Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-07-2004, 13:54
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Dit verhaal vertelt het bizarre, tragische verhaal van Sujit Kumar, een 32 jarig jongen uit Fiji. Hij groeide op in een kippenhok, tussen de kippen.

Kumar heeft nooit leren praten, en leert nu pas te leven als een mens. Eén van de verzorgers van Kumar is Elizabeth Clayton, weduwe van bergbeklimmer Roger Buick, die in 1998 overleedt op de Mount Everest. Toen ze Kumar voor het eerst zag pikte hij met zijn mond het eten van de grond, en waren zijn vingers helemaal naar binnen gegroeid door het kruipen op de grond. Hij communiceerde door een snel klikkend geluid te maken met zijn tong, en leek verder weinig mee te krijgen van wat er in zijn naaste omgeving gebeurde.

Clayton vond Kumar in een bejaardenhuis in de hoofdstad van Fiji, Suva. Daar was hij al 20 jaar lang vastgebonden aan zijn bed, nadat hij midden op de weg was gevonden en naar het tehuis was gebracht. Clayton probeerde het verleden van Kumar te achterhalen. Het bleek dat zijn moeder zelfmoord had gepleegd en zijn vader vermoord was, waardoor Kumar bij zijn opa terrecht kwam. Zijn opa sloot hem op in het kippenhok, waar hij 5 jaar doorbracht.

Toen hij in het bejaardenhuis kwam was hij agressief en werd daarom aan zijn bed vastgebonden. Daar verbleef hij todat Clayton over de jongen hoorde. Kumar woont nog steeds in het bejaardenhuis, maar is nu niet meer vastgebonden aan zijn bed. Hij heeft nu een persoonlijke begeleider, Drauna Matavesi, en gaat naar school. "30 jaar lang heeft hij niks gedaan, hij wist niet eens hoe hij rechtop moest staan en kon niet lopen", aldus Matavesi.

Bron: http://www.nieuws-platform.nl/index.php?itemid=1107
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~

Laatst gewijzigd op 12-07-2004 om 14:01.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2004, 13:58
Verwijderd
Nu is het een mededeling: wat is de doel van dit topic?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:00
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 14:58 :
Nu is het een mededeling: wat is de doel van dit topic?
tok tok tok tok?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:03
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 14:58 :
Nu is het een mededeling: wat is de doel van dit topic?
Dat je blij mag zijn als je een normale opvoeding hebt gehad.
Ondanks dit tragische verhaal, is het wel interessant om te zien wat er met een mens gebeurd als hij niet als mens wordt opgevoed, maar als dier. Hij heeft zelfs een eigen soort van communiceren ontwikkeld.
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:04
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
't Klinkt me nog raar. Het doet me wel denken aan het verhaal van de jongen van Avyron (of hoe dat alweer noemde) die in het wild leefde.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:06
Verwijderd
Citaat:
david_again schreef op 12-07-2004 @ 15:03 :
Dat je blij mag zijn als je een normale opvoeding hebt gehad.
Ondanks dit tragische verhaal, is het wel interessant om te zien wat er met een mens gebeurd als hij niet als mens wordt opgevoed, maar als dier. Hij heeft zelfs een eigen soort van communiceren ontwikkeld.
Dan blijft het nog steeds een mededeling. Daar kunnen mensen verder weinig mee en daar is het forum ook niet voor bedoeld.

Plak er een vraag of een stelling aan, dan blijft je topic open.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:11
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Ik dacht dat het een broodje aap verhaal was; maar blijkbaar niet dus:

http://www.nbc5.com/news/3510370/detail.html

plaatjes en video.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:11
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 15:06 :
Dan blijft het nog steeds een mededeling. Daar kunnen mensen verder weinig mee en daar is het forum ook niet voor bedoeld.
Plak er een vraag of een stelling aan, dan blijft je topic open.
Oke.... ik ben op zoek naar meer van dit soort verhalen, wat phensicske ook al zei zoals over de jongen van Avyron, dus:

Zijn er meer van dit soort verhalen bekend?

en ik vraag me ook af of zo'n jongen nog ooit een normaal leven zou kunnen hebben.
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~

Laatst gewijzigd op 12-07-2004 om 14:13.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:12
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
stelling: je bent niet zoals je geboren wordt maar zoals je wordt grootgebracht?? (iets anders kan ik hierbij niet bedenken.... owja, maar dit is de taak van de ts )

wel een apart verhaal btw...
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:13
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Citaat:
Marcade schreef op 12-07-2004 @ 15:11 :
Ik dacht dat het een broodje aap verhaal was; maar blijkbaar niet dus:
Hmm...

Citaat:
Marcade schreef op 12-07-2004 @ 15:11 :
http://www.nbc5.com/news/3510370/detail.html
plaatjes en video.
Bedankt Marcade
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:15
Verwijderd
Ik weet niet meer of het 'de jongen van Avyron' was, maar er is ook een verhaal van een jongen die opgroeide tussen de wolven (en dan bedoel ik niet Mowgli hoewel dat daar misschien wel weer opgebaseerd is, dat weet ik niet).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:15
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
david_again schreef op 12-07-2004 @ 15:11 :
Zijn er meer van dit soort verhalen bekend?
Zat. Een jongen die opgroeide in de bossen van Frankrijk, tussen wilde honden geloof ik. En straatkinderen overal die nooit met mensen te maken hebben, maar alleen maar met honden, katten en andere dieren. Vooral voor taalontwikkeling zijn dit soort gevallen interessant, dus misschien moet je maar eens zoeken op websites over taalontwikkeling. En er was ook een aflevering van shock doc over, wellicht is die ook nog terug te vinden.

[Edit]
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 15:15 :
Ik weet niet meer of het 'de jongen van Avyron' was, maar er is ook een verhaal van een jongen die opgroeide tussen de wolven (en dan bedoel ik niet Mowgli hoewel dat daar misschien wel weer opgebaseerd is, dat weet ik niet).
Ja, die.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:16
Verwijderd
Doet me een klein beetje denken aan Junglebook

Maar best wel raar dat men nu zo ontzettend geforceerd hem de 'normale' menselijke dingen wil bijbrengen. Ik vraag me af of hij dan gelukkiger is dan tussen de kippen, die hij als zijn eigen wereld ziet.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:18
Verwijderd
http://tcw2.ppsw.rug.nl/~alidston/CE/wolf.html

En: http://www.pedagogiek.net/content/ar...1&&rubriekID=2

Niet waar ik het net over had, maar goed.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:20
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Cewl.. thanks!
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:22
Verwijderd
Citaat:
david_again schreef op 12-07-2004 @ 15:20 :
Cewl.. thanks!
Er zijn veel van dergelijke dingen te vinden op inernet (ff op google zoeken op bv. 'wolven' en 'opgroeien' ofzo). Over dat ene jongentje heb ik eens een film gezien, maar ik weet geen titel of iets meer helaas.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:26
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Ik kwam uit op http://www.feralchildren.com/en/index.php, en site met allemaal van dit soort verhalen.

Ik las ook:
Er zijn twee verklaringen voor de geconstateerde scheefgroei in de ontwikkeling van wolfskinderen. De biologische opvatting is dat wolfskinderen al vanaf hun geboorte zwakzinnig waren. Ouders zouden zich daarom geen raad weten met deze kinderen of schaamden zich ervoor, met als gevolg dat ze hun kinderen achterlieten in het bos. De sociologische opvatting meent dat wolfskinderen door hun gebrek aan menselijk contact niet rechtop kunnen lopen en niet kunnen praten.

Wat denken jullie? Op zich wel raar dat wanneer iemand lichamelijk wel helemaal in orde is, toch in deze gevallen niet uit zichzelf rechtop gaat lopen, blijkbaar. Het zou toch in onze genen moeten zitten om rechtop te lopen zou je zeggen?
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:28
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
david_again schreef op 12-07-2004 @ 15:26 :
Wat denken jullie? Op zich wel raar dat wanneer iemand lichamelijk wel helemaal in orde is, toch in deze gevallen niet uit zichzelf rechtop gaat lopen, blijkbaar. Het zou toch in onze genen moeten zitten om rechtop te lopen zou je zeggen?
Als ik het goed herinner, zit het juist in onze genen om *niet* rechtop te lopen. Tenminste, er vanuit gaande dat we van onze vriend de aap afstammen die ook niet bepaald rechtop loopt.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-07-2004, 14:28
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 15:22 :
Er zijn veel van dergelijke dingen te vinden op inernet (ff op google zoeken op bv. 'wolven' en 'opgroeien' ofzo). Over dat ene jongentje heb ik eens een film gezien, maar ik weet geen titel of iets meer helaas.
[niet_aardig]We hebben er hier ook eentje op scholieren.com .. een jongen die is opgevoed tussen de treinen .. [/niet_aardig]
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:31
Verwijderd
Heeft het niet iets te maken met je aanpassen aan je omgeving? En zit het nu inmiddels wel in onze genen om wel rechtop te lopen? (Er is een verhaal van dieren (vogels?) die op een bepaald eiland terecht komen en zich daar dan totaal anders ontwikkelen dan dezelfde dieren op het vaste land, omdat de omstandigheden enz. op het eiland anders zijn. Uiteindelijk zou je niet meer zeggen dat de dieren ooit dezelfde dieren waren geweest.)

Of het normaal is of iemand niet of wel uitzichzelf rechtop gaat lopen als degenen in zijn of haar omgeving dat niet doen, hangt af van je mening of een mens als mens geboren wordt of dat hij of zij zich daartoe moet ontwikkelen (nurture en nature).
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:33
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 12-07-2004 @ 15:28 :
[niet_aardig]We hebben er hier ook eentje op scholieren.com .. een jongen die is opgevoed tussen de treinen .. [/niet_aardig]
Offtopic: Ik heb hem nog niet over een spoor zien rijden of toetergeluiden horen maken, jij wel? Bovendien twijfel ik of hij er tussen opgegroeid en door opgevoed is. D'r is een verschil tussen ergens tussen opgroeien en ergens extreem in geïnteresseerd zijn. (En ja, ik snap dat het niet serieus bedoeld was, maar ik moest er toch ff serieus op in gaan. )
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:42
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 15:33 :
Offtopic: Ik heb hem nog niet over een spoor zien rijden of toetergeluiden horen maken, jij wel? [knip]
Hahaha *lol*


Ik ben even aan het googlen maar volgens mij zit het rechtop lopen wel in de genen.
Citaat:
"de Australopithecus Africanus is onze oudste voorouder voor de wetenschap tot nu toe (zie Orrorin Tugenensis). De Australopithecus kan al rechtop lopen. Hij heeft ook tamelijk primitieve lichaammaten: lange armen en korte benen. Wetenschappers noemen ze ook wel tweevoetige aap. Ze hadden 3 genen die afweken van die van de apen, en konden zo meer doen dan de apen waarvan ze afstamden"
Ik google nog ff verder..
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
david_again schreef op 12-07-2004 @ 15:42 :

Ik ben even aan het googlen maar volgens mij zit het rechtop lopen wel in de genen.

Ik google nog ff verder..
Ik moet ergens nog wel een prachtig plaatje hebben van hoe de mens zich in de loop der jaren heeft ontwikkeld van aap tot de mens die we nu zijn, maar dan zou ik ernstig moeten zoeken. De overgang was iig niet 'aap'-'mens', er zat nogal veel tussen.

Zoek eens op 'Lucy' op google.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:49
Verwijderd
http://www.sesha.net/eden/FAMILIE.asp

^ Informatie over onze voorouders incl. een soortgelijk plaatje.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:49
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Je vindt het een mededeling, en als ik dan aangeef dat het een 'tiswah'-gehalte heeft (als je niet weet wat het is, zie A&N) dan wordt mijn bericht weg gehaald, tssk
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-07-2004, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 12-07-2004 @ 15:49 :
Je vindt het een mededeling, en als ik dan aangeef dat het een 'tiswah'-gehalte heeft (als je niet weet wat het is, zie A&N) dan wordt mijn bericht weg gehaald, tssk
Ik weet niet waar je het over hebt: ik heb geen enkel bericht weg gehaald. Verdere discussie hierover kan, zoals het hoort, via pm.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:53
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 15:51 :
Ik weet niet waar je het over hebt: ik heb geen enkel bericht weg gehaald. Verdere discussie hierover kan, zoals het hoort, via pm.
Ik was het ook niet...
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 14:54
david_again
Avatar van david_again
david_again is offline
Citaat:
Op 30 november 1974 deden Donald Johanson en Tom Gray een spectaculaire vondst. Zij vonden in Ethiopië, ongeveer 150 km ten noorden van Addis Abeba, grote delen van een skelet. Zij vonden een gedeelte van een skelet (fossiel) dat bij benadering 3.5 miljoen oud was. Zij wisten dat zij op iets volstrekt uniek waren gestuit. Aan hun voeten lag het oudste, meest complete en best bewaarde fossiel van een rechtoplopende voorouder van de mens. Omdat op het moment van de vondst het liedje 'Lucy in the sky with diamonds' van de Beatles draaide, werd het fossiel Lucy genoemd. Lucy was een klein dametje van ongeveer 1.15 meter en een gewicht van 28 kilo.
Ongelooflijk oud zeg! 3.5 miljoen jaar oud. Dat de 'mensheid' zo oud was wist ik niet. Tjonge.
__________________
~ WAARHEID is een ILLUSIE ~
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 15:03
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
david_again schreef op 12-07-2004 @ 15:54 :
Ongelooflijk oud zeg! 3.5 miljoen jaar oud. Dat de 'mensheid' zo oud was wist ik niet. Tjonge.
Stoer, maar... Daar ging het toch niet over?
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 15:09
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Kolere....mijn internet viel uit, waardoor ik dat bericht niet gepost had...nu weet ik het weer..

Mijn nederige excuses
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 15:16
Lorelei
Avatar van Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
32 jarig jongen
__________________
PROUD MEMBER OF CHAOGOTHIC ELITIST SUICIDE BUNNIES UNITED
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 19:54
Lucky Duck
Avatar van Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Ik heb niet het hele topic gelezen, maar volgens mij klopt er iets in het verhaal niet. Toen ze 'm vond, was hij nou vastgebonden aan een bed of pikte hij eten van de grond?

... En dat is meteen de reden dat ik een beetje aan 't verhaal twijfel. 't Is vast mogelijk, maar als 't al zo vaag en paradoxaal (of gewoon tegenstrijdig) gebracht wordt.....
__________________
Guaranteed to solve every minor problem by turning it into a major disaster.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 20:35
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 12-07-2004 @ 15:33 :
Offtopic: Ik heb hem nog niet over een spoor zien rijden of toetergeluiden horen maken, jij wel? Bovendien twijfel ik of hij er tussen opgegroeid en door opgevoed is. D'r is een verschil tussen ergens tussen opgroeien en ergens extreem in geïnteresseerd zijn. (En ja, ik snap dat het niet serieus bedoeld was, maar ik moest er toch ff serieus op in gaan. )
Offtopic: Hij is nog een jong treintje en jonge treintjes rijden nog mee in de buidel en kunnen nog niet zo goed tjoek tjoek roepen?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 23:35
Verwijderd
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 12-07-2004 @ 15:12 :
stelling: je bent niet zoals je geboren wordt maar zoals je wordt grootgebracht?? (iets anders kan ik hierbij niet bedenken....
Ik kan de verleiding niet weerstaan om even te reageren op de stelling. Als het geheel offtopic is wil ik de FBs vriendelijk verzoeken er een nieuw topic van te maken

Ik kwam laatst een meisje tegen van 5. Vlakbij mij stonden ook twee meisjes van 11. Het meisje van 5 stapte resoluut naar die meisjes toe en vroeg hoe oud ze waren, of ze ook van scoebidoe hielden etc. Het jonge meisje was echt enorm creatief en sociaal. Ze had ook nog geen angst om contact te leggen, bleek wel.

Toen kwam haar moeder aanlopen en die schold het kind uit. Ze had haast en het kind moest mee, ze sleurde het aan de arm en zei dat ze niet altijd weg moest lopen.

Ik kon het niet laten een traantje te laten. Alle creativiteit van het meisje werd geremd door de moeder. Later wordt het meisje misschien angstig om zichzelf te zijn omdat ze bang is onderbroken te worden.

Ik vergelijk het soms met een kasteel. Als je geboren wordt zijn alle deuren in je kasteel nog open en je kunt nog bij alle kamertjes waar je iets moois kunt vinden. Maar door je opvoeding, door verkeerde opvoeding, vaak onbewust, sluit je veel deuren af en kun je je geremd voelen. Door angst.

Dat is hetgene waar ik al meer dan een jaar mee worstel. Ik probeer nu terug te gaan naar mezelf en alle deuren weer te openen. Maar dat gaat gepaard met enorm veel pijn en angst...en ik vraag me af of ik ze ooit nog allemaal open krijg.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2004, 23:52
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Marcade schreef op 12-07-2004 @ 21:35 :
Offtopic: Hij is nog een jong treintje en jonge treintjes rijden nog mee in de buidel en kunnen nog niet zo goed tjoek tjoek roepen?
hijs toch gebanned?

*als we t over FA hebben*


ontopic: ja dit soort verhalen zijn altijd wel boeiend, ik denk alleen dat het heeel lastig is om zo iemand na al die jaren weer om te vormen zodat hij/zij in deze maatschappij zal kunnen functioneren als het ware.
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 04:36
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
tinjooo schreef op 13-07-2004 @ 00:52 :
hijs toch gebanned?

*als we t over FA hebben*
hoe kom je *daarbij* ..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-07-2004, 07:51
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 13-07-2004 @ 00:35 :
Ik kan de verleiding niet weerstaan om even te reageren op de stelling. Als het geheel offtopic is wil ik de FBs vriendelijk verzoeken er een nieuw topic van te maken
Van mij mag het op zich wel, weet niet wat TS er van vindt.

Ik denk dat ieder mens met bepaalde aanleg geboren wordt, wat daar mee gebeurd is onder andere afhankelijk van je opvoeding (en de rest van wat je in je leven mee maakt). Ik geloof er niet in dat iedereen alleen maar gevormd wordt door zijn of haar opvoeding.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 08:10
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 08:51 :
Van mij mag het op zich wel, weet niet wat TS er van vindt.

Ik denk dat ieder mens met bepaalde aanleg geboren wordt, wat daar mee gebeurd is onder andere afhankelijk van je opvoeding (en de rest van wat je in je leven mee maakt). Ik geloof er niet in dat iedereen alleen maar gevormd wordt door zijn of haar opvoeding.
Als ik me goed herinner van biologie les, heet dit ook wel het fenotype en het genotype. (Als ik me goed herinner, het is 7 jaar geleden). Het fenotype was hoe de mens door externe factoren beinvloed werd, en het genotype door de genen, oid.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 08:22
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 13-07-2004 @ 09:10 :
Als ik me goed herinner van biologie les, heet dit ook wel het fenotype en het genotype. (Als ik me goed herinner, het is 7 jaar geleden). Het fenotype was hoe de mens door externe factoren beinvloed werd, en het genotype door de genen, oid.
Nurture en nature heeft er ook mee te maken...of iets enkel door de omgeving gevormd worden of dat het (alleen) door aanleg bepaald is.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 08:24
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 09:22 :
Nurture en nature heeft er ook mee te maken...of iets door aanleg bepaald is of dat het enkel door de omgeving gevormd worden.
Die zie ik niet in de vandale staan dus ik heb geen flauw idee wat je *precies* bedoelt met nurture en nature. Behalve dat 't engelse woorden zijn .. maar heu .. ik bedoel .. zijn 't biologische termen .. oid?
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 08:26
Verwijderd
Citaat:
Marcade schreef op 13-07-2004 @ 09:24 :
Die zie ik niet in de vandale staan dus ik heb geen flauw idee wat je *precies* bedoelt met nurture en nature. Behalve dat 't engelse woorden zijn .. maar heu .. ik bedoel .. zijn 't biologische termen .. oid?
Ik zag net ook dat het niet in de Van Dale staat. Ik zou niet weten wat voor termen het zijn, ik weet alleen dat nurture te maken heeft met dat dingen door de omgeving gevormd worden en dat nature te maken heeft met aanleg. (Is ook al lang geleden dat ik dat voorbij heb zien komen op school, wel geen 7 jaar, maar toch. )
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 09:20
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Marcade schreef op 13-07-2004 @ 09:10 :
Als ik me goed herinner van biologie les, heet dit ook wel het fenotype en het genotype. (Als ik me goed herinner, het is 7 jaar geleden). Het fenotype was hoe de mens door externe factoren beinvloed werd, en het genotype door de genen, oid.
Ik had dat anders begrepen: fenotype is wat naar buiten komt, qua gedrag en uiterlijk, genotype is welke genen je hebt. Voorbeeld: fenotype van iemand is bruin haar, genotype is een gen voor bruin haar en een recessief gen voor blond haar.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.

Ik denk zelf dat er veel meer aan nature ligt dan de meeste mensen denken. Ik zag eens een documentaire over een eeneiïge tweeling. De twee dames waren apart opgegroeid, maar toch hadden ze bij benadering hetzelfde IQ, maakten ze ongeveer dezelfde gebaren en waren ze ook gelijk aan elkaar in de omgang met mensen. Hun handschrift kwam overeen, hun kledingkeuze... Noem maar op.
Natuurlijk kan nurture daar heel wat aan veranderen. Iemand kan door bepaalde ervaringen angstig worden, of juist opener of vrolijker. Maar ik denk niet dat dat met één ervaring te maken heeft en de omgeving zal denk ik dus wat extremere dingen op moeten gaan leggen om een heel karakter te veranderen. Dat komt niet door één onbelangrijke gebeurtenis, zeg maar.
Ik heb ook ooit gehoord dat iemand naarmate hij ouder wordt zich meer naar zijn genetisch materiaal gaat gedragen. Dat betekent dat jongeren nog redelijk beïnvloedbaar zijn (wat wel lijkt te kloppen), maar dat bijv. ouderen zich precies gedragen zoals ze in elkaar zitten en weinig vatbaar zijn voor invloeden uit de omgeving. Ik weet niet of het waar is, maar het klinkt aannemelijk.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 09:25
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 13-07-2004 @ 10:20 :
Ik heb ook ooit gehoord dat iemand naarmate hij ouder wordt zich meer naar zijn genetisch materiaal gaat gedragen. Dat betekent dat jongeren nog redelijk beïnvloedbaar zijn (wat wel lijkt te kloppen), maar dat bijv. ouderen zich precies gedragen zoals ze in elkaar zitten en weinig vatbaar zijn voor invloeden uit de omgeving. Ik weet niet of het waar is, maar het klinkt aannemelijk.
Is het niet ook zo dat ouderen al beïnvloed zijn door hun omgeving? Ze hebben al een 'eigen ik' gevormd, iets waar jongeren nog mee bezig zijn. Daarom 'hoeven' ouderen zich niet meer te laten beïnvloeden en zijn ze vanzelfsprekend ook minder beïnvloedbaar. Ik denk dat het meer daar aan ligt dan aan het 'gedragen naar genetisch materiaal', maar das mijn idee.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 09:39
Marcade
Avatar van Marcade
Marcade is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 13-07-2004 @ 10:20 :
Ik had dat anders begrepen: fenotype is wat naar buiten komt, qua gedrag en uiterlijk, genotype is welke genen je hebt. Voorbeeld: fenotype van iemand is bruin haar, genotype is een gen voor bruin haar en een recessief gen voor blond haar.
Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen.
fe·no·ty·pe (het ~)
1 de voorstelling van levende wezens als product van erfelijke aanleg en van het beïnvloedend milieu

ge·no·ty·pe (het ~)
1 verschijningsvorm van een planten- of diersoort zoals bepaald door erfelijke aanleg
2 [psych.] geheel van aangeboren psychische aanleg

Dus dat kan best ja.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 11:27
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 10:25 :
Is het niet ook zo dat ouderen al beïnvloed zijn door hun omgeving? Ze hebben al een 'eigen ik' gevormd, iets waar jongeren nog mee bezig zijn. Daarom 'hoeven' ouderen zich niet meer te laten beïnvloeden en zijn ze vanzelfsprekend ook minder beïnvloedbaar. Ik denk dat het meer daar aan ligt dan aan het 'gedragen naar genetisch materiaal', maar das mijn idee.
Tja, dan is het dus de vraag of die mensen zich stabiel gedragen vanwege genetisch materiaal of vanwege hun ervaringen. Laten we eens een tweelingonderzoekje doen.
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Kruimel schreef op 13-07-2004 @ 12:27 :
Tja, dan is het dus de vraag of die mensen zich stabiel gedragen vanwege genetisch materiaal of vanwege hun ervaringen. Laten we eens een tweelingonderzoekje doen.
Of vanwege een combinatie tussen die twee.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2004, 11:39
Nona
Avatar van Nona
Nona is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 13-07-2004 @ 12:36 :
Of vanwege een combinatie tussen die twee.
Door middel van tweelingonderzoek is de genetische factor te bepalen. Men vergelijk ééneiïge tweelingen met twee-eiïge tweelingen en bepaalt de correlatie. Door die correlaties met een forumule (gen. = 2|mz-dz|) te vergelijken krijgt men bij benadering het percentage dat bepaalt wordt door erfelijkheid. De rest is dus andere factoren, te definiëren als omgeving.

Never mind...
__________________
I like my new bunny suit
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:45.