Oud 10-12-2001, 22:40
11001-110
11001-110 is offline
Ik zit met een klein probleempje, ik moet voor wiskunde iets in qbasic programmeren, gedeeltelijk lukt het wel, maar gedeeltelijk niet.
Ik moet een soort kunstwerk programmeren, het is een kunstwerk oorspronkelijk van Ellsworth Kelly (de 'Seine'), in dit kunstwerk zit een bepaalde structuur, het is horizontaal in kolommen verdeeld(kolommen voor waarden van x, dus kolommen lopen zelf verticaal), in de eerste kolom komt 1 blokje op een random y-hoogte, in de 2e kolom 2 blokjes, 3e kolom 3 etc, totdat de kolom volledig gevuld is, daarna moet hij echter weer aflopen.
Dit is wat ik tot nu toe heb:

CLS
SCREEN 9
WINDOW (-2, -2)-(6, 6)
randomize timer
for x = 0 to 4
for q = 1 to (x + 1)
T = x + 1
y = INT(RND * 5)
LINE (x, y)-((x+1), (y+1)), T, BF
next q
next x
end

Dit is natuurlijk nog heel erg simpel, en in deze code zit dus het probleem dat hij als hij een vlakje heeft ingekleurd, daarna weer random een y-hoogte kiest, en dus weer over het eerst-gekleurde vlakje heen kan kleuren, dat moet ik dus zien te voorkomen. De y-waarden van eerder gekleurde vlakjes moeten worden uitgeschakeld, dat lukt me alleen niet, helaas
Weet iemand wat ik ermee moet doen??
Alvast bedankt...


ik snap trouwens wel dat ik iets met arrays moet doen, alleen lukt dat nog niet zo goed..
hopelijk kan iemand me helpen


[Dit bericht is aangepast door 11001-110 (10-12-2001).]
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2001, 11:11
Aries
Aries is offline
Er is een basic statement waarmee je de kleur van een pixel op kan vragen.
(ik dacht pixel(x,y)) als deze functie geen 0 (zwart) terug geeft dan is hier al iets ingekleurt

by the way welke zool programmeert er nu in Qbasic ?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2001, 13:18
pietje63
Avatar van pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
Aries schreef:
Er is een basic statement waarmee je de kleur van een pixel op kan vragen.
(ik dacht pixel(x,y)) als deze functie geen 0 (zwart) terug geeft dan is hier al iets ingekleurt

by the way welke zool programmeert er nu in Qbasic ?
hoezo welke zool progranneert er in qbasic? is een hele goede taal om te leren programmeren ...

__________________
whatever u want, whatever u do, don't forget me :)
Met citaat reageren
Oud 12-12-2001, 15:29
11001-110
11001-110 is offline
nou ja, ik dus...
moet voor wiskunde, voor wiskunde is het wel een handige taal om te leren, juist omdat het heel erg basic is...snap je....
maar goed, heb je ook enig idee hoe ik met die arrays kan werken ?
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 15:27
11001-110
11001-110 is offline
^^^^BUMP^^^^
(echt niemand die het directe antwoord weet?)
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 15:51
bulbanos
Avatar van bulbanos
bulbanos is offline
Citaat:
11001-110 schreef:
^^^^BUMP^^^^
(echt niemand die het directe antwoord weet?)
probeer het op S&M
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 17:47
Alberto
Alberto is offline
Je moet niet in Quick Basic programmeren. En je moet er helemaal niet mee beginnen. Je kunt beter meteen met een echte programmeertaal beginnen. Op een gegeven moment moet je toch overstappen, en als je dan verkeerde dingen aangeleerd hebt zijn die erg moeilijk weer af te leren. (Ik kan het weten, ik heb zelf vroeger veel in Quick Basic geprogrammeerd. Download maar eens http://www.moonlightrpg.nl/files/AnestorQB.zip .)

Maar omdat het van de opdracht moet zal ik toch een poging wagen. Volgens mij geeft point (x, y) de kleur terug van de pixel ter plaatse (x, y). Dus als je als achtergrondkleur bijv. zwart aanhoudt, kun je op deze manier altijd zien of er geen pixel staat. Je hebt dan dus geen array nodig omdat `het scherm' de informatie bewaard en de rol van de array speelt.
__________________
'6accdae13eff7i3l9n4o4qrr4s8t12ux'. Isaac Newton, 1676
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 19:06
11001-110
11001-110 is offline
ok, bedankt voor de tips, ik weet ook wel dat c++ of java betere programmeertalen zijn met meer mogelijkheden, maar voor wiskunde moet ik het op dit moment gewoon in qbasic doen, dat is de opdracht...
in ieder geval bedankt
Met citaat reageren
Oud 15-12-2001, 19:09
11001-110
11001-110 is offline
ok, ik weet nu dus hoe ik de kleur van een pixel op kan vragen, maar hoe kan ik daarna zorgen dat hij die kleur uitsluit bij het opnieuw random kiezen van een getal ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware probleem met array in qbasic
11001-110
14 31-12-2001 17:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:01.