Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-01-2009, 17:53
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Goedenavond kinderen!

Een van de leukste vakken op school, maar ik snap iets niet!

De vraag luidt:

Citaat:
In een hoogoven wordt ijzer gemaakt. Daarvoor laat men ijzererts reageren met koolstofmono-oxide. Hoeveel ton ijzer kun je maken uit 1.0 ton ijzererts? De reactie is:
Fe2O3(s) + 3 CO (g) => 2 Fe(s) + 3 CO2(g)

Goed, met het berekenen gebruik ik kruisingsschema's want ik snap de manier van de leraar niet, bovendien heb ik 't ook zo op het vmbo geleerd, behalve dat de mol daar niet ter sprake komt.

De vorige vragen gingen gewoon goed maar met deze loop ik vast, wat ik weet:

- Dat de stoffen in de molverhouding 1 mol Ijzererts reageert met 3 mol CO (g) tot 2 mol IJzer en 3 mol CO2

Maar hoe pers ik deze gegevens in zo een schema waarbij ik kom te weten hoeveel mol IJzer is ontstaan?

;X
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2009, 18:02
Verwijderd
Per mol ijzererts krijg je 2 mol ijzer. Hoeveel mol CO daarbij wordt verbruikt is niet belangrijk, want dat wordt niet gevraagd. Dan moet je daarna nog de mollen omrekenen naar kg.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 18:05
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Per mol ijzererts krijg je 2 mol ijzer. Hoeveel mol CO daarbij wordt verbruikt is niet belangrijk, want dat wordt niet gevraagd. Dan moet je daarna nog de mollen omrekenen naar kg.
Dan moet ik toch alleen de molaire massa van Fe nemen uit de Fe2O3 en dan × 2?
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 18:12
Verwijderd
Citaat:
Dan moet ik toch alleen de molaire massa van Fe nemen uit de Fe2O3 en dan × 2?
Hoe bedoel je, "uit de Fe2O3"?
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 18:26
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Citaat:
Hoe bedoel je, "uit de Fe2O3"?
Nou, de molaire massa van Fe apart nemen en dan ermee iets doen, maar wat weet ik niet
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 09:50
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Goedenavond kinderen!

Een van de leukste vakken op school, maar ik snap iets niet!

De vraag luidt:



Fe2O3(s) + 3 CO (g) => 2 Fe(s) + 3 CO2(g)

Goed, met het berekenen gebruik ik kruisingsschema's want ik snap de manier van de leraar niet, bovendien heb ik 't ook zo op het vmbo geleerd, behalve dat de mol daar niet ter sprake komt.

De vorige vragen gingen gewoon goed maar met deze loop ik vast, wat ik weet:

- Dat de stoffen in de molverhouding 1 mol Ijzererts reageert met 3 mol CO (g) tot 2 mol IJzer en 3 mol CO2

Maar hoe pers ik deze gegevens in zo een schema waarbij ik kom te weten hoeveel mol IJzer is ontstaan?

;X
Uit je reactievergelijking lees je af dat 1 mol Fe2O3 2 mol Fe oplevert, dus het aantal mol Fe is altijd 2 maal het aantal mol Fe2O3.
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 14:25
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Je moet zowel iets doen met de molmassa van ijzererts en die van ijzer.

Uit de reactie haal je dat je voor 1 mol erts, je 2 mol ijzer maakt. Reken eens uit hoeveel een mol erts weegt (je kan dan ook uitrekenen hoeveel mol een ton erts is). Als je dus weet hoeveel mol erts je hebt, kan je ook berekenen hoeveel mol ijzer je daaruit kan maken, en daaruit kan je weer gaan berekenen hoeveel ton ijzer dat is (ook hier heb je dus een molmassa nodig).

Ik kom hier op ongeveer 700kg uit.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 16:58
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
In m'n schrift staat 't volgende:

In één ton ijzeroxide zit 6761,74 mol Fe2O3 en dan kom ik bij de molverhoudingen gegeven/gevraagd 1:2 en dan moet ik nog ''iets'' doen maar dat weet ik niet
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 17:41
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
In m'n schrift staat 't volgende:

In één ton ijzeroxide zit 6761,74 mol Fe2O3 en dan kom ik bij de molverhoudingen gegeven/gevraagd 1:2 en dan moet ik nog ''iets'' doen maar dat weet ik niet
Ik heb voor de waarde die jij geeft 6262,2 mol gevonden (mijn programma daarvoor telt weliswaar de atoommassa's maar tot 4 cijfers na de komma, dus misschien zit daar wel een kleine afwijking; maar om er nu 500 mol naast te zitten, lijkt me dat wel veel). In een ander programma kom ik trouwens op eenzelfde resultaat op.

En wat je moet doen: gewoon eens nadenken. Probeer berekeningen niet van buiten te leren, want dan loop je vast zoals je hier merkt. In mijn post geef ik dan geen berekeningen, maar ik geef je wel een richting aan van hoe je kan denken, de bijhorende formules zijn gewoon simpele formules die je zou moeten kennen en die moet je er dus zelf ook maar bij zoeken (zo leer je er volgens mij meer uit, dan dat ik alles voor je ga uitwerken).

Als je op mijn denkwijze vastloopt, wil ik je gerust een bepaalde stap in meer detail uitleggen met de formule erbij.
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Oud 21-01-2009, 21:03
Chris-Verhoeckx
Avatar van Chris-Verhoeckx
Chris-Verhoeckx is offline
Ik heb m'n antwoord! Bedankt voor jullie tips. Heb het gewoon met een kruistabel gedaan en ingestampt dat 1 mol Ijzeroxide reageert tot 2 mol ijzer. Ben uitgekomen op 0.699nogwat ton. Is ongeveer 700 kg
__________________
Haters gonn' hate
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:12.