Oud 18-05-2013, 16:54
Facts
Facts is offline
Hallo allemaal,
Ik heb een vraagje over vraag 8 van Wiskunde A, de vraag kort samengevat :
Een voorbeeld van een spelverloop waarbij Q wint : QQQQPQQQQQQ, Op hoeveel manier kan Q winnen?
Ik heb hiervoor dus 11 nCr 10 gebruikt en kom uit op 11 combinaties/manieren, maar mijn manier van uitrekenen staat echter niet in het correctievoorschrift terwijl het wel goed is.
Ook heb ik alles uitgelegd wat ik gedaan heb, zal ik de volle punten van de opdracht voor mijn manier krijgen?

Ik heb inmiddels al een klacht ingediend bij examenklacht.nl. Maar mijn manier is toch ook goed?

Laatst gewijzigd op 18-05-2013 om 17:05.
Advertentie
Oud 18-05-2013, 17:02
Flying bird
Avatar van Flying bird
Flying bird is offline
Het antwoord is inderdaad 11, maar dat is op een andere manier berekend. P mag namelijk niet aan het einde staan, want na 10 keer Q heeft Q al gewonnen en hoeft er niet meer gegooid te worden. Dus is het 11 nCr 10 - 1 (voor P op het einde). Daarbij bestaat het rijtje QQQQQQQQQQ ook dus dat is één extra. Dan krijg je 11 nCr 10 - 1 + 1= 11.
Oud 18-05-2013, 17:06
Facts
Facts is offline
Citaat:
Het antwoord is inderdaad 11, maar dat is op een andere manier berekend. P mag namelijk niet aan het einde staan, want na 10 keer Q heeft Q al gewonnen en hoeft er niet meer gegooid te worden. Dus is het 11 nCr 10 - 1 (voor P op het einde). Daarbij bestaat het rijtje QQQQQQQQQQ ook dus dat is één extra. Dan krijg je 11 nCr 10 - 1 + 1= 11.
Maar klopt mijn antwoord dan ik heb alleen 11 nCr 10=11, + uitleg waarom. Maar ik heb niet 11 nCr 10-1+1=11
Oud 18-05-2013, 17:07
Ribbon
Ribbon is offline
Citaat:
Maar klopt mijn antwoord dan ik heb alleen 11 nCr 10=11, + uitleg waarom. Maar ik heb niet 11 nCr 10-1+1=11
... Hij zegt toch net dat het antwoord wel klopt, maar de manier waarop niet ...
Oud 18-05-2013, 17:14
Flying bird
Avatar van Flying bird
Flying bird is offline
Dit is wat er in het correctiemodel staat:
8 maximumscore 4
• Bij geen enkele keer dubbel: 1 manier (10 keer Q) 1
• Bij één keer dubbel: 11 worpen, laatste is Q 1
• Dit geeft 10 manieren 1
• Het antwoord: 1 + 10 = 11 manieren 1

Dus jou antwoord klopt wel maar je uitleg niet. Ik denk dus niet dat je hier punten voor krijgt, misschien hooguit 1 punt.
Oud 18-05-2013, 17:22
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
3.3 indien een antwoord op een open vraag niet in het beoordelingsmodel voorkomt
en dit antwoord op grond van aantoonbare, vakinhoudelijke argumenten als juist
of gedeeltelijk juist aangemerkt kan worden, moeten scorepunten worden
toegekend naar analogie of in de geest van het beoordelingsmodel;

Anders gezegt: zolang jou methode juist is en klopt, en je dit bij alle vergelijkbare opdrachten kan doen en dat ook in het juiste antwoord resulteert, krijg jij daar gewoon je punten voor.

edit;
als ergens wordt gevraagt om er 20% bovenop te tellen, laten we zeggen bij 100, mag je ook:
100 / 100 x 120
100 x 1.2
100 / 1/5 en 100 + ans
uitvoeren, alle berekeningen zijn juist, allemaal leveren ze ook de punten op, maar wellicht stata alleen de eerste in het correctiemodel.

Laatst gewijzigd op 18-05-2013 om 17:29.
Oud 18-05-2013, 17:54
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Nou wat ik had was ook lullig, want ik heb, als Quinten 10x wint, is dat manier 1, verder mag Peter 1x winnen, dus die past op alle mogelijke plekken, 10+1=11manieren, staat er onder als er word beredeneerd dat P op alle plekken mag, max2 punten, terwijl ik de stappen van manier 1 wel benoemd heb, en dus niet heb gezegd dat P op 11 plekken kan, want op de 11 plek kan die niet, want dan heeft Quinten al gewonnen, maar mijn lerares zei dat ik dan alsnog maar 2 punten kreeg..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 18-05-2013, 18:28
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ye, ik zie het staan inderdaad. De vraag vraagt naar hoeveel verlopen er zijn dat Quinten wint. De vraag zou te eenvoudig zijn(?) als je redeneert vanuit Peter. Echter, dat is dan wel de fout in de vraag. Waarom iets moeilijk doen als het makkelijk kan? Als ze dat niet willen hadden ze een andere vraag moeten stellen. Ben niet zo thuis in deze wiskunde anymore, maar even afgezien daarvan:

Als de logica juist is en het tot een goed antwoord leidt zou dat de punten op moeten leveren. Doe daar een melding over bij het LAKS dat die nomering onrechtvaardig is, hoe moet iemand die dat tentamen maakt nou weer ruiken dat dat systeem niet mag? Het staat nergens, het is wel een goed antwoord dat volgt jou toegepaste systeem.
Oud 18-05-2013, 18:33
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
ja, dat vind ik dus ook, ik heb stap voor stap gedaan, en zegmaar beredeneert vanuit beide mogeljkheden, dus beter geven ze maar even de gewone punten.. Misschien moet ik dat maar even aangeven bij laks idd..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 19-05-2013, 13:17
the economist
the economist is offline
ja hoor de twee punten zoals hierboven zijn terecht.
er staat in het antwoordenmodel zelfs expliciet vermeld dat indien je antwoordt dat P op 11 plaatsen kan staan, dat 2 punten oplevert.
De elfde keer is een Q, en daarmee heb je een reeks van 10 x, waarbij precies 1 x Peter wint.
Dat kan op tien manieren., die P kun je op 10 plekken kwijt.

[pauze] Daarnáást is er nog de manier dat Q al na tien keer gooien winnaar is, dat kan op 1 manier.
10+1 =11.

Wat te doen met mensen die die tweede manier (10xQ) niet inzien, maar toch nog wel iets goed doen.
Die moeten meer punten krijgen dan mensen die deze vraag helemaal leeg laten.
In feite vergeten ze twee dingen: dat Q ook na 10 x al kan winnen,
en dat bij 11 keer, de elfde toch per se een Q moet zijn.
vergeet je beide dingen, zoals topicstarter, dan kom je -1 +1 toch op het goede antwoord.

er staat in normantwoord:
Opmerking: Voor het antwoord 11 met als toelichting dat P in een spelverloop zoals het
voorbeeld op 11 plaatsen kan staan, maximaal 2 scorepunten toekennen.
Oud 19-05-2013, 13:50
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
ja maar als je kijkt naar mijn antwoord zou ik dus ook 4 punten moeten krijgen?
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 19-05-2013, 17:10
the economist
the economist is offline
Sorry Nonny, ik had teveel naar topicstarter gekeken, en niet naar jouw post.
(valt ook niet mee alles te lezen)
Jouw manier is helemaal juist, tenminste zoals je t nu zegt:
10 x Q = 1 manier
en een reeks van 10 met daarin 1 P, dat kan op 10 manieren.
Dan gaat er toch iets in de communicatie niet goed. Je lerares kan dit nog niet officieel op papier weer terug hebben gegeven, want het examen was pas vrijdag. Zoals je het zegt,beter kan niet.
Let er vooral dus op dat je op een losse 1 en een 10 komt. En dan altijd aanvechten !
Oud 19-05-2013, 18:38
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Geeft niet joh! Ja, ik heb eht ook nog nietterug, alleen sprak haar na afloop, toen de correctiemodellen al bekend waren, en ze zei dat ik maar 2pnt kreeg, was dus gewoon even benieuwd daarna, en hoop dus dat ik dan 4 punten krijgen. Dankjewel!
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 24-05-2013, 17:41
kersevlaai
kersevlaai is offline
Nonny, je moet het zo zien,

• Bij geen enkele keer dubbel: 1 manier (10 keer Q) 1
Deze heb je sowieso goed.
• Bij één keer dubbel: 11 worpen, laatste is Q 1
Deze niet vanwege die laatste Q.
• Dit geeft 10 manieren 1
Deze is dan ook niet goed, want hoe kom je aan 10 mogelijkheden als je P op alle plaatsen kan zetten? Dat is niet logisch.
• Het antwoord: 1 + 10 = 11 manieren 1
Je antwoord is dan wel goed.

Omdat je 2 dingen bent vergeten dus 2 punten aftrek (van de 4).
Oud 24-05-2013, 17:58
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
jawel, de laatste moet q zijn heb ik, en 10xP, want hij kan ervoor, en dan 9x ertussen,9+1=10 + 1 voor 10x Q is 11 manieren, dat heb ik geantwoord.
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 24-05-2013, 23:48
kersevlaai
kersevlaai is offline
Hmm, dan heb je gewoon pech denk ik. Docent moet nou eenmaal het correctiemodel volgen.

Ze gingen trouwens best wel soepel om met afronden. Vaak had ik het antwoord nauwkeuriger dan goed werd gerekend volgens het correctiemodel.
Oud 30-05-2013, 20:14
Moi45
Moi45 is offline
Citaat:
Maar klopt mijn antwoord dan ik heb alleen 11 nCr 10=11, + uitleg waarom. Maar ik heb niet 11 nCr 10-1+1=11
je krijgt 2 pnt.
Advertentie
 

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het algemene vavo-topic
Tink*
125 14-09-2019 01:49
Eindexamens 2015 Wiskunde A Havo
christineonetou
11 19-05-2015 19:53
Studeren van profiel veranderen wel of niet doen?
havo-kid
7 28-09-2013 10:44
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Wiskunde B algebraïsch oplossen havo eindexamen
weetniks
2 12-05-2013 17:09
Algemene schoolzaken kleine enquete
gewoonmax
11 16-05-2008 22:45
Huiswerkvragen: Exacte vakken Aantal wiskunde vraagjes
SilverSteven
18 30-08-2004 18:15


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:46.