Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2009, 12:04
gerina
gerina is offline
hallo,

Ik ben een studente aan hogeschool Windesheim en ben bezig met een onderzoek naar borderline. Ik wil vragen of degene die borderline (gehad) hebben of die te maken heeft met iemand in zijn omgeving die borderline heeft de volgende vragn voor mij te beantwoorden. Daar help je mij heel erg mee! alvast bedankt allemaal

vragen aan degene die borderline hebben:
1/ Hoe reageer jij op emoties?
2/ Hoe ziet een goede dag voor jou eruit?
3/ hoe ziet een slecht dag er voor jou uit?
4/ Hoe zou jij borderline omschrijven?

vragen aan degene die te maken hebben met iemand die borderline heeft:
1/ Hoe ga jij om met de persoon die borderline heeft?
2/ Houdt het je vaak bezig?
3/ Hoe reageer jij op je eigen emoties?
4/ Hoe zou jij borderline beschrijven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-06-2009, 12:43
Verwijderd
Vragen aan degene die te maken hebben met iemand die borderline heeft:
1/ Hoe ga jij om met de persoon die borderline heeft?
De persoon was een goede vriendin van me, ik ging er absoluut niet anders mee om dan ik dat met andere vriendinnen deed.
2/ Houdt het je vaak bezig?
In de tijd dat ik nog vaak en veel met haar omging, maakte ik me er regelmatig zorgen om. Ze nam haar medicijnen niet of niet op tijd in, blowde veel en haar vriend kon door zijn drugsgebruik niet degene zijn die ze nodig had. Als het slecht met haar ging, maakte ik me er veel zrogen om. In die periodes vroeg ik me ook vaker af of ze nu last had van haar borderline, of van een 'gewoon kuthumeur', ik vond het moeilijk om daar onderscheid in te maken.
3/ Hoe reageer jij op je eigen emoties?
Hoe bedoel je? Ik vind dit een heel rare vraag.
4/ Hoe zou jij borderline beschrijven?
Geen idee. Ik weet er te weinig van af om daar iets over te zeggen...
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 15:39
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
1/ Hoe reageer jij op emoties?
2/ Hoe ziet een goede dag voor jou eruit?
3/ hoe ziet een slecht dag er voor jou uit?
4/ Hoe zou jij borderline omschrijven?

1/ Zeer heftig, ik ontken ze liever, maar als ze er uit komen, dan moet je echt oppassen.
2/Dat ik intens kan genieten van alles en niet bang hoef te zijn
3/ In de separeer
4/ Een stoornis die je over alles in de war maakt.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 27-06-2009, 16:37
melovescrizzle
melovescrizzle is offline
vragen aan degene die borderline hebben:
1/ Hoe reageer jij op emoties? extreem. van iets ogenschijnlijks kleins kan ik zwaar depressief en serieus suicidaal worden. en ik heb ook buien dat ik echt heel erg vrolijk en druk ben. en ik kan heel angstig zijn voor/in sociale situaties.
2/ Hoe ziet een goede dag voor jou eruit? dan ben ik redelijk stabiel. emoties die niet te veel uitschieten. niet te onzeker, niet te impulsief. contact maken met mensen, dus niet te angstig zijn, maar ook niet te aanwezig.
3/ hoe ziet een slecht dag er voor jou uit? je hebt slecht en je hebt slecht. ik heb hier thuis weleens een slechte dag. dan word ik echt gek van m'n stemmingswisselingen en angst en onzekerheid en dan heb ik ook last van eetbuien en automutileer ik (krassen/snijden). maar écht slecht is bij mij: hysterisch overstuur, suicidale acties, woede-aanvallen, automutilatie, veel en/of zware medicatie, crisisopname gesloten afdeling psychiatrisch ziekenhuis en alles wat daarbij hoort.
4/ Hoe zou jij borderline omschrijven? kut. nee ff serieus, ik vind het moeilijk te omschrijven, omdat het op zoveel dingen invloed heeft.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 11:28
boe-1986
Avatar van boe-1986
boe-1986 is offline
Citaat:

vragen aan degene die borderline hebben:
1/ Hoe reageer jij op emoties?
2/ Hoe ziet een goede dag voor jou eruit?
3/ hoe ziet een slecht dag er voor jou uit?
4/ Hoe zou jij borderline omschrijven?
1. heel wisselend, door diverse therapieën, kan ik met vrijveel situaties en emoties "normaal" omgaan. soms draai ik ook nog steeds een beetje door. dit kan resulteren in een intensieve sportbui en ineens een uur gaan rennen. maar ook in een crisiopname omdat ik zelfmoordneigingen heb door een onverwachte hoeveelheid rekeningen die op de mat vallen.
2. een goede dag. aan de ene kant is dat een dag waarop ik mijn dagelijkse dingen doe in een vaste structuur, geen uitschieters in emotie heb, en over het algemeen redelijk gelukkig ben. aan de andere kant kan dat ook zijn dat ik me heel kut voel, op een brug ga staan, maar op een of andere manier toch kan vast houden aan een gesprek met mijn therapeut en ik dan toch maar weer van de brug afloop, kortom als ik een overwinning op mezelf behaal, ondanks negatieve gevoelens.
3. een slechte dag is vooral als er veel onverwachtse dingen gebeuren. dit kan zijn onverwachts bezoek, onverwachte drukkere bezigheden op het werk(bijvoorbeel een receptie die gehouden word en waarvan je baas "even" vergeten was je dit mee te delen), maar ook emotienele onverwachte dingen. dat als ik gewoon op de bank tv zit te kijken en mijn stemming constant van het ene naar het andere uiterste schiet. en natuurlijk is het ook een slechte dag als ik handel naar de impulsen die ik voel (drinken, am, zm, etc, etc.)
4. mijn manier om borderline te beschrijven is:
stel je voor dat er tussen je verstand en je gevoel een dik touw loopt. ieder mens heeft dit. het dikke touw bestaat uit flinter dunne draadjes. ze zorgen ervoor dat handelingen en emoties en gedachten samenwerken en "logischerwijs" zijn. bij geen een mens zijn al die draadjes intact. iedereen schiet wel eens uit zijn slof. en dan achteraf denkt: had ik beter niet kunnen doen. sommige draadjes zijn helemaal door andere licht beschadigd.
bij borderline zijn er vrij veel van die draadjes kapot of beschadigd. het verstand kan minder goed communiceren met het gevoel. dit resulteerd in minder "logische" reacties.

hoop dat je er wat aan hebt, als je nog vragen hebt kun je me een pm sturen.
groetjes boe-1986
__________________
ik word er wel es mismoedig van, dat ik, wat ik voel niet zeggen kan.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2009, 22:20
Woeste Woerd
Avatar van Woeste Woerd
Woeste Woerd is offline
1/ Hoe ga jij om met de persoon die borderline heeft?

Mijn nicht heeft waarschijnlijk borderline. Ik zie haar niet zo heel veel vaak, omdat we relatief ver uit elkaar wonen en elkaar alleen zien op familieweekend / opa en oma. Wat dat betreft zie ik haar denk ik 1x of 2x per kwartaal.

Ik ga eigenlijk grotendeels normaal met haar om, het is meer de tante en haar broertje waar ik anders mee omga door de borderline. Mijn tante is haar bliksem-afleider. Al haar spanning word richting haar afgereageerd en alles wat ze zegt is fout in haar ogen. Wat dat betreft is het bij haar eigenlijk wel helaas heel zwart / wit. Om mijn tante te ontlasten, spreek ik af en toe wat bemoedigende woordjes toe. Als mijn nicht gespannen raakt, neem ik haar ook wel even naar buiten zodat ze een sigaretje kan roken en weer op adem kan komen. Vooral bijzondere en gespannen gebeurtenissen vind ze moeilijk om mee te gaan.

Hetzelfde geld eigenlijk voor mijn neefje, maar dat komt omdat hij geestelijk gehandicapt is. Mijn nicht heeft vaak bij een dienst / feest een ideaal-plaatje in haar hoofd. Vaak is dat plaatje redelijk formeel. Als geestelijk gehandicapte snapt hij niet wat er wel of niet kan en heeft hij vaak ook niet het geduld om een lange dienst (bijv. een begravenis) uit te zitten. Als ik dan naast hem zit probeer ik hem een beetje af te leiden, zodat hij niet boos word van de correcties die mijn nicht hem steeds wil geven.


2/ Houdt het je vaak bezig?

Nee, eigenlijk alleen op de momenten wanneer ik erbij ben en iets zie gebeuren. Vaak is wat ik doe gewoon improviseren op de situatie zelf bij haar. Ook neem ik het haar niet kwalijk, want ze kan er niks aan doen en leid er zelf volgens mij ook flink onder.

3/ Hoe reageer jij op je eigen emoties?
Vind ik moeilijk om te zeggen bij mijzelf. Ik denk relatief normaal, met uitschieters naar boven met enthousiasme (ik kan wel eens iets te enthousiast worden en mensen daarmee onbedoeld voorbij gaan). Verder heb ik last van winterdips, dus de downs zijn ook iets heftiger dan een normaal persoon. Verder denk ik, dat ik redelijk normaal reageer op dingen die er gebeuren.

4/ Hoe zou jij borderline beschrijven?

Vind ik heel moeilijk om te zeggen eigenlijk. De gevolgen van borderline, voor mijn gevoel, is bij ieder persoon uniek.
__________________
Ordinarily he was insane, but he had lucid moments when he was merely stupid.

Laatst gewijzigd op 03-07-2009 om 19:43.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2009, 08:42
Volk
Avatar van Volk
Volk is offline
Vragen aan degene die te maken hebben met iemand die borderline heeft:

1/ Hoe ga jij om met de persoon die borderline heeft?
Heel voorzichtig, als je een klein foutje maakt kan degene met borderline dat in z'n hoofd zo opblazen dat de persoon daarna ontploft en je wou dat je nooit iets had gezegd/gedaan.

2/ Houdt het je vaak bezig?
Tegenwoordig niet meer. Vroeger wel, maar dat was vooral omdat ik toen met die persoon in 1 huis woonde. Gelukkig nu niet meer. Ik leef veel beter nu.

3/ Hoe reageer jij op je eigen emoties?
Ik houd van relativeren.

4/ Hoe zou jij borderline beschrijven?
Vermoeiend voor de omgeving en de persoon zelf. Eigenlijk is iemand met borderline net als een peuter, die snapt het ook niet helemaal, heel dat emoties gedoe. Maar het hangt natuurlijk ook heel erg van de persoon af.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Vermoedelijk zus met borderline
miekmuis
45 06-02-2011 15:50
Psychologie Borderline (BL)
MisterDJ
10 11-05-2005 06:11
Psychologie borderline lichamelijke oorzaak?
moon
11 06-02-2005 21:24
Psychologie Borderline
ro-tje
4 19-07-2004 14:58
Psychologie Ze zeggen dat ik Asperger heb, maar ik heb borderline
Rabbi Daniel
122 21-10-2003 20:45
Psychologie Manisch Depressief (MDS - Borderline)
Genesis
25 25-03-2002 18:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:26.