Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-12-2004, 14:25
swolha
swolha is offline
Now it is not quite true that the same knots were used irrespective of the position as would be the case in a true positional system. There seems only one exception, namely the unit position, where different styles of knots were used from those in the other positions. In fact two different styles were used in the units position, one style if the unit were a 1 and a second style if the unit were greater than one. Both these styles differed from the standard knot used for all other positions. The system had a zero position, for this would be represented as no knots in that position. This meant that the spacing had to be highly regular so that zero positions would be clear.

Wie kan mij zeggen of de Inca's daar gaat dit stukje over nou een ander knoop handteerde voor de getallen 0 tm 9 of een andere knoop voor het getal 1 als dit als een eental wordt gebruikt dus 1 en niet 101 of 11 etc
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-12-2004, 15:53
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Wat ik eruit haal:
Voor de nul werd een open stukje gebruikt.
Over de 1, ik denk dat ze bedoelen dat als er een 1 als unit (=eenheid) wordt gebruikt hij een andere soort knoop krijgt. Omdat er staat 'unit' denk ik dat bedoeld wordt sowieso 1, dus ook in 101, 111 etc.
voor de andere cijfers werd een andere stijl gebruikt.
__________________
Maar dat ben ik maar...
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 09:10
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
swolha schreef op 22-12-2004 @ 15:25 :
Now it is not quite true that the same knots were used irrespective of the position as would be the case in a true positional system. There seems only one exception, namely the unit position, where different styles of knots were used from those in the other positions. In fact two different styles were used in the units position, one style if the unit were a 1 and a second style if the unit were greater than one. Both these styles differed from the standard knot used for all other positions. The system had a zero position, for this would be represented as no knots in that position. This meant that the spacing had to be highly regular so that zero positions would be clear.

Welnu, het is niet bepaald waar dat dezelfde knopen werden gebruikt ongeacht de positie zoals het geval zou zijn in een waar positioneel systeem. Er lijkt enkel één uitzondering te zijn, namelijk de unit-positie, waarin verschillened stijlen van knopen werden gebruikt dan die in andere posities. Twee verschillende stijlen werden bovendien gebruikt in de units-positie, een stijl alsof the unit een 1 was en een tweede stijl alsof de unit groter dan één was. Deze beide stijlen verschilden van de standaard knop gebruikt voor alle andere posities. Het systeem had een nul-positie, hetgeen gerepresenteerd werd door geen knopen op die positie. Dit betekende dat de ruimte hoogst regulier moest zijn opdat de nul-posities duidelijk zouden zijn.



Ik hoop dat je er iets mee kunt, ik begrijp er geen kut van.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 11:58
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 24-12-2004 @ 10:10 :
*vertaling*

Ik hoop dat je er iets mee kunt, ik begrijp er geen kut van.
De Inca's maakten indertijd gebruik van quipu's. Een quipu was opgebouwd uit een hoofdkoord van gekleurd katoen of wol, waar andere koorden met knopen aan hingen. Deze knopen vormden groepjes van 1 tot 9 knopen. Om bijvoorbeeld het getal 256 weer te geven gebruikten ze een groep van 2 knopen, gevolgd door een groep van 5 knopen, met daarna een groep van 6 knopen. Dit komt dus overeen met het decimale positiesysteem dat wij gebruiken, waarbij 256 wordt opgebouwd uit 2 honderdtallen, 5 tientallen en 6 eenheden. Om met een quipu een nul aan te duiden maakte men gebruik van een grotere afstand tussen de verschillende knopengroepen. De grootste gevonden quipu bleek maar liefst 1800 koorden te bevatten. Omdat dit een onderwerp uit de geschiedenis van de wiskunde voorstelt, vermoed ik dat het hier om een tekst voor een wiskunde-PO gaat.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 12:33
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 24-12-2004 @ 12:58 :
De Inca's maakten indertijd gebruik van quipu's. Een quipu was opgebouwd uit een hoofdkoord van gekleurd katoen of wol, waar andere koorden met knopen aan hingen. Deze knopen vormden groepjes van 1 tot 9 knopen. Om bijvoorbeeld het getal 256 weer te geven gebruikten ze een groep van 2 knopen, gevolgd door een groep van 5 knopen, met daarna een groep van 6 knopen. Dit komt dus overeen met het decimale positiesysteem dat wij gebruiken, waarbij 256 wordt opgebouwd uit 2 honderdtallen, 5 tientallen en 6 eenheden. Om met een quipu een nul aan te duiden maakte men gebruik van een grotere afstand tussen de verschillende knopengroepen. De grootste gevonden quipu bleek maar liefst 1800 koorden te bevatten. Omdat dit een onderwerp uit de geschiedenis van de wiskunde voorstelt, vermoed ik dat het hier om een tekst voor een wiskunde-PO gaat.
Wat leuk, bedankt voor de uitleg! Echt interessant.
Met citaat reageren
Oud 24-12-2004, 18:21
swolha
swolha is offline
Citaat:
vermoed ik dat het hier om een tekst voor een wiskunde-PO gaat. [/B]
Nee PWS bedankt voor jullie antwoorden!
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 10:33
swolha
swolha is offline
Mathfreak mag ik je vragen waar jij die info vandaan hebt? Jij hebt namelijk echt leuke feitjes.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 11:15
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
swolha schreef op 28-12-2004 @ 11:33 :
Mathfreak mag ik je vragen waar jij die info vandaan hebt? Jij hebt namelijk echt leuke feitjes.
Ja hoor, dat mag. Ik heb die informatie ontleend aan het boek Geschiedenis van de wiskunde (uitgave 1990) van de Nederlandse wiskundige Dirk Jan Struik.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Vertalen met de vertaling erbij
Dynamico
10 03-03-2004 21:22
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Zijn er een paar mensen die spaans kunnen en een paar zinnetjes willen vertalen?
Dr_Love
12 23-05-2002 14:26
Software & Hardware Hoe maak ik zelf vertaal proggies?
Tiger_Wolf
5 02-01-2002 10:05
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen De-Hoe-Vertaal-Ik-Een-Latijnse-Zin-Tutorial(-Deel-1?)
John-17
3 31-12-2001 18:51
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Site voor Grieks Pallas deel 3 vertalingen?
LilPrincess
5 23-06-2001 17:04
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Catullus vertalingen op nieuwe vertalingen homepage
MV uit E
1 04-02-2001 17:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.