Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-09-2006, 13:30
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Het jaar is nog maar net begonnen, de examens zijn nog ver weg. Is iedereen al begonnen met de stof? Of moet er eerst nog een andere schrijver afgeraffeld worden?

Post hier je ervaringen en vragen.
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2006, 15:21
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Ik vind Euripides wel te doen, vind het ook wel interessant

En ik ben sinds vorig jaar opeens goed in Grieks vertalen dus dat maakt me wel gelukkig . Gelukkig is mijn lerares ook erg goed en kende ik al veel begrippen die ik nou voor het CE moet kennen
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 21:27
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Wat voor begrippen moet je dan kennen? Tragediebegrippen of griekse termen oid?
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 10-09-2006, 19:10
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
We zijn net begonnen -- twee lessen gehad -- en hebben dus alleen de eerste twee hoofdstukken (Nederlands) gelezen. Moet nog zien of het leuk is. Homeros of Herodotos leek me leuker, maar misschien vergis ik me wel.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 15:50
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Het is hier ook al zo levendig.

Hoe gaat het met Euripides? Het onderwerp valt me behoorlijk mee - en het is zelfs best leuk. Net als bij Latijn echter (zie andere topic) vind ik het tempo behoorlijk laag in onze klas. Maarja, wat doe je eraan. Ik kan moeilijk in drie maanden het hele pensum er zelfstandig doorheen knallen .
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 16:30
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Sanctus schreef op 20-09-2006 @ 16:50 :
Ik kan moeilijk in drie maanden het hele pensum er zelfstandig doorheen knallen .
Kan best. We regelen wel wat extra pensum voor je
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 18:23
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Het valt me zeker mee tot nu toe
De teksten zijn zonder veel moeilijkheden te vertalen. Het is best een boeiend verhaal en soms verbaas ik me gewoon hoe mooi het in het Grieks is geformuleerd . Ja, Euripides is goedgekeurd .
We moeten overigens ook nog andere teksten behalve de examenstof behandelen, voor schoolexamens. We krijgen nog wat zooi over Griekse geneeskunde en wat Hellenistische gedichten, ofzoiets. Het liefst zou ik gewoon met de tragedie bezig blijven .
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 21-09-2006, 22:03
steefos
Avatar van steefos
steefos is offline
Ik vind het wel okee, in het begin was het wel erg inkomen zo na de vakantie maar nu gaat het lekker snel. Het verhaal opzich is ook al best boeiend en dat helpt denk ik ook mee.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 04:02
Crimson
Crimson is offline
phaidra heeft net gezegd dat ze graag door de bossen wil wandelen enzo
Met citaat reageren
Oud 25-09-2006, 09:24
docent
docent is offline
Phaedra:"Ik laaf mij aan het herfstbos! Want ik verlang kastanjes en eikels te verzamelen, geschikt als die zijn om daar poppetjes mee te maken. Wat nu zal mijn thema worden? Het jaar voor het huidige heb ik mijn hele familie uitgebeeld..."
Koor: "Denk aan de goden, o, vergeet ze niet!"
Phaedra: "De goden? Ja, dat is mogelijk. Maar het is geenszins het geval dat dat onderwerp niet zonder originaliteit is!"
Met citaat reageren
Oud 26-09-2006, 23:23
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
docent schreef op 25-09-2006 @ 10:24 :
Phaedra:"Ik laaf mij aan het herfstbos! Want ik verlang kastanjes en eikels te verzamelen, geschikt als die zijn om daar poppetjes mee te maken. Wat nu zal mijn thema worden? Het jaar voor het huidige heb ik mijn hele familie uitgebeeld..."
Koor: "Denk aan de goden, o, vergeet ze niet!"
Phaedra: "De goden? Ja, dat is mogelijk. Maar het is geenszins het geval dat dat onderwerp niet zonder originaliteit is!"

hahahahaha
Met citaat reageren
Oud 28-09-2006, 19:37
welle
Avatar van welle
welle is offline
Wij hebben vorig jaar al stukjes uit de Medea en de Bacchai van Euripides gelezen, dat vond ik best wel leuk, dus Hippolytos lijkt me ook wel leuk Maar wij beginnen pas na de kerstvakantie, tot die tijd doen we nog Homerus.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:08
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
welle schreef op 28-09-2006 @ 20:37 :
Wij hebben vorig jaar al stukjes uit de Medea en de Bacchai van Euripides gelezen, dat vond ik best wel leuk, dus Hippolytos lijkt me ook wel leuk Maar wij beginnen pas na de kerstvakantie, tot die tijd doen we nog Homerus.
wow dat is dan wel hard doorwerken als je dat hele boek moet doen
wij zijn al sinds augustus bezig
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 17:17
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
Crimson schreef op 10-10-2006 @ 18:08 :
wow dat is dan wel hard doorwerken als je dat hele boek moet doen
wij zijn al sinds augustus bezig
Ach dat hangt ook van je klas af. Ik geloof dat mijn klas (3 man) ook pas in november begon met de eindexamenstof. We waren uiteindelijk ruim op tijd klaar. (Dit geldt trouwens ook voor mijn latijnklas)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 10-10-2006, 21:02
Crimson
Crimson is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 10-10-2006 @ 18:17 :
Ach dat hangt ook van je klas af. Ik geloof dat mijn klas (3 man) ook pas in november begon met de eindexamenstof. We waren uiteindelijk ruim op tijd klaar. (Dit geldt trouwens ook voor mijn latijnklas)
okee, tja, we zitten met zn 30 bij Grieks (en de andere Grieks klas is 14 ofzo), en niemand doet wat eigenlijk, behalve een paar die goed zijn. Dus de vertaalsnelheid is 10 regels per les...
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 14:47
asdfasdf
asdfasdf is offline
Hoe doen jullie dat met de vertalingen van de stof? Krijgen jullie ze in de hand of kauwt de leraar eerst alles voor en moet je het dan maar uitzoeken? Bij mij dus het laatste, en ik kom er niet altijd helemaal uit.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 17:20
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
asdfasdf schreef op 30-10-2006 @ 15:47 :
Hoe doen jullie dat met de vertalingen van de stof? Krijgen jullie ze in de hand of kauwt de leraar eerst alles voor en moet je het dan maar uitzoeken? Bij mij dus het laatste, en ik kom er niet altijd helemaal uit.
Gewoon, huiswerk. De eerste les van de week kijken we het programma van de week ervoor na. In de andere lessen kan je bezig met vertalen en soms doet hij iets klassikaal (scanderen, vertalen, achtergrond).
Uiteindelijk krijgen we de hele tekst ook nog wel in het Nederlands uitgereikt.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 19:19
docent
docent is offline
"scanderen"????
Moeten jullie dan het metrum van Hippolytos kennen? Lijkt me onnodige ballast in het examenjaar...
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-10-2006, 20:53
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Citaat:
docent schreef op 30-10-2006 @ 20:19 :
"scanderen"????
Moeten jullie dan het metrum van Hippolytos kennen? Lijkt me onnodige ballast in het examenjaar...
[onwetend] is dat niet gewoon iets simpels als een jambe dan? [/onwetend]
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 21:42
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
docent schreef op 30-10-2006 @ 20:19 :
"scanderen"????
Moeten jullie dan het metrum van Hippolytos kennen? Lijkt me onnodige ballast in het examenjaar...
Het hoort dit keer niet bij de examenstof, zag ik (bij de Bakchai nog wel), maar ik heb het mijn leerlingen wel aangeleerd: en ze vinden het niet echt moeilijk. Sterker nog: ze vinden het heel leuk.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 21:48
Gðmndr
Gðmndr is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 30-10-2006 @ 21:53 :
[onwetend] is dat niet gewoon iets simpels als een jambe dan? [/onwetend]
wel, in het begin is het even wennen voor leerlingen, maar dit metrum [* ˉ ˘ ˉ | * ˉ ˘ ˉ | * ˉ ˘ ˉ ] vinden ze gemakkelijker dan de dactylische hexameter.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 22:36
docent
docent is offline
Ja, het valt inderdaad ook wel mee. Ik was even vergeten dat in dit pensum alle koorliederen in vertaling gelezen worden.
Ik herinner mij verschrikkelijke tragedie-tentamens (bij de studie GLTC dan) met vragen over afwijkingen van het metrum in koorliederen (om nog maar te zwijgen over het vertalen van die koorliederen)...
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 00:20
Verwijderd
Ja, maar de jambische trimeter kan wel eens vervelend zijn hoor, want de eerste korte kan je vervangen door één lange, de tweede (lange) weer door twee korte, de derde is (korte) blijft altijd staan en de laatste (lange) kan je ok weer vervangen door twee korten. Zo kunnen er hele rare, verschillende dingen ontstaan, zoals zes korten of weet ik veel. Ik vind persoonlijk de dactylische hexameter veel makkelijker. Die heeft maar twee mogelijkheden. Dus ik hoop maar voor jullie dat euripides niet zo moeilijk heeft gedaan als jullie dit moeten kennen...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 09:22
docent
docent is offline
Maar "ze" hoeven het (dus) niet te kennen, dit jaar.
Ben jij trouwens bij de studie ook Euripides aan het lezen? Zo ja, welk stuk? Zo nee, wat dan wel (voor Grieks en Latijn wil ik ook wel weten).
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 09:24
docent
docent is offline
O nee, dat is een ander onderwerp.
Geef je antwoord maar bij "Wat lezen we nu?" !
Euripides' Hippolytos is overigens zwaar okee.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2006, 19:22
Verwijderd
Citaat:
lise_smiles schreef op 01-11-2006 @ 01:20 :
Ja, maar de jambische trimeter kan wel eens vervelend zijn hoor, want de eerste korte kan je vervangen door één lange, de tweede (lange) weer door twee korte, de derde is (korte) blijft altijd staan en de laatste (lange) kan je ok weer vervangen door twee korten. Zo kunnen er hele rare, verschillende dingen ontstaan, zoals zes korten of weet ik veel. Ik vind persoonlijk de dactylische hexameter veel makkelijker. Die heeft maar twee mogelijkheden. Dus ik hoop maar voor jullie dat euripides niet zo moeilijk heeft gedaan als jullie dit moeten kennen...
Ik zeg 'heffingsvers', dat is toch wel een mooie uitvinding geweest.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 21:20
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
docent schreef op 01-11-2006 @ 10:24 :
Euripides' Hippolytos is overigens zwaar okee.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 17:03
Hartje
Avatar van Hartje
Hartje is offline
wij zijn nog maar op blz 60. lopen we dan niet gigantisch achter?
__________________
En ik wil met jou de lente in! :)
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 18:28
ecrivaine
Avatar van ecrivaine
ecrivaine is offline
Citaat:
Hartje_Juliet schreef op 02-11-2006 @ 18:03 :
wij zijn nog maar op blz 60. lopen we dan niet gigantisch achter?
Nee
__________________
Hold my head, we'll trampoline finally through the roof
Met citaat reageren
Oud 04-11-2006, 13:06
welle
Avatar van welle
welle is offline
Wij zijn nog niet begonnen..
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 12:14
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Morgen eerste schoolexamen over de Hippolytos.
Vers 1-564 + achtergronden en de ter vergelijking teksten.

Brrr

De achtergronden, termen en jaartallen enzo ken ik wel maar ik moet nog zo'n 250 regels bestuderen.

Hoe doe je dat nou het beste?
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 20:53
docent
docent is offline
Dat doe je in ieder geval NIET het beste door pas één dag tevoren de regels Grieks te gaan leren...
Of heb je het huiswerk steeds goed bijgehouden?
Toch succes.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 08-01-2007, 19:57
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Ja wij hebben redelijk actieve lessen waarin ik goed oplet en veel aantekeningen maak. En Grieks en Latijn zijn de enige twee vakken die ik goed bijhoud ook qua huiswerk.

Maar goed ik had 'm vandaag en we kregen de eerste regels van de proloog en de monoloog van de voedster zo rond 420-480('verliefd worden is heel normaal') en ik geloof dat het wel ging. (Even puntjes geteld en ik gokte zoiets op 23 punten van de 30 die je kon behalen).
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 11-01-2007, 21:54
docent
docent is offline
Wat vinden jullie nu van Hippolytos? Mijn leerlingen beginnen een beetje af te haken (kan ook aan mij liggen natuurlijk ;-)
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 12-01-2007, 13:25
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Hij gaat wel lekker tekeer tegen de vrouwen
Met citaat reageren
Oud 13-01-2007, 22:32
docent
docent is offline
Ah, dan weet ik waar jij bent met lezen. Lekker op schema dus!
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-01-2007, 22:35
docent
docent is offline
Overigens zag mijn vriendin mij die passage voorbereiden en vroeg waar het over ging. Ik vertaalde een stukje voor. Ze was not amused :
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 14-01-2007, 08:24
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Is dat op schema? Zowel bij Latijn als Grieks hebben we nog één (van de drie) perioden te gaan, terwijl ik in het wordbestand van de Griekse en Latijnse tekst van het pensum zag dat we op de helft van de totale tekst zitten.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:11
docent
docent is offline
Rond regel 600 zit je, neem ik aan? Met 45 regels per week ben je dan na 7,2 week klaar met het Grieks.
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:39
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
We zijn bij 650.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 19:32
Jannekus
Avatar van Jannekus
Jannekus is offline
Ik had een 8,2 voor mijn schoolexamen
__________________
Neti gaat studeren <3
Met citaat reageren
Oud 17-01-2007, 21:23
docent
docent is offline
Proficiat! Of moet ik het in het Grieks zeggen?
__________________
Quidquid id est timeo Danaos et dona ferentes
Met citaat reageren
Oud 18-01-2007, 01:46
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Hoe meer Grieks, hoe meer vreugd.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 20:50
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Up!

Waar zijn jullie? Wij zijn bij regel 1075. Theseus verbant Hippolytos. Vinden jullie het nog leuk?
Met citaat reageren
Oud 27-02-2007, 16:42
Verwijderd
Euripides
Met citaat reageren
Oud 06-03-2007, 23:18
Verwijderd
Euripides (maar voor mij dan wel de Ion )
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 14:57
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Krijg jij er ook zo veel aantekeningen bij? xD
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 15:57
Verwijderd
Nee en als we aantekeningen krijgen, zijn die erg ingewikkeld
Met citaat reageren
Oud 07-03-2007, 19:44
Sanctus
Avatar van Sanctus
Sanctus is offline
Heb je een voorbeeld (scan eens een bladzijde ) ajb?
__________________
Des milliers et des milliers d'années / Ne sauraient pas suffire / Pour dire / La petite seconde d'éternité / Où tu m'as embrassé
Met citaat reageren
Oud 09-03-2007, 16:33
Verwijderd
Haha, nou ze zijn helemaal niet zo moeilijk hoor . Maar het komt er in ieder geval op neer dat we niet meer zoveel aantekeningen krijgen als op de middelbare school en dat er vooral veel meer bijstaat. Het is vaak meer een commentaar dan echt uitleg als het ware. En je moet gewoon nog meer zelf doen. Moeilijke vormpjes moet je gewoon kennen (of opzoeken als je ze nog niet kent) en die worden niet zomaar verklapt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:34.