Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Mijn binnenstad is te vies. Er moeten meer vuilnisbakken op straat komen
Helemaal mee eens. Als mensen eraan gewend zijn, dat er overal bakken staan,.. gooien ze het vanzelf wel weg 2 12.50%
Mee eens, hoe meer hoe beter! 2 12.50%
Mee eens... 4 25.00%
Niet mee eens... 4 25.00%
Niet mee eens, het gaat wel aardig zo... De afvalbestreiding werkt. Zie pamfletten met erop: Nederland wordt steeds schoner 4 25.00%
Aantal stemmers: 16. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2004, 23:40
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Dit stuk gaat over dezelfde opdracht, als waarvoor ik de beruchte enquête had gemaakt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd.. wat mensen er nou van vinden... Van het onderwerp. Ook al is het allemaal een beetje gekschertsend, en niet helemaal serieus.

Het volgende bericht heb ik gestuurd naar: AD, Volkskrant, Brabants-Dagblad, NRC, Tilburgse Koerier, Stadsnieuws. (Gisteren, zondag om 12.00 uur. En heb nog geen reactie mogen ontvangen)

Fietser: prullenbakkeren of weggooien
Wat te doen als je op de fiets zit en je hebt een prulletje in je handen, die je toch wel graag kwijt wilt? Iedereen heeft dat probleem wel eens. ‘Bonk’ je dan toch maar de stoep bij de bushalte op, om het in die oranje bak te prullenbakkeren, of wacht je tot je thuis bent, en gooi je het dan weg? Dat is namelijk precies hetgeen mijn opvoeding inhield. ‘Steek het dan in je zak, en gooi het thuis maar weg.’ Dat hebben mijn ouders eindeloos vaak geroepen. Want ja, er zijn ook nog ouders die hun kinderen opvoeden.
Weinig mensen zijn zo gek, en dat is jammer. Want veel van het vuil, dat fietsers bij zich dragen, kunnen ze met geen mogelijkheid kwijt. En dus verdwijnt het in de goot. ‘Daar ligt het niet in de weg, en vegen ze het van het BAT toch wel op.’ Zei een van mijn medeleerlingen.
Een slechte zaak, naar mijn mening. Met het plaatsen van de prullenbakken in het centrum en daarbuiten, van alle steden die ik ken, is niet gedacht aan het feit dat fietsers ook regelmatig wat hebben weg te gooien. Voor auto’s kom je van tijd tot tijd nog eens een blikvanger tegen. Voor ‘buswachters’ is er altijd een prullenbak aanwezig, die ook gebruikt wordt door voetgangers.
Een slechte zaak, dat is het zeker. Het moet toch niet zo zijn, dat je als milieuvriendelijk weggebruiker zijnde, het milieu gaat vervuilen omdat er niemand heeft gedacht aan het feit dat er ook fietsende prullenbak-gebruikers zijn.

Als we allemaal héél eerlijk zijn, is die enkele keer dat we een slag in ons wiel riskeren om een snoeppapiertje weg te gooien, wel erg zeldzaam. De kosten van het repareren van een slag in je wiel wegen niet echt op tegen de nadelen van het zomaar weggooien van je afval. Af en toe ben je zo gek, omdat je nou eenmaal toch niets beters te doen hebt die middag. Maar andere keren, dan fiets je er in volle vaart aan voorbij, en twee meter later, ligt je prulletje in de goot. Waar het NIET thuishoort.
Kunnen we hier iets aan doen, aan dit probleem. Ja, dat kan. Natuurlijk kan dat. De goedkoopste manier zou zijn, om de prullenbakken die nu naar de kant van de voetgangers en de bushaltegebruikers gericht hangen, om te draaien naar de kant van de weg. Een voetganger zal daar geen hinder van ondervinden, die zet alleen maar twee stappen meer. En de buswachter, die staat toch maar te wachten, en heeft dus alle tijd van de wereld om naar de vuilbak te lopen.
Een andere mogelijkheid, maar niet echt het overwegen waard, is het plaatsen van blikvangers. Dat lijkt mij echter geen oplossing, aangezien die dingen lelijk zijn, en over het algemeen alleen maar meer vuil aantrekken dan nodig.
Als laatste is er nog de mogelijkheid om de fietspaden te verleggen, zodat je aan de goede kant langs de opening van de oranje emmer fiets, en dus meteen je prulletje kwijt kunt.

Denk er eens over na...
__________________
A.k.A, héjijdaar!

Laatst gewijzigd op 09-11-2004 om 18:56.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2004, 23:55
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik had net beschreven waarom ik je betoog barslecht vind, maar aangezien het niet de vraag is haal ik het maar weer weg. Mocht je geïnteresseerd zijn meld je het maar, wil ik het alsnog wel voor je posten.

Wat ik over het onderwerp vind? Ik vind dat jij dramatisch overdrijft met zogenaamde feiten die volgens mij nergens op gebaseerd zijn. Ik heb zelden het probleem gehad dat ik als fietser m'n afval kwijt moest. hoevaak eet je nou op de fiets? En als ik dat al doe fiets ik bijna altijd wel langs een afvalbak.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.

Laatst gewijzigd op 08-11-2004 om 23:58.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:03
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
-De layout zag er in mijn Word-Document anders uit
-Het is inderdaad nogal plaatselijk bepaalde inhoud. Het BAT is het Brabants Afval Team. Ook blikvangers zijn hier in de omgeving van Tilburg al een tijdje te vinden aan de kant van de autobaan, bij drukke kruisingen meestal.
-Dat stukje over opvoeding van ouders, is niet van belang. Het is meer een schuine opmerking ten opzichte van de ouders, die het lezen. Dat ze hun kinderen dat ook allemaal horen aan te leren
-Weinig mensen stoppen papiertjes in hun zak, dat is een veronderstelling. GEEN feit!
In een betoog mag ik toch gewoon veronderstellingen zetten... Qoute me als dat niet zo is.
-Leerling aanhalen, is ook gewoon bedoeld als kleine opleving. Dat er niet alleen mijn mening, maar ook die van een ander... Een leeftijdgenoot in staat
-In mijn beleving, staat er bij zo goed als élke bushalte een prullenbak, aan de lantaarnpaal. En als dat bij twee of drie haltes niet zo is (pratend over Tilburg en omstreken) dan doet dat natuurlijk niets onder bij deze veronderstelling. Dan is dat gewoon zonder meer waar. En ik denk ook, dat dat echt zo is. Ik reis vaak met het openbaar vervoer... en als je erop gaat letten. Kom je ze altijd tegen in de buurt van een bushalte
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:07
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Als ik uit school kom, haal ik vaak nog even voor ik van school weg fiets een blikje fris uit de automaat. Ik heb eigenlijk altijd wel wat lekkers op zak en dus heb ik regelmatig afval. Ik vind het gewoon krom... dat er aan álles is gedacht, auto's, voetgangers, mensen die bij een bushalte staan te wachten... Maar niet aan fietsers.

Lees het eens gewoon luchtig. Neem het niet al te serieus.

Misschien kun je er zelfs nog wel om lachen...!?

Pim
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik neem aan dat je me vorige reactie al had gelezen en dat het daarop een reactie is? Ik heb iig altijd geleerd dat je in een betoog enkel feiten mag noemen. Je mag wel veronderstellingen maken, maar dan moet je ze ook als veronderstelling brengen. Wat jij doet is dingen die jij denkt brengen als feit.

Verder heb ik nog nooit een blikvanger gezien en staan er hier geen prullenbakken bij de haltes waar ik op stap. Er staan wél prullenbakken op de stoep langs de fietspaden. Vrijwel altijd zo te bereiken dat je er de stoep niet voor hoeft op te 'butsen'.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:11
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Dan pakken ze dat bij jou, heel wat beter aan!

Das mooi.. ben ik dus toch niet de enige, die daar ooit over na heeft gedacht kón ook haast niet anders
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:12
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Voor mensen die nu denken waar Pim dan op reageert, mijn oorspronkelijke reactie:
Citaat:
Na het eerste deel ben ik al afgehaakt. Sorry hoor, maar als ook maar één krant het plaatst ben ik zeer verbaasd.
Allereerst: wat wil je nou met je alinea's? De ene keer gebruik je een witregel; de andere keer geef je alleen simpel een enter.
Verder is het uiteraard veel te lang voor een ingezonden brief.
Daarnaast staat je brief vol met zelfverzonnen feit. Zo komen ze iig op me over. 'Er zijn ook nog ouders die hun kinderen opvoeden' doet vermoeden dat veel ouders dat NIET doen. Waar heb je dat vandaan? Weinig mensen stoppen papiertjes in hun zak. Waar heb je dat vandaan? Wat is het BAT? Wat heeft het voor zin om één klasgenoot van je te quoten? In hoeverre vertegenwoordigt hij dan de algemene opvatting in Nederland? Waar heb je het vandaan dat er bij elke bushalte wel een prullenbak staat? En waar staan dan al die blikvangers voor auto's?

Is het allemaal gebaseerd op cijfers dan neem ik mijn woorden terug, maar het komt op mij sterk over dat je dit zelf verzonnen hebt. En wat ik al helemaal bloedirritant vind is dat je de woorden 'je' en 'we' gebruikt. Dat je je eigen mening verkondigt is prima, maar nu doe je ook alsof je mijn mening (die van de lezer dus) kent.
En ik kan er prima om lachen hoor. Dacht in eerste instantie dat je kritiek wilde voor een in te leveren stuk, dus dan geef ik die ook. En omdat ik nogal veel slecht vond was ik ook eerlijk en gaf gewoon mijn commentaar. Misschien kan je het, als je over mijn botheid heen leest, ook als opbouwende kritiek zien: weten wat je in het vervolg moet vermijden in een betoog.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:13
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Pim_Bond schreef op 09-11-2004 @ 01:11 :
Dan pakken ze dat bij jou, heel wat beter aan!

Das mooi.. ben ik dus toch niet de enige, die daar ooit over na heeft gedacht kón ook haast niet anders


Ik heb overigens ook altijd geleerd papiertjes in m'n zak te steken en doe dat nog altijd. En tuurlijk ligt er altijd zat rommel op straat, maar dat is van mensen die nog te beroerd zijn om naar een prullenbak te lopen, zelfs al is die een meter verder dan waar ze staan.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:15
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Doe ik ook zeker.. het als opbouwende kritiek lezen. Ik ben ondertussen gewend aan de wat botte trant van schrijven op Fara.

Maar.. met die puntjes... die ik erbij heb gezet (dat weten ze bij de krant ook, voordat ze wat plaatsen.. nemen ze als het goed is eerst de moeite zich een beetje in de woonplaats te verdiepen waar het vandaan komt als het om een dergelijk bericht gaat. Dat heb ik iig van een journalist gehoord.. die me laats intervieuwde)
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 00:18
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Ja, maar als ik eerlijk ben.. dan neem ik de papiertjes ook altijd mee naar de prullenbak. Maar als ik een leeg blikje Jus D'Orange heb, waar nog een aantal druppels plakkerige vloeistof inzitten... Dan steek ik dat blikje niet in mijn zak (als het al zou passen) maar hou het vast. Als ik haast heb, en geen tijd om voor een prullenbak te stoppen, hou ik het meestal net zolang vast tot ik er echt genoeg van heb. En dan eindigt dat mooie blikje.. netjes in de goot :$

Sorry... maar zo zit dat nou eenmaal. Vandaar mijn kritiek op mijn gemeente. Andere mensen hebben minder geduld met afval, dan ik. Het ziet er namelijk altijd toch wel een beetje raar uit.. als je met een blikje in je hand rondfietst.
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 07:51
Verwijderd
Dat noem jij een probleem: die paar fietsers die wat op straat gooien? Ik kan er niet wakker van liggen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 16:34
Esther
Avatar van Esther
Esther is offline
Tof vak, maatschappijleer. Zeuren over verkeerd geplaatste prullenbakken...
__________________
I wish I was a punk rocker with flowers in my hair...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 17:56
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
vind het wel goed zo.
het gaat niet om of er genoeg prullebakken stan.
Er staan er genoeg.
Het gaat om de mentaliteit van de personen zelf!
want die prullebakken zijn vaker leeg dan vol!
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 18:55
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat moet ik met vuilnisbakken? als er om de 10 m 1 staat, zijn de mensen toch echt nog te lui om af te stappen, uit te stappen of langs te lopen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2004, 20:15
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Wat me steeds meer begint op te vallen, is dat het echt héél erg verschilt per gemeente.

Bij ons, in het zuiden, is dat echt niet zo! In Tilburg sowieso niet. Daar vind je echt véél te weinig prullenbakken. En dat niet alleen, want ook in den Bosch, in Eindhoven en in Breda is dat ongeveer hetzelfde. Al kom ik daar niet vaak genoeg, om daar echt goed over te kunnen oordelen, dus als ik lieg.. quote me.

Maar.. toch slecht, dat dat bij jullie allemaal zo goed geregeld is, en bij ons echt waardeloos!
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 12:33
annetjuh
Avatar van annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Esther schreef op 09-11-2004 @ 17:34 :
Tof vak, maatschappijleer. Zeuren over verkeerd geplaatste prullenbakken...
wij gingen koffie drinken en praten over het weekend met de leraar. hij vond dat wanneer we het boek door lazen we het ook wel wisten.
We zaten met z'n 6en in de klas. Grootste deel van de tijd met z'n 3en
__________________
-o0o- Je hebt mensen en pennen, beiden schrijven -o0o-
Met citaat reageren
Oud 10-11-2004, 22:23
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Das dan knap waardeloos van je leraar,

Maar.. dat is uiteraard niet erg relevant... m.b.t. mijn brief.

Wij zijn bij maatschappijleer altijd kei hard aant werk. Opdrachten maken, discussiëren, vrijwilligerswerkprojecten, werkstukken en ga zo maar door. Een van de vakken waar je het mééste werk aan hebt.
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Oud 11-11-2004, 15:54
Esther
Avatar van Esther
Esther is offline
Citaat:
Pim_Bond schreef op 10-11-2004 @ 23:23 :
Das dan knap waardeloos van je leraar,

Maar.. dat is uiteraard niet erg relevant... m.b.t. mijn brief.

Wij zijn bij maatschappijleer altijd kei hard aant werk. Opdrachten maken, discussiëren, vrijwilligerswerkprojecten, werkstukken en ga zo maar door. Een van de vakken waar je het mééste werk aan hebt.
Huh? Nog een keer 'huh?'! 'Discussiëren' bij Ptr? 'Ga zo maar door'? Het enige wat we in de les doen is saaie en nutteloze opdrachten maken en nakijken! Aan die brief heb je even veel werk, maar verder...


(Nou begin ik te twijfelen. Jij zit toch ook in V5a hè?)
__________________
I wish I was a punk rocker with flowers in my hair...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-11-2004, 22:46
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Straten moeten niet volgeplaatst worden met vuilnisbakken...

Er zijn andere manieren, zoals geldboetes of zo...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 22:59
Pim_Bond
Pim_Bond is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 15-11-2004 @ 23:46 :
Straten moeten niet volgeplaatst worden met vuilnisbakken...

Er zijn andere manieren, zoals geldboetes of zo...
You've got yourself a point there!

Thanx
__________________
A.k.A, héjijdaar!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:49.