Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2009, 20:35
Remkoe
Ik ben momenteel bezig met het uitwerken van een verslag voor scheikunde, waarbij een ontkalker in vaste vorm wordt geproduceerd, voor koffiezetapparaten. Als zuur dat nog is voor het oplossen voor kalk heb ik gekozen voor oxaalzuur. De consument moet dan dus zelf eerst de oxaalzuur oplossen in water en deze oplossing in het koffiezetapparaat doen.

Nu moet de oxaalzuur worden uitgebracht in vaste vorm, één oplossing is gebruik maken van een schepje dat wordt bijgeleverd bij het product, dan is de oxaalzuur in poeder vorm. Maar is dit efficiënt genoeg? Een andere oplossing is oxaalzuur in tabletvorm, maar is dit überhaupt wel mogelijk? En wat gebeurt er dan als er een overmaat aan oxaalzuur wordt gebruikt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2009, 10:16
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Bij mij zit oxaalzuur te ver om nog te weten hoe dat er exact uitziet (ik dacht dat dat oorspronkelijk een vloeistof is, maar waarschijnlijk zal dat ook wel op verschillende manieren tot poeder of tablet gebracht kunnen worden). Als je het in poeder kunt krijgen, is tablet in principe ook niet moeilijk: een tablet is gewoon samengedrukt poeder (met wat stoffen bij om alles samen te klonten). Maar ik zou je niet kunnen zeggen welke stoffen en hoe je dat poeder zou maken.

Poedervorm is zeer zeker geschikt; zo kan je kleine of grote koffieapparaten (zeker met esprosso-apparaten of Senseo van tegenwoordig) op economische manier ontkalken (in tabletvorm kan je natuurlijk meer geld vragen voor tabletjes voor espresso-apparaten. Maar goed, dat zijn eerder economische gedachten.

Sowieso zal poeder of tablet sterk genoeg zijn, zolang je genoeg poeder of tabletten gebruikt; het is de concentratie zuur die zorgt voor de afbraak van kalk (of beter gezegd: hoe meer zuur je erin doet, hoe sneller je van al de kalk afbent). Maar het kan bv. wel zijn dat je (heel erg overdreven) enkele kilo's poeder nodig zou hebben voor een apparaat (in de praktijk zal dat niet het geval zijn, denk er maar aan dat soms ook gewoon keukenazijn (verdund azijnzuur) gebruikt wordt om een beetje te ontkalken).
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 12-01-2009, 23:38
Vinniebar
Avatar van Vinniebar
Vinniebar is offline
Citaat:
Oxalic acid
Appearance: white crystals
Met citaat reageren
Oud 13-01-2009, 10:16
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Dan neem ik mijn woorden terug dat ik dacht dat het een vloeistof was, het is bij mij ook al 2 jaar geleden dat ik met chemie bezig was; en oxaalzuur kan nog wel iets langer geleden zijn, vermoed ik. Dus met gewoon fijnmalen krijg je poeder.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:05.