Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2009, 13:58
Lychees
Ja hoor ik heb weer een nieuwe
Ik vond de oude toch een beetje onduidelijk en heb m ff overnieuw gemaakt.
Is ie zo beter?
en ben niet helemaal zeker van mijn onderzoeksvraag. (formulatie)

Onderzoeksvraag
Wat is het genotype en fenotype van de eerste en tweede generatie Drosophila bij kruising tussen een ♂(+) en ♀(wh)?


Werkwijze
Van de TOA heb ik een aantal vliegjes met witte ogen gekregen, (wh), en een aantal vliegjes met rode ogen (+). Deze zijn allemaal raszuiver.
Met een vergrootglaasje kon ik mannetjes en vrouwtjes herkennen. De mannetjes hebben een brede zwarte band aan het eind van het achterlijf, en de vrouwtjes een wat bol achterlijf met veel strepen dat eindigt in een punt.
Ik heb een ♂(+) (=een raszuiver wild mannetje) ♀(wh) (= een raszuiver white vrouwtje), waarvan ook zeker was dat het maagden waren (vliegjes die binnen ± 8 uur zijn uitgekomen.)
bij elkaar in een kweekbuisje met voedingsbodem gedaan en daarna in de stoof gezet.
Daarna heb ik het buisje gecontroleerd, afhankelijk van de dagen waarop ik les had of de TOA aanwezig was. Ik zorgde dat ik in ieder geval binnen de 11 dagen de vliegjes van de
P-generatie vrij kon laten. Helaas was ik de dag waarop ik ze vrij wou laten vergeten.
Ik heb drie dagen daarna alle vliegjes verdoofd door een trechter met ether op de onderkant in de kweekbuis te doen, zodat verdoofd waren, en daarna alle vliegjes geteld en gecontroleerd op kleur. Daarna heb ik ze vrijgelaten, en een mannetje met witte ogen uitgezocht om in de nieuwe kweekbuis voor de F2 te doen. Een vrouwtje kreeg ik van iemand anders met dezelfde P-generatie die ik ook had gebruikt. Die deed ik ook in de kweekbuis, die ik weer in de stoof heb gezet.
Nadat ik de eerste larven en poppen zag, heb ik de ouders van de F2 al weer vrijgelaten.
Dan de kweekbuis weer terug in de stoof gezet, en elke mogelijke tijd gecontroleerd, tot er genoeg vliegjes waren om te tellen.
Toen er genoeg vliegjes waren heb ik ze weer verdoofd op dezelfde manier hoe ik de F1 heb verdoofd, en heb ik ze geteld en gesorteerd op kleur en geslacht.

I ♥ U ^^
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.