Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2004, 16:50
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Ik ben wel benieuwd welke mensen dit subforum bezoeken. Ben jij een middelbare scholier, een student klassieke talen, een docent klassieke talen, een hobbyist klassieke talen of nog wat anders?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2004, 16:59
Cinamon
Avatar van Cinamon
Cinamon is offline
Nou ik bezoek het vandaag toevallig voor de eerste keer.
Ik ben een middelbare scholier. Doe atheneum.
Maar dat heeft niks te maken met het feit dat ik hier nu post.
Puur toeval.
__________________
Used to be: D@MP | Wat jouw dromen zijn, interesseert me niet.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 17:22
Renske
Avatar van Renske
Renske is offline
Middelbare scholier met klassieke talen. Maar heel vaak kom ik hier niet.
__________________
Sitzen mit Schwung
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:35
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
nog een middelbare scholier met klassieke talen die niets beters te doen heeft dan daar in de vakantie nog over door leuteren
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:40
Impulse
Tja, heb op school grieks en latijn, dusch probably hetzelfde als hierboven
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:40
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Laat ik zelf ook nog maar even antwoorden: ik heb dit jaar eindexamen VWO gehaald en heb altijd Latijn en Grieks gehad. Nu in de vakantie ben ik voor m'n eigen plezier af en toe bezig met Latijnse teksten vertalen. Ik ga geen klassieke talen studeren, maar ik vind het wel leuk om er een beetje mee bezig te zijn.

Laatst gewijzigd op 20-07-2004 om 20:19.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:43
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb zojuist mijn gymnasiumdiploma behaald. Maar zo vaak kom ik hier niet, want zo actief is het hier niet en van grammatica weet ik niets. Ik had dan ook voor latijn de enige onvoldoende op mn examen (een 5,4).
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:25
Verwijderd
Geen van voorgaande. Ik ben nu afgestudeerd als Grafisch en Digitaal Vormgever aan de hogeschool van Antwerpen. Momenteel werk ik tijdelijk als webdesigner en na de zomer kruip ik in de zaak van mijn ouders en ga wssl avondschool kunstacademie volgen.

Maar wat mijn connectie dan is met KO? Ik heb van het 1e tem het 4e Latijn-Grieks in België gedaan, 4e een keer over en toen heeft de school een vrij smerige truuk uitgehaald om van mij af te raken en te zorgen dat ik geen Lat-Gr meer kon volgen.
De liefde is een beetje blijven hangen en toen er geen geschikte fb gevonden kon worden en ik me had laten ontvallen dat ik Lat-Gr heb gedaan, was alles snel gebeurd . Maar mijn schriften en boeken liggen nog redelijk bij de hand, mijn woordenboeken staan zelfs op grijplengte dus ik ben er nog genoeg mee bezig om een soort van raad te kunnen geven .
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:46
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Wel, ik ben terug van weggeweest! Toen ik hier voor t eerst postte was ik een middelbare scholiere met Latijn en Grieks, vorig jaar geslaagd. Nu, na mijn reis door Australie en Nieuw-Zeeland, heb ik besloten Klassieke Talen te gaan studeren.
De klassieke talen hebben sinds ik het gymnasium begon mijn interesse gehad, en toen ik vorig jaar na het slagen twee maandjes 'mocht' lesgeven op mijn oude middelbare school dacht ik dat ik misschien wel voor de klas wil...

Nou, weten jullie dat ook weer, ik ben trouwens van plan hier weer vaker te komen

PS Oh ja, leuk topic!
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 20:49
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ik ga nu 6 gym doen en heb 3 jaar Latijn gevolgd (1e t/m 3e) en 4 jaar Grieks (2 t/m 5e). Nu nog 1 jaar Grieks, maar ben niet van plan om hierna iets met klasssieke talen te gaan doen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 22:17
Verwijderd
Ik ben scholier in 6 gym. Ik heb 3 jaar lang Latijn gehad (2e t/m 4e) en heb nog steeds Grieks.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 09:27
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Citaat:
Ellun schreef op 20-07-2004 @ 20:46 :
Wel, ik ben terug van weggeweest! Toen ik hier voor t eerst postte was ik een middelbare scholiere met Latijn en Grieks, vorig jaar geslaagd. Nu, na mijn reis door Australie en Nieuw-Zeeland, heb ik besloten Klassieke Talen te gaan studeren.
De klassieke talen hebben sinds ik het gymnasium begon mijn interesse gehad, en toen ik vorig jaar na het slagen twee maandjes 'mocht' lesgeven op mijn oude middelbare school dacht ik dat ik misschien wel voor de klas wil...

Nou, weten jullie dat ook weer, ik ben trouwens van plan hier weer vaker te komen

PS Oh ja, leuk topic!
is dat leuk, klassieke talen studeren? het lijkt mij ook wel wat, maar ik heb van verschillende kanten (behalve natuurlijk van mijn lerares ) gehoord dat het erg zwaar is
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 10:05
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik ken iemand die klassieke talen studeert en er echt geen flikker aan vind en zijn studiegenoten zijn allemaal nerds.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 21-07-2004 @ 11:05 :
Ik ken iemand die klassieke talen studeert en er echt geen flikker aan vind en zijn studiegenoten zijn allemaal nerds.
Ik ken iemand die het wel heel leuk vindt....
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 11:24
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
maar wat léér je dan? ik bedoel, de grammatica heb je op school allemaal gehad en zo, ga je dat dan gewoon herhalen, of ga je vier jaar (of meer, weetikveel) lang vertalen? ik heb van iemand die één jaar klassieke talen heeft gestudeerd gehoord dat je teksten van het Nederlands naar het Latijn moet vertalen, en dat vond ie een ramp. is dat nog steeds zo?
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 13:06
nienie
Avatar van nienie
nienie is offline
Ik kan je in elk geval vast vertellen dat je niet alle grammatica op de middelbare school hebt gehad. De grote lijnen wel ja, maar de uitzonderingen, de grammatica in bepaalde tijdperiodes (Homeros' Grieks is anders dan Euripides' Grieks, om maar een zijstraat te noemen), de grammatica van bepaalde schrijvers. Alle woordjes die in de middelbare schoolboeken nog gegeven worden met 'vertaal als...' moet je straks zelf herkennen. Geloof me, je hebt nog lang niet alles gehad.

Ik heb een keer een master class klassieke talen gedaan, toen kregen we een college waarbij je teksten moest vergelijken. Bij overlevering en overschrijving van teksten gaat er nogal eens iets fout, wat tot gevolg heeft dat de teksten die wij nu nog hebben soms totaal verschillen van het origineel. En dat moet jij dan uit kunnen zoeken...

Een klassieke talen student zal je er vast nog veel meer over kunnen vertellen.

Nu terug ontopic aub.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 16:17
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Symphony schreef op 21-07-2004 @ 10:27 :
is dat leuk, klassieke talen studeren? het lijkt mij ook wel wat, maar ik heb van verschillende kanten (behalve natuurlijk van mijn lerares ) gehoord dat het erg zwaar is
Zodra ik het weet, laat ik het je weten, ik ben namelijk nog niet begonnen, zoals ook in mijn post te lezen is

*ik zal nu niet meer offtopic kletsen*
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 07:53
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Citaat:
Mutant schreef op 20-07-2004 @ 20:25 :
De liefde is een beetje blijven hangen en toen er geen geschikte fb gevonden kon worden en ik me had laten ontvallen dat ik Lat-Gr heb gedaan/doe, was alles snel gebeurd .
Zoiets.
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-07-2004, 11:48
Ratbout
Avatar van Ratbout
Ratbout is offline
ex-gymnasiast en student leraaroplieding wiskunde nu
__________________
Come on complain, before I miss you.......*professioneel topic killer*
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 14:48
Verwijderd
Ik ben net geslaagd voor m'n VWO gymnasium diploma met zowel Grieks als Latijn. Ik vond het leuke vakken, al ben ik geen ster in de grammatica.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:29
5803
5803 is offline
wederom een middelbare scholier...
heb 2 jaar grieks gehad ( in de 2e en 3e) en nog 3 weken in de 4e, toen heb ik het eruit gegooid.
heb nu wel al 4 jaar latijn gehad, nog 2 jaar te gaan!
__________________
in the sky with diamonds.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 20:47
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
6 jaar Latijn?
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 23-07-2004, 21:13
MieX
Avatar van MieX
MieX is offline
Kwam hier eerst als middelbare scholier maar lees nu ook nog steeds wel wat berichtjes. De interesse is denk ik vooral blijven hangen omdat mn vader leraar G&L is
__________________
LAAT ME NOU EENS RUSTIG UITBELEDIGEN!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2004, 21:19
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Symphony schreef op 23-07-2004 @ 21:47 :
6 jaar Latijn?
Van de eerste tot en met de zesde is vrij standaard als je je gehele gymnasiumopleiding Latijn volgt
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2004, 07:23
Verwijderd
Chaucus doet Klassieke Talen geloof ik

Ik zelf ben gewoon een scholier zonder klassieke talen die op een zondagochtend gewoon weer ns hier kijkt omdat ik hier altijd van die topics zie waar ik niets van snap, die ik dan probeer te begrijpen.

Eigenlijk vind ik het wel jammer dat ik geen Latijn / Grieks heb gehad. Was opzich nog wel leuk geweest denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-07-2004, 11:37
Symphony
Avatar van Symphony
Symphony is offline
Citaat:
FMathers schreef op 24-07-2004 @ 22:19 :
Van de eerste tot en met de zesde is vrij standaard als je je gehele gymnasiumopleiding Latijn volgt
wij beginnen pas in de 2de met Latijn
__________________
Dulce et decorum est pro patria mori
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 17:11
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit scholieren forum, maar dat wil niet zeggen dat ik hier (bij de Klassieke Oudheid) nog nooit heb gekeken. Ik kom hier bijna elke dag maar heb nooit wat gepost. Maar toen ik dit topic las dacht ik: ik meld me gewoon ook aan! Wat heb ik met de Klassieke Oudheid: ik ben dit jaar geslaagd voor mijn VWO met Latijn. Grieks heb ik in de vierde (bij het kiezen van mijn N&G-profiel) helaas moeten laten vallen. Volgens mijn decaan (die tergelijkertijd ook mijn Grieks en Latijn leraar was) zou het anders allemaal te zwaar worden. En inderdaad, toen ik vorig jaar (2003) eindexamen deed zakte ik op Wiskunde B1 en Natuurkunde 1. Dit jaar heb ik die twee vakken op een ROC gevolgd en opnieuw eindexamen gedaan (en dus geslaagd). Ik had dit jaar dus in feite heel veel tijd over (ik had maar 3 uur WiB1 en 3 uur Na1) en in de overige tijd mocht ik op mijn oude school nog Grieks en Latijn volgen. In de vijfde klas besloot ik (na 10 jaar diergeneeskunde te willen studeren) dat ik Grieks en Latijn wilde gaan studeren. Grieks en Latijn zijn altijd al mijn lievelingsvakken geweest en ik heb altijd al een ernorme interesse in de Klassieke Oudheid gehad, maar ik heb er nooit ook maar één moment bij stil gestaan dat ik het ook kon gaan studeren. Dus het was geweldig dat ik Grieks een beetje kon inhalen en Latijn kon bijhouden (op het ROC gaven ze die vakken niet). Dit schooljaar heb ik zelfs ongeveer 4 uur per week Grieks en Latijn aan derdeklassers mogen geven! Een geweldige en zeer leerzame ervaring! Lesgeven is namelijk veel leuker en leerzamer dan je denkt.
Na de vakantie ga ik dus naar de Vrije Universiteit (VU) om Grieks en Latijn te studeren. Ik ben erg benieuwd hoe de studie is. Ik heb in het verleden al wel verschillende Masterclasses aan de UvA en VU gevolgd, maar dat blijven proefcolleges.
Ik hoop in de toekomst hier niet alleen de topics te lezen, maar ook wat meer zelf te posten. En tegen de tijd dat ik weet hoe de studie is laat ik het jullie weten.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 20:10
Jacinta
He wat leuk! Ik ben al student klassieke talen, en ik dwaal hier ook wel eens rond.. enne Master Corax: ik studeer ook (alweer 2 jaar) aan de VU. Goeie keus! Is heel erg gezellig hier!
Met citaat reageren
Oud 27-07-2004, 23:09
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Dus we komen elkaar volgend jaar waarschijnlijk tegen! Da's leuk! Ik kan haast niet wachten tot de vakantie voorbij is (oei, dit is een hele foute zin )
Met citaat reageren
Oud 30-07-2004, 12:50
Ellun
Avatar van Ellun
Ellun is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 28-07-2004 @ 00:09 :
Dus we komen elkaar volgend jaar waarschijnlijk tegen! Da's leuk! Ik kan haast niet wachten tot de vakantie voorbij is (oei, dit is een hele foute zin )
Ik ook niet hoor, schaam je niet
Alvast tot dan!
__________________
As long as I know how to love, I know I'm alive
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 13:10
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
middelbare scholier (GELUKKIG ) niet meer met klassieke talen
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 13:52
Bellenblaas
Avatar van Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Heb dit jaar m'n gym-diploma gehaald. Heb maar één jaartje Grieks gehad dat voornamelijk bestond uit toneelspelen -de Alkestis-. Ik heb eindexamen Latijn gedaan, heb een rampjaar Cicero overleefd en had zelfs een 8,9 op m'n centraal examen (niet dat dat boeit, maar ik ben nog steeds trots )
__________________
Home is where the heart is...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 14:12
thalia
thalia is offline
Gewoon iemand uit het middelbaar die door een weddenschap Latijn is gaan volgen, het leuk is beginnen vinden en absoluut niet van plan is om ermee te gaan stoppen ...
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 23:19
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
thalia schreef op 01-08-2004 @ 15:12 :
Gewoon iemand uit het middelbaar die door een weddenschap Latijn is gaan volgen, het leuk is beginnen vinden en absoluut niet van plan is om ermee te gaan stoppen ...
Grappig dat je door een weddenschap (wat was de weddenschap? ) Latijn bent gaan volgen en het vervolgens zo leuk bent gaan vinden dat je er niet meer mee wilt stoppen.

Citaat:
Bellenblaas schreef op 01-08-2004 @ 14:52: heb een rampjaar Cicero overleefd en had zelfs een 8,9 op m'n centraal examen (niet dat dat boeit, maar ik ben nog steeds trots )
Dat kan ik me voorstellen! Cicero is best pittig!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 11:37
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
ik ga nu Bachelor regentaat geschiedenis & handel-burotica doen, en ik hou van de klassieke oudheid, daarom bezoek ik het hier .
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 18:35
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Ellun schreef op 20-07-2004 @ 20:46 :
Wel, ik ben terug van weggeweest! Toen ik hier voor t eerst postte was ik een middelbare scholiere met Latijn en Grieks, vorig jaar geslaagd. Nu, na mijn reis door Australie en Nieuw-Zeeland, heb ik besloten Klassieke Talen te gaan studeren.
Hee Ellun! Wat grappig, ik vroeg me juist gisteren of eergisteren nog af wat er van jou geworden was. Ik weet niet eens meer hoe ik erop kwam, maar nu weet ik het dus. Ik hoop dat klassieke talen jouw goed zal bevallen!

Ontopic:
Wat ik heb met klassieke talen? Niet zoveel meer... Ik heb na mijn gymnasium een jaar lang Grieks en Latijn gestudeerd. Dat was echter toch niet de studie die mij het best lag en daarom ben ik gestopt na één jaar. Dat is ondertussen al twee jaar geleden en daarna heb ik vrijwel niets meer met Grieks en Latijn gedaan.
Ik kom ook niet zovaak meer op het forum, maar als ik er kom klik ik uit automatisme nog steeds het eerst op dit forum, omdat ik er meer dan twee jaar forumbaas van ben geweest.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 03-08-2004, 18:42
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Symphony schreef op 21-07-2004 @ 12:24 :
maar wat léér je dan? ik bedoel, de grammatica heb je op school allemaal gehad en zo, ga je dat dan gewoon herhalen, of ga je vier jaar (of meer, weetikveel) lang vertalen? ik heb van iemand die één jaar klassieke talen heeft gestudeerd gehoord dat je teksten van het Nederlands naar het Latijn moet vertalen, en dat vond ie een ramp. is dat nog steeds zo?
Je krijgt inderdaad de grammatica die je ook al op de middelbare school hebt gehad, maar uitgebreider en er wordt dieper op in gegaan. Verder is het inderdaad heel veel vertalen. Tenminste in het eerstejaar en daarna ook wel, om daar vaardigheid in te krijgen. Wij hoefden geen teksten uit het Nederlands naar het Latijn te vertalen, maar naar wat ik gehoord had doen ze dat bij andere studies gltc (naar ik meen aan de VU) wel om zo de grammatica nog beter onder de knie te krijgen. Het is echter niet een belangrijk deel van de studie. Wij hoefden het helemaal niet. Ik heb het trouwens aan de RuG gestudeerd.
Verder hadden wij nog cultuurvakken: literatuurgeschiedenis, oude geschiedenis, archeologie en filosofie.
Ik weet niet precies wat je in de rest van je studie doet, want ik heb het maar een jaar volgehouden, daarna ben ik gestopt.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 19:12
Nyawa
Ik ben scholiere, 5 gymnasium om precies te zijn
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 19:34
thalia
thalia is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 02-08-2004 @ 00:19 :
Grappig dat je door een weddenschap (wat was de weddenschap? ) Latijn bent gaan volgen en het vervolgens zo leuk bent gaan vinden dat je er niet meer mee wilt stoppen.
Weinigen die me geloven als ik dat zeg, maar kom.
De weddenschap? Twee jongens waarmee ik het zesde heb uitgedaan, wouden testen wie er nu de slimste was van hen beiden. Eén van hen stelde me voor om mee te doen.
We hebben er vervolgens een weddenschap van gemaakt. Degene die het langste Latijn zou volgen, won en mocht op de kosten van de andere twee naar de film.

Ik wou eigenlijk alles volgen behalve Latijn, maar na een paar weken geraakte ik volledig gefascineerd door deze dode, mooie taal...
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 23:01
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
thalia schreef op 03-08-2004 @ 20:34 :
Weinigen die me geloven als ik dat zeg, maar kom.
Oh, maar ik geloof je weldegelijk. Ik vind het echt leuk als iemand op een "ongebruikelijke manier" met Grieks en/of Latijn te maken krijgt om het dan vervolgens ook écht leuk te gaat vinden!
Toen ik in de eerste klas voor het eerst een proefles Latijn volgde had ik zelfs nog nooit van het vak Latijn gehoord! Om nog maar te zwijgen van de wereld die voor me open ging, toen ik in de tweede klas voor het eerst Grieks kreeg.
(Op de basisschool kreeg ik door een flink verknalde cito-toets een MAVO-advies. En op mijn school hechtten ze nogal veel waarde aan zo'n advies. Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, mijn ouders pikten dat niet en lieten me via een ander soort toets testen. En daar kwam HAVO/VWO uit. En inmiddels heb ik mijn Gymnasium op zak en wil ik Grieks en Latijn studeren. Niet dat ik het allemaal zo makkelijk gehaald heb (ben een keer voor mijn examen gezakt en heb daardoor een jaar over moeten doen) en dat ik zo goed ben in Grieks en Latijn, maar zo zie je maar hoe dingen kunnen lopen)
Citaat:
thalia schreef op 03-08-2004 @ 20:34 :
De weddenschap? Twee jongens waarmee ik het zesde heb uitgedaan, wouden testen wie er nu de slimste was van hen beiden. Eén van hen stelde me voor om mee te doen.
We hebben er vervolgens een weddenschap van gemaakt. Degene die het langste Latijn zou volgen, won en mocht op de kosten van de andere twee naar de film.
Ik snap je tweede zin niet helemaal: "het zesde heb uitgedaan"???
En wie heeft er gewonnen? Of loopt de weddenschap nog steeds
Citaat:
Onbekende schreef:
Ik heb na mijn gymnasium een jaar lang Grieks en Latijn gestudeerd. Dat was echter toch niet de studie die mij het best lag en daarom ben ik gestopt na één jaar.
Nou word ik toch wel een beetje benieuwd waarom de studie je niet lag. Je kiest namelijk niet zomaar een studie als GLTC, of wel?
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 07:10
thalia
thalia is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 04-08-2004 @ 00:01 :
Ik snap je tweede zin niet helemaal: "het zesde heb uitgedaan"???
Het zesde leerjaar is bij ons het laatste jaar in de lagere school. We hebben altijd samen in de klas gezeten, dus ...

Citaat:
Master Corax schreef op 04-08-2004 @ 00:01 :
En wie heeft er gewonnen? Of loopt de weddenschap nog steeds
Wel, euhm ... ik ben op hun kosten naar de film mogen gaan . Ze hebben het beide opgegeven na het tweede jaar.
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 11:05
Verwijderd
Dit jaar geslaagd voor mn gymnasium.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 22:04
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Master Corax schreef op 04-08-2004 @ 00:01 :

Nou word ik toch wel een beetje benieuwd waarom de studie je niet lag. Je kiest namelijk niet zomaar een studie als GLTC, of wel?
Ik had Grieks en Latijn onder andere gekozen omdat ik het op de middelbare school hele leuke vakken vond (een bepaalde invloed heeft dit forum ook nog wel gehad, omdat ik hier elke dag kwam en hier zoveel enthousiastelingen voor Grieks en Latijn waren en daardoor werd ik nog enthousiaster) en vooral de cultuur me erg interesseerde. Achteraf had ik beter Oudheidkunde aan de VU kunnen gaan studeren, maar op dat moment wist ik niet van het bestaan van die studie af.
Omdat verder weinig studies me aanspraken (ik twijfelde nog over Romaanse Talen) heb ik GLTC gekozen. Ik was er echter al vrij gauw achter dat dat niets voor me was. Vooral omdat de taal me minder interesseerde dan de cultuur en de cultuur een veel kleiner deel van de studie was. Een beperkt deel van het eerste jaar en in de hogere jaren alleen nog maar minder. Op de middelbare school had ik het niet vreselijk goed bijgehouden (slecht les gehad, weinig gemotiveerde klas enzo) en daarom lag het tempo in het eerste jaar me te hoog. De grammatica pikte ik niet snel op. In het eerste trimester had ik alles nog gehaald, maar ook niet met maximale inzet. Dan krijg je al meer moeite bij de volgende tentamens en nog meer problemen bij die daarna... Als je het niet bijhoudt, stapelt het zich maar op. Ik vond vertalen niet (meer) leuk en dat was datgene waar de studie voor het grootste deel uit bestond.
Ik ben even aan het rondspeuren geweest op dit forum in oudere topics (twee jaar terug) en daar noemde ik dit nog:
Citaat:
Onbekende schreef (16-10-2001): De studie bevalt mij nog niet zo goed jammergenoeg. Ik vind het nog niet erg leuk. Het zit me vooral ook dwars dat je niet zoveel direct met deze studie kunt doen. Je kunt als je heel goed bent wetenschappelijk onderzoek op de universiteit gaan doen, maar dat is maar voor weinigen weggelegd en verder kun je de lerarenopleiding erachteraan doen en leraar worden. Dat wordt ook veel gedaan. Het leraarschap trekt me niet meer zo en nu weet ik eigenlijk niet zo goed waarom ik de studie doe. Ik heb niet echt een doel om naartoe te werken en dat werkt niet erg moitverend. Ik ben aan het rondkijken voor andere studies, maar ik kan niet echt iets vinden wat me verder heel leuk lijkt, dus ik ga nu proberen wel mijn propedeuse te halen.
Die propedeuse heb ik trouwens nooit gehaald, want het werd een soort vicieuze cirkel: ik vond het niet leuk, dus deed ik er te weinig voor waardoor het slechter ging met de tentamens, waardoor het minder leuk werd en ik het weer minder leuk vond, enz.

Zo. Vraag beantwoord?

Als je eventueel nog iets wilt weten over de studie gltc kun je me wel mailen/toevoegen bij msn/hier op het forum een vraag stellen. Maar ik waarschuw je: mijn informatie is subjectief en wellicht verouderd (omdat ik al twee jaar gestopt ben) én ik heb aan de RuG gestudeerd en niet aan de VU waar jij heen gaat.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 09:39
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Onbekende schreef op 04-08-2004 @ 23:04 :

Zo. Vraag beantwoord?
Ja, helemaal. Dank je wel .
Citaat:
Onbekende schreef op 04-08-2004 @ 23:04 :

Als je eventueel nog iets wilt weten over de studie gltc kun je me wel mailen/toevoegen bij msn/hier op het forum een vraag stellen. Maar ik waarschuw je: mijn informatie is subjectief en wellicht verouderd (omdat ik al twee jaar gestopt ben) én ik heb aan de RuG gestudeerd en niet aan de VU waar jij heen gaat.
Dat je informatie iets anders zou zijn omdat je aan de RuG en niet aan de VU heb gestudeerd (en dat ook nog eens twee jaar geleden ), kan ik me nog voorstellen. Maar dat het subjectief is vind ik helemaal niet erg. Objectieve informatie kan ik in de foldertjes vinden!
Bedankt voor je aanbod, maar ik heb nu nog even geen vragen. Ik hoop dat de studie mij wel bevalt (hoewel ik de cultuur uiteindelijk toch net wat leuker vind dan de taal). Wat ik met de studie wil doen is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar voor de klas staan sluit ik zeker niet uit!
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 20:43
Jacinta
Tegenwoordig doen ze ook aan de VU niet meer aan nederlands naar het Latijn vertalen hoor.. Ik heb afgelopen jaar wel van het engels naar het Latijn vertaald, maar dat was omdat ik een Erasmus-jaar in Engeland deed. Ik moet zeggen, het is wel heel goed om de grammatica door te krijgen. Gelukkig mocht ik wel meedoen met de beginners (dus gewoon zinnetjes vertalen), want de tweedejaars krijgen dus gewoon een lap tekst in het Engels. Of ze dat even naar het Latijn (of Grieks) willen vertalen..

Maar inderdaad, het eerste jaar krijg je van september tot en met december ongeveer alle grammatica waar je op de middelbare school 5/6 jaar over doet in een keer. En daarna gaan ze in een rotvaart vertalen. Het is wel even schrikken in het begin, maar als je het bijhoudt is het zeker wel te doen.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2004, 21:12
Master Corax
Avatar van Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Jacinta schreef op 05-08-2004 @ 21:43 :
Het is wel even schrikken in het begin, maar als je het bijhoudt is het zeker wel te doen.
Gelukkig, dat wilde ik even horen
Met citaat reageren
Oud 07-08-2004, 10:36
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Ben dit jaar geslaagd voor gymnasium (met alleen Latijn, had ook nog wel Grieks willen hebben...) en vond Latijn heel leuk (en was er ook wel goed in). Misschien dat ik volgend jaar bijles erin ga geven...

Edit: beetje stom toeval dat ik hier terecht kwam, was eigenlijk op andere subfora bezig...
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 10:50
Ragnarok
Ragnarok is offline
Citaat:
Jacinta schreef op 05-08-2004 @ 21:43 Het is wel even schrikken in het begin, maar als je het bijhoudt is het zeker wel te doen.
ja, maar dat geld voor elke studie, wat meteen t bewijs is dat die tweede fase nergens goed voor is
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 18:40
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
ik heb juist mijn 4de jaar (middelbaar uiteraard) latijn uitgedaan, ASO, nu nog 2 jaar
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 08-08-2004, 20:49
Onbekende
Avatar van Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Ragnarok schreef op 08-08-2004 @ 11:50 :
ja, maar dat geld voor elke studie, wat meteen t bewijs is dat die tweede fase nergens goed voor is
Ik vind dat dat wel verschilt per studie. Mijn huidige studie (sociale geografie) bestaat vooral uit losse vakken die niet direct met elkaar te maken hebben. Bij Grieks en Latijn is het ene vak noodzakelijk om het andere goed te kunnen doen en stapelt het zich op als je het in het begin niet goed bijgehouden hebt.
__________________
May the best day of your past be the worst of your future!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
De Kantine Ben jij een optimist of een pessimist?
Missy
40 11-07-2008 20:34
Verhalen & Gedichten Wat ben ik?
Fayelinde.
7 13-06-2006 15:12
Seksualiteit Wat ben jij en hoe ben je er achter gekomen?
Psycho1717
108 16-07-2004 11:23
Lifestyle wie ben jij!!?
annetjuh
16 14-12-2003 19:51
De Kantine WAT ben jij?
Verwijderd
217 22-05-2003 18:57
Lifestyle Ben jij een meeloper of doe je gewoon aan wat je zelf leuk vindt?
anonieme_teddybeer
65 13-01-2003 11:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:05.