Oud 05-04-2013, 14:18
brands
Avatar van brands
brands is offline
Hallo allemaal,

Nadat ik bij de kassa stond van de supermarkt waar ik een klein bedrag wou pinnen kwam ik erachter dat ik geen voldoende saldo op mijn bankrekening had staat en dus het bedrag niet kon pinnen. Gelukkig had ik het nog wel contant, maar dat was niet het idee.

Al geruime tijd heb ik een doorlopende reisverzekering, deze wordt elk jaar rond mijn verjaardag verlengd en afgeschreven (d.m.v een automatische incasso). Het bedrag waar het om gaat is €41,65 en had nog niet verwacht dat ze het gister zouden afschrijven anders had ik er wel voor gezorgd dat er genoeg geld op mijn rekening stond. Het saldo voor die afschrijving was ongeveer €22,00. Na afschrijving kwam dat neer op €19,76 in de min.

Mijn vraag is eigenlijk: mag mijn verzekeringsmaatschappij zo afschrijven dat ik als particulier in het rood kom te staan? Wat zijn in dit geval mijn rechten, met een beetje juridische kennis denk ik niet veel, maar ben benieuwd of het mag. Uiteraard kan de verzekeringsmaatschappij niet mijn saldo op mijn bankrekening zien, dus moet de bank in dit geval hierin iets doen?

Ben benieuwd wat jullie ervan denken. Graag alleen zinvolle antwoorden en niet zo iets van eigen schuld dikke bult, aangezien ik daar niets aan heb.

Gr. Brands
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2013, 14:38
bloodyb
Avatar van bloodyb
bloodyb is offline
Jouw verzekeringsmaatschappij kan natuurlijk niet zien wat jij op je bankrekening hebt staan dus het mag ja.Je kan moeilijk verwachten dat ze aan jouw bank gaan vragen of er wel genoeg op je rekening staat. Dat is nou eenmaal het nadeel van een automatische incasso!
__________________
Huh-huh-huh you said but. Shut up Bunghole! Je suis Manneke Pis
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 14:43
Verwijderd
Ja dat mag, een incasso mag je rekening over de limiet trekken. Ik weet niet welke rechten je verwacht te hebben. Je kunt een incasso binnen een bepaald aantal dagen altijd weer storneren, bij de meeste internetbankierwebsites is daar een handig knopje voor, zo gepiept. Dan moet je natuurlijk alsnog later dat geld weer betalen.

De bank hoeft niets te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 15:05
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ze mogen niet afschrijven bij onvoldoende saldo. Bij mij kan het tot 1.000 in het rood, maar ik heb dan ook een limiet tot 1.000 in het rood (komt vaak voor bij studenten). Kan je echter niet in het rood, dan moet dat via een automatische incasso ook niet kunnen. Overigens, als dit woensdag middag gebeurde en je zit bij de ING is het een heel ander probleem .

Anyhow, als het ze niet lukt ivm het saldotekort zullen ze het na enkele dagen nogmaals proberen. Lukt het weer niet, dan zullen ze je een brief sturen, of contact opnemen (je verzekeraar, niet je bank).

"Heeft uw debiteur onvoldoende saldo dan kan de incasso-opdracht nog maximaal 4 opeenvolgende werkdagen worden aangeboden." - ING

Formeel verstrekken ze je ook krediet en dat is natuurlijk iets juridisch. In de praktijk lijkt het wel vaak fout te gaan though. Je kan je bank gewoon even bellen, bij mij wordt altijd netjes snel opgenomen en beantwoord.

edit;
Okay: het gaat er blijkbaar wel af, maar als je niet in het rood kan staan wordt dit weer terug geboekt (automatisch) je staat dan even in de min. Dat kan echter wel iets meer dan een uur duren, het is dus geen minuten werk.

Laatst gewijzigd op 05-04-2013 om 15:50.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 16:01
brands
Avatar van brands
brands is offline
Citaat:
Overigens, als dit woensdag middag gebeurde en je zit bij de ING is het een heel ander probleem .
Ik zit zelf bij de rabobank, dus heb geen last gehad van storingen etc.
__________________
Gr. Brands
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Ik zit zelf bij de rabobank, dus heb geen last gehad van storingen etc.
Het verhaal van Naamingebruik is leuk, maar geen usance bij de rabobank:

Citaat:
Ligt eraan. Als je tot 1000 euro rood kan staan en je staat 600 in het rood en de huur is 500 euro. Dan sta je dus 1100 euro in het rood. Dat wordt (in ieder geval bij de Rabobank) wel gewoon afgeschreven. Daarna krijg je een brief dat je te ver over je limiet bent gegaan en krijg je tijdje de kans om het weer aan te vullen.Als het heel ver boven de limiet komt storneert de bank het weer.
Ofte wel: als je nog niet over je limiet bent, kan een incasso je wel degelijk over je limiet duwen en dat wordt niet binnen een paar uur gestorneerd.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2013, 16:37
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Ik zit zelf bij de rabobank, dus heb geen last gehad van storingen etc.
Haha, had het ook niet zo ingeschat. Maargoed, sprak net iemand die bij de ANB AMRO werkt (of heeft?). Die zei dus dat het wel wordt afgeschreven, maar als je saldo niet toereikend is komt het ook terug. Dat kan echter wel 'eventjes' duren, dus na 2 uur zal het nog niet weer terug ontvangen zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.