Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-05-2005, 12:32
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
COLOR
Haaii.. Ff reakje op dit allejirre hjer...
Ik zal wel even in het Nederlands over gaan.
Ik kom zelf ook uit Friesland, en vindt dat Frysk wel dergelijk een taal is. Het lijkt misschien wel niet zo, omdat Friesland gewoon bij Nederland hoort.. En omdat heel veel bewoners van Friesland gewoon Nederlands spreken.
Nou ja, het is wel een officiële taal.. Want ook de grammatica is anders dan in het Nederlands. Wel is het zonde dat veel mensen die in Friesland komen wonen, de moeite niet nemen om Frysk te gaan spreken.. Dat is best de moeite waard!
Dus Frysk is wél een taal..!

Búter Brea & Griene tsiis.. wa dat net sisse kin is gjin oprjochte fryskk..;-)

Doeii ... Tútsje..

Nicky
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-05-2005, 12:34
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Citaat:
fryskfamke schreef op 19-05-2005 @ 13:32 :
COLOR
Haaii.. Ff reakje op dit allejirre hjer...
Ik zal wel even in het Nederlands over gaan.
Ik kom zelf ook uit Friesland, en vindt dat Frysk wel dergelijk een taal is. Het lijkt misschien wel niet zo, omdat Friesland gewoon bij Nederland hoort.. En omdat heel veel bewoners van Friesland gewoon Nederlands spreken.
Nou ja, het is wel een officiële taal.. Want ook de grammatica is anders dan in het Nederlands. Wel is het zonde dat veel mensen die in Friesland komen wonen, de moeite niet nemen om Frysk te gaan spreken.. Dat is best de moeite waard!
Dus Frysk is wél een taal..!

Búter Brea & Griene tsiis.. wa dat net sisse kin is gjin oprjochte fryskk..;-)

Doeii ... Tútsje..

Nicky
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:26
Mennuz
Avatar van Mennuz
Mennuz is offline
Oke, waar zijn de fakkels en hooivorken?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 13:28
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
wat nou fakkels en hooivorken?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:27
Subject
Avatar van Subject
Subject is offline
__________________
Elu on ilus.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:28
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
??
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 14:28
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
maar vanwaar die fakkels en hooivorke?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:20
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Leuk, maar je moet het natuurlijk wel een beetje goed spellen he?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:25
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
wie ik? wattan..?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 16:41
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
fryskfamke schreef op 19-05-2005 @ 14:28 :
wat nou fakkels en hooivorken?
Zeg meid, in welk gat van Friesland ben je opgegroeit?

Kan best lachen om Fries opzich, maar het een beetje vreemd vinden dat mensen die hier komen wonen geen Fries leren terwijl de meeste Leeuwarders zelf geen eens Fries spreken, vind ik toch ja, een beetje achterlijk.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 19:28
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Haiii...

Wil je weten in welk gat ik ben opgegroeid? Heeft het daar wat mee te maken ofzow?
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 19:33
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
ik ben niet in Friesland opgegroeid, of het dorpje waarin ik wel ben opgegroeid een gat is dat moet een ander maar uitmaken.

Maar ik ben het er wel mee eens dat de zogenaamde "import" die er voor kiest in een bepaalde streek te gaan wonen, daarmee ook kiest voor de cultuur van die streek. Dus verdiep je ook wat in het dialect, de geschiedenis en wat er gaande is in de lokale actualiteit.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 19:38
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Maar btw..

Natuurlijk weet ik dat ook niet alle friezen fries spreken.
Maar er zijn mensen die wonen hier al 10 jaar, en verrekken het om fries te spreken. En er zijn mensen die komen hier wonen, en spreken het binne 1 of 2 jaar zowat vloeiend.. duzz..

Het is ook maar net hoe die muts.. nog wat.. het zei.. > Maar ik ben het er wel mee eens dat de zogenaamde "import" die er voor kiest in een bepaalde streek te gaan wonen, daarmee ook kiest voor de cultuur van die streek. < Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Als je.. dit is weer een veel dieper voorbeeld, maar als je in het buitenland gaat wonen, leer je die taal toch ook? Dat is hier zowat het zelfde. Misschien anders, omdat het niet een officieel land is. Maar toch..

Nou jah.. het is nou toevallig dat ik in friesland, en fries ben opgegroeid. En dat ik er zo over denk.

En uit wat voor gat ik kom.. nogmaals.. wat heeft dat er mee te maken? Ook fries word op verschillende manieren gesproken, ook daar heb je verschillende 'soorten' .
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 20:25
Verwijderd
Citaat:
fryskfamke schreef op 19-05-2005 @ 20:38 :

En uit wat voor gat ik kom.. nogmaals.. wat heeft dat er mee te maken? Ook fries word op verschillende manieren gesproken, ook daar heb je verschillende 'soorten' .
't Fries heeft een officiele spelwijze en grammatica, dat is vastgelegd. Misschien dat je een of ander Fries-dialect spreekt? Dat is dan dus geen officieel Fries

En ja, mensen die in Friesland gaan wonen.. ik vind 't onzin dat ze meteen Fries moeten leren. Friesland is gewoon Nederland, als je daar Nl's wil spreken, moet dat gewoon kunnen. Net zoals je in Limburg geen Limburgs hoeft te leren. Een ander land is natuurlijk iets heel anders; daar spreken ze geen Nederlands.

Fries vind ik best hoor, ik hou alleen nooit zo van dat 'nationalistische' gedoe.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:06
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
fryskfamke schreef op 19-05-2005 @ 20:28 :
Haiii...

Wil je weten in welk gat ik ben opgegroeid? Heeft het daar wat mee te maken ofzow?
Ja, aangezien leeuwarden en omstreken toch ietsje voorloopt op de rest van het boerengehucht dat Friesland is.
Dus aangezien jij vind dat mensen die hier komen wonen Fries zouden moeten leren ga ik er vanuit dat jij hier niet vandaan komt.
Met citaat reageren
Oud 19-05-2005, 21:18
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
fryskfamke schreef op 19-05-2005 @ 20:38 :
Maar btw..

Natuurlijk weet ik dat ook niet alle friezen fries spreken.
Maar er zijn mensen die wonen hier al 10 jaar, en verrekken het om fries te spreken. En er zijn mensen die komen hier wonen, en spreken het binne 1 of 2 jaar zowat vloeiend.. duzz..

Het is ook maar net hoe die muts.. nog wat.. het zei.. > Maar ik ben het er wel mee eens dat de zogenaamde "import" die er voor kiest in een bepaalde streek te gaan wonen, daarmee ook kiest voor de cultuur van die streek. < Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Als je.. dit is weer een veel dieper voorbeeld, maar als je in het buitenland gaat wonen, leer je die taal toch ook? Dat is hier zowat het zelfde. Misschien anders, omdat het niet een officieel land is. Maar toch..

Nou jah.. het is nou toevallig dat ik in friesland, en fries ben opgegroeid. En dat ik er zo over denk.

En uit wat voor gat ik kom.. nogmaals.. wat heeft dat er mee te maken? Ook fries word op verschillende manieren gesproken, ook daar heb je verschillende 'soorten' .
Kijk op dit punt vind ik dus wel weer dat Friesland gewoon een deel van Nederland is en dat je dus de keuze moet hebben of ze Nederlands of Fries willen spreken, want wat jij zegt is echt onzin, ik kom oorspronkelijk uit Alkmaar maar daar sprak ik ook geen plat Alkmaars, nu woon ik in Leeuwarden en echt niet dat ik plat Leeuwarders ga spreken, (wat ik overigens wel eerder zou doen dan Fries.) Bovendien ken ik zat mensen die in Friesland wonen die daar helemaal niet voor gekozen hebben en hier weer weg gaan zodra ze kunnen, wat heeft het voor hun inhemelsnaam voor nut om Fries te leren, het is niet alsof je er wat aan hebt, behalve om om te lachen in de kroeg.
Nederlanders spreken Duits tegen duitsers, Engels tegen Engelsen en Frans tegen Fransen. Ik vind wel dat Friezen Nederlands kunnen spreken tegen Nederlanders.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 00:26
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 16-05-2005 @ 17:00 :
Ik ben het hier met je eens, maar mag ik je er even op wijzen dat dat voorbeeld gewoon een germanisme is?
Ik denk dat dat wel meevalt. In de middeleeuwen gebruikte men het al - pas in de 16e, 17e, 18e eeuw wilde men onze taal 'opschonen' en een even duidelijke structuur geven als het Latijn. Toen pas is besloten er officieel 'groter dan ik' van te maken. Overigens wilden ze toen ook nog steeds naamvallen gebruiken, terwijl dat in het dagelijks leven eigenlijk nauwelijks nog voorkwam...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 00:28
Verwijderd
Citaat:
fryskfamke schreef op 19-05-2005 @ 20:38 :
Maar btw..

Natuurlijk weet ik dat ook niet alle friezen fries spreken.
Maar er zijn mensen die wonen hier al 10 jaar, en verrekken het om fries te spreken. En er zijn mensen die komen hier wonen, en spreken het binne 1 of 2 jaar zowat vloeiend.. duzz..

Het is ook maar net hoe die muts.. nog wat.. het zei.. > Maar ik ben het er wel mee eens dat de zogenaamde "import" die er voor kiest in een bepaalde streek te gaan wonen, daarmee ook kiest voor de cultuur van die streek. < Daar ben ik het ook helemaal mee eens! Als je.. dit is weer een veel dieper voorbeeld, maar als je in het buitenland gaat wonen, leer je die taal toch ook? Dat is hier zowat het zelfde. Misschien anders, omdat het niet een officieel land is. Maar toch..

Nou jah.. het is nou toevallig dat ik in friesland, en fries ben opgegroeid. En dat ik er zo over denk.

En uit wat voor gat ik kom.. nogmaals.. wat heeft dat er mee te maken? Ook fries word op verschillende manieren gesproken, ook daar heb je verschillende 'soorten' .
Het is natuurlijk onzin om jezelf andermans dialect aan te gaan zitten leren, alleen omdat je er toevallig woont. Die mensen kunnen ook wel Nederlands, hoor. Bovendien, vind jij het leuk als ze met hun pogingen het Fries alleen maar meer verpesten?
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 09:50
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Ik woon zelf in Drachten, dat vind ik nou niet bepaald een gat (50.000 inwoners), maar het ligt niet in de buurt van Leeuwarden. Wat mij betreft hoeven Nederlanders die in Fryslan gaan wonen geen Fries te leren, verstaan is wel handig. Maar ik merk dat "buitenlanders" binnen een halfjaar fries kunnen verstaan. Dus dat levert eigenlijk zelden problemen op. En de meeste Friezen zijn echt niet te beroerd om Nederlands te spreken tegen mensen die er echt geen bal van begrijpen. Enig foutje bij de Friezen is wel dat zodra ze een taalgenoot tegenkomen onmiddellijk overschakelen naar het Fries tot (neem ik aan) ergernis van niet friessprekende omstanders.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 11:24
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Oké.. Als friezen naar een ander deel van Nederland gaan, spreken ze echt wel nederlands hoor. Maar als ze dan gewoon 'onder elkaar' tegen elkaar praten, dan moet ze ook niet raar opkijken daar.. Van 'waar komen die nou weer vandaan'?
Natuurlijk hoef je niet direct fries te gaan spreken, maar een beetje moeite kan geen kwaad.

Ik ben echt niet zo nationalistisch hoor, ik ben fries opgevoed.. Maar mijn moeder komt uit noord-holland, en heeft mijn vader - die dus wel echt fries is- hier ontmoet en is hier komen wonen.. Die spreekt ook geen fries. als het moet, doet ze het wel.. Maar daar zit ik echt niet op te zeuren.. ik zeg het wel eens, maar dan zegt ze gwoon dat ik me daar niet mee moet bemoeien enzo. Daarom vind ik dat wel stom, ze kan harstikke goed fries spreken.. maar doet het niet!

Het dorp waar ik nu woon, daar woon ik mijn hele leven als.. Is toevallig niet zo groot, en ligt niet in de omgeving van Leeuwarden.

En wat is dat voor redenatie? Altijd als er over friesland gesproken word, denken ze maar dat wij een stel boeren zijn, die 20 jaar achter liggen. Waar komt dat vandaan?
Ons 'taaltje' als ik dat hier zo mag noemen, klinkt misschien wel niet zo 'luxe' als bijvoorbeeld het Frans... En als je een echte fries nederlands hoort spreken, klinkt dat nogal.. tsjah.. plat?
Dus, waarom zijn wij hier boeren?

Zou ik graag willen weten...
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 11:28
Verwijderd
Boeren zou ik niet willen zeggen, maar er zijn ook niet echt grote steden die zich vreselijk ontwikkelen of waar vreselijk veel mensen wonen... Ik snap wel waarom mensen denken dat er veel boeren wonen
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 15:24
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Ja, en dat vind ik nou juist zo raar.. Je krijgt heel snel een stempel.. Zit je bijv. te chatten ofzow.. Vragen ze "waar kom je vandaan?" Zeg je friesland.. Ben je direct weer een boer.
Nou wil ik niet zeggen, dat ik een kakker.. of tut.. of weet ik veel hoe je dat wilt noemen bent.. Maar met boeren is er toevallig niets mis.. Maar goed.. dat zullen jullie ook wel weer niet begrijpen..

Nu draaien we wel van het onderwerp af trouwens..
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 15:25
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Tsjah.. En wat verstaan jullie hier onder boeren?
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 15:27
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
fryskfamke schreef op 20-05-2005 @ 16:25 :
Tsjah.. En wat verstaan jullie hier onder boeren?
Ondernemers in de primaire sector.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 15:28
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Haha.. oké

Noujah.. dat zijn we dus niet allemaal hoor in Friesland...

Dus waarom, wij hier boeren?
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:00
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Morgan schreef op 20-05-2005 @ 01:26 :
Ik denk dat dat wel meevalt. In de middeleeuwen gebruikte men het al - pas in de 16e, 17e, 18e eeuw wilde men onze taal 'opschonen' en een even duidelijke structuur geven als het Latijn. Toen pas is besloten er officieel 'groter dan ik' van te maken. Overigens wilden ze toen ook nog steeds naamvallen gebruiken, terwijl dat in het dagelijks leven eigenlijk nauwelijks nog voorkwam...
Statenvertaling iemand?
__________________
"Wen von den praktischen Juristen überfällt nicht manchmal das tiefe Gefühl der Leere und des Ungenügenden seiner Beschäftigung?" von Kirchmann
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:01
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:07
Verwijderd
Citaat:
fryskfamke schreef op 20-05-2005 @ 16:28 :
Haha.. oké

Noujah.. dat zijn we dus niet allemaal hoor in Friesland...

Dus waarom, wij hier boeren?
Als mensen meteen zeggen dat je een boer bent omdat je in Friesland woont, moet je niet met die mensen praten Maar ik kreeg 't vroeger ook vaak te horen omdat ik in Twente heb gewoond. En ja, dan was je een boer. (Veel mensen bedoelen trouwens met boer niet letterlijk een bóer, maar meer een niet-stads-iemand )
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 16:09
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
OKay.. doe ik voortaan..

Jah zo.. Najah.. ik ben ook een niet-stads-iemand..

en btw.. boeren zijn superr hoowr..
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 20-05-2005, 23:39
Verwijderd
Tja lastige vraag,
Ik denk dat ik Fries een uit de hand gelopen dialect vind.
Het is soms moeilijk te verstaan, maar het is nog wel verstaanbaar. Ik zag laatst dat er een programma was op ned 3 dat helemaal in het fries werd gesproken. Hier en daar mis je wel de betekenis van een woordje maar voor de rest was het wel echt goed te volgen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 11:16
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Het hangt er heel erg vanaf waar je vandaan komt. Is vooral leuk als je op een Nederlandse camping staat. Mensen uit Drente en Overijssel verstaan het meestal nog wel redelijk, maar Zeeland en Noord-Brabant wordt al veel lastiger.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 11:50
FreeZzze
FreeZzze is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 21-05-2005 @ 12:16 :
maar Zeeland en Noord-Brabant wordt al veel lastiger.

Ja whahaha echt moeilijk te verstaan maar ik vind het wel een taal, eigenlijk vind ik elk dialect een taal. Alleen is Fries dan officieel erkend Ik zou 't best wel willen leren

*Friesland here I come!*
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 11:57
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Haha..

Fryslán boppe!
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 12:13
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 20-05-2005 @ 10:50 :
Ik woon zelf in Drachten, dat vind ik nou niet bepaald een gat (50.000 inwoners), maar het ligt niet in de buurt van Leeuwarden. Wat mij betreft hoeven Nederlanders die in Fryslan gaan wonen geen Fries te leren, verstaan is wel handig. Maar ik merk dat "buitenlanders" binnen een halfjaar fries kunnen verstaan. Dus dat levert eigenlijk zelden problemen op. En de meeste Friezen zijn echt niet te beroerd om Nederlands te spreken tegen mensen die er echt geen bal van begrijpen. Enig foutje bij de Friezen is wel dat zodra ze een taalgenoot tegenkomen onmiddellijk overschakelen naar het Fries tot (neem ik aan) ergernis van niet friessprekende omstanders.
Ja inderdaad kan Fries ook wel verstaan en vind het ondertussen ook niet vervelend meer als Friezen onderling Fries spreken, wat ik eerst wel had als leraren Fries tegen spraken tegen bepaalde leerlingen, vooral als ik dan dezelfde vraag had een geen r*k van het antwoord begreep. Ik vind het ook prima als iemand Fries tegen mij wil praten, maar ik praat wel Nederlands terug. Wat ik nog wel probeer te doen is plaatsen bij hun Frieze naam noemen, omdat ik vind dat het nou eenmaal zo heet. dus hurdegaryp ipv hardegarijp. maar daar houdt het toch echt wel op. Want hoewel ik het wel accepteer en er wel om kan lachen, vind Fries toch echt wel een walgelijke taal.

En fryskfamke, ik vind dat je niemand mag dwingen fries te spreken, ik heb medelijden met je moeder.
Friesland loopt nou eenmaal achter, kijk maar eens naar hoevaak hier concerten etc zijn in vergelijking met de rest van nederland, kijk maar naar de mode en het taalgebruik, kijk naar hoeveel allochtonen hier wonen, straatcultuur ontbreekt hier gewoon. niet dat het persee slecht is dat we op sommige dingen achterlopen, maar het is wel zo. Helaas krijg ik het idee dat we met de londsdale-cultuur weer wel voorlopen, maar dat kan ook komen doordat juist de integratie hier achterloopt, want het lijkt me niet het slimste plan om als lonsdale jongere door bv. Rotterdam te gaan lopen. Natuurlijk ben je niet meteen een boer omdat je in Friesland woont, maar als je in een dorp woont ben je wel een dwarper
Met citaat reageren
Oud 21-05-2005, 12:19
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Ik heb nooit iemand gedwongen fries te spreken hoor, ik zei alleen, dat het zonde zou zijn dat het verwijnd. Dus meer mensen moeite kunnen nemen het te gaan spreken.
Met mn moeder hoef je geen medelijden te hebben hoor, die kan ook best frysk spreken, en doet ze ook wel. Zo gewoon, tegen mijj spreekt ze nederlands. Nou ja, doet ze mn hele leven al. Dus daar ga ik echt geen probleem meer van maken hoor!

En ja, friesland zal wel achterlopen. Vind ik ook best hoor, bij sommige dingen. Maar er zijn mensen die dat erg overdrijven..

En ja, ik ben geen boer.. dus wel een doarper..
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 16:59
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Aan de andere kant is het daarom hier ook wel lekker rustig. Veel minder criminaliteit, weinig conflicten met allochtone medebewoners. De allochtonen die er wonen, redden zich in het nederlands, doen zelfs serieus moeite om een beetje fries te praten. Verder wordt hier ook gezegd dat de maatschappij hier veel mider is verhard dan in bijvoorbeeld de Randstad. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar het leek me gewoon wel leuk om te zeggen.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 17:00
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 22-05-2005 @ 17:59 :
Aan de andere kant is het daarom hier ook wel lekker rustig. Veel minder criminaliteit, weinig conflicten met allochtone medebewoners. De allochtonen die er wonen, redden zich in het nederlands, doen zelfs serieus moeite om een beetje fries te praten. Verder wordt hier ook gezegd dat de maatschappij hier veel mider is verhard dan in bijvoorbeeld de Randstad. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar het leek me gewoon wel leuk om te zeggen.
Ben je ooit in Leeuwarden geweest? Ik niet, gelukkig.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:04
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
nou dan!?
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:16
ShadowLady
ShadowLady is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 22-05-2005 @ 17:59 :
Aan de andere kant is het daarom hier ook wel lekker rustig. Veel minder criminaliteit, weinig conflicten met allochtone medebewoners. De allochtonen die er wonen, redden zich in het nederlands, doen zelfs serieus moeite om een beetje fries te praten. Verder wordt hier ook gezegd dat de maatschappij hier veel mider is verhard dan in bijvoorbeeld de Randstad. In hoeverre dat waar is weet ik niet, maar het leek me gewoon wel leuk om te zeggen.
Nee precies, niet alles eraan is inderdaad slecht, ik kan tenminste snachts rustig alleen naar huis lopen.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:22
fryskfamke
Avatar van fryskfamke
fryskfamke is offline
Ja inderdaad. Of rustig naar huis fietsen, zonder dat ik lastig gevallen word, of me bedreigd voel.
Niet dat ik wil zeggen, dat het hier niet kan gebeuren. Maar toch..
__________________
You are so beautiful, to me.. <3
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 19:51
doornroosje_88
doornroosje_88 is offline
Het is officieel een echte taal... maja...
Ik zie het meer als een dialect... sorry
Net zoals het Limburgs, daar versta je ook geen hout van
__________________
With the lighs out it's less dangerous!
Met citaat reageren
Oud 22-05-2005, 21:12
Verwijderd
Randstad <===> Friesland.




Okay, steek je hand op als je deze vergelijking ook debiel vindt!
Met citaat reageren
Oud 26-05-2005, 15:45
krootenkoker
krootenkoker is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 04-05-2005 @ 23:41 :
Volgens de EU is fries een minderheidstaal. In mijn atlas wordt fries als aparte taal genoemd. En alle Friezen vinden dat fries een taal is. Toch merk ik dat veel Nederlanders (sorry, van Belgen weet ik het niet) fries als een dialect beschouwen. Zoiets als bijvoorbeeld gronings. Nou ben ik een fries en nationalistisch bovendien dus beschouw ik fries als een taal, maar is dit terecht?

Tuurlijk niet, friesen zijn Untermenschen
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 15:04
De Dood
De Dood is offline
Opbokken!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 15:33
arend9
Avatar van arend9
arend9 is offline
Frysk rulezzzzz
Frysk is DE taal!!!!!
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 15:42
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
krootenkoker schreef op 26-05-2005 @ 16:45 :
Tuurlijk niet, friesen zijn Untermenschen
... lazer toch op...
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 16:22
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Welkom in het grote Friesland bashing topic.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 16:54
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 03-06-2005 @ 17:22 :
Welkom in het grote Friesland bashing topic.
jaah cool!!!

zal ik er dan ook een openen?? gaan we proberen uittevogelen of Twente nou wel of niet rulesz....

Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 17:39
mjk
Avatar van mjk
mjk is offline
Geen taal en geen dialect maar een spraakgebrek zei Willibrord of Bonifatius eens. Daar sluit ik me bij aan.
__________________
Through the sorrow, all through our splendour, don't take offence at my innuendo
Met citaat reageren
Oud 03-06-2005, 20:27
faan
Avatar van faan
faan is offline
Volgens deze site is zelfs LIMBURGS een taal:
http://taal.phileon.nl/limburgs.php
Kheb altijd mijn oma scheel aangekeken toen ze zei dat Limburgs een taal was. Ook al kijk ik wel eens vaker scheel.
Het Fries heb ik altijd als 2e taal in Nederland ervaren. Dus ik vind het het goed als fanatieke Friezen en Limburgers hun dialect als taal willen beschouwen.
__________________
Fy fan fitta! Jag behöver kuk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen vind het tog apart bedacht
bertje binkie
3 21-05-2006 15:19
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap op straat nederlands spreken
MightyMarcel
500 22-01-2006 20:33
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Frysk op skoalen
A Duck
126 14-06-2005 21:43
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Wat maakt een taal een taal?
Verwijderd
18 02-06-2003 13:28
Lifestyle Je zit op school...
Verwijderd
134 20-03-2003 17:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen moet allochtoon fries leren???
Verwijderd
47 14-02-2003 16:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.