ik het mee eens.

Natuurlijk is het niet verplicht en kun je zeggen "je moet niet zeuren". Maar wat jullie vergeten, is dat het in zijn branche (bedrijfskundige informatica) heel gewoon is om een stagevergoeding van 200-300 euro per maand te krijgen. En natuurlijk neem je dan geen genoegen met omgerekend nog geen 40 euro per maand.

Ik doe zelf de opleiding Diermanagement. Ik wéét dat bijna alle stages onbetaald zijn, terwijl je wel 40 uur per week meedraait in het bedrijf, voor 5 maanden lang. Dan kan je moeilijk eisen stellen. Zeker toen ik bij Blijdorp stage liep: voor mij honderd anderen.
Maar dat is hier niet het geval. Bij zijn studie is het wel gebruikelijk om een (goed) betaalde stage te krijgen. Daar zou ik dan ook naar gaan zoeken
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 07:05
Verwijderd
1. wees blij dat je betaald krijgt om naar school te gaan.
2. is het in je opgekomen om zélf contactop te nemen met het bedrijf en hier vragen over te stellen. Eventueel kan de school een bemiddelende functie hierin vervullen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 08:34
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Huh, hoe kom jij nou weer aan die rare 'standaard' voor een stage?

Een stage is bedoeld om 6 maanden mee te draaien op een vaste afdeling van een bedrijf. Juist meedraaien als volwaardig constante medewerker is belangrijk om een juist beeld te krijgen.

Hoe kan je ergens diep op in gaan als je na 2 weken alweer een nieuw project krijgt?! Of het moet heel simpel werk zijn dat je na 2 weken bent uitgeleerd; maar dan zit je absoluut fout me je stage.
ik ben het dus niet met je eens. Naar mijn idee is een stage bedoeld om alles te leren wat bij een vak hoort. Ik zou als stagiaire er in ieder geval wel echt alles van het bedrijf uit willen halen; niet slechts 1 stukje ervan en vervolgens als gratis medewerker mee willen draaien. Binnen mijn opleiding wordt dat ook vereist.

En er zit wel verschil in bijvoorbeeld het begin van mijn stage en het eind. Aan het begin keek ik alleen mee met mijn begeleidster. Halverwege deed ik het allemaal zelf, maar kauwde zij het als het ware voor.
En aan het eind ga je zelf op zoek naar hoe je alles moet doen. Dan stel je alleen nog vragen die echt belangrijk zijn en in mijn geval kijkt ze alles van mij na, aangezien ik verslagen de deur uit doe die wel echt perfect moeten zijn. Maar je bent dan helemaal zelfstandig geworden en pakt in principe alles dus zelf aan. Ondanks dat het toch weer compleet nieuwe dingen zijn die je leert.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 19:27
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Hoi jongens en meisjes,

Ik heb jullie reacties gelezen en eigenlijk denk ik het volgende..
Ik heb zelf een internetbedrijfje en ik betaal de mensen die werken (arbeid verrichten in de belangen van de onderneming) toch ook gewoon! Sommige opdrachten laat ik doen door studenten die ervaring willen opdoen, ik ben zelf ook student maar ik betaal echt vaak niet onder de 50 Euro! en dat is dan nog geen 10 uur werk. Daar kan een stage niet tegenop. Indien ze begeleiding willen geef ik dat ook.

De begeleiding is niet geheel een argument om tot zo'n lage vergoeding te komen.
Tevens als ik hier lees dat de bedrijven een subsidie krijgen is idd 150 euro heel erg laag. (zelf bied ik momenteel geen stages.)
Laat ik het volgende voorop stellen het is 150 euro voor 4 maanden FULL TIME.
Ik heb bijvoorbeeld momenteel werk liggen en vergoed de mensen uitermate goed.
Het is daarom ook idd een belachelijke som geld dat ik krijg voor mijn stage en dat ik meer verdien met mijn eigen werk (en nu veel tijd verlies en tijd zijn voor mij direct weer kosten).
Ik denk dat bedrijven daarom studenten zeker tegemoet moeten komen en 250-300 euro is acceptabel al dan niet gewoon de minimale vereiste voor hoogopgeleiden (HBO/WO).
Diegene die 0,00 euro krijgen bij een MBO studie kunnen 2 dingen bedenken.
Studeer ik van 's morgens vroeg te savonds laat en maak ik veel theorie examens of werk ik en doe zo ervaring op. Ik denk dat je hier wel veel hebt aan een stage ookal wordt je er niet zoveel voor betaald. (vergelijk het met veel boeken lezen) Jullie kunnen van het MBO ook weer HBO doen en het leuke is!
MBO hoeven in het 2e jaar geen stage te lopen

Kortom ik wil 1 ding voorop stellen,
150 euro voor een voltijd stage stage gaat er bij mij echt niet door.
Bedrijven zeuren zelf dat ze te weinig stage plekken hebben maar ze zouden de stage vergoeding eens moeten verhogen. Te weinig mensen reageren momenteel op stages.
Ik denk zelf (gezien mijn eigen onderneming) dat een bedrijf 4x zoveel kosten bespaart tijdens een stage en zeker op studenten!

Owja en wie nog een leuk bijbaantje zoekt die wel betaald (en niet 150 euro per 5 maanden) stuur me gerust een berichtje. (ook geschikt als je 16,17 bent)
(wel web ervaring gewenst, hoeft niet, ICT'ers zijn altijd welkom!)

Gegroet! Laat me weten wat jullie vinden.
Ik kies overigens niet meer voor dit bedrijf. Ik ga ze nog wel even opbellen denk ik. (ik zou het misbruik noemen, zij waarschijnlijk gebruik)

Laatst gewijzigd op 27-06-2008 om 20:43.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 20:47
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:

Zelf zou ik gewoon een ander stagebedrijf zoeken.
Zelf ben ik er best arrogant in geweest, ik heb gezegd dat alleen kom als er een interessante vergoeding tegenover staat. Maar dit kun je alleen doen als je echt kennis en meerwaarde hebt, als je daardoor geen stage plaats hebt is het wel je eigen schuld natuurlijk.

Ik ga ook een ander stagebedrijf zoeken. Wel erg jammer maar die 150 euro kon echt wel meer zijn!
Met citaat reageren
Oud 27-06-2008, 22:06
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Vergeet niet wanneer je een ander bedrijf hebt, de twee tegen elkaar op te laten bieden. Wie weet gaat nummer 1 wel alsnog omhoog wanneer ze weten dat een ander meer betaald en ze je anders kwijt zijn.

Afhankelijk van of je nummer 1 qua andere omstandigheden natuurlijk leuk vind.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 11:47
fib
Avatar van fib
fib is offline
ik snap het wel een beetje, wanneer je het omrekend verdien je 1 of 2 euro per uur!!! Dat is neit veel.
__________________
(spellingsfouten krijg je gratis, ik ben dyslectisch)
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 12:59
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
ik snap het wel een beetje, wanneer je het omrekend verdien je 1 of 2 euro per uur!!! Dat is neit veel.

het was btw 5 maanden... Dus nog minder...belachelijk.
komop we leven toch niet in India ofzo.. daar krijgen ze nog meer betaald
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 13:43
Verwijderd
Dan zoek je toch gewoon een andere stageplek?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 28-06-2008, 13:44
Verwijderd
Citaat:
Ik ga ook een ander stagebedrijf zoeken. Wel erg jammer maar die 150 euro kon echt wel meer zijn!
Bedenk wel dat als je geen stage plek hebt je wellicht een jaar over mag doen
Met citaat reageren
Oud 28-06-2008, 23:58
Verwijderd
Citaat:
ik snap het wel een beetje, wanneer je het omrekend verdien je 1 of 2 euro per uur!!! Dat is neit veel.
Het is dan ook geen werk, maar een stage.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 00:44
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Het is dan ook geen werk, maar een stage.
Zelfde potje, zelfde inhoud, ander etiket.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 00:46
Verwijderd
Citaat:
Zelfde potje, ander etiket, zelfde inhoud.
Ja, maar zo moet je het maar niet zien. Stage is bij veel studies gewoon verplicht en dan kun je het beter gewoon als scholing zien ipv balen dat het geen of weinig geld schuift.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 14:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Bedenk wel dat als je geen stage plek hebt je wellicht een jaar over mag doen
Inderdaad. Ik deed een half jaar over het vinden van een stageplek en genoeg medestudenten nog een heel stuk langer. Zij hebben dus een jaar studievertraging gehad en moeten een jaar extra 1500 euro collegegeld betalen. Uiteindelijk ben je dan dus echt niet beter af, want je maakt er dan verlies op.
Ik zou daarom eerst kijken hoe groot het stage aanbod is.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 14:37
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Op gegronde reden mag je het 2e helft van het jaar je stage doen.. ipv van theorie. Niet iedereen bij ons gaat op stage, de ene helft met meer stage ervaring gaat het 2e helft van het jaar (en loopt op de theorie vooruit) de anderen gaan het 1e half jaar. Bedankt in iedergeval voor het erop wijzen.
Btw ik wil niet arrogant overkomen om te zeuren over 150 euro ofzo maar ik heb ff gekeken op stageplaza daar staat ook 200-300 stagevergoeding en dat is per maand.
Dat bedrijf waar ik was gaf dit 150 aan het eind.. jaja
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 20:00
Verwijderd
Citaat:
En daarnaast ben je heel naief als je nog denkt dat je bedrijf kosten aan jou heeft. De stagevergoeding is zelfs nog aftrekbaar bij de belasting. Bedrijven krijgen zelf subsidie voor stagiaires! ( 100 euro per maand om precies te zijn). ( Niet boos op jou bedoeld Balance, maar op de bedrijven die je doen geloven dat geen stagevergoeding normaal is )
Wat een onzin...

Ik heb een bedrijf en vrienden van mij ook, we weten hoe het werkt met stagaires.
Bij een stagaire heb je wel degelijk bedrijfskosten en deze zijn hoger dan een normale werknemer (op salaris na).
Je hebt de gewone werkplek kosten natuurlijk maar ook de kosten van begeleiding en het inwerken.
En subsidies voor stagaires? Nou, dat wil ik dan grag weten want daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2008, 21:28
pietervdb
Avatar van pietervdb
pietervdb is offline
Citaat:
Wat een onzin...
En subsidies voor stagaires? Nou, dat wil ik dan grag weten want daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
hoihoi bedankt voor je hulp hoor , k heb eens gezocht op subsidies (vond het ook wel interresant) ik vond dit in 2 min zoeken.

Iets over subsidies:
http://www.mitex.nl/view.cfm?page_id=2074
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 18:04
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je hebt de gewone werkplek kosten natuurlijk maar ook de kosten van begeleiding en het inwerken.
...die volstrekt in het niet vallen tegenover het loon van een normale arbeidskracht, dus..
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 18:20
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
...die volstrekt in het niet vallen tegenover het loon van een normale arbeidskracht, dus..
Maar een stagiair is normaal een extra iemand toch? Niet een werknemer wiens kosten je sowieso al gemaakt had.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2008, 18:23
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Maar een stagiair is normaal een extra iemand toch? Niet een werknemer wiens kosten je sowieso al gemaakt had.
Maar die verzet vervolgens wel werk waar je anders een volledig betaalde werknemer voor in zou moeten zetten.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 02-07-2008, 16:24
Verwijderd
Citaat:
...die volstrekt in het niet vallen tegenover het loon van een normale arbeidskracht, dus..
Een win/win situatie dus, prima toch? Bedrijven moeten ook wel een reden hebben om stageplekken te creeeren.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2008, 23:58
Verwijderd
Citaat:
Maar die verzet vervolgens wel werk waar je anders een volledig betaalde werknemer voor in zou moeten zetten.
Ik weet niet wat voor opleiding jij doet.
Maar een bedrijf gaat echt geen bedrijfskritische processen aan een stagair over laten.
Daarnaast is een stagiair minder/niet ingeleerd in de bedrijfscultuur en zal daardoor bij voorbaat al minder presteren.


En over die subsidies, het gaat over afdrachtvermindering en niet subsidies. Wat dus een wereld van verschil is.
(daarnaast is dit ook maar van toepassing op enkele sectoren)
Met citaat reageren
Oud 04-07-2008, 00:18
Verwijderd
+ er word tijd en moeite gestoken in iemand die binnen no time weer weg is.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Diploma Directiesecretaresse
honnepon88
7 14-07-2011 20:12
Liefde & Relatie Zwanger worden #4
Thee Muts
499 05-09-2008 17:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.