Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-04-2008, 00:36
Verwijderd
Sinds +- 7 maanden heb ik een nieuwe pc. Sinds een dag of 2 heb ik een groot probleem....na ongeveer een uurtje gebruik start de PC spontaan opnieuw op. Tijdens deze reboot gebeurt er vaak weer hetzelfde....soms haal ik het inlogscherm nog, maar vaak al tijdens het laadscherm van windows start de pc opnieuw op. Als ik de computer uitzet doet hij het echter na een korte periode uitstaan weer en kan ik hem weer +- een uur gebruiken, waarna het allemaal weer opnieuw begint.

Nou heb ik zelf al een beetje zitten zoeken naar een mogelijke oorzaak. Een virusscan met AVG free (met de recentste updates, uiteraard), leverde de volgende melding op:



Het bestand lijkt me belangrijk, gezien de map waar het zich in bevindt. Kan dit e rwat mee te maken hebben?

Daarnaast heb ik een programmatje gedownload waarmee ik de temparatuur van CPU, grafische kaart etc in de gaten kan houden. Na +- 20 minuten gamen kwam daar het volgende resultaat uit:



Linker kolom is de huidige temperatuur, de kolom in het midden de laagst gemeten temperatuur en de kolom daarnaast de max gemeten temperatuur. Ik ben geen expert, maar volgens mij is dit niet excessief heet. Hier zou het dus niet aan liggen.

Op aanraden van iemand heb ik ook in het configuratiescherm de optie 'opnieuw opstarten bij systeemfout' uitgevinkt. Als de oorzaak een systeemfout is, zou ik tenminste de error kunnen zien en dan ben je alweer een stuk verder. Dit heeft echter niet geholpen....de computer startte gewoon weer opnieuw op. Ik trok hier de conclusie uit dat er dan wel sprake moet zijn van een hardware probleem, maar volgens de persoon die met deze suggestie kwam zou er in dat geval ook een error melding moeten komen....

Ik heb ook nog geprobeerd mijn hard disk te scannen op fouten met HDtune, maar je raadt het al....na 70 minuten scannen vond mn computer het weer genoeg geweest. Op dat moment was er wel al 250 van de 320GB gescand en tot dan toe was alles in orde, maar ja....dat zegt ook niet zoveel.

Ik heb ook nog even in de logs van windows zitten kijken maar heb daar ook niet echt iets kunnen vinden. Eentje in het toepassingen log is:

Citaat:
WinMgmt kan de basisonderdelen niet initialiseren. Dit kan het gevolg zijn van een incorrect geïnstalleerde versie van WinMgmt, een mislukte upgrade van de WinMgmt-opslagplaats, onvoldoende schijfruimte of onvoldoende geheugen.
In datzelfde log staat nog een foutmelding dat windows security center niet kan controleren op niet-Microsoft anti-virussoftware, maar dat lijkt me niet zo belangrijk.

In het beveiligingslog niks kunnen vinden.

In het systeem log staat een groot aantal keer deze foutmelding:

Citaat:
TCP/IP heeft de beveiligingslimiet bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingspogingen via TCP.
maar het lijkt me sterk dat dat hier mee te maken heeft.

Nou, ik weet het allemaal niet meer. Heeft iemand van jullie msischien nog suggesties? Zou het iets met de voeding kunnen zijn? Zo ja, hoe kom ik daar achter? Ik heb nog garantie bij Salant en ik kan in principe mijn PC naar hen opsturen, maar ik ben bang dat ik hem dan een week of 3 kwijt ben....ik los het dus liever zelf op, als dat mogelijk is.

Ik bedenkt me net iets dat misschien nog relevant is; sporadisch start mijn computer niet correct op maar kreeg ik een blauw scherm met de een of andere rror....ik geloof dat er iniedergeval iets als 'hard error' stond. Als ik de computer daarna handmatig opnieuw opstartte en in het scherm dat altijd komt als er iets fout is gegaan (jeweetwel, dat scherm waarin je kan kiezen voor windows normaal opstarten, opstarten met laatst bekende werkende configuratie etc.) koos voor windows normaal opstarten werkte alles gewoon weer prima. Zou dit er iets te maken mee kunnen hebben?

Mocht het van belang zijn, dit is mijn configuratie:



Alvast bedankt

Laatst gewijzigd op 17-04-2008 om 00:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-04-2008, 06:39
Verwijderd
Klinkt inderdaad als iets dat waarschijnlijk voeding- of temperatuurgerelateerd is.

Ik zou, als ik jou was, even nog wat andere temperatuurmeetprogramma's downloaden om te kijken of die dezelfde resultaten tegen (Thermal Analysis Tool van Intel, vaak afgekort als TAT en Speedfan zijn goede).

Wat betreft de voeding: ik weet niet of je moederboard een on-board videochip heeft, anders zou je je monitor daarop kunnen aansluiten en dan de videokaart tijdelijk loskoppelen. Kijken of je computer het dan langer volhoudt. Ik dacht alleen dat problemen met de voeding zich meteen bij het opstarten al voordeden en daarom vind ik het raar dat het pas na een uur gebeurd.

Als je de computer een uur stationair laat draaien, er zeg maar niets mee doet, klapt hij er dan ook uit?

Die TCP/IP-melding heeft er inderdaad niets mee te maken. Windows XP SP2 heeft een limiet van tien TCP/IP-verbindingen ingesteld en iedere keer als je torrents of P2P-programma's gebruikt, zit hij tegen die limiet aan te duwen.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 12:24
Verwijderd
Citaat:
Klinkt inderdaad als iets dat waarschijnlijk voeding- of temperatuurgerelateerd is.

Ik zou, als ik jou was, even nog wat andere temperatuurmeetprogramma's downloaden om te kijken of die dezelfde resultaten tegen (Thermal Analysis Tool van Intel, vaak afgekort als TAT en Speedfan zijn goede).
Zal ik doen .

Citaat:
Wat betreft de voeding: ik weet niet of je moederboard een on-board videochip heeft, anders zou je je monitor daarop kunnen aansluiten en dan de videokaart tijdelijk loskoppelen. Kijken of je computer het dan langer volhoudt. Ik dacht alleen dat problemen met de voeding zich meteen bij het opstarten al voordeden en daarom vind ik het raar dat het pas na een uur gebeurd.
Hmm, kan dat loskoppelen sofwarematig of bedoel je echt fysiek loskoppelen? Ik weet weinig van hardware dus dat durf ik niet aan...

Citaat:
Als je de computer een uur stationair laat draaien, er zeg maar niets mee doet, klapt hij er dan ook uit?
Dat weet ik niet zeker, maar ik vermoed van wel. Ik zal het vanavond even testen voor de zekerheid.

Citaat:
Die TCP/IP-melding heeft er inderdaad niets mee te maken. Windows XP SP2 heeft een limiet van tien TCP/IP-verbindingen ingesteld en iedere keer als je torrents of P2P-programma's gebruikt, zit hij tegen die limiet aan te duwen.
Okay helder, bedankt.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 14:29
Verwijderd
Ik weet niet of softwarematig loskoppelen werkt. Misschien eet hij dan nog steeds wattage. Als je hem fysiek loskoppelt (of laat loskoppelen), weet je zeker dat hij geen stroom meer gebruikt en als je computer dan wél langer blijft draaien, heb je een stevige indicatie dat er iets mis is met je voeding.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet of softwarematig loskoppelen werkt. Misschien eet hij dan nog steeds wattage. Als je hem fysiek loskoppelt (of laat loskoppelen), weet je zeker dat hij geen stroom meer gebruikt en als je computer dan wél langer blijft draaien, heb je een stevige indicatie dat er iets mis is met je voeding.
Ik heb nog garantie bij Saland (waar ik de pc heb ebsteld en in elkaar heb laten zetten), dus als ik er zelf niet achter kom wat het probleem is zonder de pc open te maken mogen zij lekker uitzoeken wat er precies mis is. Want zoals ik al zei; ikben zelf een te grote leek om dat ding open te maken en er in te gaan wroeten.

Het rare is wel dat de pc nu alweer een uurtje of 2 aanstaat en dat het probleem zich nog niet heeft voorgedaan....de afgelopen dagen was het steeds na een uur of iets langer al. Misschien dat het toch een softwarematig probleem is? Ik kan natuurlijk altijd proberen windows opnieuw te installeren.

Ik ga ook nog maar even naar de temperatuur kijken met die programmatjes die je noemde.....wat is een normale temperatuur, en wat is echt teveel?

Laatst gewijzigd op 17-04-2008 om 18:17.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 18:30
Verwijderd
Na een tijdje gamen was dit het resultaat:



Zoals je ziet staat er voor Core een vlammetje....betekent dit dat het te warm wordt?
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 21:20
Verwijderd
Ja, zestig graden is ook vrij warm voor een processor. Haalt hij die temperatuur op idle? In dat geval zou ik gaan denken aan een andere cooler voor op je processor en misschien wat meer airflow in je kast (zuigende fans aan de voorkant, blazende aan de achterkant).

Als het een softwarematig iets zou zijn, zou je er iets van in het logboek terug moeten zien, maar volgens mij gooit hij bij een hogere temperatuur gewoon de boel in één keer uit. Als je die Intel Thermal Analysis Tool gebruikt kun je een workload van 100% op je processor simuleren. Dan kun je zien hoe hoog de temperatuur klimt en of hij er dan uit knalt. (Natuurlijk wel de temperatuur in de gaten houden dat je je processor niet smelt. Even op internet opzoeken wat de max threshold is voor de zekerheid.)

Ik had in mijn oude kast een Core2Duo E6600 zitten en die werd ook heet. Rond de 60 idle en tegen de tachtig en soms zelfs negentig aan als hij zich druk maakte. Uiteindelijk was het de voeding die het begaf in die kast (opeens een brandlucht), maar die Core2Duo's zijn heethoofden.

Enfin. Nieuwe fan erop bouwen is ook weer een ingreep die geld kost en die met gepruts in de kast gepaard gaat. Even kijken of je daar zin in hebt. En of dat het wel zeker is.
Met citaat reageren
Oud 17-04-2008, 21:30
Verwijderd
Citaat:
Ja, zestig graden is ook vrij warm voor een processor. Haalt hij die temperatuur op idle? In dat geval zou ik gaan denken aan een andere cooler voor op je processor en misschien wat meer airflow in je kast (zuigende fans aan de voorkant, blazende aan de achterkant).

Als het een softwarematig iets zou zijn, zou je er iets van in het logboek terug moeten zien, maar volgens mij gooit hij bij een hogere temperatuur gewoon de boel in één keer uit. Als je die Intel Thermal Analysis Tool gebruikt kun je een workload van 100% op je processor simuleren. Dan kun je zien hoe hoog de temperatuur klimt en of hij er dan uit knalt. (Natuurlijk wel de temperatuur in de gaten houden dat je je processor niet smelt. Even op internet opzoeken wat de max threshold is voor de zekerheid.)

Ik had in mijn oude kast een Core2Duo E6600 zitten en die werd ook heet. Rond de 60 idle en tegen de tachtig en soms zelfs negentig aan als hij zich druk maakte. Uiteindelijk was het de voeding die het begaf in die kast (opeens een brandlucht), maar die Core2Duo's zijn heethoofden.

Enfin. Nieuwe fan erop bouwen is ook weer een ingreep die geld kost en die met gepruts in de kast gepaard gaat. Even kijken of je daar zin in hebt. En of dat het wel zeker is.
Mwa. Die C2D processoren zijn juist helemaal niet zulke heethoofden. Mijn E6600 (overgeclockt naar 3,3Ghz - kan wel harder maar dat trekt mijn moederbord niet zo geweldig) draait idle 28*C en onder full load (een kwartier testen met TAT en Prime95+) komt ie niet boven de 34*C. En de koeler die ik er op heb zitten is eigenlijk niet ontworpen voor de Core 2 Duo's (een ThermalRight XP120 met 120mm fan erop). Wél heb ik een goede airflow in mijn kast (2x 120mm voorkant, 1x 80mm zijkant, 1x 80mm top en 1x 120mm achterkant), dat zou dus wel mee kunnen spelen

60*C is in ieder geval aan de hete kant voor een C2D processor. Ik zou je computer dus ook terugsturen naar Salland, omdat jij aangeeft dat je niet comfortabel bent met het zelf prutsen aan de hardware.
Geef hierbij aan dat je bovenstaande resultaten hebt gevonden en vraag of ze de koeler opnieuw willen plaatsen of wellicht willen vervangen (tegen bijbetaling van jouw kant uiteraard) voor een betere (zoals een ThermalRight Ultra 120 met 120mm fan).
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 01:28
Verwijderd
Volgens iemand die ik de resultaten heb laten zien is de temperatuur die achter Core staat de temperatuur die op de videokaart wordt gemeten....zit wat in, Core 1 en Core 2 zal wel voor de processor staan. Verder is 60 graden niet echt warm voor een videokaart, dus daar ligt het probleem niet echt lijkt me (toch?).

Vreemd is ook dat mn pc het vandaag perfect heeft gedaan. 2 dagen lang niks dan problemen gehad en vandaag nergens last van......
Met citaat reageren
Oud 18-04-2008, 07:42
Verwijderd
Ik denk ook dat het verstandiger is om hem terug te sturen naar Salland. Misschien eerst even via de mail duidelijk maken wat het probleem is, enz. Als je zelf niet wilt sleutelen, moet je dat gewoon laten doen en het gedrag dat die computer nu vertoond is gewoon niet in orde.

Wat betreft die temperaturenl; je maakt me jaloers. Ik heb een E6600 met daarop een Artic Cooler Pro 7, of iets in die geest. Hangt in een Thermaltake Armor kast, met voorin twee 120mm intake fans, aan de zijkant 250mm intake, aan de bovenkant 80 outtake en aan de achterkant 120mm + 80mm outtake. Genoeg airflow, lijkt me zo, maar op idle geeft hij bij mij nu toch 43 graden aan. Stress weet ik niet, poos niet getest. Komende week bouw ik er een nieuwe harde schijf bij, dan ga ik hem gelijk wel even ontstoffen, opnieuw alle bekabeling net maken en alles nog eens aandrukken. Ik kan me herinneren dat hij idle rond de 37 hoort te lopen bij mij.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2008, 21:46
Verwijderd
Wederom bedankt voor jullie reacties.

Ik heb als een soort laatste ultieme poging nog een tijdje zitten gamen met zo'n meet programmatje aan. Nu werd er opeens een max temperatuur gemeten van 75 graden....dat lijkt me wel erg warm. Misschien is het probleem toch temperatuur gerelateerd? Hoe kom ik erachter hoe hoog de temperatuur mag zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 11:58
Verwijderd
Dat is afhankelijk van het type E6600 dat je hebt (dit staat op de doos van de standaardkoeler, weet niet of je die hebt, anders moet je even kijken met Everest bijv.).
Voor beide processorrevisies is de max. temp 65*C volgens Intel.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 17:38
Verwijderd
OP heeft een 6750, waarvan de max temp volgens deze site 72 graden is. Wat zou verklaren waarom hij eruit klapt als het 75 graden wordt. Ik denk dat daar je probleem zit.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 19:31
Verwijderd
Oh Even overheen gelezen
Nou ja, hoe dan ook, 75*C is te warm.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 20:22
Verwijderd
Ik ben weer is onduidelijk geweest, mijn excuses. Niet de processor, maar de videokaart was 75 graden.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 20:26
Verwijderd
Ik zet dit - beter laat dan nooit - toch even naar Hardware, een softwareprobleem lijkt me toch wel uitgesloten eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 22:12
Verwijderd
Dat zou geen probleem mogen zijn. Ik heb geen idee hoe warm die GeForce mag worden, maar mijn ATI Radeon wordt geregeld 95 graden en mag volgens zijn papieren doortrekken tot dik 120. Goed, hij begint vanaf 75 graden artifacts te vertonen en vaag te doen, maar dat is omdat het een kloteding is.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2008, 23:48
Verwijderd
okay, dan geef ik het op. De computer stuur ik van de week terug naar Saland.

Bedankt voor jullie hulp!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 01-05-2008, 19:26
Verwijderd
Een stomme vraag...ik heb nogal moeite een doos te vinden die groot genoeg is om die PC in te verzenden. De grootste doos die ze op het postkantoor verkopen is te klein, evenals een verhuisdoos van de formido. Iemand nog suggesties?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2008, 20:49
Verwijderd
Hoe heb je 't ding binnen gekregen? Ik heb mijn doos gewoon bewaard omdat dat wel zo makkelijk is ivm eventuele garantie etc
Met citaat reageren
Oud 01-05-2008, 22:18
Verwijderd
Ik had pas een zelfde soort probleem, maar toen met een harde schijf. Ik heb toen een verpakking kunen regelen van de lokale computerboer. Misschien een idee om langs te gaan om te kijken of ze nog iets hebben? Anders supermarkten afstruinen op zoek naar stevige dozen en proberen ergens piepschuim vandaan te halen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Mijn eigen boeken
Demipet660
6 04-09-2015 06:41
Films, TV & Radio Dawn of the Dead (2004)
Verwijderd
53 14-05-2005 21:16
Software & Hardware [Systeem] Medion 8080 XL recovery probleem
IEMOW-KOR
7 05-03-2005 17:15
Levensbeschouwing & Filosofie Is het leven maakbaar?
YesMe
23 01-10-2003 09:53


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.