Oud 20-04-2002, 20:56
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Ik voel me al een paar jaar vrij slecht. Natuurlijk zijn er wel momenten dat ik kan lachen, maar over het algemeen voel ik me zwaar en moedeloos. Ik denk dat de kern van dit pobleem bij mijn ouders ligt (met name bij mijn vader) omdat ze me niet konden laten zien dat ze van me hielden en ik nauwelijks tot nooit opbouwende kritiek heb gehad.

De laatste tijd gaat het weer niet goed, ik voel me nutteloos en ik vind mezelf het grootste gedeelte van de tijd niets waard. En dat terwijl ik bijna alles in mijn leven heb waar ik een jaar geleden alleen maar van kon dromen: vrienden, ik kan mezelf zijn, kan me soms uiten, kan soms over dingen praten waar ik mee zit, het gaat goed op school, ik heb eindelijk professionele hulp gezocht en ik kan veel beter met anderen over weg. Dat klinkt allemaal heel mooi en ik denk dat het dat ook wel is.

Maar ik ga alleen maar dieper in mezelf zitten, dieper in mijn verdriet, dieper in degene die ik niet wil zijn. Ik voel me vanbinnen als een open wond, die steeds maar blijft huilen. Echt huilen kan ik zelden, het verdriet bouwt zich steeds drie weken op, totdat ik verschrikkelijk hoofdpijn krijg en het niet meer aan kan. Het is allemaal zo zwaar. Ik word steeds met mezelf geconfronteerd, juist omdat het zo goed gaat. Vroeger kon ik mezelf afleiden, door na te denken over hoe ik mooie dingen zou kunnen krijgen, hoe het zou zijn als ik vrienden had. Nu heb ik die dingen, ik kan er niet meer omheen. Ik heb pijn, veel pijn, en soms denk ik dat het te veel voor me is.

Ik heb al veel overleefd, veel dingen die ik niet had durven dromen in mijn ergste nachtmerries en die me toch niet hebben kunnen verwoesten. Hier zou ik trots op kunnen zijn, maar dat ben ik niet. Het heeft voor mij alleen bewezen dat mijn vermoedens kloppen, dat ik uiteindelijk iedereen kwijt raak waar ik mijn ziel aan geef. Ze hebben allemaal een stukje van me meegenomen en ik bleef achter met een leegtem, die alleen nog kan huilen.

En toch blijf ik nuchter, ik ben opgedeeld in verschillende stukken en het stuk waar ik momenteel in zit heeft al die dingen gewoon niet meegemaakt. Tijdens het typen van dit stuk voel ik dat ik zometeen over ga in het stuk wat het wel heeft meegemaakt, maar de verschillende gebeurtenissen zijn eveneens opgedeeld over verschillende stukken en daarom zal ik de pijn nooit volledig ervaren. En niet kunnen verwerken. Want als ik nu bijvoorbeeld vertel over wat de houding van mijn vader met me gedaan heeft, lijkt het alsof ik het voorlees, alsof ik het over een ander heb en dat is in feite ook zo.

Ik heb dus al een tijdje professionele hulp en ik heb nog maar een keer veel verdriet kunnen uiten daar. Gedurende de week voel ik verschillende dingen waar ik over zou willen praten, maar ten tijde van de therapie is het maar net afwachten wie ik op dat moment ben en waar dat stuk van mij mee zit. Vaak kom ik dan net uit school en ben ik aan het tobben over een tentamenweek of over mijn houding op school, maar daar zou ik zelf ook uitkomen. Ze kunnen me niet helpen, omdat ik steeds in een ander stuk van mezelf zit.

Ik heb de laatste tijd heel veel gelezen over borderline, dat is een persoonlijkheidsstoornis (http://borderline.pagina.nl) en tijdens het lezen leek alles op zijn plaats te vallen. Ik vertoon alle sypmtomen en het zou dus zo kunnen zijn dat ik het heb. Het eerste probleem is dat ik er niet over durf te beginnen op therapie, maar ik kom vanzelf wel op het punt dat ik dat wel durf. Maar stel dat ik het heb: wat zou het veranderen? Ik blijf dezelfde/hetzelfde en ik blijf me hetzelfde voelen. Ik zou misschien beter geholpen kunnen worden en het lijkt me ook een veilig idee om te weten wat ik heb.

Er zijn twee mogelijkheden voor de behandeling van borderline: intern (dat wil zeggen dat je wordt opgenomen) en ambulant (dat wil zeggen dat je steeds langskomt). Wat zal er voor me veranderen, stel dat de diagnose gesteld wordt?

Ik ben bang voor mezelf, bang voor de geest die in me huist, bang voor al die personen die ik ben. Het lijkt alsof ik meer dan vijf levens leef, meer dan vijf levensverhalen met me meedraag en het maakt me kapot.

Ik weet niet wat het doel van dit verhaal is, maar als er nu iets in je op komt, zou ik het graag horen.

Sorry.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-04-2002, 21:15
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Hee meis... ik heb het helemaal gelezen, ik herken mezelf erg in jouw verhaal, maar als ik moet zeggen wat het eerste in me op komt: dit soort dingen lezen doet me altijd pijn en zeker als het zo'n lief en leuk en aardig meisje als jij bent overkomt. Ik weet ook echt geen nuttige reactie hierop, sorry.
Take care!
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 21:30
undefined
undefined is offline
ik herken mezelf in jou...

ik heb ook het gevoel dat ik verschillende leven sheb(2 eigenlijk maar, een leven op school en daarrond, waar ik mezelf grotendeels kan zijn en waar ik vrij gelukkig ben, buiten dan het feit dat het school is en dus niet tof kan zijn
en m'n leven thuis, bij m'n ouders... mijn ouders hebben me ook nooit gezegd dat ze van me houden ofzo, ook niet echt laten zien..ik krijg van hen wl al wat ik wil, maar dat is materialistisch, liefde ofzo kreeg ik niet echt van hen(ze zitten wel enorm met me in, maar dat maakt alles erger, want ik voel me bekeken door hun en doordat ze met me inzitten mag ik bijna niet buiten komen, ze hebben schrik dat me iets overkomt en daardoor heb ik dus geen leven..)
als je denkt dat het probleem bij je vader zit, dan herken ik me totaal in jou en dan zou ik er iets aan proberen te doen(als dat nog niet te laat is..zelf probeer ik al drie jaar om er iets aan te doen, om meer te mogen weggaan enzo, maar mij lukt het niet, ik hoop dat het bij jou beter gaat, maar natuurlijk, bij jou ligt het probleem ergens anders, je mag waarschijnlijk wel veel enzo, hij toont je gewoon geen liefde..ik weet niet hoe je dat moet aanpakken, maar denk wel dat er een oplossing voor is hoor..)

zelf heb ik ook al gedacht dat ik het borderline syndroom zou kunnen hebben, maar dan in zeer minieme vorm hoor(ik heb namelijk geen zelfpijnigingsneigingen en van die dingen(dat is toch een kenmerk van het syndroom hè?)
maar dus ik heb in minieme vorm een beetje van jou problemen en ik zou je graag willen helpen als ik kan, dus als je iemand nodig hebt om erover te praten ofzo, je mag me altijd eens mailen...
stientje1404@hotmail.com
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 21:35
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Hee meis... ik heb het helemaal gelezen, ik herken mezelf erg in jouw verhaal, maar als ik moet zeggen wat het eerste in me op komt: dit soort dingen lezen doet me altijd pijn en zeker als het zo'n lief en leuk en aardig meisje als jij bent overkomt. Ik weet ook echt geen nuttige reactie hierop, sorry.
Take care!
Je bent lief. (f) Maar.. Naja.
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 21:46
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Citaat:
Morphia schreef:
Maar.. Naja.
Ja... I know... misschien moet je naar bed gaan en lekker gaan slapen en dromen... hoewel dat vaak ook niet lukt natuurlijk. Ik wou dat ik nu dichterbij je woonde...
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 20-04-2002, 23:32
Kazanka
Avatar van Kazanka
Kazanka is offline
ik herken allez in je verhaal behalve dat van vrienden hebben
__________________
IN HET SPROOKJESBOS IS HET OOK WELEENS HOMMELUS !! Arthur Schopenhauer is geniaal.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 12:11
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Citaat:
Anneee schreef:


Ja... I know... misschien moet je naar bed gaan en lekker gaan slapen en dromen... hoewel dat vaak ook niet lukt natuurlijk. Ik wou dat ik nu dichterbij je woonde...
Nee, inderdaad, slapen gaat voor geen meter.. Maarjam er zijn erger dingen. Het is gewoon zo klote dat mensen die zo dichtbij voelen (zeg maar) zo ver weg zijn in het echt.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 12:13
Juliah
Avatar van Juliah
Juliah is offline
'k heb je topic even snel gelezen, omdat ik nu via de tel inet...maar dat stukje over borderline viel me op...ik heb ook een tijd gedacht dat ik het had (vrijwel alle symtomen had ik), maar nu denk ik dat ik dat ik het toen gewoon heel moeilijk had. En ik denk dat dat bij jou net zo is. En al heb je het, het maakt je niet een ander persoon. Je blijft een lief meisje dat lief is voor anderen en dat dat ook maar es voor zichzelf moet gaan zijn. Als ik je ergens mee kan helpen, let me know. En probeer je zelf niet gek te maken met diagnoses ed, ga dan liever langs de dokter, dan heb je zekerheid. *knuf*
__________________
Het is groen en het zit op een hekje.
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 12:13
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Citaat:
Kazanka schreef:
ik herken allez in je verhaal behalve dat van vrienden hebben
Nu zet je me wel aan het denken.. Ik heb mensen op msn die waanzinnig veel voor me betekenen en die vertel ik het meestal ook wel als er iets is. Maar in het echt.. Tja, ik geef om ze en zij denk ik ook wel om mij, maar als er iets is, zeg ik het niet. Tenminste, niet op het moment dat het me vanbinnen kapot maakt. Later kan het dan wel, omdat ik het toch niet meer meegemaakt heb. Ik weet wel dat ze echt zouden luisteren als ik het wel vertelde, dus het ligt aan mij.

Sterkte. (f)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 12:17
Morphia
Avatar van Morphia
Morphia is offline
Citaat:
Juliah schreef:
'k heb je topic even snel gelezen, omdat ik nu via de tel inet...maar dat stukje over borderline viel me op...ik heb ook een tijd gedacht dat ik het had (vrijwel alle symtomen had ik), maar nu denk ik dat ik dat ik het toen gewoon heel moeilijk had. En ik denk dat dat bij jou net zo is. En al heb je het, het maakt je niet een ander persoon. Je blijft een lief meisje dat lief is voor anderen en dat dat ook maar es voor zichzelf moet gaan zijn. Als ik je ergens mee kan helpen, let me know. En probeer je zelf niet gek te maken met diagnoses ed, ga dan liever langs de dokter, dan heb je zekerheid. *knuf*
Ja, ik weet het, dat het me niet verandert, maar ik weet bijvoorbeeld dat mijn vader zich nog meer voor me zou schamen dan hij nu al doet, als ik het had. Zelfde met snijden. Ik vertelde hem dat iemand op msn me verteld had dat hij/zij dat deed, om te polsen wat hij ervan dacht, en toen zei hij dat ik me niet veranwoordelijk hoefde te voelen voor iedere gek op internet. Hetzelfde met borderline, ik zei dat ik iemand kende die dat had, en toen reageerde hij ook alsof dat toch wel heel abnormaal was en dat ik maar een beetje moest uitkijken dan.

Ik ga in de vakantie (meivakantie) heel veel schrijven over wat er met me is, hoe ik me voel, en hoe ik denk dat dat gekomen is enzo en dat geef ik dan aan mijn psych. Lijkt me een goed idee.

Tnx meis..

(l)
Met citaat reageren
Oud 21-04-2002, 14:56
gabsje
gabsje is offline
He wijffie

Zoals wel meer mensen herken ik je verhaal, ook ik sleep veel met me mee, over het algmeen gaat het goed maar er zijn tijden dat ik me heel nutteloos en alleen voel (terwijl dat niet het geval is). Sinds een tijdje heb ook ik een vorm van hulp. Ik heb misschien een paar tips:
Het klinkt stom, maar probeer een keer per dag (s'avonds bijvoorbeeld) in de spiegel te kijken, en dan niet naar je uiterlijk, maar naar dat wat achter je ogen ligt. Als je dat hebt gevonden, zeg dan tegen jezelf dat je best ok bent (of iets dergelijks, je kunt bijvoorbeeld ook alle dingen opsommen die je die dag hebt gedaan waar je trots op bent). Probeer het echt te menen. Nogmaals, het klinkt raar, maar voor mij helpt het.
Ook is het belangrijk, als je je kut voelt, om te kijken of je dat gevoel in het verleden ook al eens hebt ervaren. Als dat zo is, moet je beseffen dat je inmiddels een grote meid bent, en probeer het gevoel dan in deze situatie een nieuwe plek te geven.
En voor de rest is het belangrijk om te beseffen dat jij het belangrijkst bent in jouw leven.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gabriëlle (gabsje@hotmail.com)
__________________
Ik ben de mooiste creatie die mijn god ooit geschapen heeft
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie E-cursus Vrouwen versieren
jjohan
3 09-01-2010 20:52
Levensbeschouwing & Filosofie Hemel
margreetk
115 06-06-2009 13:07
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hans Janmaat. Goed politcus en vooruitziener of Zwart schaap en rascist?
Verwijderd
217 25-12-2008 03:48
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 21:32
Psychologie homosexualiteit is een geestelijke ziekte
Verwijderd
266 11-04-2003 14:46
Muziek De Wetten van De Haan en Dekker [voor beginnende bands!]
Verwijderd
12 01-04-2003 09:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:01.