Oud 25-04-2005, 18:01
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Nou, mijn eerste poging tot een column. Waarschijnlijk slecht, maar dan wil ik wel heel graag commentaar voor een eventuele verbetering.

We hebben nog een maand en dan beginnen de, voor sommige, welgevreesde examens. De weken die er aan vooraf gaan bestaan voornamelijk uit eindeloze examentraining, om gevolgd te worden door een week vakantie én natuurlijk een week studieverlof, op sommige scholen in Nederland mogen dat er zelfs twee zijn.
Nu zijn al deze dagen, vet gedrukt op een aftelkalender, niet zo’n groot probleem. Het gaat de leerlingen meer om het o-zo-belangrijke papiertje; je diploma, en op welke manier ze die gaan proberen te behalen.
De meerderheid onder ons gaat dat simpelweg doen door veel te leren en te oefenen, want volgens de leraren is dat het beste wat je kunt doen, mocht je daadwerkelijk willen slagen. Maar natuurlijk is er ook nog een groep leerlingen die dat niet via de gemakkelijkste weg gaat doen, maar die de oorkonde nóg gemakkelijker wil bemachtigen.
Trek rode lingerie aan en je zult cum lauden slagen! Althans, dat zegt het Ananova, de nieuwsdienst van het telecombedrijf Orange. Zij melden dat het dragen van rood ondergoed geluk brengt tijdens het examen. Dat is namelijk gebleken uit één van de onderzoeken, van het afgelopen jaar, uit Polen.
Ook een potje hevige seks schijnt te helpen bij het behalen van goede resultaten. De Duitse socioloog Werner Habermehl van de universiteit van Hamburg heeft een belangwekkend én bijzonder aangenaam onderzoek uitgevoerd. Hij testte zijn proefpersonen (studenten) voor en na een portie stomende seks. Zijn conclusie: “Geregeld een potje vrijen, verbetert de verstandelijke vermogens beduidend. Omdat seks spanning creëert in het lichaam, maar ook in de hersenen, en de toename van de adrenaline het brein extra prikkelt, wordt blokken makkelijker.” Uiteraard heeft dat zijn weerslag op de resultaten van de examens.
Toch zijn de positieve gevolgen van de kleur van je ondergoed op je resultaten, hoogst twijfelachtig. Ik kan me voorstellen, als vrouw zijnde, dat je je sexy voelt in rode lingerie, aangezien dat een vrij gewaagde kleur is. Maar of dat sexy gevoel ook voltage in je lichaam en geest opwekt, is voor mij de grote vraag.
Leraren omkopen, een stevige borrel voor elk examen of extra veel slapen; ik hou het gewoon bij voldoende tijd besteden aan het leren voor mijn examens. Maar hoewel ik ontzettend hard aan het leren ben, heb ik heel stiekem mijn rode setje al klaar gelegd voor de grote dag!
Maar wat is toch die vage herinnering van een rapportje dat ik ooit gelezen heb, waarin aangetoond werd dat het naakt doen van een examen de állerbeste kans op slagen geeft…?
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-04-2005, 18:30
Zut Alors!
Avatar van Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het is niet echt geweldig, nee. Het overgrote deel van de humor komt veel te geforceerd over. Spontaniteit is toch wel een sleutelwoord bij een column. Ik zie het het liefst als stand-up comedie op papier, en dat mis ik.

Ik zal het later, als het wat meer op me is ingewerkt misschien nog eens beter bekijken.

Voor ondertussen: Sommigen, Cum Lauden
__________________
Recht voor je raapje!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:36
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 25-04-2005 @ 18:30 :
Het is niet echt geweldig, nee. Het overgrote deel van de humor komt veel te geforceerd over. Spontaniteit is toch wel een sleutelwoord bij een column. Ik zie het het liefst als stand-up comedie op papier, en dat mis ik.

Ik zal het later, als het wat meer op me is ingewerkt misschien nog eens beter bekijken.

Voor ondertussen: Sommigen, Cum Lauden
Dank u zeer!
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Zut Alors! schreef op 25-04-2005 @ 18:30 :

Voor ondertussen: Sommigen, Cum Lauden
“Geregeld een potje vrijen, verbetert de verstandelijke vermogens beduidend.

geen komma.

állerbeste kans op slagen geeft…?

een punt minder.

o-zo-belangrijke

kan-dat-niet-anders?

Verder deel ik Zut's mening
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:38
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Citaat:
Grimm schreef op 25-04-2005 @ 18:36 :
“Geregeld een potje vrijen, verbetert de verstandelijke vermogens beduidend.

geen komma.

állerbeste kans op slagen geeft…?

een punt minder.

o-zo-belangrijke

kan-dat-niet-anders?

Verder deel ik Zut's mening
Chagrijnig? Verder bedankt voor je commentaar, ik ga het verbeteren. Toch denk ik dat columns schrijven niet aan mij besteed is
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 18:47
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Het komt te statisch over. Columns zijn vaak veel vlotter en spoeler geschreven. Bekijk eens columns in de kranten (Komrij enzo). Dit lijkt teveel op een betoog die in een wat amuserender jasje is gestoken.

Probeer ook niet teveel van anderen te kopieren (tenminste, zo lijkt het nu). Het is soms duidelijk te zien welke dingen je echt zelf hebt verzonnen en welke min of meer 'gepikt' zijn van anderen. De overgang is ongeveer bij de hevige seks.

Niet te snel de hoop omgeven. Als je voor het eerst een verhaal schrijft, wat waarschijnlijk ook niet meteen de beste is van alles wat je ooit maar zal produceren, geef je het toch ook niet meteen op? Oefenen, en wie weet komt er vanzelf een leuke en vermakelijke column uit!

Ik heb nog nooit geprobeerd een column te schrijven, maar misschien vaag ik me er in de meivakantie eens aan...
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Soapsie schreef op 25-04-2005 @ 18:38 :
Chagrijnig?
Nee.
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 19:23
Tovenaar
Tovenaar is offline
Je begint al met een heel vlak verhaaltje over dat de examens eraan komen. Dat weet iedereen of toch minstens elke scholier. Of je moet heel levendig beschrijven dat die periode eraan komt (dus bijvoorbeeld met erin verwerkt hoe gespannen iedereen is) of je moet er als het ware ''omheen'' schrijven en zo beginnen dat nog niet gelijk duidelijk is dat het over de examens gaat. Verder verwoord je vooral in het middenstuk eigenlijk alleen maar standpunten van anderen. Een column draait juist om jouw mening, die moet zo sarcastisch, ironisch, humoristisch (en welke stijlvorm je nog meer wil gebruiken) mogelijk gebracht worden. Tot slot is me de kern van je boodschap totaal niet duidelijk.
__________________
L'art pour L'art. Gaat heen en schrijf!
Met citaat reageren
Oud 25-04-2005, 22:45
Soapsie
Avatar van Soapsie
Soapsie is offline
Bedankt voor al jullie reacties, maar ik blijf er bij dat columns mij niet liggen. Daarnaast vind ik het ook helemaal niet leuk om te doen, ik wilde het alleen één keertje proberen.
Ik laat het gewoon bij verhalen schrijven, of ik dat goed kan is een tweede, maar ik vind het in ieder geval leuk!

Kus Soof
__________________
Schrijven is georganiseerde spontaniteit!
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:01
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Hm, toen ik je titel las dacht ik dat er iets anders zou komen.

Columns liggen mij ook niet.
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2005, 15:29
Rosemary
Avatar van Rosemary
Rosemary is offline
De feitjes erin zijn erg leuk en gelukkig ook niet teveel zodat het geen opsomming wordt. Maar de humor is idd een beetje geforceerd. Het laatste deel is het minste naar mijn mening.
__________________
Jammer dat je met een lijkwagen naar het paradijs moet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.